Gå til innhold
Fiskersiden

Tips til lave kostnader ved meite-fiske


scampern
 Share

Recommended Posts

Hei dere:)

Som fisker er det jo ikke til å unngås at kostnadene med vår kjære hobby fort kan ta av litt av og til.

Det jeg lurer på:

Hva er deres beste tips for å holde kostnadene nede uten at det går utover fiskeopplevelsen?

Da tenker jeg gjerne på vedlikehold av utstyr, nettsted man kjøper fra, kroktype man velger, splittringer/svivler med mer.

Jeg gjør "tabben" av å kjøpe ting akkurat når jeg trenger det. Det blir fort dyrt og unødvendig i lengden, da man sikkert med fordel kan kjøpe ting i "bulk" over nett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klar deg med færre ting. Du trenger ikke krokstørrelse 1,2,3,4,5,6,7..... du trenger kanskje bare 4/o, 2/o, 2 og 4. Samme med søkker og sene, du kommer langt med 90grams søkker, 0,60 sjokkfortom og 0,25mm multifilament. Bind enkle tackler, uten masse dims. Et tackel trenger bare å bestå av en hempe og en krok eller to. Kjør 0,60 stamme og knyt på en opphenger av 0,50 sene, knyt en løkke i toppen og en hempe i bunn. Bruk en svirvel mellom sjokkfortommen og tackelet.

Finn agn i sjøen....

Kjøp kvalitet med en gang, ikke spar deg til fattigmann.

Det er snart jul, slutt med snus/røyk, ikke få deg kone....vent lenge med unger :notfair:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du :)

Genialt spørsmål for alle oss som liker å fiske og ikke driter kapital :)

De enkle grepene jeg har tatt er at jeg handler sånt som kroker/splittringer/svivler og div utstyr på ebay.

Enten finner jeg det jeg trenger til en billig penge der, ellers følger jeg med litt og smører meg med tålmodighet og får det jeg trenger til en latterlig penge på auksjon.

Veldig greit å få det rett i postkassa også :)

Når det kommer til agn, pleier jeg å plukke det i fjæra eller fiske meg en makrell eller to. Disse skjærer jeg opp i passe stykker og fryser det jeg ikke bruker. Makrell, snegler, blåskjell og børstemakk er jo overlegne agn.

Helt gratis.

Og sist men ikke minst må jeg si meg enig med menig fiskebolle...kjøp likegodt kvalitet med en gang så slipper du å kjøpe masse drit som du må erstatte med enda mere utgifter. Jeg kjøpte meg en Shimano Beastmaster til nesten 2000.-kr i 2006, og det er fremdeles en av de beste stengene jeg har, og jeg vet at jeg har en knallgod stang i laaaaang tid fremover.

Shimano er jo kjent for sine sneller og jeg vil si at t.o.m de billigere snellene de har er knallgode.

........jeg har brukt mer enn det på div kjerringer på den tiden, og det har ikke gitt like god avkastning...... ;)

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Nå er jeg kanskje mest fluefisker, men det hender jeg fisker med agn i sjøen ogsa, mest for å få en og annen fisk til middag. Jeg fiska også mye med agn som guttunge.

Mitt råd er å tenke enkelt. Mye kan man lage selv, jeg spikka dupper av ei tørr grein f.eks. de funka like bra som de ferdigkjøpte.

Søkker, den kanskje største utgiftsposten, lager jeg av rester av armeringsjern som jeg tar med meg fra byggeplasser og kapper opp i passe biter. Deretter er det bare å surre på de ei enkel hempe av tynn hyssing. noen ganger trenger man kanskje bly pga den høyerer egenvekten, men i de fleste tilfeller går det bra med jern.Miljøvennlig er det også. For å unngå rust så smører jeg dem med litt matolje og legger dem i en plastpose.

