Gå til innhold
Fiskersiden

Forby tråling i Oslofjorden


sarepta
 Share

Recommended Posts

Mange gir uttrykk for at reketrålingen i Friluftsfjorden og blant annet Skagerakkysten ikke gjør noen skade. Det er etter deres mening som å stryke over bunnen med en litt stor myk håv

Friluftsfjorden!

Reketråling har stor betydning for mange , især fiskere og konsumenter, noe som ikke bør glemmes. Man kan ikke få både pose og sekk , og jeg mener selv at mye kan nås ( især å redusere skade på fiskebestanden) ved å harmonisere reglene i Skagerakk med hva som gjelder ellers i resten av Norge. Inføring av RISTPÅBUDT!! samt forbud mot krepsetråling, og ikke minst : betydelig mer "uvarslede kontroller" ( til havs) av de som driver med slik virksomhet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skillerist kommer nok men da med oppsamlingspose. Jeg mener at det bør være totalforbud mot tråling i enkelte områder som for eks. der et utstrakt sportsfiske kan generere mer penger enn tradisjonellt fiske gjør. Vi har også plikt til å verne biologisk mangfold under vann. Det gjør vi ikke ved å tråle overalt.Tror heller ikke det finnes et regnestykke som viser at det overalt er mer lønnsomt å ta opp rekene kontra det å la fisken spise dem, og så fiske fisken for eks torsk med garn som slipper gjennom småfisk og stopper den store, mens man høster av fisk på 2-5 kg slik man gjør i Øresund. Samme regler i indre oslofjord som i sognefjorden er etter min mening helt feil.

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

I dag kom "Småfisker`n", bladet til norges fritids-og småfiskeforbund , i posten. Er medlem der bl annet for å kunne skrive om en helt annen forvaltning i oslo-drammensfjorden. Pluss miljøproblemene oppdrettsindustrien medfører, og tafattheten rundt det å få gjort noe med problemene. Har selv et stykke angående ødeleggende tråling, og har allerede fått positiv respons. Ikke hverdagskost med tilbakemelding hverken negative eller positive.

Men det var ikke det jeg skulle skrive om men hva småfiskeren avd Moss og Rygge opplevde da de deltok på studieforbundets familiedag 2.sept.

Etter flere timers fiske på holmer og skjær, faktisk i godvær, måtte de konstantere svart hav. Det ble vaffler i stedet for fisk, og siden dette skjedde på Moss får man regne med at det var vaffel med pølse. Sånn skal det vel ikke være?

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

For første gang har jeg sett et politisk parti bruke betegnelsen Friluftsfjorden i en valgbrosjyre. Ikke uventet ble det Venstre men håpet er at flere partier vil sette fokus på livet i havet. Ikke minst på fjordområder hvor det bor mange som kan tenke seg å dele godene på en helt annen måte enn hva vi er vant til.

"Vi vil utvikle Oslofjorden
til en rekreasjonsperle - Friluftsfjorden"
God sommer
Fri........!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For første gang har jeg sett et politisk parti bruke betegnelsen Friluftsfjorden i en valgbrosjyre. Ikke uventet ble det Venstre men håpet er at flere partier vil sette fokus på livet i havet. Ikke minst på fjordområder hvor det bor mange som kan tenke seg å dele godene på en helt annen måte enn hva vi er vant til.

"Vi vil utvikle Oslofjorden
til en rekreasjonsperle - Friluftsfjorden"
God sommer
Fri........!

Gratulere, sarepta.

For deg, og flere av de som iherdig og ufortrødent jobber for Oslofjordens ve og vel, må det være en gledens dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre ikke mange sportsfiskere ved siden av meg som har jobbet iherdig. Du KjellArne og noen i Venstre er de jeg kommer på, og da skjønner du hvor landet ligger. Det verste spørsmålet jeg fortsatt kan få er "Hvem er dere?" Nå har heldigvis NJFF begynt å røre på seg men det er først til neste år de kommer på banen. Vi får se hva det blir til fram mot valget. Hvis det ikke blir noen blest om saken betyr det bare at den er uinteressant blant de aller fleste noe jeg vel burde innsett for lenge siden.

