Gå til innhold
Fiskersiden

Er dette en kvalitets stang?


RedBloodCat
 Share

Recommended Posts

Hei, jeg har tenkt meg å kjøpe en haspel stang for kystfiske i Vestlandet. Er ofte strøm der jeg fisker, og vill dermed ha en del kastevekt på slukene. I tillegg til dette har jeg mulighet for å fiske med båt fra en hytte som gjør at jeg har lyst til å kunne fiske med tyngre pilker og den slags ting. Jeg har dermed funnet en stang som har en fin kaste vekt og en pilktopp, så jeg ikke trenger å kjøpe en eget havfiske sett i nærme framtid. 

Det jeg lurer på er hva er kvaliteten på denne, og hvis det er dårlig har man noen anbefalinger til en stang?

Stangen: https://www.skittfiske.no/lawson/218084/lawson-explorer-g4-9-30-80g-4-delt-med-pilketopp

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, RedBloodCat said:

Hei, jeg har tenkt meg å kjøpe en haspel stang for kystfiske i Vestlandet. Er ofte strøm der jeg fisker, og vill dermed ha en del kastevekt på slukene. I tillegg til dette har jeg mulighet for å fiske med båt fra en hytte som gjør at jeg har lyst til å kunne fiske med tyngre pilker og den slags ting. Jeg har dermed funnet en stang som har en fin kaste vekt og en pilktopp, så jeg ikke trenger å kjøpe en eget havfiske sett i nærme framtid. 

Det jeg lurer på er hva er kvaliteten på denne, og hvis det er dårlig har man noen anbefalinger til en stang?

Stangen: https://www.skittfiske.no/lawson/218084/lawson-explorer-g4-9-30-80g-4-delt-med-pilketopp

 

Når jeg skulle ha min første gode stang så jeg rundt etter stenger i hytt og pine, endte til slutt opp med Lawson Arctic Trout, som jeg var svært fornøyd med. Veldig god følelse, svært lekkert design. Så ble den en Lawson Atlantic Salmon etter det, som i praksis er nøyaktig samme stang som Arctic Trout bare med litt annet snellefeste.

 

Men etter å ha testet stenger i tilsvarende prisklasse fra Daiwa og Shimano må jeg innrømme at jeg gikk 5 på, Lawson stenger er noe dritt i forhold. Mye tyngre, dårligere snellefester, dårlig kork og lite holdbare løsninger feks endestykker i aluminium som ripes opp noe helt sinnsykt mye.

 

Hører også stadig vekk om Lawson stenger som knekker, reservedeler kan fås tak i for en fornuftig pris, men de har ingen garantier i det hele tatt og kan være vanskelige mtp reklamasjoner.

 

Så selv om jeg har brukt flere tusen på Lawson stenger tidligere så holder jeg meg langt unna dem nå, de som sagt ikke i nærheten av like gode som stenger i tilsvarende prisklasser fra Shimano eller Daiwa. De er ikke dårlige, ikke på noen som helst måte, men når du har prøvd andre merker går du ikke tilbake til Lawson.

Endret av Gabriel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mh, ikke hva jeg håpet å høre. Har du noen anbefalinger til Shimano eller Daiwa stenger? (anbefaling til snelle og sene er velkommen også)

Har funnet denne: https://www.skittfiske.no/savage-gear/241309/savage-gear-sg4-fast-game-8-30-80g-4-delt-haspelstang
Noen erfaring med Savage gear?

Endret av RedBloodCat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er nok helt ok. Har hørt en del bra om savage gear egentlig, men er jo veldig avhengig av hvor mye penger du har tenkt å bruke og det at denne stangen ikke har pilketupp. Det jeg egentlig vil anbefale er å stikke innom en butikk som xxl eller noe da sommeren er over og de gjerne selger en den stenger på tilbud for å få unna sommersortimentet. Uansett må du tenke på hvilken stang du vil prioritere, den til sluk eller den til pilk. Skal da sies at du godt kan fiske med sluk fra båt også, og selv om du ikke vil nå ned på det dypeste med en 80 gram sluk så er det mye fisk som står på en dybde du når lett ned til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To stenger er nok mest sannsynlig det beste valget ja, men vil si meg litt uenig i at 8 fot er i korteste laget, etter min mening er det perfekt lengde på en sånn allroundstang. Dette er dog ganske preferansebasert så sikkert lurt å se litt på ulike lengder i en butikk før en tar et valg der.

 

Når det kommer til snelle vil jeg sterkt anbefale daiwa fuego lt i størrelse 4000 Folk overvurderer ofte hvor stor snelle de trenger, men 4000 bør vere ganske vra balansert til en stang i den kastevekten. Skal du bruke samme snelle til både kyststanga og båtstanga kan du vurdere litt større snelle igjen.

 

Kompliserte greier det her med fiskeutstyr når det er så mye ulikt i ulike prisklasser og greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får slenge meg på diskusjonen jeg og.

