Gå til innhold
Fiskersiden

Aktivitet på forumet?


zober
 Share

Recommended Posts

Mange, vår klubb inkludert, skriver mye på egne blogger. I tillegg til at mange har blogger så er det mange som nøyer seg med å skrive korte oppdateringer på facebookgruppen "Norske artsfiskere".

Resultatet av dette er at aktiviteten på fiskersiden blir lavere, noe jeg selv også synes er synd, men det er tross alt utfordringen som Hooked har tatt på seg, nemlig å navigere seg til en forretningsmodell for fiskersiden som vil fungere med dagens omgivelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til syvende og sist er det brukerne som bestemmer innholdet på FS. Så hvis vi/ de heller vil legge opp ting på Facebook eller egen blogg, så er det bare å svelge det. En viss bismak er det dog, men valget er opp til den enkelte.

Det som er et faktum, er at FS i alle år har vært dominert av 20-30 personer. Når denne gruppen til en stor del bruker egne blogger som sin primærkanal, har det knust FS. Legg til at mange av spørsmålene som tidligere ble stilt på FS nå stilles i ymse Facebookgrupper, og resultatet er at FS er mindre interessant enn før. Undertegnede er nok et eksempel fra den gruppen, og bruker nå mer tid på svenske og engelskspråklige forum enn på FS, og det er litt trist. Jeg har veldig vondt for å se at dette har noe som helst med Hooked å gjøre, FS er i praksis helt lik før og etter Hooked.

Det kunne vært interessant å sett litt statistikk for FS. Utvikling i antall poster, nye tråder, sidevisninger etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til syvende og sist er det brukerne som bestemmer innholdet på FS. Så hvis vi/ de heller vil legge opp ting på Facebook eller egen blogg, så er det bare å svelge det. En viss bismak er det dog, men valget er opp til den enkelte.

Det som er et faktum, er at FS i alle år har vært dominert av 20-30 personer. Når denne gruppen til en stor del bruker egne blogger som sin primærkanal, har det knust FS. Legg til at mange av spørsmålene som tidligere ble stilt på FS nå stilles i ymse Facebookgrupper, og resultatet er at FS er mindre interessant enn før. Undertegnede er nok et eksempel fra den gruppen, og bruker nå mer tid på svenske og engelskspråklige forum enn på FS, og det er litt trist. Jeg har veldig vondt for å se at dette har noe som helst med Hooked å gjøre, FS er i praksis helt lik før og etter Hooked.

Det kunne vært interessant å sett litt statistikk for FS. Utvikling i antall poster, nye tråder, sidevisninger etc.

Hvis Hooked-kommentaren var rettet mot mitt svar så tror jeg du misforsto min mening med den. Jeg mener ikke at Hooked har ødelagt FS på noen måte. Hooked har ansvaret for FS i en periode der omgivelsene, og dermed forutsetningene, for FS er i sterk endring. Det er dermed en interessant utfordring å finne ut hva slags tjeneste FS skal være i fremtiden. Utfordringen ligger hos Hooked og jeg håper selvsagt de klarer å finne ut av det.

For min del ville FS vært interessant om man hadde flere som diskuterte eksempelvis fisketeknikker på et høyere nivå enn "hvilken pilk passer best til tare". Her er det mye som oppdages av folk rundtomkring og som hadde vært interessant å diskutere, men det skjer nok mest i form av enkeltmeldinger i dag.

Jeg tror forøvrig Hooked kunne gjort som mange andre aktører som retter seg mot "the general public" og sørget for innspill fra brukerne sine for å forstå hva som funker og hva som ikke gjør det. Det kan være dette er gjort, men jeg har ikke fått det med meg. Hvis ikke dette gjøres så blir snart den eneste gangen jeg leser noe interessant på siden hver julaften, når SMS spretter litt for mange og skriver litt for lenge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror rapport konkuransen med premie var noe som satt fart på sakene, og sørget for at det kom inn mange rapporter.

En stor grunn til at mye havner på facebook istedenfor fs er vel fordi det er så simpelt. Man kan på et par minutter lage en liten oppdatering med bilder, imens på fs må man liksom lage litt mer ut av det for å oppdatere.

Jeg trur det er lurt å lage en artstråd på fs hvor man rapporterer og legger til bilder selv. En tråd hvor alle lett kan oppdatere med noen bilder og et par setninger. Når man lager en ny tråd for å rapportere fra en ny tur så føler man ofte at man må gjøre mye ut av det, noe som jeg trur ødelegger litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fornuftig her

Som arobo sier, en forenkling av innlegging av bilder er nok det som hadde hjulpet mest. Kanskje en egen server for dette, eller en avtale med ei fotoside der man kunne gå rett inn fra fiskersiden som innlogga medlem, og laste inn bilder etterhvert som man skriver en tråd.

