Gå til innhold
Fiskersiden

Fiskerom - tips til innredning


havtryta
 Share

Recommended Posts

Havtryta bygger seg fiskerom / fiskeutstyrsrom og er om ikke lenge i mål med sjølve bygginga. Men da begynner jo moroa, nemlig innredning. Som dere ser er det mye skråtak og hanskes med og om noen interiørdesignspirer har noen gode tips til hylle- og/ eller oppbevaringsløsninger i et sånt rom setter jeg pris på det.

Det eneste som så langt er sikkert er at jeg skal ha et stort skrivebord/abeidsbord under vinduet og en fryseboks til agn ved siden av den. Også ser jeg for meg at det er praktisk å få hengt fiskestenger i skråtaket. Forøvrig skal rommet brukes til praktisk og oversiktlig oppbevaring av fiskeutstyr og alt som følger med det. Er det plass nok må det nok inn en liten sofagruppe også....men det tar jeg som det kommer.

Rommets størrelse er sånn ca. 4,7 * 4,6 meter med takhøyde ca. 2.2 meter.

post-1447-0-85763700-1412857184_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snadder rom :)

Jeg bruker sånne magnet lister opprinnelig til kjøkkenkniver til å "sette" fra meg verktøy og småtterier jeg bruker en del...det er greit å bare kunne "sette" fra seg og ta utstyr rett fra veggen så har jeg det rett foran meg også går det ingen veier....jeg har tidvis problemer med at smått verktøy og andre små deler tar seg en liten ferie for å dukke opp når jeg ikke trenger det lenger..

Lykke til med rommet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo litt veggplass på inngangsia, samt på begge siders lav-vegger hvor du kan bygge opp skap og reoler.

Umiddelbart tenker jeg en liten stol/sofagruppe rett til høyre inne i rommet. Pass på å få døra til å åpne ut av rommet...ellers ødelegger den mye verdifull plass.

Kanskje noen stenger i skråtaket til venstre nærmest inngangssia. Føler de er minst i veien der, da du vil oppholde deg mest på vindussia og rundt ei eventuell sittegruppe? Kan kanskje være en ide å segmentere rommet og oppbevaring i egne soner for forskjellig type fiske - havsone, haspelsone, fluesone osv...

Lykke til med prosjektet.

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine tips folkens!

Angående stenger så mener vel jeg også at horisontal montering er best i skråtak, er det ikke? Jeg så engang en enkel løsning (var det skrekkjager mon tro?) med rørbiter skrudd fast i tak og/eller vegg som man bare stikker stengene inn i og voila. En slags fastmontert stangholder for hjemmebruk om man vil. Kanskje ikke så vakkert, men gysla praktisk. Og billig, litt røravkapp i forskjellige dimensjoner får man alltids nappa til seg fra rørleggeren. Noen som husker bildet?

Ser lovende ut. Et lite kjøleskap til ølboksene når man binder takler. ?

Selvfølgelig, det glemte jeg å skrive. Ølkjøleskap skal på plass. Alle takler blir bedre etter en øl eller to. Alle fluer også. Alt.

Du har jo litt veggplass på inngangsia, samt på begge siders lav-vegger hvor du kan bygge opp skap og reoler.

Umiddelbart tenker jeg en liten stol/sofagruppe rett til høyre inne i rommet. Pass på å få døra til å åpne ut av rommet...ellers ødelegger den mye verdifull plass.

Kanskje noen stenger i skråtaket til venstre nærmest inngangssia. Føler de er minst i veien der, da du vil oppholde deg mest på vindussia og rundt ei eventuell sittegruppe? Kan kanskje være en ide å segmentere rommet og oppbevaring i egne soner for forskjellig type fiske - havsone, haspelsone, fluesone osv...

Lykke til med prosjektet.

Døra er selvfølgelig montert med åpning utover og dersom det blir en sofagruppe blir den rett til høyre ja.

Så ja, stenger i taket til venstre er nok ikke dumt. "Problemet" er hvor mange stenger det er plass til osv, uten å telle er det vel fort 30stk med stort og smått som må på veggen. Men det løser seg. Om ikke annet tar vi de som bare brukes hvert jubelår og steller i et hjørne.

Du sneier også innom den klassiske diskusjonen: Hvordan skal egentlig systemet være? Inndelt etter type fiske som du sier, med hav, flue, karpe osv? Eller etter utstyr på tvers av type fiske, altså sneller, kroker, sener osv. Hmmm.....jeg er ikke sikker på hva som er best. Er fristende med egen havfiskeavdeling, fluefiskeavdeling osv, men samtidig er det alltid noe utstyr som er "crossover", hvor skal det ligge da? Skal jeg kjøpe dobbelt opp? Da vil det kanskje være bedre å vite at alt av senemateriale fra 0.10 til 1.7 ligger i samma haugen uavhengig av hvilket type fiske det er snakk om. Men detta er ikke ferdigdiskutert i mitt eget hode....

Har et litt rart tips som jeg selv mener er minst like genialt. Magnetisk tak!!!!

Altså, du tar å skrur opp en tynn stålplate i taket og pepprer den med neodym-magneter.

Kilden til ideen:

Det der var fanden meg et godt tips. Briljant! Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo sett roterommet mitt Lars ;) finnes mye bra på ikea og jeg emner salvesen har stangholderne som jeg bruker i taket. evt lager du jo bare et stangstativ til å ha stående på gulvet...... jeg fikk jo tak på 3 på spjoten... ;)

Rommet ditt er en av inspirasjonskildene til at det i det hele tatt bygges et fiskerom Pero, så jeg har det absolutt i bakhodet ja. Får ta en sveip innom Salvesen en dag, kanskje allerede i ettermiddag. For jeg må nok ha stenger i taket, gulvplasserte stativ blir stående midt i rommet pga skråtaket og det er meget upraktisk.

Gleder meg til å se resultatet, regner med du legger ut bilder:-)

Kommer sikkert et og annet når ting faller på plass ja.

Ja, det var det. Ikke så jæskla mye rør der da, men prinsippet er jo det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bruke noen fine bord som skrekkjager har gjort her, så kan det bli riktig så lekkert :)

Like enkelt som det er genialt :)


Det hadde vært artig om du hadde orka å legge ut et bilde når du begynner å komme i mål til inspirasjon for oss andre som fremdeles må tvinge eventuelle gjester til å sove i et hav av fiskestenger og gamle is bokser fulle av sluker og what not :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.