Til kystfiske er 8 fot altfor kort. 11 er perfekt lengde.

Det finnes ingen grunn til å kjøpe en stang som ikke er bra til det den skal brukes til for å ha en stang som også ikke er spesielt bra til annet bruk.

Gå for den ene stanga du trenger mest først, og skaff den andre senere.

Enig med at 4000 er grei størrelse. På kysten er det ofte lurt å ha mulighet til meiting så vurder baitrunnere.

Er forsåvidt ikke helt enig i slakten av Lawson. Daiwa har bedre stenger, men ikke i samme prisklasse. Og har du mulighet til å ta i litt økonomisk er det snella du bør bruke mesteparten på

Sånn, nå ble det enda litt vanskeligere å velge 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Ølgylt said:

Får slenge meg på diskusjonen jeg og.

Til kystfiske er 8 fot altfor kort. 11 er perfekt lengde.

Det finnes ingen grunn til å kjøpe en stang som ikke er bra til det den skal brukes til for å ha en stang som også ikke er spesielt bra til annet bruk.

Gå for den ene stanga du trenger mest først, og skaff den andre senere.

Enig med at 4000 er grei størrelse. På kysten er det ofte lurt å ha mulighet til meiting så vurder baitrunnere.

Er forsåvidt ikke helt enig i slakten av Lawson. Daiwa har bedre stenger, men ikke i samme prisklasse. Og har du mulighet til å ta i litt økonomisk er det snella du bør bruke mesteparten på

Sånn, nå ble det enda litt vanskeligere å velge 

Bare for å presisere så mente jeg ikke allround som stang til både kasting og båt, men mer allround kastestang. Synest personlig at en kortere stang 8-9 fot er mye mer behagelig å jobbe med og en generelt ikke trenger å kaste noe veldig langt. Vil likevel si meg uenig med meg selv og enig med deg da en lengre stang egentlig har ganske klare fordeler, spessielt kansje med tanke på om en skal prøve seg på litt kystmeite etter hvert eller kaste noen hekler. Da kommer vel lengden ekstra godt til rette.

Men nå har jeg vert forvirrende nok for i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, lest alt og prøvd å ta det inn. Har funnet 2 stanger som ser ut som at de kan være bra ut ifra feedbacken har funnet to stanger;
https://www.skittfiske.no/daiwa/257671/daiwa-legalis-spin-12-4-delt-25-80g
https://www.skittfiske.no/penn/253816/penn-squadron-iii-travel-sw-spinn-9-8-20-80g

Lurer på om Daiwaen kanskje er litt stor, men er det noe stor forskjellen på disse 2 bortsett fra lengden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den daiwa stangen er sikkert fin. Har ikke erfaring med den eksakte stangen, men min erfaring med daiwa stenger er ganske bra. Penn stenger har jeg ikke noe erfaring med så kan ikke si noe på det bortsett fra at den er definert som "fast" aksjon og daiwa stangen er definert som "regular". Liker selv veldig godt stengene daiwa definerer som "regular", men ingen peiling på hva penn sin definisjon av "fast" betyr. Penn stangen er likevel ganske sikkert litt stivere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daiwastanga er laksestang, hvilket betyr at hele stanga bøyer seg når du kjører stor fisk, mens pennstanga er beregnet på kystfisk, hvilket betyr at den nedre delen er ganske stiv.

Begge vil funke bra. Daiwaen vil nok være litt lettere å kaste med, mens pennen vil være bedre til å presse tung fisk opp fra bunnen.

Hvis kastelengde er vesentlig bør du gå for daiwa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, RedBloodCat said:

@Ølgylt
Hvor stor tror du forskjellen på kaste lengde blir? Har bare fisket med en 8 fot stang til nå, så er usikker på hvor mye lengen varierer det

NJFF gjorde noen tester med 8 vs 9 vs 10 fots stang og 25 grams søkke. Når man går fra 8 til 9 fot med 25g søkke kan man forvente ca 6m ekstra kasteavstand. Går man til 10 får man et par meter til.

 

Men med andre kastevekter vil man få forskjellige resultater. Så dette forteller ikke hele historien. Men jeg vil si at går man fra 8 til 9 fot kan man forvente ca 7-8% økt kastelengde og 8 til 10 gir bortimot 11-12%. Man får også mer konsistente kastelengder og det kan være fordeler med å kjøre fisk på lang eller kort stang avhengig av hvor man er hen. Feks er kort fin i båt, mens lang er fin i vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til en åttefotsstang vil begge føles som om du kaster dobbelt så langt.

Det er mye annet som spiller inn på kastelengde, men med en 40grams sluk og hekle vil jeg tro 5-10 meter mer med daiwaen.

Hvis jeg skulle valgt en av dem ville jeg tatt pennen siden den har bedre transportlengde og sannsynligvis være bedre til meiting, og blir du å oppholde deg mye på kysten vil du begynne med det før eller siden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, då går jeg for pennen.

