Gå til innhold
Fiskersiden

Skal kjøpe surfutstyr på lørdag, og teste godsakene, trenger enkelt tackle tips


scampern
 Share

Recommended Posts

Hei dere,

Skal kjøpe surf-utstyr hos den lokale fiskeutstyrs-forhandler i hjembyen, Mandal. Det bilr en shimano aerlex 8000 og en surf-stang med kastevekt fra 100-200 gram.

Planen er å teste dette ut etter hyse/torsk/lange/steinbit , egentlig hva som helst av matfisk jeg kan få has på.

Har begrense takkel bindings erfaring, det jeg har laget til nå er vanlig glidende takkel eller paternoster takkel (to kroks) med perler.

Ser for meg at jeg trenger selvlysende slange, og litt krims-krams jeg ikke kan navnet på enda.

Finnes det et greit alround takkel jeg kan bruke og ha sjans på grei fisk? Vil gjerne kunne kaste det et stykke av sted, uten at agnet faller av, må jeg ha impact shield? Aldri brukt dette før..

Selvlysende slanger:Hvordan festes de til fortommen? :P

Takker for hjelP! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ett greit allroundtackle er paternost eller glidende, så her har du allerede erfaringen du trenger.

For å unngå at agnet faller av i kastet så bruker du surretråd (bait elastic), og surrer agnet godt rundt kroken. Jeg har aldri brukt impactshield, så dette er ikke nødvendig, keep it simple.

selvlysende slanger blir bare tredd innpå fortom før du knyter på krok eller svivel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kaster lengre hvis man clipser agnet/kroken fast, men dette gjør jeg uten impactshield.

Jeg bruker disse istedenfor (se link) Jeg liker å gjøre det enkelt, men hvis du vil ha det litt mer avansert og litt mer tidkrevende å knytte tackle så kan du bruke impactshield. Jeg knytter som regel mine tackler ute på fiskeplassen, så det er vel hovedgrunnen til at jeg ikke bruker for mye "stæsj" på mine tackle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kaster lengre hvis man clipser agnet/kroken fast, men dette gjør jeg uten impactshield.

Jeg bruker disse istedenfor (se link) Jeg liker å gjøre det enkelt, men hvis du vil ha det litt mer avansert og litt mer tidkrevende å knytte tackle så kan du bruke impactshield. Jeg knytter som regel mine tackler ute på fiskeplassen, så det er vel hovedgrunnen til at jeg ikke bruker for mye "stæsj" på mine tackle.

De du hadde linken til, sitter ikke agn/krok fast med slike og vil vel ikke utløses til en god posisjon? (beklager hvis jeg spør dumt, har virkelig lite peiling).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De du hadde linken til, sitter ikke agn/krok fast med slike og vil vel ikke utløses til en god posisjon? (beklager hvis jeg spør dumt, har virkelig lite peiling)

Kroken sitter i clip'en så lenge snøret er stramt, altså så lenge søkket drar med seg tackle og snøre gjennom lufta i kastet, og vil i de aller fleste tilfeller løse ut når søkket treffer vannet. Agnclips som impact shields og IMP(min favoritt) er konstruert slik at de vil dytte kroken ut fra feste når clipen treffer vannet, og er derfor litt mer idiotsikre. Impact shields kommer til sin rett ved store kroker og agn, mens IMP's funker til det meste. Foretrekker dog å fiske glidende og med paternoster selv, med mindre jeg ønsker å oppnå bittelitt lengre kast.

Endret av veg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok får sjekke den ut senere da:)


Kroken sitter i clip'en så lenge snøret er stramt, altså så lenge søkket drar med seg tackle og snøre gjennom lufta i kastet, og vil i de aller fleste tilfeller løse ut når søkket treffer vannet. Agnclips som impact shields og IMP(min favoritt) er konstruert slik at de vil dytte kroken ut fra feste når clipen treffer vannet, og er derfor litt mer idiotsikre. Impact shields kommer til sin rett ved store kroker og agn, mens IMP's funker til det meste. Foretrekker dog å fiske glidende og med paternoster selv, med mindre jeg ønsker å oppnå bittelitt lengre kast.

Hva er en stor krok/agn? 6/0 og en halv makrellfilet? eller enda større?

Vil gjerne prøve meg på litt større fisk når jeg først skal ut ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Arlex selv, og den passer utmerket på karpestangen min. Den føles mindre komfortabel på surfstengene siden vi ikke snakker om en reel surfsnelle her.

Bruker den også på en jiggtang til kveite og storsei....

Med tanke på hvor du bor og hvilken snelle du har valgt ville jeg vurdert en karpestang i stedet for en surfstang.

En 2,5 punds karpestang klarer med alt du kan regne med å få på kroken, og gir mer fiskeglede når du får småfisk.

I utgangspunktet ville jeg ha en stang som tåler 150 grams lodd , slik at jeg kan fiske under "alle" forhold og fremdeles ikke miste festet.

Så jeg tenkte på 3,5 lbs karpestang. Men utvalget til fiskehandleren jeg skal hos er noget begrenset så vi får se hva jeg finner.

Får stang, snelle (aerlex 8000) og snøre for 1500 så syns det var en god deal. Kan være han har noen andre stenger jeg kan få til samme prisen, men er virkelig ikke komfortabel med 2,5 lb karpestang. Ser at trenden er å bruke lettest mulig utstyr (pga fight osv) men det er ikke aktuelt å måtte trekke seg fra en fisketur eller ergre seg over at jeg ikke får stasen til å ligge så jeg får strammet opp.

