Gå til innhold
Fiskersiden

Oslofjorden 16.05.16 - Snartur


erik
 Share

Recommended Posts

"Carpe diem" har pent lite med karpefiske å gjøre, og egentlig ikke så mye med musikk å gjøre heller, men desto mer med hverdagslykke.

 
Jentungen skulle i bursdagsselskap klokken 15.00, hos noen som bor et steinkast fra Holtekilen her på Høvik hvor vi bor. Jeg benyttet anledningen og leverte prinsessen med fiskestang på ryggsekken min, før jeg ruslet ned til vannet.

På med en etterhvert velbrukt IMA Komomo II, med 0,37mm fluorkarbonfortom mellom den og 0,12mm Fireline. Sistnevnte bør nok skiftes, det første kastet resuterte i to floker så det ble til å kappe av endel meter før jeg fortsatte. Ikke det jeg vil kalle en knallstart, men hvem bryr seg når solen skinner?
 
blogger-image--1995381125.jpg
 
På det syvende kastet hadde jeg en følgefisk, en sjøørret som fulgte etter Komomoen. Egentlig ble jeg litt overrasket, for selv om jeg stod på en plass jeg vet at det kryr av små sjøørret, går Komomoen bare noen få centimeter under overflaten og her krydde det av alt fra ender til badende hunder.
 
Siden følgefisken var liten, ble det med noen kast til før jeg ruslet utover i retning Sandvika. For hver 40ende meter eller så stoppet jeg og kastet i vifteform før jeg ruslet videre.

blogger-image--1645440122.jpg

 

 
Det dukket opp et par små følgefisk til, men ingen som virkelig fikk i gang blodpumpa. Etterhvert byttet jeg til noe så klassisk som en Sølvkroken Spesial 10g i sølv/rød og etter noen kast kom det et skikkelig hogg. Om det var makrell, horngjel, sjøørret, havabbor, stripet pelamide eller noe annet gøy vet jeg ikke, for det ble med hogget. Men i en fjord badet i solskinn er det mange muligheter.
 
For de lokalkjente kan det nevnes at hogget kom ved den første badebrygga når du går utover, rett før man kommer til stranden som kalles "Hawaii". 
blogger-image--1611373553.jpg
 
Nå var det dessverre på tide å snu, og tusle i retning prinsesser på sukkerrus. Selv om det bare ble med følgefisk og bomhugg, var det en meget fornøyd småbarnsfar som etterhvert ruslet hjemover sammen med jentungen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg har lest en blankerapport på forumet. Ja til fler av disse!

 

Agreed!

 

Enig det det, blanking er en del av gamet. For meg en forbausende stor del. :D

 

Noen ganger er det verdt å bli mint på at andre også har flere av disse dagene. Takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blanking ja, det er vi gode på! ;) Ingar Heum og jeg har jo vår gamle "klubb" bomturkameratene. Der har vi holdt vår sti ren, for å si det sånn! Men glem ikke at hver bomtur er en tur nærmere neste godtur. Og ofte er det bomturene man lærer mest av... eller som Ingar skrev et sted; før turen "diskuterer vi oss frem til hva som trolig fungerer". Etterpå finner vi ut "hvorfor det ikke fungerte likevel, og hva som kunne fungert i stedet..." etterpåklokskap er den eneste eksakte vitenskapen, særlig gjelder det fisking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blanking ja, det er vi gode på! ;) Ingar Heum og jeg har jo vår gamle "klubb" bomturkameratene. Der har vi holdt vår sti ren, for å si det sånn! Men glem ikke at hver bomtur er en tur nærmere neste godtur. Og ofte er det bomturene man lærer mest av... eller som Ingar skrev et sted; før turen "diskuterer vi oss frem til hva som trolig fungerer". Etterpå finner vi ut "hvorfor det ikke fungerte likevel, og hva som kunne fungert i stedet..." etterpåklokskap er den eneste eksakte vitenskapen, særlig gjelder det fisking.

 

Akkurat det har det vært mye av de siste to dagene, og forundring om vederbuken i Nitelva står og ser dumt på oss eller driver med gyting. Dag 1 feila vi, dag to skjønte vi tegninga. 50cm vann = fisk når det er mørkt.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja bomturer är det gott om! Men det är som du skriver Erik vackert att bara komma sig ut och känna att chansen finns.

Kul förresten att världen är så liten, för lite drygt två år sedan gav du mig tips om plotter och ekolod på fiskesnack  när vi byggde båt.  Och nu kör jag post och paket på din hemmaplan varje dag. :thumbsup:

Hövik och området däromkring ser trevligt ut, även om det känns lite överbefolkat för en lantis som undertecknad.

Endret av Sydsvensk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg for mange år siden la ut "fangstrapport" på forumet uten fangst ble det endel oppstyr. Slikt ville man ikke ha. Tidene forandrer seg og mange av oss opplever bomturer uten at turen er spolert av den grunn, men for mange etter hverandre er ikke bra. Det å kjenne fisk,se følgefisk og se liv i vannet betyr mye. Jeg fisker nesten ikke på plasser med masse folk selv om også de stedene har blitt ganske folketomme etterhvert. Vil vi ha ned antall blanketurer må vi gjøre noe. Fjorden har vært rik på liv noe mange av dere ikke er klar over for det begynner å bli en generasjon eller to siden.

Friluftsfjorden! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang i tiden, før A4-livet innhentet meg, kunne jeg dra ut når forholdene var ideelle og heller gjøre noe annet ellers. Men nå om dagen gjelder det å komme seg ut når kalenderen får en luke, og la det stå til. I den prosessen lærer man fort at det ikke er et must å få rekordfisken for at turen skal være vellykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.