Gå til innhold
Fiskersiden

I gamle dager ble posten ranet


Martin Lopez
 Share

Recommended Posts

Ja, i gamle dager ble posten ranet ...men i nu tiden er vi, mange små bedrifter ranet av posten. I den tid smartpost ble lansert , var konseptet faktisk en berikelse for små bedrifter. Husker godt når de annonserte med "ingen vekt grense" , noe jeg satt til prøve og når jeg sendte noen 100 kg med søkke til Frederik ( Gotland ) og som kjent holder til på Frøya . Jeg selv slet med selve vekta og skrev OBS ! OBS! Tung !! på pakka og av hensyn til personalet som skulle håndtere pakken. Pakken kom frem :) Like etter ble normen forandret til maks 35 kg. Greit nok , og forståelig.

Smartpost gjorde det enkelt for mange små bedrifter å sende varene til sine kunder. Enten med mulighet til oppsporing , eller ikke. Smartpost ble også fjernet i ettertid ( noe som gjorde det jævlig for små bedrifter)

I går sendte jeg 1 pakke til 1 kunde og som veide maks 600 gr.( ikke kunden , men pakka) 590 kr. !!! Det er ran det !!! For å ha tilgang til 590 kr. må jeg omsette for minst 3 gangern. Jeg har ikke hjerte til å belaste kunden med kostnadene, samtidig må jeg også tenke på at jeg må overleve...

Det er 1 haug med oppegående mennesker på FS. Hvilke 2, alternativer en posten kan jeg ta i bruk, og uten at det går utover dere , mine kunder ?

Takker på forhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvordan du får den summen jeg ??. Norgespakke koster jo 155 kr . Eventuelt 237 hvis du sender i oppkrav

Ikke spør meg. I nevnt tilfelle gjaldt det over natta , dvs , dagen etter. Oppkrav bruker jeg aldri !! ( ran av kunder og bedrifter) Det hadde kostet meg mindre å kjøre pakka "sjælv" dog hadde jeg fått meg familie besøk med på kjøpet.... Ta en titt til post 2 " fra Kim. Bortsett i fra Storbritannia , finnes det ( så vidt jeg vet) bare 1 land som er jævlig når det gjelder frakt og posttjenester i forhold til pris...

Ikke for å være krevende : Fortsatt har ingen kommet med forslag som kan erstatte postens sine tjenester.... Takk ellers til dere som har svart ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei laang stang kanskje?

Edit: litt treg. Synes prisen høres veldig høyt ut.

Har selv fått bildeler på døra dagen etter og betalt 150,- ekstra for det.

Nei LK. Her snakker jeg om en pakke som kun gjaldt 1 reproduksjon av kunstige organer fra drektig storfe (drektig i 3. uke) . 25x 25 cm ( Ikke senior fra oksen, som er ennå mindre)

Det er mulig at jeg er litt teit, når det gjelder logistikk , men for å være helt ærlig , er posten Norge en brems som bidrar til at mange av dere ikke får tak i det siste jeg kan se på bordet hos meg. Det gjelder ikke bare meg, det gjelder mange 2. små bedrifter også og som er ideologisk bestem o kortreist forbruk. Men posten Norge ødelegger mye av vår ideologisk tankegang.

Hvordan i all verden kan jeg få 1 tonn med råvarer fra USA til samme pris som mine kunder må betale for 600 gram , og innad i Norge ?

Derfor spør jeg ennå 1 gang til : Hvor har jeg bommet ?? Beste svar blir ikke glemt fra min side ( Jeg er ikke kjent for å være gjerrig , jeg er bare kjent for å være fattig ;) )

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overnatta post koster koster stort sett alltid mer enn det smaker, det skal være rimelig viktige saker for at det i seg selv er et alternativ.

Et alternativ kan kanskje være MyPack, som drives av Tollpost http://www.postnordlogistics.no/nb/produkter/pakker/Sider/Mypack-innland.aspx#tab2

Prisnivået kjenner jeg ikke til, men har hørt at det er noe rimeligere enn posten
Sender du overnatt blir nok kostnadene veldig store uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overnatta post koster koster stort sett alltid mer enn det smaker, det skal være rimelig viktige saker for at det i seg selv er et alternativ.

Et alternativ kan kanskje være MyPack, som drives av Tollpost http://www.postnordlogistics.no/nb/produkter/pakker/Sider/Mypack-innland.aspx#tab2

Prisnivået kjenner jeg ikke til, men har hørt at det er noe rimeligere enn posten

Sender du overnatt blir nok kostnadene veldig store uansett.

Setter pris på innlegget ;) Kostnad er 1 ting pris noe annet.... For å snu det rundt og uten å stigmatisere dyret vi gutta er glad i ( Kvinner med stor K) "Pris er 1 ting... kostnad er noe vi kan leve med...." ( Det gjelder ikke bare oss gutta, mine ord gjelder kvinnfolka også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Posten er dyr,men åssen det kunne bli 590kr fatter og begriper jeg ikke! En gjenstand mellom 350-1000 gram koster 100kr å sende,da er pakken over 7cm tykk. Sender du som verdibrev blir det 360kr ekstra. Tilsammen 460kr. Er pakken mellom 2-7cm blir det 30kr billigere.

Bruker du post i butikk lønner det seg å følge med. Flere av de som jobber der har null peiling på prisene.

Noe alternativ skal du nok lete lenge etter. Blir litt som Vinmonopolet desverre.....

