Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske er ikke bare rosen rød


TommyB
 Share

Recommended Posts

Etter at jeg ble medlem her på FS, har artsfiske stått i sentrum, og dette har gitt meg mange nye arter, og fine turer. det vil si helt til jeg ble fokusert på en art, ålekvabbe. er det et sagn eller finnes den i båthavner på mørke kvelder? dette skulle iallefall jeg finne ut.

får å slippe å dra dere gjennom 18 resultatløse fisketurer på 4 forskjellige plasser, derav jærens beste, der svartkutling og ulker er de eneste som har hilset på, hopper jeg rett til tur nr. 19, Mandagsturen.

Mandagen var en fin dag, rolig vind og kaldt. og flaks for meg, fant jeg rom på kvelden til en liten ålekvabbe satsing på det som er kjent som jærens kvabbe paradis. her skal vist de store eksemplarene svømme rundt. jeg ankom havna klokken 22:00, og satte raskt sammen noe utstyr. her hadde jeg ei stanga med splitthagl og owner 8# krok agnet med rekehale, og ei stang med splitthagel og 11# krok agnet med leddet til en reke hale, i tilfelle noe lite og spennede skulle dukke opp.

jeg har fått mange tips til dette fiske, derav at jeg skulle leite mellom sprekker og tang med reke biten, til jeg plutselig kom over en kvabbe. som sagt så gjort, men uten resultat. jeg begynte å lyse langs kanten med lykta, men desverre lå det en båt rett over godplassen. det eneste lyset sveipet over var et tykt lag med svartkutlinger. men siden desperasjonen reiv i meg, begynte jeg å plukke ut de største individene av disse. av de jeg veide kan jeg nevne kutling på 31, 39, 40, 41, 49 og 50g.

IMG_0174_zps8e61cdbc.jpg

i tilegg til disse, ble det også et par ulker på meg. en dvergulke på 8g, og ei ulke på 104g, som hadde funnet skjulested i et kaidekk som hang langs kanten, over vann. den hadde sikkert svømt oppi ved høyvann, og var nå fanget. en reke bit ga den friheten tilbake. Timene gikk, og etter 2 timer hadde jeg sett noe som lignet på en kvabbe, og masse kutlinger. men med ett ble det litt lysere. en ålelignende skapning lå rolig på sandbunnen, og uten å vite hva dette var, slapp jeg 11# kroken med reke forran den. dette var den interisert i, og etter et misslykka tilslag satt den. gleden ble stor da fisken ble heist på land, og jeg kunne notere meg en ny art! :) tangsprell på 40g, og specimen :) art nr 53

IMG_0194_zps6a0fdead.jpg

etter en rask veiing og fhotshot fikk den friheten tilbake, og dette ble kveldens siste fisk. klokka kvart over ett måtte jeg pakke sammen, var jo skole neste dag :P

Tur 20: Nytt håp tenner lyset

Igjen fant jeg rom for noen timers fiske da madammen skulle ut med noen veninner. jeg fikk henne til og svippe meg innom kaien før hun reiste, og nå var jeg stuck det til klokken halv 1. ikke at jeg protesterte :P klokken var bare halv tid, og mrøket hadde så vidt begynt å sige på. ei stang ble rigget med 8# krok og reke og 15g bly, og ble kastet ut på sandsletten. så hadde jeg stanga med 8# krok og splitthagl, 11# krok og splitthagl og 26 krok i tilfelle nye arter. helt tilfeldig før fisket langs kanten ble begynt, skulle jeg sjekke stanga som ble kastet ut, og her var det noe rart. fisk? det ristet i stanga og jaggu var det ikke fisk! kort tid etterpå viste en ålekvabbe i overflata, og pulsen økte. YEEEESSS!!.... NEEEEIIIII!!!!! på land viste deg seg at den var krøka i gatthåle. *#$*%&$"#*/$". jeg sank sammen. så nær, men dog så fjern... men nå var det håp

