Gå til innhold
Fiskersiden

Merkelig lite fisk ytterst i havet ved gåsvær


Karl Lauritsen
 Share

Recommended Posts

Jeg snakker generellt om at torsken ikke er noen kostforakter bare fordi temperaturen i vannet forandrer seg litt. Men får man ikke fisk må man finne en bortforklaring i stedet for å innse at mye av fisken kan være borte. Selv har jeg fått som svar fra fiskeridirektoratet at torsken i vår del av oslofjorden er borte kan skyldes for mye bråk fra båtpropeller. Når vi vet at det er mye torsk innenfor Drøbak må man bare riste oppgitt på hodet.

Ikke direkte overførbart men det viser at det er mulig å forandre på ting, men at det for torskens del tar tid.
Selv om det ikke har noe med saken å gjøre kan jeg fortelle at det var mye, og stor lange på Vestkysten av Sverige for bare 50 år siden.
Friluftsfjorden!

Merkelig tilbakemelding fra Fiskeridirektoratet..Jeg har selv bra erfaring med at turbulens fra propeller tiltrekker fisk... ekkolodd lydbølger derimot og på grunt vann gjør det motsatte. Av naturlig årsaker ( hval) kan det hende at det er årsaken til at de holder seg bort i fra lydbølger. Dog er dette kun praktisk erfaring, selv om jeg ikke har master grad i faget og jobber ikke for staten...For meg er det resultatene som teller , ikke teorien...

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han der klovnen fra Knarvik - han som ikke kan noe om denne fullstendig fisketomme Sognefjorden, fisket som foregår her eller folkene som bor langs fjorden - han hadde seg en økt der inne på torsdag. Det endte med 30 fisk i båten, fordelt på to mann. Langene og brosmene dominerte, men det ble også hyse, hågjel og flere vassild. Den andre, agnfiskende båten i følget fikk rundt 20 fisk, fordelt på tre mann. Lange, brosme, blålange, hågjel, pigghå og lyr utgjorde mangfoldet. Den tredje båten, med to mann, fisket bare etter lyr og sei med jigg. De fikk også godt med fisk. Her ble det meste satt tilbake.

Så... Fisketomt? Vel...

Sogne-fangst.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke Sogn, men kan hverfall bekrefte at Hardangerfjorden er fisketom. Var utpå en halvtime før middag her, og fikk ingenting. Så en fiskebåt, må være den som er synderen.

:lolu: sarkasmen blomstrer....

De som konstaterer fisketom fjord etter en bomtur og to bør vurdere en annen hobby.... eventuelt skaffe seg en tråler, så får de nokk en annen oppfatning rimelig kjapt. Tolomodighet er stikkordet til de.

Endret av Alexander Johnsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er like dumt å slå fast at det ikke er fisk etter en bomtur som det er å slå fast at fjorden er full av fisk etter en tur man kaller en ok tur. Vi har etterhvert lagt lista ganske lavt for hva som kan kalles "bra fiske". Jeg reagerer på latterliggjøringen av de som påstår at det er langt mindre fisk enn for kanskje bare noen år siden. Ikke uventet for da jeg for noen år siden la inn mine blanketurer i min del av Oslofjorden ble det rabalder. Jeg gjorde det for å sette fokus på noe alle jeg møtte hadde opplevd, nemlig elendig fiske. Jeg tror ingen av oss som våger å si at vi og mange fler ikke får fisk gjør det med glede. Jeg skal med stor glede legge ut positive fangsrapporter. Det kunne jeg gjort fra Ofotfjorden sommeren 2011, bare et par timer ute men uvanlig mye og fin torsk og sei. I fjor sommer var det derimot, i den delen av fjorden, et elendig fiske og det de fikk var mager fisk. Ville det være riktig av meg å henge ut dem som nesten ikke fikk noe for sytere evt dårlige fiskere i forhold til meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betre meg! Dette handler jo ikke om å henge ut noen. Men når noen hardnakket hevder at det ikke er fisk i fjorden, og i tillegg gjør et poeng av at de som mener det er fisk i fjorden er idioter som ikke vet hva de snakker om, da må de tåle å få det i trynet når disse idiotene reiser på tur til nevnte fjord, og får fisk av alle slag og størrelser. Om folk tar seg selv så høytidlig at de ikke kan innse når et argument i en diskusjon ikke hold vann denne gangen, da blir det nesten bare trist.