Friluftsfjorden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Fint å lese, men la meg spørre;

1. Har du noen dokumentasjon på hvor mange båter som fremdeles holder på som aktive yrkesfiskere i Oslofjorden? (Bunnefjord til Hvaler)

2. Har du noen fangstdata på hvor mye fisk som har blitt tatt opp i området du mener er "Friluftsfjorden"?

Jeg spørr fordi jeg sitter og leser veldig mye statistikk og "live-data" om dagen og er interessert å finne ut hva som foregår..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Jeg hadde håpet på at kanskje de som er litt mer inne i materien og grunnlaget hadde prøvd å få samlet alle vi som bruker fjorden til et møte. Det være seg friluftsinteresse org. JFF foreniger, og bare når det gjelder havfiskeklubber er vi oppe i 4-6 som bruker område jevnlig. Samt da alle sporsfiskere generelt. Ved siden av dette har du andre miljøer som også bruker fjorden under vann. Dykkermiljøet. Her er det mye erfaring og viten fra mange år tilbake og opp til i dag. Nå har det siste 10-20 årene vært fokus på vann og vannkvalitet i fjorden. Men det som lever der har kommet i bakleksa.

De siste 2-5 årene har jeg opplevet hele Drøbaksundet stengt med kilometer av garn, tråling. Og for ikke å glemme Holmestrandsfjorden er de trålet område senest i fjor høst flere ganger, og langt inn i fjorden. Og det var ikke lokale båter. Den ene var diger. Og fler av de som tråler har skifetet ut motorer og tunet båtene slik at de kan kjøre større trål og dypere. Så å fått i gang noe her hadde vært interessant. Vi har snakket om dette tema noen ganger i vår klubb siste 2-3 årene. Nå har vassilda begynt å komme litt tilbake sporadisk, men Kolmule er det ikke ofte en får. Begge arter var det tidvis mye av for noen år siden til det ble tatt noen trålrunder. Etter dette ble det tomt!

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Jeg hadde håpet på at kanskje de som er litt mer inne i materien og grunnlaget hadde prøvd å få samlet alle vi som bruker fjorden til et møte. Det være seg friluftsinteresse org. JFF foreniger, og bare når det gjelder havfiskeklubber er vi oppe i 4-6 som bruker område jevnlig. Samt da alle sporsfiskere generelt. Ved siden av dette har du andre miljøer som også bruker fjorden under vann. Dykkermiljøet. Her er det mye erfaring og viten fra mange år tilbake og opp til i dag. Nå har det siste 10-20 årene vært fokus på vann og vannkvalitet i fjorden. Men det som lever der har kommet i bakleksa.

De siste 2-5 årene har jeg opplevet hele Drøbaksundet stengt med kilometer av garn, tråling. Og for ikke å glemme Holmestrandsfjorden er de trålet område senest i fjor høst flere ganger, og langt inn i fjorden. Og det var ikke lokale båter. Den ene var diger. Og fler av de som tråler har skifetet ut motorer og tunet båtene slik at de kan kjøre større trål og dypere. Så å fått i gang noe her hadde vært interessant. Vi har snakket om dette tema noen ganger i vår klubb siste 2-3 årene. Nå har vassilda begynt å komme litt tilbake sporadisk, men Kolmule er det ikke ofte en får. Begge arter var det tidvis mye av for noen år siden til det ble tatt noen trålrunder. Etter dette ble det tomt!

Helt enig med deg her, og vi er mange som håper. Dessverre er det få som engasjerer seg.

Prosjektet som Sarepta så iherdig og fortjenestefullt kjemper for er fullt ut realiserbart, men det krever engasjement fra flere. Selv jeger og fiskeforeninger er blitt "utfordret" til å mene noe, men det er taust. En fiskerik fjord vil ha ringvirkninger langt ut over våres fiskeglede. Sarepta har vært nær ved å gi opp flere ganger, gudskjelov har han ikke gjort det. Kanskje det er på tide at "alle" vi andre kommer ned fra gjerdet og ut på banen vi også. Se bare hva en mann har oppnådd, tenk hva vi kan oppnå sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange ganger tenkt på hvor mye vi kunne oppnådd hvis alle gjorde litt. Man føler jo at man er en pest og plage noen ganger. Men andre ganger... NJFF kommer på banen i April neste år men hvor langt de vil gå er jeg skeptisk til. De vil i utgangspunktet, slik jeg har oppfatter dem, fortsatt ha yrkesfisket som i dag. Da er man like langt. En svensk trålskipper sa at han kunne tømt Øresund for fisk på to døgn. Her tråles det mye og som du sier Potbelly, ikke alle er hjemmehørende her men store trålere utenfra. Det kan ikke være mye å få for når jeg har hatt et leserbrev i lokalavisa om hvor dårlig det står til er det dagen etter bilde av byens trålfisker som stolt viser fram en torsk på 3 kg og man skal være tidlig ut hvis man skal få kjøpt fisk av han.