Ålekvabbe 114g

IMG_0205_zpsac9cb6c8.jpg

Kvelden var enda ung, og etter en resultat løs tipe med pirking i sprekker, kom lykta fram. raskt plukket jeg noen svartkutlinger, og fikk øye på 3 tangstiklinger. 26# kroken ble hentet, agnet og prøvd, men utn resultat. disse sære fiskene er enda særere om natta... snedig.

timene gikk, og klokka nærmet seg midnatt. etter en telefon fra madammen som sa at hun var der om 30 minutter, og da måtte jeg være klar, hun ville hjem... panikken kom, og lyset ble slukket, og jeg begynte aktivt med sprekk pirking. etter 30 sekunder med pirking satte kroken seg fast i tanga. tanga var litt tung, og ristet rart, og dumme meg ga ikke tilslag... jeg rakk og se ålekvabba i overflaten før den løsnet og forsvant, og denne var stor (tipper rundt 200g). jeg sank sammen som en slapp potetsekk, why? why me? men jeg fikk ingen svar

resten av halvtimen ga meg flere svartkutlinger, og så mista jeg en ulke som kunne ha blitt en ny personlig rekord, men det var så som så. desverre rakk jeg ikke mere fiske den kvelden før jeg ble hentet, men på torsdag kommer en ny keld, og denne kvelden er kvabbe kweld!

stay tuned for nye opp dateringer på kvabbefronten!

Turer til nå etter kvabbe: 20

Antall timer: ca. 30+

HER KOMMER AVSLUTTNINGEN JEG HÅPER DERE HAR VENTET PÅ, DET HAR IALLEFALL JEG!

DET ORDNER SEG FOR SNILLE GUTTER

Tur 21:

Som vanlig er jeg typen som utnytter hver time jeg får ledig, og igjen denne kvelden skulle madammen ut igjen. alle tingene var allerede klar, så klokka 8 svipte hun meg ned til havna. Siden det enda var lyst, ventet jeg med kvabbe fiske, og prøvde sluk fra svaberget. her var det ingen tegn til liv, men en nydelig solnedgang.

IMG_0208_zps0519697b.jpg

jeg var tilbake ved havna rundt halv 10, og satte sammen ei stang med slitthagl og 8# krok, og ei med splitthagl og 11# krok i tilfelle noe mindre skulle dukke opp. denne gangen lot jeg lykta ligge i lomma, og slapp rekebiten ned mellom tang og steiner. jeg så reka godt der nede, men så ble den borte. var den under tanga? jeg dro litt i stanga fikk motstand og begynte å dra opp. og der rakk jeg akkurat og se en stor kvabbe som detter av kroken... ned igjen, samme plass og 10 sekunder etterpå forsvinner rekebiten. ved tilslag var det tyngde, og tro det eller ei, min første kvabbe var på land etter kort tid!!!! etter 21 turer og over 30 timer, hadde jeg den korrekt kroka forran meg, lykken var stor, nei, den var ENORM!!

art nr. 54 kunne noteres

Siden den ikke ville ligge i ro på vekta, fant jeg en papp plate som jeg lå på vekta først og nullstilte vekta med plata på

IMG_0220_zpsa2fc8f7a.jpg

så var det kvabba sin tur på

IMG_0216_zps41b115b5.jpg

234g, og en stykk fornøyd fisker!!

