Gå til innhold
Fiskersiden

Berggylte


eivindbs
 Share

Recommended Posts

Ti hummerteiner med en gylte i hver som skiftes hver dag i to måneder blir seks hundre fisk, det tar deg mellom fire og ti timer å fiske, og da er det morsomme timer.

Vet ikke om du tuller eller ikke, men om du klarer å dra 600 berggylter på 10 timer skal du få en medalje av meg.. Det er snakk om en fisk i minuttet, sånn til info.

Men når det kommer til trådstarter så synes jeg du iallefall burde gjøre noe av jobben med stang. Rett og slett fordi gyltefiske er vanvittig moro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hummern er vel hovedsaklig en åtseleter, så jeg tror nok at det går an å bruke hvilken som helst død fisk. synes ofte er rare slike slike påstander om at det være den arten til agn eller så blir det ikkeno. et annet eksempel på detta er at krepsefiskerne i steinsfjorden absolutt må bruke brasme som agn i krepseteinene og dermed rovfiske bort mye av den storvokste brasmebestanden i området. mange mener at de like gjerne kunne brukt mort, som er ye mer tallrik og like lett/lettere å få tak i.

kanskje makrell eller fanga rømt o-fisk fungere like bra? de artene finnes det ihvertfall nok av.... imens leppefiskbestandene mange plasser er fisket hardt de siste åra for å skaffe oppdrettsnæringa et påskudd for å si at de gjør noe med luseeksplosjonen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skrev jeg gylte, ikke berggylte. Tror hummeren like gjerne tar seg en 50grams bergnebb som en 200grams berggylt. Eller for den saks skyld en 20grams svartkutling. Tror i likhet med puderhunden at arten er temmelig uvesentlig.

Leppefiskbestandene står nok for en gigantisk nedtur som følge av oppdrettsnæringens herjinger, så det er bare å stå på. La oss like godt utrydde dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann :)

Skal du ha agn til hummer teine er det beste å fiske makrell som du har liggende til å surne ute under lokk.

Mye lettere å skaffe også.

Gyltefisker fungerer glimrende det også, men makrell er jo mye lettere å høste inn mengder av, og det funker mye bedre enn gylte når de har fått ligge å surne gjerne noen måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner til en kar som holder på med fiske av det han kaller stinter som selges til oppdrettsnæringen. Ante ikke det var leppefisk før nå nylig. Han har et enkeltmannsforetak millionomsetning. Han har en slags lisens for å drive med dette. Om jeg husker rett var det kr. 18.- pr. fisk over 15 cm. han får. Han setter ut ruser som ligger rett under overflaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner til en kar som holder på med fiske av det han kaller stinter som selges til oppdrettsnæringen. Ante ikke det var leppefisk før nå nylig. Han har et enkeltmannsforetak millionomsetning. Han har en slags lisens for å drive med dette. Om jeg husker rett var det kr. 18.- pr. fisk over 15 cm. han får. Han setter ut ruser som ligger rett under overflaten.

Ja, jeg har hørt om flere sånne. Er visst vanvittig med penger i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt tips er å kjøre langt ut, på dypt vann. må ikke KJEEEMPE langt ut, men vekk fra land, og ut på dypt vann, som regel finner du sikkert skjær her og der, og kjører du helt opptil staken og bare binder deg fast i skjæret, så er det en vanvittig fin plass å fiske etter berggylter :) uansett hvor på østlandet du bor :) enda et tips er å bruke fryste reker som agn. men du kan få mye berggylt fra land også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt tips er å kjøre langt ut, på dypt vann. må ikke KJEEEMPE langt ut, men vekk fra land, og ut på dypt vann, som regel finner du sikkert skjær her og der, og kjører du helt opptil staken og bare binder deg fast i skjæret, så er det en vanvittig fin plass å fiske etter berggylter :) uansett hvor på østlandet du bor :) enda et tips er å bruke fryste reker som agn. men du kan få mye berggylt fra land også.

Hvorfor må man ut på dypt vann? Tettheten av berggylter mellom Oslo og Horten er relativt skrall bare for å ha sagt det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må man ut på dypt vann? Tettheten av berggylter mellom Oslo og Horten er relativt skrall bare for å ha sagt det..

Jeg tror han mente det å prøve seg grunner/skjær som ligger værhardt og åpent til ut mot havet. Gjerne de litt skumle skjærene som som på en måte dukker fra intet langt fra land. Det er også min erfaring at de store bergyltene liker seg der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer stadig på hvor disse bergyltene som smaker av skalldyr som folk stadig prater om.....

Jeg har fiska bergylte langs mesteparten av sørlandskysten siden jeg var sneip, og alle sammen har smakt fisk.

--

he he, fisk smaker naturligvis fisk... og smaken er som baken. Ellers kan man jo sitere Gabriel Scott; "hadde det ikke vært for kvindfolks grin, så åd en mere berggylt." Prøvde forresten papagøyefisk på Madeira. Slektninger av leppefisk. Smak som minnet om berggylte, og like mye bein...! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.