Gå til innhold
Fiskersiden

Akersvannet 20.02.2013


Cassius
 Share

Recommended Posts

I år var planen å satse litt på stor gjedde fra slutten av februar-mars. Januar er som kjent en treg måned så da ble det heller sjøisen. Pluss at det har vært litt for kaldt. Persen fra før var på beskjedne 3780g og bare 1950g på isen...

Utstyr for noen laken er blitt kjøpt inn. 205mm borr, ispulk, gjedde ismeitestenger og ny snelle koster fort litt. I tillegg gikk borrekrona på UR rantanen borret i noe stein etter andre turen før jul.. Behandles med silkehansker nå!

Er så heldig å ha ferie denne uka. Ventet på riktig forhold og bestemte meg for at idag skal det satses og årets først tur etter stor gjedde var klart. Stilte kl på 0600. Dro meg opp rundt 7. Hev i meg frokost, kaffe og kom meg avgårde. Var meldt -3, sol, delvis skyet og 5m/s fra nord. Vinden var satans sur og troa forsvant fort. Men hadde jo kjørt i 1t så lite vits å snu uten å hvertfall prøve en halv dag...

Hadde fått forum tips om hvor man burde prøve seg samt studert dybdekart. Rigget opp 4 stenger med 10-15m mellomrom i rak linje. Satte camp på midten for å ha kortest mulig avstand om det skulle runne. Mens jeg setter ut stanger nr 3 så runner det heftig på den nest nærmest land agnet med sørv type 20cm. Gopro er ikke klar engang! Får hvertfall satt mothogg og nesten ny ispers på 1865g kommer på land. Vel vel. En start hvertfall.

CIMG5489_zps8e6af0d4.jpg

Har et run til men faller av tidlig. Tipper samme vekt. Så en time senere med hutring runner det på ny på samme stang med sørv. Mye bedre tyngde her men tørr ikke håpe. Mye dunking men lite utras. Med over 50cm tykk is er det vanskelig å se noe særlig av Gjedda. Så setter den seg fast i kanten og med litt lirking får jeg den løs. Drar den opp og ser med en gang at det er soleklar ny pers. 5kg vekta sier error og må fram med en større. 7340g sier den til slutt etter å ha trukket fra veienettet. Jada!

CIMG5494_zpse184bfe5.jpg

Dagen er jo redda allerede! Vurdere om jeg skal pakke sammen og stikke til Nevlungshavn å plukke noen nye arter istedet. Vinden er uutholdelig. Har vært stille i 2t. Plutselig runner det igjen på samme stang! 4 runnet. Har vært stille igjen. Runnet er forsiktig så lurer på om den har spyttet ut. Aviser hullet for sikkerhetsskyld og så kommer det litt piping og snøret blir dratt ut. Smelder til og på ny kjennes det tungt ut. Flere utrar men mindre dramatisk kamp. Hva skjer? Er det nye pers igjen? Men fratrekk på veienettet så sier vekta 9100g! Et par jubelskrik, rask knipsing av bilder og ut med den igjen.

CIMG5499_zps32049b65.jpg

Oh my science så deilig! Årets mål var å bikke 5kg men etter 1 tur bør den vel justeres opp til 10kg! :D

Med unntak av et resultatløs run på sild i samme hull skjer det lite fram mot kl 4. Pakker sammen god og fornøyd. Blir nok ikke siste turen på Akersvannet gitt! :D

Ellers vil jeg takke alle bidragsytere på forumet som er villig til å deler plasser og tips! Gjør det så mye lettere for oss "up and coming". Stor takk til blant annet "joergen holt" for deling av spots! og Hooked og Thomas Monsen sin Ismeite tackel guide! Funker som smurt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Moro at du lykkes, og moro å se slike fisker fra Akers. Får bare håpe at fiskene ikke roter seg borti østeuropeiske tackler, liner eller garn, men heller vokser enda litt større. Sjøl var jeg ute på lørdag fra 11 til 20, men i andre enden av vannet. Runna etter en time etter at alle stengene var satt ut, og fikk opp ei på rundt tre. Skal ut til helga igjen, så får vi se om jeg er like heldig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og DER kom prikken over I'en-inspirasjonen for hva jeg håper at blir søndagens satsing, på et skogsvann glemt og oversett av alle.. vel, nesten alle. :D

Gratulerer med ny pers og et meget effektivt ishull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.