Gå til innhold
Fiskersiden

En dårlig planlagt tur....


stranger79
 Share

Recommended Posts

Mandag 15/7 var dagen, rullet ut av sengen, 05.30 og hadde den klassiske zombiegangen mot kaffetrakteren. Været var regntungt og grått, men ingen vind. Sippende til en kaffeskvett og utrolig lite motivert, var det på tide og komme seg på arbeid.

Dagen ble både lang og svart, med påfølgende mas og kjas, med tilhørende overtid. Først godt over kl 20.00 kom jeg meg hjem. Følte på meg noe var galt på vei mot ytterdøren, men kunne ikke sette fingeren på det. Setter nøkkelen i døren og åpner opp, og det velter lukten av kaffe og kaker og tung parfyme mot meg. Stuen er fyllt til randen med kvinner av alle slag, og imot meg kommer madammen og sier vi flyttet klubben til oss idag, håper det er greit.

Det ble raskt konstantert att dette var ingen plass og være!

Med ett raskt hei til folket på besøk, ble det i hu og hast en tur på boden, og grep tak i nærmeste stang, og noen tackle og litt agn. Væpnet med en okuma solterra 30lbs og en lett haspelstang la jeg på lett jogg nedover mot båten som sto med vann til knehøyde. Pokker!

Mange bøtter senere var kl blitt over 21.00, og motoren dradd igang, og la kursen mot en plass i raunefjorden.

ofu806.jpg

Ikke verst!

Snøret ble dumpet ut på ca 100m, og en time kom og gikk uten noe annet enn agntyver som gjorde det agntyver gjør. Nytt ble satt på fler ganger, og så ble det liv i andre enden. Opp kom en lange i 4 + klassen goodie!. Avlivet og lagt i sekk , så begynte det og blåse litt og duskregne som det bare kan på vestlandet.

Men tackle ble agnet igjen, og på nytt sluppet til bunns for noen siste minutter før turen går hjem igjen. Hadde ikke mer enn begynt og sveive før det var noe som tok skikkelig tak, og gjorde sinte utras og røsket og slet. Dette var noe stort, etter og ha vunnet og tapt snøre noen runder begynte det og komme oppover, og på siden av båten kom den største langen jeg noengang har sett.

Fomlende etter kleppen , av kjip teleskoptype kleppet jeg den og dro til. Så delte kleppen seg i 2, men heldigvis overtok tyngdekraften jobben med og få den i båten. Ett kjapt velrettet knivstikk sørget for avlivning.

2i79u6t.jpg

Note to self: kjøp kvalitet!

Mørket kom sigende på og i mangel på både metermål og vekt, så gikk turen hjemover.

Slepende på en tung svart sekk som hadde krampetrekninger så kikket naboen rart på meg, inn altandøren i heimen bar det så ble det lagt ut noen svarte sekker på kjøkkengulvet og måleprosessen startet. 168 cm.

2qi8e2a.jpg

Minstemann på bildet ble veid til 4,5 kg, men fiskevekten min stoppet på 25 kg....dobbeltpokker. Badevekt ble dradd frem men det var en elendig og upresis ide. Etter og ha veid dyret i deler, så kom resultatet.... 34,3 kg.... Min største fisk noensinne, på tvers av arter.

2vb5vna.jpg

Tosk på 177 cm og 95 kg på strømpelesten til venstre. Som sto og fileterte fisk til langt på natt.

Mer sticky notes to self, vær forberedt , ha rett utstyr, og stress ned.

Endret av stranger79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker igjen :-)

Grattis med knall-fin lange! :) De der er det "langt" imellom... Grom pers!

Lurer på hvordan dere tilbereder så stor lange? De er vel grov i kjøttet, så det blir vel salting i lang tid eller?

Stekte opp en liten "biff" for og sjekke konsistenen, og det var ikke sånn helt ille som den var. Men ingen tvil om att mindre eksemplarer er bedre på smak og konsistens, så den går i kvernen til langekaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.