Jeg gjør ikke stort før valget er over. Da kan man begynne å jobbe videre og får vi et skifte kan vi håpe på at de som styrer i dag er mer åpen for innspill. Jeg har bare jobbet mot Venstre fordi de har vist interesse men de må uansett ha hjelp og om den kommer fra AP eller SV spiller ingen rolle. Dette er ingen politisk prinsippsak, men bl annet en miljøsak.

Både Kjell Arne og jeg har utfordret lederen i Tønsberg jeger og fisk uten å få svar. Han sto i Tønsbergs blad og fortalte at fjorden var et eldorado. Det er ikke medlemmene hans enig i men også de har vært taus. Den kan bli et Eldorado det er vi enig om.

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trengs en gruppe, en person som har bra kunnskap både på litt av det biologiske og yrkesfiske. Og en gjeng som hadde sendt ut forespørsel til de rundt fjorden til et åpent møte. Jeg er rimelig sikker på at det ville kommet ganske mange. Vi har i OHK også bedt om besøk for å diskutere temaet. Det er heller ingen av de båtene vi bruker til fiske som er yrkesfiskere. Så heller ingen konflikt i så måte. Jeg har ikke nok kunnskap eller viten om det daglige som skjer i fjorden. Til det så bor jeg litt for langt unna til å få fulgt med. Men når jeg hadde båt så var jeg litt ofeter ute på noen småturer o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Østfold jeger og fisk skrev til NJFF sentralt og spurte om det er rett at noen få personer skal få ødelegge for så mange. Hvis den som tier samtykker har yrkesfiskerne en stor tilhengerskare. Det er få av oss som tør å svare Nei.

Vi får bare prøve å påvirke flest mulig og fortelle at det finnes alternativer. Langt bedre alternativer enn dagens fiske. Det finnes andre verdier å fokusere på enn kroner og øre. Verdier man setter høyt når det gjelder å gi allmennheten tilgang til verneområder på land. Sportsfiske har mange slike verdier og at det i tillegg genererer penger er det ingen tvil om.

Friluftsfjorden!

http://fishingzealand.dk/nyheder/hvad-koster-en-havorred/

Endret av sarepta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

https://mail-attachment.googleusercontent.com/attachment/u/0/?ui=2&ik=0b69d89f01&view=att&th=141e69450f1af114&attid=0.1&disp=inline&safe=1&zw&saduie=AG9B_P-Wz6oH_20Lu_Mryy0bcpO2&sadet=1382561459072&sads=41pXMC-XIyES1gxwKa6LvBW2RE8

I våre områder tråler man med åpen reketrål. Man skulle tro at de aller fleste skjønte at det ikke er særlig lurt, men slik er det dessverre ikke.

friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Fint å lese, men la meg spørre;

1. Har du noen dokumentasjon på hvor mange båter som fremdeles holder på som aktive yrkesfiskere i Oslofjorden? (Bunnefjord til Hvaler)

2. Har du noen fangstdata på hvor mye fisk som har blitt tatt opp i området du mener er "Friluftsfjorden"?

Jeg spørr fordi jeg sitter og leser veldig mye statistikk og "live-data" om dagen og er interessert å finne ut hva som foregår..

Har mange ganger hjulpet en kamerat med å selge reker på bygda, det var hans far som trålet etter reker i Oslofjorden.

Senere fikk jeg vite at alt det han solgte i Oslo og på bygda ikke ble registrert noe sted. Det var en del sorte kroner ute å gikk, for å si det slik.

Har ingen grunn til å komme med slike påstander om de som tråler etter reker og fisk i dag, men det er kanskje naivt å tro alle har rent mel i posen.?

Det var ikke rent lite fisk som ble solgt heller, jeg vil anta at brorparten var fisk.

Er langt fra stolt av det, men jeg var ikke klar over at det ikke ble registrert. Jeg var i god tro den gangen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De betaler ikke en krone for å få lov til å ødelegge fiskebestander både for seg selv og alle oss andre. Selv da et enstemmig kommunestyre i Lindesnes vedtok å opprette et lite hummerreservat på et sted det ikke yrkesfiskes på protesterte yrkesfiskerne kraftig, av prinsipp. De vil ha alt for seg selv, og mener ethvert inngrep i deres frihet vil bety konkurs.

Tenk om noen skulle avsløre at det finnes langt mer effektive måter å forvalte ressursene i havet på. Dessverre har de, sammen med byråkrati og politisk ledelse bukta og begge endene. Men skal vi derfor bare gi opp?

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.