Gå til innhold
Fiskersiden

Forby tråling i Oslofjorden


sarepta
 Share

Recommended Posts

http://fiskejournalen.se/tralforbud-skyddar/

De som fortsatt tror at tråling ikke er skadelig har i det minste fått noe å tenke på etterl å ha lest kortversjonen av rapporten. Hvorfor man fortsatt skal ta seg råd til å videreføre et så ødeleggende fiske både økonomisk og økologisk lurer jeg på, om jeg kan få et fornuftig svar er mer enn tvilsomt. Øresund er langtfra det ideelle stedet for fisk så hva man kan utvikle i oslofjorden skulle det vært veldig moro å se. Økonomisk lønnsom er en omlegging uansett, men det betyr ikke det samme som at noen vi ha forandring. Verst er kanskje alle sportsfiskerne som uansett resultat fangstmessig er fornøyd med tingenes tilstand (minus noen i Østfold jeger og fisk).

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert noen som vil skyte meg nå, men er det virkelig noen som vil spise ting som har svømt i den fjorden?

Brodern bodde og dykket i noen år på østlandet, han mente den fjorden var veldig "uren" og guffen.

Er det ikke der det er så populært å dumpe giftig avfall og dritt? :ass:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert noen som vil skyte meg nå, men er det virkelig noen som vil spise ting som har svømt i den fjorden?

Brodern bodde og dykket i noen år på østlandet, han mente den fjorden var veldig "uren" og guffen.

Er det ikke der det er så populært å dumpe giftig avfall og dritt? :ass:

Neida, oslofjorden er ren og pen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror nok det går an å spise fisk fra fjorden innimellom, men vil ikke gjort det flere gangeri uka. å fisk fanga i nærheten av det flotte dumpingstedet for slam fra indre havn/bjørvika vil jeg holdt meg langt unna.

ellers så burde dette med gammel forurensning liggende på fjordbunnen være et utmerket argument for å stoppe med tråling. det er vel ikke noe annen menneskelig aktivitet enn tråling som roter rundt i det øverste laga med bunnsedimenter, der jo det nok ligger en del gammal moro? er spesielt å virvle opp forurensing mens man fisker etter mat....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår del av fjorden kan man sikkert spise fisk ganske ofte. Problemet er at den er borte og det legger jeg skylda på trålingen for. Det samme gjorde kappelanen som holdt dagens andakt på nrk 1 . Hun ser stadig tråling på sin barndoms rike fiskested og mener de representerer grådigheten. Det likte fiskebåtredernes forbund så dårlig at de klaget på henne til NRK. De er vonbroten og djupt såra av at noen kan mene slikt. Kom forresten endel interessante kommentarer. Vet ikke hvordan jeg kan få lagt ut saken som ligger på nrk.no (har forsøkt). Hvis andre vil legge den ut er det fint.

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått noe svar fra fiskebåtredernes informasjonsleder på mail med lenken til Øresund vs Kattegat. Kanskje ikke så rart. Har også sendt den til diverse personer som i utgangspunktet var positive til ideen, men de fleste er tause. Plutselig har man noe å slå i bordet med og så velger man å krabbe under det.

Denne ble postet under Østlandet men flyttet. Tror faktisk det er svært mange som ikke liker ideen, som jeg mener både er bra, rettferdig,fremtidsrettet og miljøriktig. Trodde alt for mange av oss hadde opplevd det samme som kapellanen og var villig til å kritisere grådighet og egoisme.

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat fra reportasjen Trym linker til:

Ingen grådighetskultur

Fiskebåtredernes mener at Elvemo har brukt andakten til å spre usannheter, og tar avstand fra at trålernæringen står for en grådighetskultur. Trålerne høster ikke bare til seg selv og sine egne, men forsyner verden med mat, hevder de.

– Trålerne er med på å forsyne verden med sunn mat fra verdens reneste havområder. Det er ikke uvanlig at det om bord på en tråler blir produsert 100.000 måltid per dag, skriver forbundet i pressemeldingen. sitat slutt

At det ombord på en tråler produseres 100 tusen måltid pr dag sier jo også litt om hvor viktig det er at disse ikke gis muligheten til å knekke bestandene, det ville jo vært en katastrofe for verdens matforsyning hvis dette får skje. En kollaps av fiskbestandene, slik som har skjedd i Oslofjorden, vil jo bli helt ødeleggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur i nord og snakket da med folk som hele livet har fisket i Ofotfjorden. Det er folk på 60+. De har opplevd det samme som kappelanen har i sin barndoms Malangsfjord. Tidlig på 2000 tallet dro to damer fra Lofoten igang organisasjonen "kysten til kamp" hvor de prøvde å sette fokus på en helt annen forvaltning av spesiellt torsken. De ville ha tilbake kystfiskeren. Støtte fra Stoltenberg, Støre, Halvorsen og Haga. Stor aktivitet. Nå er de historie og politikerne har sikkert glemt både damene og budskapet. Boken til Lena Hamnes "naken uten fisk" anbefales. Skal tipse " brennpunkt". Kanskje de tør å utfordre fiskebåtrederne.

