Gå til innhold
Fiskersiden

Tok trekilos sjøørret med loff ved Solsiden


Kay-Arne Olsen
 Share

Recommended Posts

Ingen som hyle om lova, regla, juridiske selvfølgeligheta i post'a om fiske i f.eks bennavatnet. Fiske e jo forbudt der også. Eller gjelds bare lova når dokker selv e enig i dæm?

Har aldri fiska i bennavatnet, og har vel aldri fiska SØ heller, og eg for min del har lite peiling på alt som har med SØ å gjære.

Men eg tykte rett å slett det var artig å for ein gongs skyld sjå nokon KLAGE på ein for saklig diskusjon på nett. Trur aldri eg får sjå den igjen! :lol:

Endret av Dr. Hook
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 106
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har aldri fiska i bennavatnet, og har vel aldri fiska SØ heller, og eg for min del har lite peiling på alt som har med SØ å gjære.

Men eg tykte rett å slett det var artig å for ein gongs skyld sjå nokon KLAGE på ein for saklig diskusjon på nett. Trur aldri eg får sjå den igjen! :lol:

:lolu:

Uff, så saklig kommentar gitt. :P

ja fra alvor til spøk..... :lolu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg på noen måte har bidratt til å trekke saklighetsnivået opp så ber jeg ydmykt om unnskyldning :-)

Ingenting å unnskylde. Det skal ofte veldig lite til. :)

Men det er jo også lett å fikse:

WTF+JAPAN.+SERIOUSLY+WTF_5ba321_3849165.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

no syns æ serriøsitet her e på nivå med alvorligheten i lovbruddet. Flott! :)

Trur poenget er at ei avis ikkje treng å lage kosesak av det, sjølv om det er ei "fillesak". :)

Eksempel (litt på spissen):

"Pelle fra Sluddvik satte ny rekord med sin Opel Kadett natt til søndag, og pressa den helt opp i 110km/t.

- "Det var dritgøy" sier Pelle Pålsen til Sluddvik Tidende, og han kan fortelle at det hele ble riktig så spennende, spesielt siden han ikke brukte bilbelte. Nå håper han flere ser de mulighetene riksveiene har å tilby for adrenalidglade Opel-entusiaster. Under ser vi ST's reporter sammen med den stolte sjåføren."

Sjølv om det er eit mindre lovbrudd, ville nok Politiet reagert like surt på sine forum (og offentleg), som det nokre folk her gjer over "kun ein sjøørret."

For vanlig mann i gata vil det at Pelle skryt av 110km/t være nettopp.. "ei fillesak". Men for Politiet, som i årevis har kjempa for å redusere farta på staden, vil slik sleivete og kunnskapslaus omtale i media være undergravande for deira arbeid.

Endret av Dr. Hook
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns fortsatt det e veldig overdrevet.

Men en diskusjon rundt sjøørreten i trondheimfjorden e absolutt på sin plass. Æ stusse veldig på at brunørret ikke e freda i anadrome strekninga i nidelva. Kordan kan en fisker avgjør om en brunørret ikke faktisk e en SØ ? Må man ikke ha skjellprøva for å avgjør det ?

Og såvidt æ veit kan en yngel fra en brunørret ta veien ut i sjøen, og rogn fra en brunørret kan også "melkes" av en sjøørret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns fortsatt det e veldig overdrevet.

Men en diskusjon rundt sjøørreten i trondheimfjorden e absolutt på sin plass. Æ stusse veldig på at brunørret ikke e freda i anadrome strekninga i nidelva. Kordan kan en fisker avgjør om en brunørret ikke faktisk e en SØ ? Må man ikke ha skjellprøva for å avgjør det ?

Og såvidt æ veit kan en yngel fra en brunørret ta veien ut i sjøen, og rogn fra en brunørret kan også "melkes" av en sjøørret?

Det er samme art. I elver der ørreten har muligheter velger noen å vandre til havs mens andre velger å bli elven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så teoretisk sett så vil det å slå ihjel en treklios ørret i nidelva under laksesessongen vær like ille (om ikke værre) som å slå ihjel den her sjøørreten? Eneste forskjellen e at den ene har tilatelse og den andre har ikke.

Usikker på kor mange av brunørreta som blir rapportert inn, men det ble rapportert inn fangst på nesten 40 kg brunørret i fjor, og kun 2 av dæm ørretan ble satt ut igjen. Og hvis man ska følg teorien på at pr kilo ørret kan legg 1000 rogn så ble det hindra 35 000 potensielle (e fullstendig at kun få prosent av dæm her vil lev t å bli 3-somrig ørret) sjø-ørreta i nidelva i fjor, helt fullstendig lovlig. Her snakke vi større problemer enn en som tok en innestengt SØ på loff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein må vel kunne seie at eit (riktig nok) lite problem som blir romantisert i media fortsatt er eit problem, sjølv om det kanskje finns større problem vel?
No har ikkje eg så god peiling på SØ, men (som med fartsgrenser) er det er sikkert ikkje reglar som er tatt ut av lause lufta. Det er vel fleire interesser som skal ivaretakast, som med mykje anna.
Kanskje er det nettopp det at fisken er freda i visse perioder som gjer det mogleg å forsvare eit opptak på 40kg i andre perioder?

