Gå til innhold
Fiskersiden

Tok trekilos sjøørret med loff ved Solsiden


Kay-Arne Olsen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 106
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvis det kan karakterieres som del av Nidelva (?) er vel dette brudd på minst 3 forbud. Jeg sakser fra TOFAs hjemmeside:

1. Sjøørreten er totalfredet i Nidelva og skal gjenutsettes.
Dersom en fisk av dyrevelferdsmessige grunner ikke kan gjenutsettes, skal TOFA kontaktes per telefon eller SMS umiddelbart (95230510/98033041). Fisken skal da leveres inn til TOFA.

2. Dette er vel fiske i det som på TOFAs kart over vald/ soner kalles "Fredet sone - fiske forbudt"?

3. Dette er utenfor det tidsrom fiske er tillatt overhodet i Nidelva.

Mulig bassenget ikke hører inn under Nidelva, men et sted i nærheten kommer vel sjøørreten fra enten den har svømt dit selv eller blitt fanget og sluppet uti?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var i bassenget. et grunt kunstig basseng ved siden av kanalen opp mot Nidelva.

Bassenget er en gammel tørrdokk som er ombygd. Med vannstand flere meter over sjøen.

En annen ting er hvordan i h...l den ørreten har kommet seg oppi det bassenget. det kunne den ikke klart på egen hånd. Så enten er den sats uti. Eller så er det hele bogus, og ørreten var tatt i sjøen.

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snodige greier.

I samme artikkel er det jo linket til att det svømmer pigghå rundt oppi der, den er fra 2010 med video, og en kar sier det er ørret der også. Til tross for att det kalkes iblandt: http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1540693.ece

Enten er det ett smutthull en plass, eller så setter folk ut fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var i bassenget. et grunt kunstig basseng ved siden av kanalen opp mot Nidelva.

Bassenget er en gammel tørrdokk som er ombygd. Med vannstand flere meter over sjøen.

En annen ting er hvordan i h...l den ørreten har kommet seg oppi det bassenget. det kunne den ikke klart på egen hånd. Så enten er den sats uti. Eller så er det hele bogus, og ørreten var tatt i sjøen.

Ser at TOFA har rykket ut og sagt sitt i Adressa:

Ulovlig

Daglig leder Tor Bjørklund Larsen i Trondheim Omland Fiskeadministrasjon (TOFA) opplyser i en e-post til Adresseavisen at også skipsdokken i Solsiden er omfattet av fredningssonen i Nidelva der all fiske etter sjøørret er forbudt.

Loven er innført for å beskytte den truede sjøørretbestanden i Nidelva. Dermed er det forbudt å fiske sjøørret, selv om den befinner seg inne i dokken.

Sandberg og Kvigstad understreker at deres mening var å slippe fisken ut i åpent hav, men at dette dessverre ikke lot seg gjøre på grunn av at kroken havnet for langt ned i halsen.

Uansett om de unge herrer hadde planlagt å slippe fisken ut og/ eller måtte ta livet av fisken fordi kroken satt for godt, så er det ulovlig aktivitet, både å fiske i området på denne tiden, i dette området i seg selv, og å ta livet av sjøørret på denne måten. Bra at de oppklarte dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at TOFA har rykket ut og sagt sitt i Adressa:

Ulovlig

Daglig leder Tor Bjørklund Larsen i Trondheim Omland Fiskeadministrasjon (TOFA) opplyser i en e-post til Adresseavisen at også skipsdokken i Solsiden er omfattet av fredningssonen i Nidelva der all fiske etter sjøørret er forbudt.

Loven er innført for å beskytte den truede sjøørretbestanden i Nidelva. Dermed er det forbudt å fiske sjøørret, selv om den befinner seg inne i dokken.

Sandberg og Kvigstad understreker at deres mening var å slippe fisken ut i åpent hav, men at dette dessverre ikke lot seg gjøre på grunn av at kroken havnet for langt ned i halsen.

Uansett om de unge herrer hadde planlagt å slippe fisken ut og/ eller måtte ta livet av fisken fordi kroken satt for godt, så er det ulovlig aktivitet, både å fiske i området på denne tiden, i dette området i seg selv, og å ta livet av sjøørret på denne måten. Bra at de oppklarte dette!

ja ser nå at bassenget er markert av under fredet sone på Tofa's sider. så da er det like fult ulovlig fiske ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han treng vel ikke å si nå som helst da mr privatetterforsker over her har satt inn alle ressursan på saken. At det e mulig å sutre over lovan når det har vært en morsom fiskehendelse istede for å se det koslige i det hele. Sånn æ ser det så har den fisken der null nytte i det bassenget uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Men hva med å blitt forsvarlig satt ut i sjøen og fått komme seg opp i elva og dermed styrket den utrydningstruede fiskearten?????