En 2,5 lb karpestang kan man vel bare ha ca 100 gram på? må minst ha 130 gr for å føle meg komfortabel, men kan være jeg er litt for utrent til å få dem festet skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker 90 gram på 2,5 punds karpestang, og som du er inne på holder du ikke bunnen under svært vanskelige forhold. Selv bruker jeg stort sett bare surfstenger, men så er forholdene enkelte plasser her nord helt hinsides av hva du kan tenke deg.

Har opplevd at en 170 grams Flat back sinker ikke klarte å feste etter gjentatte forsøk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal se hva han har av muligheter. Det eneste "aberet" jeg har med en surf-stang er at den er noe lang og derfor vil være vanskelig å få kastet skikkelig på noen fiskeplasser. Pluss at jeg ser for meg inntreningen med en så lang tar lenger tid enn en karpe-stang som er to fot kortere.

Han prøvde å anbefale meg en båtstang som gikk opp til 150 gram, og denne var minst 10 fot lang, så er litt usikker på hva slags type stang dette er, men det kan vel ikke brukes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være en uptide stang han prøvde å prakke på deg. I så fall er den ikke helt optimal for kasting fra land :)

Nei den var altfor myk i toppen så hadde ikke turt å lade den opp. Virket som en veldig god stang til for eksempel innaskjærs-fiske etter flyndre/hvitting og denslags met lett lodd og god napp registrering.

Vet ikke hva en uptide stang er ? :P

Fant ut hva det var så ikke bruk tid på å forklare:).

Når jeg drar ned på lørdag, bør jeg prøve å se om han har en karpestang opp til 150 gram slik jeg ønsker eller skal jeg bare ta surf-stanga?

"double, redigert"

Endret av scampern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for en karpestang til å begynne med, og så kan du heller gå videre til en surfstang om du mener det skal være nødvendig. Kommer litt an på hvor du skal fiske også, men en surfstang kan virke litt skremmende i begynnelsen før du finner ut hvordan du skal bruke den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for en karpestang til å begynne med, og så kan du heller gå videre til en surfstang om du mener det skal være nødvendig. Kommer litt an på hvor du skal fiske også, men en surfstang kan virke litt skremmende i begynnelsen før du finner ut hvordan du skal bruke den.

Jeg skal se hva han har av utstyr da før jeg slår til, men kan fort være det bare blir den surf-pakka siden den er ferdig og rimelig.

Skal nok klare å kaste med det svære beistet også;)

Endret av scampern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er sørlandsfiske du skal bedrive er nok kanskje surfutstyr litt overkill. Kanskje noen plasser på Lindesnes-halvøya og i Lister som er dype og strømrike nok til at surf er et must, men utover det kommer du langt med en karpestang rundt 3lb. Dessuten er det engang sånn at de dagligdagse fangstene fra land her på Sørlandet nok ikke akkurat setter utsyret på prøve, her er det mye småtteri. Uten å være noen ekspert vil jeg vel påstå at kystmeite på sørlandet først og fremst er artsfiske og ikke storfisk-fiske.

Men dersom du har lyst på surf er det jo bare å kline til, da er du jo skodd for ekspedisjoner til andre steder også. Ulempen med surf er at den er større og tyngre og ikke så smekker som ei karpestang, men det er vel vanesak også det.

Det dypeste jeg har kystmeita her sør er Nato-brygga i Mandal, ca. 70m. Var relativt greit med 2,75lb karpestanga det....

Endret av havtryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er sørlandsfiske du skal bedrive er nok kanskje surfutstyr litt overkill. Kanskje noen plasser på Lindesnes-halvøya og i Lister som er dype og strømrike nok til at surf er et must, men utover det kommer du langt med en karpestang rundt 3lb. Dessuten er det engang sånn at de dagligdagse fangstene fra land her på Sørlandet nok ikke akkurat setter utsyret på prøve, her er det mye småtteri. Uten å være noen ekspert vil jeg vel påstå at kystmeite på sørlandet først og fremst er artsfiske og ikke storfisk-fiske.

Men dersom du har lyst på surf er det jo bare å kline til, da er du jo skodd for ekspedisjoner til andre steder også. Ulempen med surf er at den er større og tyngre og ikke så smekker som ei karpestang, men det er vel vanesak også det.

Det dypeste jeg har kystmeita her sør er Nato-brygga i Mandal, ca. 70m. Var relativt greit med 2,75lb karpestanga det....

Jeg vil ut så dypt (lange kast) på sommeren at jeg kan fange grei torsk fra land på sørlandet, og ikke bare fra båt.

I tillegg har jeg lyst til å fange lange/brosme/steinbit fra land dersom mulig, og må vel ut et stykke da også? Er kastelengden som gjør at jeg trekker litt mot surf + at det blir lett å holde bunnen, men ikke sikkert jeg trenger det, for all del. Men jeg vil at loddet skal holde bunnen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på hvilke plasser du ser for deg lange og brosme-fangster altså. Er ikke veldig mange plasser der dyprennene går så nærme land at de nås med kastefiske.

Torsken streifer jo innom grunna i disse dager så de treffer man jo alltids. Steinbit trenger man ikke nødvendigvis å gå veldig dypt for å treffe, størrelsen på bestanden er derimot kanskje den største utfordringen?

At du med god teknikk vil kaste lengre med surf tror jeg nok, men med aerodynamiske takkels vil du få det langt ut med en karpestang også. Men som sagt, vil du ha surf så kjøper du surf. Og på mine (altfor få riktignok) kystmeiteturer på Sørlandet er det jaffal etpar plasser i vestfylket jeg nok hadde fiska mer effektivit med surf. Ikke pga kastelengden, men pga loddtyngden på de strømutsatte plassene.

Oppskrifter på noen fine takkels finner du forresten her: http://therigwallet.blogspot.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.