Men så er jo eg kanskje ein slik feig nikkedukke for "makta, systemet og politistaten", som berre adlyder reglar utan å kverrulere og spørje for mykje... :innocent:

Endret av Dr. Hook
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det opptaket han snakket om på 40Kg er brun ørret, ikke SØ :)

Og nå skal det sies at dette er jo en ferskvannsfisk som har sine røtter i marka og lenger inn i elva(helt opp til Selbusjøen) og tatt turen ned via bekker som kobler markvannene sammen med elva. Og har ingen tilknytning med Sjø Ørreten som kommer inn fra havet for å gyte.

Men Sjø Ørreten er jo ikke spesifikt fredet KUN i Nidelva. men generelt der den gyter/er sterkt utsatt for utfisking rundt om i Trondheimsfjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel uansett same art.

Mange bruker navn som bekkørret, sjøørret eller elveørret. Genetisk sett er disse så godt som identiske, og en kan kalle disse variantene for "økologiske varianter". Det er fordi det er leveområdet som bestemmer hva ørreten blir definert som. I små bekker heter den bekkørret, i innsjøer heter det innsjøørret. På fjellet blir den kalt fjellørret. Noen bruker også begrepet brunørret, ofte er dette for å skille den fra sjøørret. Sjøørret blir brukt om ørreter som potensielt kan vandre ut i sjøen, og all ørret som blir fanget i saltvann blir kalt sjøørret. Dette blir også kalt for anadromt levevis. Anadrom betyr at den gyter i ferskvann (alle ørreter gjør det), men vandrer ut på næringssøk i saltere vann. I mange sjøørretelver finnes anadrom og stasjonær ørret om hverandre, uten noe klart skille. Det er heller ikke så lett å se forskjell på disse, selv om mange hevder det motsatte! Analyser av øresteinene (otolitter) gir et sikrere svar. De ørretene som vandrer ut i sjøen holder seg som regel i nærheten av oppvekstelva.

- Fiskipedia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er noe 100% enighet rundt dette :)

Frå Wikipedia:

20px-Sitat1m-no.pngArter er grupper av naturlige populasjoner som forplanter seg med hverandre, og som forplantningsmessig er isolert fra andre slike grupper. 20px-Sitat2m-no.png – kilde Ernst Mayrs biologiske artsbegrep

Mer presist kan man, med få unntak, si at en art er en gruppe individer som kan få fertilt (fruktbart) avkom med hverandre. Ofte kan ulike arter få felles avkom, men dette avkommet vil i sin tur normalt ikke selv være fertilt.

Om då sjøørret og brunørret kan få avkom, og det avkommet er levedyktig og fruktbart, er det vel då samme art.

Med mindre vi definerar "art" på nytt sjølvsagt.

...meeeeen...

Dette er eit ihjeldiskutert tema, og eg siterer gladeleg biolog Arve Lynghammar:

Artsbegrepet er ikkje alltid like lett, men ofte seier ein at populasjonar som kan få levedyktig avkom med andre populasjonar er samme art. Dette stemmer jo i aller høgste grad for aure. Grunnlaget for å kalle ulike populasjonar for ein art eller ikkje, har meir med evolusjonært opphav å gjere enn likhet/ulikhet i utsjånad. Dersom ein skal bruke likhet/ulikhet som kriterium (for å sette det på spissen), måtte rognkjeks/rognkall og raudnebb/blåstål vera ulike artar. Då blir det jo berre tøys.
I denne tråden blir det referert til vitenskapelige namn som består av tre deler: Salmo trutta trutta og Salmo trutta fario (eller Salmo trutta ssp. fario). Dette er namn på underartar eller variantar. I enkelte miljø og land (f. eks Russland) blir det framleis operert med underartar, men det store fleirtal av zoologar brukar ikkje lenger begrepet "underart". Den korrekte beteikninga på sjøaure, bekkeaure, innsjøaure, storaure, brunaure og børting er difor Salmo trutta (sleksnamn+artsnamn).
Endret av Dr. Hook
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finns ihvertfall påstanda om at brunørret yngel kan bli en sjøørret dersom den vandre en tur ut i saltvann før en viss alder. Mene du oppriktig at det ikke finns en stasjonær brunørretstamme i nidelva? Æ e overbevist om at det finns en stasjonær brunørretstamme i den anadrome strekninga i nidelva, og at den e helt naturlig akkurat som sjøørreten og laksen. Æ e også overbevist over at yngel fra den samme brunørreten kan vandre ut og bli en sjøørret. Men det e bare påstanda æ har ut ifra diverse input æ har fått fra forskjellige kilda på internett over tida, og orke ikke å leit opp dæm kildan for å referer t dæm, så håpe nånn med kompetanse kan uttal sæ her.

