Gå til innhold
Fiskersiden

Båt kjørte over sene


Fjellbjørk
 Share

Recommended Posts

Hei.

Var ute å fisket fra svaberget tidligere i dag, men matte avslutte fisketuren tidligere enn forventet. Det er vanligvis en del båter som kjører sørover inn mot havnen, men de kjører gjerne ca 80 meter fra land. En sjark skulle sjekke teinene sine som ligger rundt 150 meter nord for der jeg står. Jeg kastet ut rett før sjarken kom inn i synsfeltet mitt da jeg antok at båten kom til å kjøre et stykke lengre fra land.

Fikk øyekontakt med mannen som sto på styrbord side, men til tross for at han så meg tydelig kjørte han båten rett over senen og dro med seg rundt 200 meter sene og sluk. Har også satt fast flere sluker i teinene hans som ligger gjerne 30 meter fra land med tau inntil 10 meter fra land.

Hva bør jeg gjøre her? Det gjør det mer utfordrende å fiske når båter tar seg slik til rette og med et område begrenset til nesten 20°.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være enig med Ølgylt. Noen yrkesfiskere tror at det er deres området og setter redskape sitt i de få plasser som er tilgjengelig fra land her på Vestlandet. Har opplevd par ganger selv. De har båt og hele sjø men må sette sin garn eller ruse akkurat nær fiske plassen. En gang jeg var så sint at var klar å kutte bøye tay som var så nær land at jeg kunne dra opp og kutte tau. Heldigvis klarte jeg å holde meg, men dagen (eller natt) var ødelagt. Finnes det inger regler hvor og hvordan de setter ut redskapene sine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at når det kommer en båt risikerer jeg å miste hele bruket mitt om jeg ikke sveiver inn.

Med det i bakhodet har jeg aldri slike problemer.

Enkelte steder er jo mer traffikerte enn andre.

Jeg er heldigvis privilegert med 2 stk friske bein og en enorm skjærgård så jeg bare flytter meg :)

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som trollingfisker er jeg godt kjent med problematikken.

Men når folk til stadighet presterer å skifte fil etc i bil uten å se seg for, har jeg null tro på at de skal se seg for i en båt. "Alle" skjønner at å kjøre inn i en annen bil er dumt, andelen mennesker som forstår at de kjører på fiskesenen din er en brøkdel av dette, i praksis bare folk som fisker selv. Dette er et tapsprosjekt, bare å gi opp med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller som båtfører som kommer mot en brygge ved en slipp, og ser at det er 10ish fiskere på brygga, like etter det har begynt å bli mørkt.. Stopper og peker på slippen, ingen gjør noe...

Kjører inn, og plukker ut et par dupper og litt sena fra motoren......

Den kjenner jeg også igjen.... Nærmere bestemt fra Kadettangen.

Det mest irriterende ved båtslipper er det dog båtfolket selv som står for. Jeg kan ikke fatte og forstå hvorfor man skal stå på båtslippen med bil og henger mens båten rigges opp eller ned. Få den jæ... balja unna og gjør deg ferdig et annet sted. Jeg har full forståelse for at folk som bare frakter båten på henger to ganger i året (vår og høst) bruker litt ekstra tid på å rygge og å få båten opp og ned på hengeren. Men å stå der og blokkere slippen i tre evigheter mens kona plasserer puter på passende sted har jeg mindre forståelse for.

Det beste er at de har en tendens til å bli skikkelig sure når man høfflig påpeker at "det der kan du gjøre et annet sted, det er kø for å bruke slippen men du har masse plass ved siden av for å ordne ting".

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også vert borti dette problemet. Ute og dorger, og diverse ikke så smarte folk skal se hvor fort og nerme de kan kjøre hekken din. heldigvis så røyk ikke stanga ut av hendene, men bremsen slo inn.

Etter og ha stilt den litt lettere :devil: så endte han opp med 350meter med fireline i propellen. LYKKE TIL.

At ikke folk kan vise hensyn til folk som fisker og ligger på dorg. Det skjønner ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.