Folk har rett til sine egne meninger, men det er lov å se litt lenger enn til sin egen nesetipp, også. Kanskje det er mindre fisk i Sognefjorden enn det var for 10 eller 20 eller 30 år siden, men det er fisk der ennå. Mye fisk og stor fisk. Og den lar seg fange med stang. Sånn er det bare. Bevisene ligger klokkeklare i flere poster i denne tråden, i andre tråder og på flere blogger.

Om en skal se litt stort på det har vel jeg like stor grunn til å føle meg uthengt i denne tråden som flere andre, i all den tid det blir hevdet at jeg ikke kan noe om fisket i en fjor jeg har fisket i de siste 12 årene. Så... Sitter fremdeles igjen med et stort tja, her.

Endret av Fisk og rask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er like dumt å slå fast at det ikke er fisk etter en bomtur som det er å slå fast at fjorden er full av fisk etter en tur man kaller en ok tur. Vi har etterhvert lagt lista ganske lavt for hva som kan kalles "bra fiske". Jeg reagerer på latterliggjøringen av de som påstår at det er langt mindre fisk enn for kanskje bare noen år siden. Ikke uventet for da jeg for noen år siden la inn mine blanketurer i min del av Oslofjorden ble det rabalder. Jeg gjorde det for å sette fokus på noe alle jeg møtte hadde opplevd, nemlig elendig fiske. Jeg tror ingen av oss som våger å si at vi og mange fler ikke får fisk gjør det med glede. Jeg skal med stor glede legge ut positive fangsrapporter. Det kunne jeg gjort fra Ofotfjorden sommeren 2011, bare et par timer ute men uvanlig mye og fin torsk og sei. I fjor sommer var det derimot, i den delen av fjorden, et elendig fiske og det de fikk var mager fisk. Ville det være riktig av meg å henge ut dem som nesten ikke fikk noe for sytere evt dårlige fiskere i forhold til meg?

Jeg får fisk hver eneste gang jeg er på tur i Oslofjorden.. ikke alltid det er fisken sin skyld at den utfisker han som prøver å fange den.

Greit du jobber for en god sak, men prøv å hold en rett linje her nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen , og med mål om å være støtdemper i "konflikten) :) : Det er ikke noe tvil om at det er mindre fisk i flere områder, dog er det også blitt flere i andre områder ( Skagerrak for eksempel)Her blir det bare bedre og bedre...

Det er ikke noe tvil heller at mange er blitt flinkere som fiskere , med resultatet deretter :)

Edit : Please : Ikke hakk på hverandre. Vår lidenskap skal bygge broer mellom oss alle sammen, ikke hindringer , eller barrikader :)

Er ikke målet at våre etterkommere kan oppleve mere eller mindre det samme som vi opplever nå? Helst bedre :)

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betre meg! Dette handler jo ikke om å henge ut noen. Men når noen hardnakket hevder at det ikke er fisk i fjorden, og i tillegg gjør et poeng av at de som mener det er fisk i fjorden er idioter som ikke vet hva de snakker om, da må de tåle å få det i trynet når disse idiotene reiser på tur til nevnte fjord, og får fisk av alle slag og størrelser. Om folk tar seg selv så høytidlig at de ikke kan innse når et argument i en diskusjon ikke hold vann denne gangen, da blir det nesten bare trist.