Men konkuransen fra andre sosiale medier, og nettsteder som tilbyr blogger i sjablongform har nok også økt konkuransen de siste årene.

Før var det en hel jobb å lage ei nettside og vedlikeholde denne, selv om noen gjorde det da også. Jeg ville nok savna fs hvis den forsvant, jeg har vært med her noen år nå.

Vi er også blitt mere høflige med åra, før kunne en diskusjon rase over et x antall sider med mer eller mindre saklige og/eller spenstige innlegg, og folk satte seg foran datamaskinene med øl og potetgull for å følge med. Det er sjelden nå. Jeg husker enda diskusjonen om krok med agn på fluestang var fluefiske. det ble til og med sendt trusler om både det ene og det andre på PM av enkelte.

Men det er litt opp til oss sjøl også som erik nevner.

En venn av meg sa en gang: Internett er anarkistisk av natur, det er de som bruker det som til enhver tid bestemmer reglene.

Dette vil jeg tro gjelder fiskersiden også

Endret av cannonbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen fare Svendin, tanken rundt Hooked var av den generelle typen, ikke rettet mot deg.

Jeg tror også en bedre bildeløsning kunne vært lurt. Kanskje også en variant av bildestrøm med bilder hvor man kan legge på en kort tekst. "Tullefisk, 309 kg fra buksevann". Kanskje koblet mot Instagram, hvis det er teknisk mulig? En RSS-feed ala det et svensk forum har for blogger kan også være en måte å dra opp innholdet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se gjerne til Fjellforum.no (FF) her i Norge. Der fungerer det et greit samarbeid med bloggere bl.a. RSS-feed, men også "speiling" av turrapporter fra enkelte blogger, at disse forblir på forumet som en ordinær rapport med bilder og det hele. FF har et rimelig levende forum og en dedikert stab bak som vil forumet vel. Det er viktig. Ta en kikk og "stjel" ideer derfra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se gjerne til Fjellforum.no (FF) her i Norge. Der fungerer det et greit samarbeid med bloggere bl.a. RSS-feed, men også "speiling" av turrapporter fra enkelte blogger, at disse forblir på forumet som en ordinær rapport med bilder og det hele. FF har et rimelig levende forum og en dedikert stab bak som vil forumet vel. Det er viktig. Ta en kikk og "stjel" ideer derfra ;)

Det tror jeg er en god løsning, iallefall på kort sikt, for det er lite motiverende å legge over en lang bloggpost til FS etter å ha publisert på blogg først. Tar lang tid skal man sørge for at formateringen ser bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor mye som kan gjøres for å redde. Det at man poster på blogg trenger ikke være en demper. Hele innlegget kan copy-pastes inn i nytt innlegg.

Konkurranser er bra.

Hva med en artsregistreringsbase med bilder så alle kan ha sine lister her uten at en person trenger å oppdatere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artsregistreringsbase med bilder var en bra idé!

Selv har jeg vært litt fraværende her i siste, men kommet tilbake igjen. Mye av skylden var nok face og blogger. Men er jo tross alt her det skjer og her vi har lært så mye! Hardcore to the bone!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror fiskersiden er avhengig av nybegynnere for at aktiviteten skal være høy fremover. De som har vært i "gamet" en stund har gjerne sine egne små klubber eller kontakter de heller deler informasjonen med.

Fiskersiden er jo også en ganske stor plattform, og den "gode" informasjonen kan forsvinne litt for den enkelte. Da er det greiere å ha en mindre gruppe (På Facebook for eksempel) der tingene rundt det fisket du driver med samles uten at det gjemmer seg i mengden av nye poster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kobling med Instagram hadde vært kult. Morsomt å se hva andre tar bilder av når de er på tur!

Burde kanskje også aktivere Tapatalk, så man lettere kan være på forumet via telefonen.

Konkurranser er alltid en god løsning for å bedre aktiviteten, og jeg håper det kan bli noe sånt.

Jeg har fått veldig mye god hjelp fra denne siden så jeg håper at aktivitetsnivået kan bli enda bedre!

Mye gode ideer å hente fra Fjellforum. Så kan være lurt å ta en titt der som flere har sagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror fiskersiden er avhengig av nybegynnere for at aktiviteten skal være høy fremover. De som har vært i "gamet" en stund har gjerne sine egne små klubber eller kontakter de heller deler informasjonen med.