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den støtten fra jens, jonas og gjengen varte nok bare til de satt seg på flyet sørover eller, hvis jeg skal være snill, til de fikk en posisjon med mere makt....

få brennpunkt på saken ja. de har jo sine øyeblikk hvor de klarer å være litt uavhengig.

det er forøvrig flere som slåss mot tråling-galskapen: http://www.fishfight.net/

det gikk fire program på nrk i januar(er sikkert en tråd om det en plass) som dreide seg om detta å. kan ses/ses om igjen på nrk nett-tv.

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

den støtten fra jens, jonas og gjengen varte nok bare til de satt seg på flyet sørover eller, hvis jeg skal være snill, til de fikk en posisjon med mere makt....

få brennpunkt på saken ja. de har jo sine øyeblikk hvor de klarer å være litt uavhengig.

det er forøvrig flere som slåss mot tråling-galskapen: http://www.fishfight.net/

det gikk fire program på nrk i januar(er sikkert en tråd om det en plass) som dreide seg om detta å. kan ses/ses om igjen på nrk nett-tv.

Trur nok helt sikkert at Jensen og Solberg fikser denne biffen på direkten... Pudderdust...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

???

Er det så vanskelig å skjønne dette da??? Alternativet til Jens er Erna, eventuellt Erna/Siv. Trur du deres miljøpoletikk er no bedre?

Politikerforakt produserer ingen verdens ting. Er du opptatt av saken er det helt andre ting du kan gjøre fremfor å syte.

Se på Sarepta...

Edit; Jeg burde ikke kallt deg Pudderdust, beklager det, men var jo et morsomt ord da...

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

veit jeg har en tendens til å syte. men er ikke lett å være positv hele tida sånn som ting blir styrt idag(i did it again :P !).

skjønner ikke helt at du får det jeg skreiv til å ligne på at jeg har troa på de borgelige sitt regjeringsalternativ.

har forøvrig ikke noe tro på miljøpolitikken til noen av partiene på tinget. og er langt fra så historieløs at jeg tror en regjering med høyre+noen andre blir noe bedre enn det vi har nå.

veit veldig godt at jeg skulle gjort mer sjøl, men sliter nok med detta "sitter-i-sofaen-og-veit-alt syndromet" som så mange andre. arbeidet til sarepta står det all mulig respekt av og det støttes herfra(sofaen igjen dessverre).

er helt enig i at pudderdust er suverent ord. må være det beste skjellsord jeg har fått slengt etter meg noen gang:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politikerforakt eller ikke, de lar seg påvirke uansett parti. Nå er det jo bevist at tråling ikke er det optimale for samfunnsøkonomien og ødeleggende for miljøet så her favner det vidt. Alle bør jobbe for å få bort tråling både her og der. Noen steder klarer man naturligvis ikke å få det bort og det er heller ikke nødvendig.Så forresten at neste Brennpunkt skal handle om Røkke og måten han har skaffet seg tilgang til fiskekvoter i Nord på. Hans trålfiske utenfor Sør-Amerika gjorde han rik,mens havet og kystfiskerne bare ble enda fattigere.

Du bør nok lese innleggene bedre Maritim. Jeg ser ikke på det puderhunden skriver som syting, tvert imot. Vet at dere begge to er støttespillere.

Håper flest mulig sprer lenken ang øresund vs kattegat. Den sier mye og lar seg ikke bare avfeie med at den ikke er gyldig her. Har nettopp sendt et leserbrev til Moss avis hvor jeg bruker rapporten som underlag for nei til tråling i Friluftsfjorden. Håper det kommer inn.

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Mange gir uttrykk for at reketrålingen i Friluftsfjorden og blant annet Skagerakkysten ikke gjør noen skade. Det er etter deres mening som å stryke over bunnen med en litt stor myk håv. Men slik er det ikke og på lørdag fikk reketråleren fra Horten en 14 fot jolle i trålen. Alt fra småreker til joller havner altså i trålen og vannledningen ut til Langøya (øya hvor man tar imot miljøskadelig avfall) har ved noen anledninger blitt revet av. Selv spesialistene som tar med seg sportsfiskere ut på fjorden finner ikke torsk. Man kan sikkert finne på nye og enda mer infløkte forklaringer på hvorfor det er så lite fisk i fjorden sør for Drøbak men sammenligningen mellom Øresund og Kattegat sier mer enn alle bortforklaringer. Vi ser jo litt av det samme innenfor Drøbak kontra utenfor.

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.