For oppklaring dr. hook så e sjø-ørreten freda hele året i nidelva, men brunørreten e lov å ta livet av under laksesessongen.


Edit: så no at du ment at fisken hadd røttern fra andreplass, og at du ikke påstod at det ikke e en stasjonær stamme no. Men kan ikke det vær den samme stammen som har skapt sjøørreten i nidelva?

Endret av Øyvind S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo da. Noe stasjonære stammer er det helt sikkert. Da brunørreten som finner veien ned i elva gjerne blir der. Den kommer seg ikke tilbake dit den kom fra.

Ja, og dersom den brunørreten e i stand t å lag yngel som vandre ut og blir sjøørret eller melke rogn fra sjøørret, eller får rogna si melka av sjøørret burda vel også brunørreten vær freda?

Mene å ha lest en forskningsrapport fra nidelva der en stor andel av "brunørretan" visst sæ å bli ansett som "sjøørrret" etter en skjellprøve. Hvis d plutselig e umulig å skill mellom brunørret og sjøørret selv med et trent øye burda ihvertfall all ørret vær freda.

Men det e sikkert e grunn for at reglan e sånn, håpe at nånn som veit koffer kan opplys mæ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til formering av arten mellom sjø ørret og brun ørret kan jeg ikke nok om til å uttale meg om. Og det er vel fint få som sitter med nok kunnskap til å uttale seg om dette også. Så det blir vel synsing fra A til Å.

Personlig tror jeg ikke det er så enkelt. I alle fall er det ikke påvist. Da har jo Sjø Ørret stammen lett kunne blitt styrket med bruk av Brun Ørret. Og det er nok av den til at det kunne blitt satt ut i elva. Ørret blir jo utfisket i enkelte andre vann i marka grunnet overflod.

Men om noe slikt er praktisk mulig har jeg ingen formening om.

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at brunørret kan bli sjøørret og avkommet av sjøørret kan også velge å bli i elva å der med ende opp som stasjonær brunørret.

Dette handler som regel om noen få prosent.

Derfor kan det være slik som det er i trondheimsområdet at du har en svak sjøørret stamme, tross en grei brunørret stamme.

Å frede brunørreten vil ha beskjeden effekt på sjøørretstammen.

Derfor ville det være urimelig å frede brunørreten.

Og derfor er det viktig å følge de regler som er satt for sjøørretfiske i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til formering av arten mellom sjø ørret og brun ørret kan jeg ikke nok om til å uttale meg om. Og det er vel fint få som sitter med nok kunnskap til å uttale seg om dette også. Så det blir vel synsing fra A til Å.

Personlig tror jeg ikke det er så enkelt. I alle fall er det ikke påvist. Da har jo Sjø Ørret stammen lett kunne blitt styrket med bruk av Brun Ørret. Og det er nok av den til at det kunne blitt satt ut i elva. Ørret blir jo utfisket i enkelte andre vann i marka grunnet overflod.

Men om noe slikt er praktisk mulig har jeg ingen formening om.

Det er ikke noe som heter sjøørret, brunørret eller andre varianter. Det er navn vi bruker fordi vi liker å systematisere ting uavhengig av om det er faktiske forskjeller eller ikke.

Ørret lever i alle vassdragstyper i Norge, og er svært utsatt for endringer i miljøet. Tørke, flom og bunnfrysing kan radere ut flere årsklasser. Derfor har den utviklet flere strategier for å overleve.

All ørret uten unntak kan vandre ut i sjøen.

All ørret uten unntak kan formere seg med andre ørreter uavhengig av om de har vært i sjøen eller ikke.

All ørret som har vært i sjøen kan få avkom som blir værende i ferskvann resten av livet.

Kunne sikkert skrevet hundre sider om emnet...

Det er riktig at brunørret kan bli sjøørret og avkommet av sjøørret kan også velge å bli i elva å der med ende opp som stasjonær brunørret.

Dette handler som regel om noen få prosent.

Derfor kan det være slik som det er i trondheimsområdet at du har en svak sjøørret stamme, tross en grei brunørret stamme.

Å frede brunørreten vil ha beskjeden effekt på sjøørretstammen.

Derfor ville det være urimelig å frede brunørreten.

Og derfor er det viktig å følge de regler som er satt for sjøørretfiske i området.

Kjenner ikke til de lokale forholdene, men er det som du sier her må det nok letes etter svar i sjøen.

Hvis brunørreten klarer seg godt, og sjøørreten sliter er det fordi det er bedre å leve i elven en i sjøen. Den fordelen sjøørret har med større tilgang til mat er ikke nok til at flere når gytemoden alder og bestanden reduseres.

Er det overfiske som er problemet bør det bli fredningssoner der ørreten er fredet hele året. Er det ikke overfiske, så vil fredning ha en marginal effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.