Tenk bittelitt utenfor en enkelt fiskeopplevelse her da.

Hva med å puste litt med magen ;)

Tanken var jo at de skulle sette fisken ut i havet igjen, makan til oppstyr og opphisselse for noe som minner veldig om en bagatell. Det er flott at folk er engasjerte i.fht å følge lovverk når det kommer til det du kaller for en utrydningstruet fiskeart, men...velg dine kamper ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å puste litt med magen ;)

Tanken var jo at de skulle sette fisken ut i havet igjen, makan til oppstyr og opphisselse for noe som minner veldig om en bagatell.

Sjøørreten er totalfredet i Nidelva og skal gjenutsettes.

"Dersom en fisk av dyrevelferdsmessige grunner ikke kan gjenutsettes, skal TOFA kontaktes per telefon eller SMS umiddelbart (95230510/98033041). Fisken skal da leveres inn til TOFA."

Og dette er ved lovlig fiske etter laks. Når det da i tillegg fisket i fredet sone uten tilatelse, og fisken ender på mat fatet, så vil jeg ikke kalle dette en bagatell!

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøørreten er totalfredet i Nidelva og skal gjenutsettes.

"Dersom en fisk av dyrevelferdsmessige grunner ikke kan gjenutsettes, skal TOFA kontaktes per telefon eller SMS umiddelbart (95230510/98033041). Fisken skal da leveres inn til TOFA."

Og dette er ved lovlig fiske etter laks. Når det da i tillegg fisket i fredet sone uten tilatelse, og fisken ender på mat fatet, så vil jeg ikke kalle dette en bagatell!

Det det er snakk om her, er ganske unge fiskere. Og så lenge mening var god. Får vel dette gå på kontoen om at skal man lage omelett må en regne med at noen egg knuses underveis. Nå kjenner jeg ikke stedet. Men på meg virker det som denne fisken var stengt inne på et sted uten gyte muligheter. Så den hadde ikke noe mulighet for å kunne bringe arten videre der den var. Det har vel vært en diskusjon i Adressa om dette her. Og hvis det har kommet frem at dette kanskje ikke var helt lov for leserene. Så syntes jeg faktisk denne saken har vært nyttig sett i det store perspektivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

unge eller gamle. ferske eller veteraner. alle med en fiskestang på slep er vel like forpliktet til å sette seg inn i regler og lover før en starter fisket? Og som det fremgår i avis innlegget, så var dette erfarne fiskere. så det finnes ingen unnskyldning i grunn :)

Men ja. den var innestengt. Derimot så hadde det korrekte vært å kontaktet Tofa om denne innestengte fisken, og latt de ordne opp med fangst og utsettelse av denne.

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Den ene utgjør ingen skandale. Men om man da tjuvfisker i fredningsone og står frem i avisa UTEN å få noe for det, hvilke signaler sender det? :)

Hadde det vært bevisst tjuvfisking hadde vi vært helt enig, i denne saken føler jeg at det kanskje ikke var det man "normalt" sett forbinder med tjuvfiske. Hvis du seriøst mener at alle tjuvfiskere nå kan konkludere med at det er "fritt frem" pga denne saken, bør du gå noen runder med deg selv og kanskje revurdere litt. Men vi får være enig om at vi er litt uenig, noen er rund i kantene, andre mer firkantig, men fiske...det liker vi ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Den ene utgjør ingen skandale. Men om man da tjuvfisker i fredningsone og står frem i avisa UTEN å få noe for det, hvilke signaler sender det? :)

--------------

som andre er inne på vil det være en enorm overdrivelse å kalle dette (bevisst) tyvfiske. For da hadde vel ikke vedkommende stått fram i avisa? det får jo være grense på hvor mye man skal undervurdere folk. Og det er heller ikke en gang særlig opplagt hvorfor dette svært spesielle stedet ER omfattet av fredningen. Og selv om man skal respektere lovverket, det er ikke en gang opplagt hvorfor dette stedet i det hele tatt BØR være omfattet av regelverket. Fins det noe godt FAGLIG argument for dette? Ja, for å banne litt i kjerka, har denne vinterfredningen i det hele tatt noen god faglig begrunnelse, nær sagt uansett hvilken plass vi snakker om? Enhver restriksjon på sportsfisket bør tåle å kunne utfordres på et faglig grunnlag. Og selv om jeg ikke her og nå hardnakket skal påstå at denne regelen er meningsløs, jeg føler meg heller ikke sikker på at den ikke er det. For det er åpenbart mange fiskeregler som mangler tilstrekkelig faglig alibi. Om den ikke kan stå for en slik syretest bør den uansett avvikles.

summa summarum er den valgte linjen den beste, man konkluderer med at vedkommende har handlet i god tro, og legger ballen død. Saken er nå så opplyst at ikke andre bare kan komme og påberope seg den samme uvitenhet. Derfor behøver heller ikke en slik handtering danne noen presedens.

