Gå til innhold
Fiskersiden

Den allmektige fiskeguden


Rexreitan
 Share

Recommended Posts

Jeg har siden ung alder vært sterkt troende. Fiskeguden kom første gang til meg i en alder av 2 år gjennom et hull i isen og i form av en liten mort med maggot hengende ut av munnviken. Den så på meg med litt røde blasse øyne og jeg var solgt...

Siden den gang har jeg praktisert flere trosrettninger, men jeg har alltid vært tro mot fiskeguden. Men en gang i alles liv begynner man og tvile på guden sin og i ytterste konsekvens søker man inn i mørket for og lete etter andre guder. Denne rapporten handler om den mørke fiskeguden. Den som holder til på dypet og som krever offring av gaver, helst i form av lopez slanger.....

Årets første dypvannstur i oslofjorden ble gjennomført i går kveld. Værmeldingen virket lovende og med fri i dag var det egentlig ikke så mye å lure på. En kollega på jobben takket ja til og bli med. Agn og lopez slanger ble tredd ned i sekken og kursen ble satt mot Drøbak. Vel fremme var vi raske med og komme oss ut. Været var brukbart og stemningen på topp. I det vi forlot havna ble vi innhentet av en rask ribb. Mistanken fallt på politiet og den mistanken ble bekreftet når blålyset blinket mot oss. Di skulle selvfølgelig kontrolere at vi hadde med oss flytevester noe vi selvfølgelig ikke hadde....Trusler om bøter førte til at vi måtte kjøre tilbake til kaia og skaffe vester. På vei tilbake tittet jeg ned i vannet mens jeg tenkte "min gud, min gud! Hvorfor har du forlatt meg?". Heldigvis fikk vi tak i flyteplagg og satte kursen ut mot havet igjen.

Fremme på plassen ble minkotaen aktivert og riggingen startet. Store agnbiter ble senket ned i mørket og ventingen kunne starte.

IMG_0457.jpg

Det tok en liten stund før det skjedde noe spennende. Men med kaffe i koppen og strålende vær gjorde det ingenting.

Etter et par napp med påfølgende elendig tillslag satt det endelig en fisk på. En flott lange på ca 8kg landet i båten. Deilig med en bekreftelse på at fiskeguden ser deg.

IMG_0454.jpg

Neste fisk var en artig krabat som jeg har fått et par ganger tidligere. Det var defor ekstra artig at det var Jørn som fikk på denne. En flott eksemplar på ca 1kg

IMG_0451-1.jpg

IMG_0452.jpg

Så ble det rolig en lang periode. Rett før vi skulle gi oss nappet det igjen hos Jørn og en større fisk satt i andre enden. Den ble med ca 15-20 meter opp fra bunnen før den hadde et kort utras og ble borte. Dette var en stor fisk og stemningen ble selvfølgelig deretter. Men som en troende dveler man ikke lenge ved slike hendelser. Man sveiver opp. Setter på nytt agn og slipper ut igjen. Det tok ikke mange minuttene før det bet igjen og denne gangen ble fisken med hele veien opp. Ikke like stor og ikke like sterk men en nydelig brosme på 7-8kg lå og "poppet" langs båtsiden

IMG_0458.jpg

Etter dette skjedde det ikke noe mere spennende. Men vi var enige om at det hadde vært en meget vellykket tur med ny art og ny brosmepers på Jørn.

Vel hjemme med fisken lettsaltet i kjøleskapet var det på tide og hoppe i køya. Men ikke uten og ha bedt kveldsbønn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hyggelig at noen får fisk

Har tenkt å ta turen innover sjøl, rundt horten er det ikke så mye å få nå. Er det lov å spørre hvor dere var i drøbak? ikke nøyaktig posisjon på plassen deres, men sånn ca område?

Den plassen vokter jeg med mitt liv så der kommer jeg ikke til og røpe så mye :-)

Men rundt Oscarsborg ved torpedohullet og fyret er det gode muligheter for bra fiske. Drar aldri fisketom derfra. Mølla er også meget bra til tider og burde prøves ut. Bare og sende pm for nærmere beskrivelse hvis du skulle ønske det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.