Ei billig baufil kapper ganske lett av et 15 mm armeringsjern,eller hvis man trenger mye, så vil en liten vinkelsliper fra biltema gjøre vei i vellinga De koster under 300 kr

Endret av cannonbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller beste er vel å fiske der det er fin mudderbunn. Så slipper man å miste noe som helst :D Dermed er kostnadene minimert. Selv synes jeg ikke denne kostnaden er spesielt høy. Det er verre med alle de gode tilbudene på fiske utstyr en finner. Det har vel kostet meg omtrent 9-10.000 siden i vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruger ebay hvert år og har kun gode erfaringer . Her kan man virkelig spare penge.

Helt enig!

En boks Mustad kroker er en boks Mustad kroker, om du kjøper den i butikken eller om du får den tilsendt fra tyskland...forskjellen er bare prisen. Jeg har fått så mye som 90% avslag til tider på ebay sine auksjoner.

F.eks den gamle feltkniven min, en Gerber kniv koster 750.-kr i butikken og 158.- kr på ebay. Så der vet jeg det er mye penger å spare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke kroker finner man på ebay som er brukende? Har lite peiling på hvilke type merke som er gode greier, er ute etter sirkel i 8/0-10/0 og J krok i eks. 10/0.

Finner man også brukende gummislange/blekksprut på ebay? Tips til hvilke?

Har absolutt ingen erfaring med ebay fra før :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke kroker finner man på ebay som er brukende? Har lite peiling på hvilke type merke som er gode greier, er ute etter sirkel i 8/0-10/0 og J krok i eks. 10/0.

Finner man også brukende gummislange/blekksprut på ebay? Tips til hvilke?

Har absolutt ingen erfaring med ebay fra før :unsure:

http://www.ebay.com/itm/Mustad-39951-NP-BN-Demon-Circle-Fine-Hooks-13-Sizes-available-/290883812172?pt=UK_SportingGoods_FishingAcces_RL&var=&hash=item43ba06bb4c

Noe sånt du tenkte på? Bare søk på det du trenger i søkefeltet på toppen av siden

De har alt på ebay :)

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.ebay.com/itm/Mustad-39951-NP-BN-Demon-Circle-Fine-Hooks-13-Sizes-available-/290883812172?pt=UK_SportingGoods_FishingAcces_RL&var=&hash=item43ba06bb4c

Noe sånt du tenkte på? Bare søk på det du trenger i søkefeltet på toppen av siden

De har alt på ebay :)

For eksempel slik ja :-)

Er jo sykt mye der innpå, må sitte lenge å lete for å finne ut hvilken deal som er best :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For eksempel slik ja :-)

Er jo sykt mye der innpå, må sitte lenge å lete for å finne ut hvilken deal som er best :-P

Hvis du forandrer søkeinnstillingene fra "Best Match" til "Price + shipping lowest first" går det betraktelig fortere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke kroker finner man på ebay som er brukende? Har lite peiling på hvilke type merke som er gode greier, er ute etter sirkel i 8/0-10/0 og J krok i eks. 10/0.

Finner man også brukende gummislange/blekksprut på ebay? Tips til hvilke?

Har absolutt ingen erfaring med ebay fra før :unsure:

Blekksprut får du kjøpt her.

http://stores.ebay.com/supertackle/

Her finner du det meste av kroker og annet snacks.

http://stores.ebay.com/Fishermens-Source/Bulk-Hooks-/_i.html?_fsub=6847376&_sid=284228177&_trksid=p4634.c0.m322

Endret av cesar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var litt feilformulert fra min side, blir som å si ikke bruk finn.no :)

Finnes mye rart der til en billig penge som jeg har dårlig erfaring med, men selvfølgelig mye bra og kjente merker.

Har handlet fra Ebay flere hundre ganger de siste 3 årene og har enda tilgode å bli lurt.

Ordne deg en PayPal konto så er alt mye enklere når du skal handle fra Ebay.

Det kan lønne seg å sjekke karakterene til den du skal handle med, er disse dårlige så er det best å holde seg unna.

Endret av cesar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.