Gå til innhold
Fiskersiden

Helt sinnsykt fiske i Sognefjorden


emilengø
 Share

Recommended Posts

Hei!

I helgen var vi i Sognefjorden. Nærmere bestemt Mjølsvik, ikke langt fra Bjordal hvor mange også fisker.

Som mange ganger tidligere har vi leid den "røde hytten" på neset. Oppe i dalen ligger gården hvor bonden og konen som eier hytten bor. Koselige folk!

fiske2.jpg

fiske3.jpg

Vi kom der på fredag, ble fort satt ut litt garn og litt teiner. Mer ble det ikke den dagen, kun en stor fin middag oppe på gården med hjemmelagde fiskekaker.

Neste morgen ble garnene trekt, der var det lite. Fisken stod tydeligvis ganske dypt. I teinene derimot var det to fine hummere. En med rogn som kom på sjøen og en fin stor hannhummer. Det var også to krabber.

Mens garnene ble gjort til igjen slapp jeg heldigvis unna. Jeg gikk da for å fiske i den lille sjøørretbekken som også ligger i viken. Så en fin sjøørret i osen som dessverre ikke var interessert i både makk eller flue.

fiske6.jpg

På kvelden var det ut å fiske litt igjen. Vi la oss inn til "huset" på oppdrettsanlegget som ligger i bukten.

Vi slapp ned med store agn på rundt 150-200 meters dyp. Etter bare to sekunder kom et par kraftige napp, et tilslag så satt den.

Etter en del pumping kom det opp en fin stor lange på 4,5 kg. Det tok ikke lang tid før det også var napp på stangen til min far. En fin brosme på 3,5 kg kom opp da. Slik fisk er det kjempe mye av her! Og masse gode muligheter.

fiske1.jpg

Han som eier den lille rød hytten er ofte ute å sitter line. Han har fått lange på 22 kg og masse stor brosme uten at jeg vet eksakt hvor stor. I viken er det stor pigghå, masse fisk på 10 kg.

Stor lyr og sei er det mye av i viken. Og ikke minst kveite, breiflabb og steinbit. Før ble det drevet linefiske etter kveite i viken, i vår fikk han på 19 kg, masse andre større og mindre er også tatt. Breiflabb fikk vi på 7 kg for noen år siden og masse flekk og gråsteinbit har vi fått. De største på 10 kg. Sist uke fikk bonden en på 17 kg, noe som er ekstremt.

Det ble bare denne langen og brosmen før vi måtte inn.

Neste morgen dro vi raskt ut for å fiske. Oppdrettsanlegget som ligger i viken kan være en plage. Men personene på oppdrettsanlegget er ikke så nøye. Du kan gjerne binde deg fast til en av bøylene slik du ikke driver. Det er en del tau rundt omkring i bukten, derfor er det lurt å binde seg fast, med mindre du vil miste massevis med krok.

Vi slapp ned og to langer ble fort dratt opp. En på 4,5 kg og en på 6,5 kg. På vei opp fra dypet tok plutselig noe tak i agnet til min far, det raaaaste nedover. Kveite var det første vi tenkte. Men det slet dessverre snøret siden bremsen ikke var fin innstilt.

Jeg slapp ned en gang med agnet, plutselig tok noe lignende tak i snøret mitt og et utras på rundt 70-80 meter kom. Etter flere mindre utras kunne jeg pumpe fisken opp.

fiske7.jpg

fiske9.jpg

Det første vi tenkte var vel en fin kveite, men opp kom en monstersei. 12,8 kg.

Hver fisk tok alt fra 20 til 40 minutter å få opp. For noen krefter! Ren muskelkraft! Utras på oppmot 100 meter rett nedover,

Fisken stod kun på 30-60 meters dyp.

fiske8.jpg

fiske10.jpg

Etter kun et par timer hadde vi dratt opp to langer på 4,5 kg og 6,5 kg, en blåkjeft på nesten ett kilo og ni monstersei fra 5-6 kg til 15,6 kg.

Kun to stykker var under ti kilo av seiene. De to største var begge 15,6 kg.

Helt rått!

fiske5.jpg

fiske10.jpg

fiske16.jpg

fisdke15.jpg

DSCF1376.jpg

fiske13.jpg

fiske14.jpg

DSCF1380.jpg

Mjølsvik leverer igjen!

Vi har dratt opp så utrolig mye storfisk i den viken, men ingenting har vært som dette!

For dere andre som vil prøve viken er de mer en gjerne åpne for nye gjester! Utrolig koselige folk.

Det er bare å kontakte bonden i Mjølsvik.

Kan sikkert få nummeret hans, men har det ikke her nå.

En youtubevideo her:

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=35848

Mvh

Emil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takktakk, var utrolig gøyt! :rock:

Drøy sei! Kult med blåkjeft og, tok den dypt?

Blåkjeften tok på rundt 150-180 meters dyp :turned:

Misunnelig!!! :)

Grattis med flott fangst, litt av en plass dere har der. Generøst av deg å tipse om den også ;)

Han vil gjerne ha flere som kommer inn å leier hytten, så da var det bare til hjelp for han med å informere om plassen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knall rapport og gratulere med diger sei :D

I viken er det stor pigghå, masse fisk på 10 kg.

Stor lyr og sei er det mye av i viken. Og ikke minst kveite, breiflabb og steinbit. Før ble det drevet linefiske etter kveite i viken, i vår fikk han på 19 kg, masse andre større og mindre er også tatt. Breiflabb fikk vi på 7 kg for noen år siden og masse flekk og gråsteinbit har vi fått. De største på 10 kg.

Masse nrek pigghå og masse flekksteinbit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knall rapport og gratulere med diger sei :D

Masse nrek pigghå og masse flekksteinbit?

Jepp. Vi har ikke fisket så mye etter pigghåen, men vi har fått på 8-10 kg når vi trakk line der.

Bonden der inne har også fått mye på oppimot ti kilo. Nå veier han ikke de fleste, men ja, ti kilo.

Flekksteinbit har vi fått ja, husker ikke hvor stor, men det er mest gråsteinbit der, men vi har flere ganger fått flekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.