Kvabba ble lagt i ei plastbøtte med saltvann, der den forhåpentlig vis skulle få noen venner senere. tenk det, 1 minutt etter første nedslipp, klokka var bare halv ti og kvabba var allerede på land! og jeg som hadde over 2 timer til å fiske på...

raskt begynte jeg å tråle område med lykt, og plukket meg fint et par svartkutlinger og ei ulke i samme slengen. de sære tangstiklingene var også ute, men disse orket jeg ikke å prøve på engang. klokka 23, fikk jeg øye på en ny kvabbe, men denne ble skremt av lyset og forsvant inn under kaia. jeg fortsatte og lyse, og fikk øye på en liten ålelignende skapning på bunn, og flaks for meg hadde jeg stanga med 11# kroken med. jeg kalte fisken for en kvabbsprell, siden jeg ikke klarte og se hvilken av de det var. kvabbsprellen ble raskt inetrisert i agnet som traff bunn, og angrep det gang på gang, men ingen av tilslagene satt skikkelig. etter tilslag nr. 5, forsvant den.... jaja, tangsprell fikk jeg igår, og kvabbe i dag, jeg er fornøyd! jeg tråle kanten et par minutter til, og fikk øye på kvabbsprellen igjen. jeg dimmet lyset, slapp biten forran nesen på den, og den tok. tilslaget satt fint, og opp kom ei søt lita kvabbe. dette var en søt liten ålekvabbe tenkte jeg, og klokka den inn på 12g

IMG_0225_zps90857465.jpg

Denne ble raskt sluppet i bøtta med den andre kvabben, en sortkutling og ei ulke

IMG_0222_zps67ce96c3.jpg

men her var det noe som ikke stemte, den lille kvabben hadde en korall i tryne? nei, det kan ikke være sant, hornkvabbe!!! jeg trodde ikke mine egne øyne, men der var den. etter en nøye undersøkelse og grundig fhotoshoot kunne jeg notere meg art nr. 55!!

tenk det, her har jeg prøvd etter ålekvabbe så lenge, og så klaffer alt på en kveld med 2 nye arter, og begge var kvabber! livet smiler til snille gutter etter hvert :)

her er noen bilder av den lille krabbaten:

IMG_0238_zps02fabb5c.jpg

IMG_0271_zps6a6756be.jpg

IMG_0243_zpsfac467c1.jpg

nå kunne en sliten fisker klokke inn to nye arter etter en lang satsing, og kaste inn håndkle ved midnatt. må jo også være opplagt til skole i morgen :P

Nå blir det en kvilepause i helga, til rognkjeks og stikling satsingen begynner neste uke. En fisker tar sjelden pauser..

Endret av TommyB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alltid ting er så lett, nei. Du kan jo høre med KIS - han fisket også etter ålekvabbe en lengre periode.

Regner med den kommer neste tur, ja.

Kan høre med han ja

følte at jeg nærmet meg metoden på slutten, så torsdagen vil vise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er i alle fall på rett plass. I mai i fjor var broderen og jeg en tur her. Jeg fikk syv stykker, med 238 gram på topp. Broderen fikk to. I tillegg ble det fem specimen-tangsprell og en bønsj med ulker og kutlinger. Utover det kan jeg ikke si så mye om fisket, da dette var første forsøk. Men fin rapport, og grattis med bra tangsprell :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ikke gi opp, neste gang sittern ! (..og ikke i gatthølet :lol: )

Mye annet kul tullefisk da, likte særlig godt tangsprellen, grattis !

Takk :) Skal ikke gi opp, blir tur på torsdags kveld ;)

Grattis med fin tangsprell. Plutselig en dag sitter ålekvabba! For meg er det en fisk som bare dukker opp til tider, har den som bifangst flere ganger under flyndrefiske :P

takk :) den sitter nok snart ja

Finfin rapport Tommy, grattis med tangsprell!

Tusen takk :)

Du er i alle fall på rett plass. I mai i fjor var broderen og jeg en tur her. Jeg fikk syv stykker, med 238 gram på topp. Broderen fikk to. I tillegg ble det fem specimen-tangsprell og en bønsj med ulker og kutlinger. Utover det kan jeg ikke si så mye om fisket, da dette var første forsøk. Men fin rapport, og grattis med bra tangsprell :)

Takk :) Rett plass er jeg, midt i smørøye til og med, så håper den sitter på torsdag. har brukt 30+ timer nå, så han der oppe burde vell sende en ti meg snart :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.