Folk har rett til sine egne meninger, men det er lov å se litt lenger enn til sin egen nesetipp, også. Kanskje det er mindre fisk i Sognefjorden enn det var for 10 eller 20 eller 30 år siden, men det er fisk der ennå. Mye fisk og stor fisk. Og den lar seg fange med stang. Sånn er det bare. Bevisene ligger klokkeklare i flere poster i denne tråden, i andre tråder og på flere blogger.

Om en skal se litt stort på det har vel jeg like stor grunn til å føle meg uthengt i denne tråden som flere andre, i all den tid det blir hevdet at jeg ikke kan noe om fisket i en fjor jeg har fisket i de siste 12 årene. Så... Sitter fremdeles igjen med et stort tja, her.

Har eg hevdet det ikkje er fisk i fjorden ? Eg viste til ein artikkel i Sognavis som skreiv om fisketom fjord.Har heller ikkje kalla deg for ein idiot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har eg hevdet det ikkje er fisk i fjorden ? Eg viste til ein artikkel i Sognavis som skreiv om fisketom fjord.Har heller ikkje kalla deg for ein idiot.

Du viser helt riktig til en avisartikkel i Sogn Avis der det hevdes at det må forskes på fisketom fjord, men du viser også til en prat med en som leier ut hytter til tyskere som er sure på været og fisket, til en samtale med fiskere i Solund som ikke får fisk, til ditt eget fiske som teller to små torsker så langt i år og til slutt til en sekstimersfisketur som teller en liten lyr. Du har ikke med reine ord kalt meg en idiot, men du sier mer eller mindre indirekte at jeg ikke aner hva jeg snakker om siden jeg kommer fra Knarvik, og ikke bor ved Sognefjorden og har fisket her hele livet.

Kanskje ordlyden var litt spisset, det kan jeg ta på meg, men ingen ting av det du har skrevet i denne tråden har likevel pekt på noe annet enn at du mener Sognefjorden er i mye dårligere forfatning fiskemessig enn tidligere. Det er det jeg ikke er enig i. Vi kan være enig i å være uenige, jeg bryr meg egentlig katten, men når du gjør det personlig, og setter spørsmålstegn ved hva jeg kan om fisket i Sognefjorden basert på hvor jeg bor, da blir jeg litt trekt. Dette handler mest om alle timene jeg har lagt ned i denne fjorden i en årrekke. Burde sikkert hevet meg fint over dette, men det gjorde jeg ikke denne gangen. Egentlig spiller det ***** rolle. Jeg fisker i Sognefjorden, og får fisk her. Det er jeg fornøyd med. Håper det løsner for deg også. Ha en fin langhelg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får fisk hver eneste gang jeg er på tur i Oslofjorden.. ikke alltid det er fisken sin skyld at den utfisker han som prøver å fange den.

Greit du jobber for en god sak, men prøv å hold en rett linje her nå.

Det er nok fortsatt fisk igjen i fjorden,særlig virker det som om det er brukbart fiske fra Sande og innover mot Oslo.Men i mine farvann dvs.områdene fra Horten og ned mot Larvik, har fangstene minsket voldsomt de siste 15 -20 åra, særlig gjelder dette arter som ,pigghå, torsk,sei, hyse,lyr, steinbit og hvitting. Våre fangster har nok i denne tiden falt med 80-90%,og ikke minst er snittstørrelsen på fangstene falt drastisk. Så kan man diskutere hvorvidt det skyldes at fisken er borte, eller om vi utfiskes fordi vi stadig blir dårligere til å fiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært hele helgen i Bjordal nå.

Bittet var generelt labert, men fjorden viste seg å ikke være tom nå heller.

Dette var hva vi fikk på tre dager:

En babykveite på rundt kiloet

Noe småtorsk

Litt SØ

En del microarter som kutlinger

Litt leppefisk

En knurr

Noen flyndrer som skrubbe og sandflyndre

De andre som var der fikk noe lange og brosme om jeg ikke tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.