Endret av Aristokraten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Posten er dyr,men åssen det kunne bli 590kr fatter og begriper jeg ikke! En gjenstand mellom 350-1000 gram koster 100kr å sende,da er pakken over 7cm tykk. Sender du som verdibrev blir det 360kr ekstra. Tilsammen 460kr. Er pakken mellom 2-7cm blir det 30kr billigere.

Bruker du post i butikk lønner det seg å følge med. Flere av de som jobber der har null peiling på prisene.

Noe alternativ skal du nok lete lenge etter. Blir litt som Vinmonopolet desverre.....

Vil det da si at vi må leve med det ? Sorry, og av hensyn til mine kunder finner jeg meg ikke i postens opplegg ..... Det koster

meg mindre å kjøre rundt om med bilen for å levere Jeg er 0 opptatt av hva posten Norge skal

sitte på på bunnnivå. Jeg er opptatt av hva mine kunder skal betale for å få varene mine ( sine)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://avforum.no/forum/produkt-og-prisjakt-alt-annet/101176-frakt-av-pakker-35-kg-fra-privatperson-til-privatperson.html Se om du finner noe der :mobile:

Budbil fra Tollpost burde du sjekke opp,mulig det er litt billigere i lengden. Enig med deg,posten burde virkelig hatt litt tøffere konkurranse. Gjerne fra flere firmaer. Prisene er uholdbare.

Hentet en snelle i dag som har vært på reperasjon hos "snelledoktorn",det ble dyrere med frakt frem og tilbake enn selve reperasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagde en firmaavtale med Bring engang, det viste seg utrolig nok å bli dyrere enn å sende privat.

Hold deg unna Bring og som bedrift !!! Jeg nekter å bruke ordet Mafia ( mafiaen har tros alt etiske normer) Bring og posten er katastrofe for utvikling av SMB bedrifter i Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som virkelig koster er jo ekspress over natt som tydeligvis er blitt benyttet her. Det koster flesk! Alternativene tviler jeg på er mye billigere hvis pakken skal langt ( budbil osv). Postnord kan være et alternativ for bedriftskunder. De har opplevd en eventyrlig økning de siste årene og begynner å bli en alvorlig konkurrent til posten. Foreløpig kun mulig å benytte for bedrifter selvom planene framover er å åpne for også privatpersoner. Postnord har btw så vidt jeg vet ikke ekspress over natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Tror ikke du finner noe alternativ til posten når det gjelder små enkeltpakker. Postnord, (tidligere tollpost), DHL, Schenker og sånne kjører fra store terminaler der de henter inn kolliene til, sorterer de og sender de ut via andre terminaler igjen, eller de henter direkte hos avsender og leverer direkte til mottaker hvis det er snakk om større ting eller partier. Men de opererer i størrelse paller, ikke enkeltpakker. Man kan sikkert sende en enkeltpakke med de, men det ville bli enda dyrere, og ta enda lengre tid hvis den ikke sendes ekspress, noe som vil bli ganske dyrt.

Posten er det eneste transportfirmaet som leverer til alle adresser i norge på forutsigbar tid.

Men det er et paradoks at det koster mer å sende en pakke fra tønsberg til horten enn det koster fra kina til horten

Endret av cannonbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikkordene her er over natten levering og kvantum. Klart dette vil koste en liten formue i lille Norge. Da snakker vi flyfrakt og ekstra ordinær budtjeneste for å nå tidsfristene. det er rett og slett ikke innbyggere nok i det langstrakte landet til å kunne levere en slik tjeneste til en lav pris. Uansett hvem som skal levere. Man må nok enten bare betale hva det koster eller gi f... i hastverket og heller vente 1-2 dager ekstra :) personlig synes jeg siste alternativ er det beste. Og sammenligne med frakt fra statene og kina blir meget feil. Hva hadde denne frakten kostet om sendings kvantumet levert fra avsender sted var det samme???? Det hadde blitt billigere å fly nedover å hentet det og fly hjem igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Tror ikke du finner noe alternativ til posten når det gjelder små enkeltpakker. Postnord, (tidligere tollpost), DHL, Schenker og sånne kjører fra store terminaler der de henter inn kolliene til, sorterer de og sender de ut via andre terminaler igjen, eller de henter direkte hos avsender og leverer direkte til mottaker hvis det er snakk om større ting eller partier. Men de opererer i størrelse paller, ikke enkeltpakker. Man kan sikkert sende en enkeltpakke med de, men det ville bli enda dyrere, og ta enda lengre tid hvis den ikke sendes ekspress, noe som vil bli ganske dyrt.

Posten er det eneste transportfirmaet som leverer til alle adresser i norge på forutsigbar tid.

Men det er et paradoks at det koster mer å sende en pakke fra tønsberg til horten enn det koster fra kina til horten

Postnord er ikke nødvendigvis dyrere, men du kan oppleve at de kun leverer ut på bestemte dager. Fikk nylig en pakke fra et firma som posten bruker 1-2 dager på å sende men som tok 5 dager med postnord. En sjekk viste da at de kun leverer ut en gang i uken her. Hadde jeg insistert på at jeg skulle ha pakken fortere så ville det nok kostet minst like mye som Lopez sin pakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det snakk om en av de dyreste måtene å transportere noe på, som krever mest av befrakteren, noe de tar seg betalt for.

Jeg har erfaring fra en nettbutikk som har et volum på 6000 til 10 000 og har en god rabatt på klimanøytral servicepakke.

Opererer med fast pris på 125 kroner og går med et lite underskudd på pakkene. Vi snakker 80-100 kroner for å sende hvor som helst i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.