Fiskersiden er jo også en ganske stor plattform, og den "gode" informasjonen kan forsvinne litt for den enkelte. Da er det greiere å ha en mindre gruppe (På Facebook for eksempel) der tingene rundt det fisket du driver med samles uten at det gjemmer seg i mengden av nye poster.

På hvilken måte mener du at Facebook er oversiktlig? Kan du finne noe som helst etter en måned? Facebook er optimalisert for å bombe folk med reklame og ikke for å bevare informasjon slik dette forumet er.

Ellers så er jeg enig i at nykommere er tingen for å få fart på forumet. De er full av spørsmål og er gjerne mer ivrig etter å prate en veteranene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hvilken måte mener du at Facebook er oversiktlig? Kan du finne noe som helst etter en måned? Facebook er optimalisert for å bombe folk med reklame og ikke for å bevare informasjon slik dette forumet er.

Ellers så er jeg enig i at nykommere er tingen for å få fart på forumet. De er full av spørsmål og er gjerne mer ivrig etter å prate en veteranene.

Det var vel ikke akkurat det jeg sa...

Er du interessert i én type fiske er det lettere å følge med om du får det det på en gruppe som kun handler om det du vil se.

For eksempel artsfiskegruppen på facebook. Der får jeg med meg det meste. Postes det noe om artsfiske her på siden går det ofte forbi meg uten at jeg får det med meg. (Eller ser det tre uker senere).

Endret av Schizo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Facebook er noe dritt!

Egotripp de luxe.

Kan forumene få en renesansse?

Tja, må iallefall bli enklere å legge inn bilder, og "likes" må visst til.

Bruker FB litt, men synes det er rotete og uoversiktlig

Her har forumene sin styrke, letter å finne det en søker.

Er faktisk litt enig med deg her Moby, selv om jeg ser mange fine muligheter med facebook så blir det alt for mye "fasade" for min smak. Folk juger jo så de tror det sjøl. Selv håper jeg fjesboka er et fenomen som vil gå over.

Endret av don don
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kjapp måte å få bildene rett fra mobil enhet og inn i en post ville nok medført en god del mere aktivitet, og

konkurranser virker.

Men i bunn og grunn er det et spørsmål om å gidde.

Jeg tror jeg har bevist nok at man ikke trenger å få rekordfisker eller ta premiebilder for å ha noe å skrive om, og man trenger ikke store skriveferdigheter for å si"Jeg kom meg ut av sofaen"

Forumet er fremdeles forbausende bra på spørsmål og svar, utlendinger tror meg ikke når jeg sier at det finnes et forum der dyktige fiskere deler både hemmeligheter og gode tips over en lav sko, de er mere vant til at man må frem med tannlegestol og dobørst for å avtvinge bare navnet på elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du til overmål vist, ølgylt. all ære til deg for dine mange fangstrapporter

Jeg la også inn fangstrapporter før, men for min del så er det ofte et spørsmål om tid og prioritering. Ny jobb med lange arbeidsdager krever sitt.

Men en forenkling av bildebruk tror jeg hadde hjulpet endel, ikke minst en stabil bildeserver som er dedikert til forumet- Mange bilder i gamle poster er borte fordi at serverne har skifta navn eller er nedlagte. De fleste har nok bildene, men å gå gjennom alle poster og legge inn disse på nytt er neppe mulig i praksis.

Resultatet ville kanskje bli et mere fargerikt forum, og dermed også mere leseverdig, og ikke minst, mere attraktivt å delta i.

Shizo er inne på noe vesentlig med sin etterlysning av dedikerte delforum, men dette er ikke noe argument mot fiskersiden. forumet kan tilpasses, det har det blitt før, og hvis en stor nok gruppe melder sin interesse, så tror jeg ikke det er noe problem å få til dette igjen. Da jeg ble medlem så fantes ikke hverken delforum for jerkfiske eller kystmeite, disse har kommet til pga interesse fra brukerne

Som kunnskapsbase så er FS en gigant i forhold til allverdens blogger og klubbsider. Jeg synes ikke det er riktig at folk skal bruke forumet til å linke folk inn til sine personlige blogger. Dette handler til sist om antall besøkende, som igjen er et mål på reklameverdien, og dermed inntektsgrunnlaget for de som driver FS. Det er ikke gratis for hooked å holde serverne i gang, hvis vi vil ha denne fantastiske tjenesten tilgjengelig i framtiden også, så må vi støtte opp om den, og ikke bare bruke den som reklamekanal for egne bloggsider, facbookgrupper og hva det nå måtte være. Vi må bidra med våre ting her, på Fiskersiden.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.