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

--------------

Og det er heller ikke en gang særlig opplagt hvorfor dette svært spesielle stedet ER omfattet av fredningen. Og selv om man skal respektere lovverket, det er ikke en gang opplagt hvorfor dette stedet i det hele tatt BØR være omfattet av regelverket. Fins det noe godt FAGLIG argument for dette? Ja, for å banne litt i kjerka, har denne vinterfredningen i det hele tatt noen god faglig begrunnelse, nær sagt uansett hvilken plass vi snakker om? Enhver restriksjon på sportsfisket bør tåle å kunne utfordres på et faglig grunnlag. Og selv om jeg ikke her og nå hardnakket skal påstå at denne regelen er meningsløs, jeg føler meg heller ikke sikker på at den ikke er det. For det er åpenbart mange fiskeregler som mangler tilstrekkelig faglig alibi. Om den ikke kan stå for en slik syretest bør den uansett avvikles.

Om du faktisk er nødt til å stille spørsmålstegn til frednings tiden og sonen, så gidder jeg ikke diskutere dette før du har lest litt om emne. Men for å si det veldig kort. ja det er et ufattelig godt grunnlag for disse reglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du faktisk er nødt til å stille spørsmålstegn til frednings tiden og sonen, så gidder jeg ikke diskutere dette før du har lest litt om emne. Men for å si det veldig kort. ja det er et ufattelig godt grunnlag for disse reglene.

Ikke krabb ut på for tynn is du nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du faktisk er nødt til å stille spørsmålstegn til frednings tiden og sonen, så gidder jeg ikke diskutere dette før du har lest litt om emne. Men for å si det veldig kort. ja det er et ufattelig godt grunnlag for disse reglene.

Jeg, som ikke kan ufattelig mye om dette emnet, ville satt stor pris på om du, som tydeligvis kan det, kunne forklart litt hvorfor man har disse reglene. Har aldri tenkt noe særlig over det før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du faktisk er nødt til å stille spørsmålstegn til frednings tiden og sonen, så gidder jeg ikke diskutere dette før du har lest litt om emne. Men for å si det veldig kort. ja det er et ufattelig godt grunnlag for disse reglene.

-----------

med fare for å virke arrogant, jeg tror jeg har lest mer om dette temaet enn de fleste her inne. Og etter å ha fulgt og studert norsk fiskeforvaltning i omtrent 35 år, og parallelt tatt utdannelse i fiskebiologi (populasjonsdynamikk), har jeg blitt stadig mer kritisk til norsk fiskeforvaltning. Og det å stille kritiske spørsmål til slike regler er noe vi alle BØR gjøre. Det er ingen grunn til å ha regler det ikke fins noen klar faglig grunn til.

og jeg vil faktisk utfordre deg på formuleringen om at det er UFATTELIG god grunn til disse reglene. På hvilket grunnlag kan du påstå det? Hva er ditt faglige argument?

for å ta det, om man freder DETTE området er neppe noe big deal. Norske sportsfiskere går i sin allminnelighet neppe glipp av et storslagent fiske på grunn av denne fredningen. Men det fins hundrevis av slike fredninger i Norge, og noen steder blir sportsfiskere utestengt fra et godt fiske uten at det fins tilstrekkelig god grunn for det.

På den annen side, hva oppnår man med denne fredningen? er det noen som i fullt alvor tror at sjøørretbestanden (og/eller laksebestanden) i Nidelva i stor grad er påvirket av dette? Hvor er beviset for det? Jeg kan ikke se at det er noen særlig grunn til å fiske etter vinterstøinger, ikke noe særlig attraktivt mål for en sportsfisker det. Og slike "slips" setter vi vel tilbake? Men det er mye fisk som ikke har vært opp og gytt, som oppholder seg rundt munningsområder, og som er i god kondisjon. Hvorfor er det galt å fiske etter disse? det er vel bedre at vi fisker etter dem nå utenfor gytesesongen, enn å ta dem mens de er på vei opp til gyting, eller hur? jeg savner bevis for at vinterfredning har noen betydning for bestanden, og jeg savner en grundigere og mer kritisk refleksjon rundt sportsfiske etter anadrom laksefisk. Når bør vi drive med det?

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.