Trenger hjelp med snelle valget og bare forsetter her istedenfor å lage en ny post, er så mye mer forskjellige ting der enn bare lengde og vekt på en kaste stang.

Tenker baitrunner, har fisket med en Shimano 2500 baitrunner opp til nå og har fungert bra.


Ligger til en liste med de jeg har funnet så langt, er det noen som peker seg godt ut?

https://www.skittfiske.no/shimano/230110/shimano-baitrunner-xtb-longcast
https://www.skittfiske.no/shimano/230039/shimano-baitrunner-x-aero-ra-6000
https://www.skittfiske.no/shimano/170452/shimano-baitrunner-dl-4000-fb

Ser at flere av disse kan bli litt store kanskje?

(hvis du vet om none andre gode så anbefal gjerne)

Endret av RedBloodCat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg ikke så gode erfaringer med Shimano baitrunnere. Men DAM har jeg vært veldig fornøyd med. Men jeg finner ikke mellomstørrelse på dem.

På pennstanga vil det fungere greit med størrelse fra 2500 - 6000, men ikke bigpitsneller.

Tror 4000 vil være riktigst.

Har brukt en okuma ceymar 4000 på en tilsvarende stang og den var helt perfekt de to første årene, med mye bruk, men så begynte den å vise slitasjepreg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg har testet av Shimanos baitrunnere har jeg ikke vært fornøyd med, men jeg kjenner til flere som har vært det, så jeg kan ikke svare på det spørsmålet. (Bortsett fra at servicen på Shimano er betraktelig dårligere enn feks daiwa.)

Utfra beskrivelsen høres snella bra ut, og kvalitetsmessig burde den matche stanga bra.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en 2500 snelle du er fornøyd med til nå så kan du godt fortsette å bruke denne. Veldig fort gjort å tenke en trenger større snelle enn en faktisk gjør. Om du likevel vil ha en ny snelle ville jeg nok ha vurdert noe lettere enn den du linker til. Vet ikke hvor lett utstyr du er vant til, men føler at en snelle på nermere 600 gram er relativt tungt til en sånn stang. Kan likevel hende dette er noe du bare må finne deg i om du vil ha baitrunner da en del av disse type snellene veier litt mer.

 

55 minutes ago, RedBloodCat said:

Mh, ok

@Gabriel@vikandreas7@sjøsprøyt@TT

Har dere noen anbefalinger?

 Personlig bruker jeg denne til generell slukdenging https://www.skittfiske.no/daiwa/229156/daiwa-fuego-lt-4000-c-2021-modell Viktig å merke seg at denne derimot ikke har baitrunner funksjon. Eneste snellen med baitrunner funksjon jeg har erfaring med er penn fierce iv live liner og er forsåvidt fornøyd med den, men har ingenting å sammenligne den med heller. Denne er også relativt tung vel å merke. Min i str. 6000 veier rundt 750 gram tror jeg ferdig påspolt. Også verdt å merke seg at penn sine størrelser er ganske store sammenlignet med andre. Har temmelig mye backing på min.

Endret av vikandreas7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, sjøsprøyt said:

Ja men den må jo ha stor nok sveiv så det ikke blir et ork å sveive inn en stor og sprek lyr eller 3-4 makkereller eller hva?

God sveiv er bra og større snelle drar også inn mer snøre for hver rotasjon så for all del har det sine fordeler med større snelle. Mitt poeng var heller at om RedBloodCat har en snelle som de er fornøyd med til nå i størrelse 2500 så bør den funke helt fint til dette bruket selv om kanskje 4000 er litt mer optimalt.

Endret av vikandreas7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, RedBloodCat skrev:

Mh, ok

@Gabriel@vikandreas7@sjøsprøyt@TT

Har dere noen anbefalinger?

Jeg har ikke så mye å bidra med her. Tungt kystfiske fra land driver jeg ekstremt sjelden med, det går mest i sjøørret og makrell når vannet er salt. Jeg har sneller fra Shimano, Daiwa og Penn (pluss ymse annet…) og har ingen klar favoritt. Baitrunner-snelle har jeg aldri hatt. Jeg synes også det høres ut som 4000 er riktig størrelse for deg, men både mindre og større kan funke og det går jo an å avvente litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Ølgylt skrev:

De jeg har testet av Shimanos baitrunnere har jeg ikke vært fornøyd med, men jeg kjenner til flere som har vært det, så jeg kan ikke svare på det spørsmålet. (Bortsett fra at servicen på Shimano er betraktelig dårligere enn feks daiwa.)

Utfra beskrivelsen høres snella bra ut, og kvalitetsmessig burde den matche stanga bra.

På grunn av dobbeltsveiven Shimanoene ofte har, eller noe annet? Jeg har brukt, og bruker flere Shimano baitrunnere og kvalitetsmessig er ingen over, men flere på samme nivå. Både Shimano, Penn og Daiwa er strålende merker. Det eneste merket jeg bevisst unngår er Okuma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.