Gå til innhold
Fiskersiden

Eriks fiske oktober 2023 - litt vondt er godt?


erik
 Share

Recommended Posts

Som de fleste ivrige sportsfiskere, følger jeg diverse sportsfiskeprofiler i sosiale medier. De snakker gjerne varmt om "høstfisket". Det er visst da PBene renner inn og høydepunktene står i kø. 

Til det er jeg fristet til å si "nja". Personlig har jeg knapt nok en eneste PB om høsten, og jeg opplever ofte fisket som både tregt og vanskelig. At det også begynner å bli mørkt, kaldt og vått gjør tregt fiske enda tregere, rent mentalt. Egentlig ganske vondt der altså, men en PB hadde gjort det vonde litt mindre vondt?

IMG_6811.JPG

Les mer på bloggen:

https://teamcolibri.blogspot.com/2023/10/eriks-fiske-oktober-2023-litt-vondt-er.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, TT skrev:

Hils Vera og si den vekta må kontrollmåles! Persen min på abbor er 1250 … -_-

he he, klarer vi egentlig å veie fisk med ti grams nøyaktighet med våre fiskevekter...? ;)

Uansett fin abbor fra kjente trakter...

og for øvrig, høsten kan være en produktiv periode, og fisk som har fått spise seg opp gjennom sommeren er gjerne i bra kondisjon. Men samtidig er fisket ofte ustabilt og prisgitt vær og generell temperaturutvikling. Og når man kommer ut i oktober blir fisket gjerne tregere når det uunngåelige temperaturfallet kommer. Og i år falt temperaturene raskere enn hva som har vært vanlig de senere årene. 

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, piscator said:

he he, klarer vi egentlig å veie fisk med ti grams nøyaktighet med våre fiskevekter...? ;)

Spørs hvilken vekt du har.

 

De som er godkjent for storfiskreg klarer det.

 

Men hadde en morsom episode i en sportsbutikk tidligere i år, de hadde en fiskevekt hengende på den ene hyllen og et lodd på 350g på en annen. Så jeg hang 350g loddet på vekten, og fikk beskjed om at det var 380..

 

Men aner ikke om det var loddet som var tyngre eller vekten som var unøyaktig, men endte ikke opp med handel da.

 

Har i grunn lett lenge etter en god vekt men sliter med å finne no. Ønsker en som er veldig lett og tar lite plass.

Endret av Gabriel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blasert som jeg er, så bryr jeg meg egentlig ikke om abboren veier 1200, 1250, 1260 eller 1300. Fisk opp til 5 kilo veier jeg alltid på denne vekten, så sammenlikningen for egen del blir riktig. 
 

Jeg har kontrollveid denne vekten flere ganger opp gjennom årene, og kan konkludere med at den er «nøyaktig nok», men godkjent for salg blir den neppe. Jeg har tre ulike vekter som vi «alltid» bruker. En for tullefisk (knarkvekta…), denne vi bruker her og så en for de store fiskene som går til 25 kg. (Sistnevnte fjærvekt.)  Min erfaring er at mange vekter er nøyaktige «midt i» sin skala, mens de blir unøyaktige i begge ender av skaLen og særlig i den letteste enden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, erik skrev:

Blasert som jeg er, så bryr jeg meg egentlig ikke om abboren veier 1200, 1250, 1260 eller 1300. Fisk opp til 5 kilo veier jeg alltid på denne vekten, så sammenlikningen for egen del blir riktig. 
 

Jeg har kontrollveid denne vekten flere ganger opp gjennom årene, og kan konkludere med at den er «nøyaktig nok», men godkjent for salg blir den neppe. Jeg har tre ulike vekter som vi «alltid» bruker. En for tullefisk (knarkvekta…), denne vi bruker her og så en for de store fiskene som går til 25 kg. (Sistnevnte fjærvekt.)  Min erfaring er at mange vekter er nøyaktige «midt i» sin skala, mens de blir unøyaktige i begge ender av skaLen og særlig i den letteste enden.

helt enig, den eksakte vekta er egentlig ikke så veldig viktig. Og ja, det har naturligvis noe med å gjøre at man begynner å bli eldre og litt blasert. Men vi statistikk-nerder forsøker likevel å gjøre ting så nøyaktig som praktisk mulig. Og som TT viser er jo moderne fiskevekter veldig presise. Jeg sjekker mine vekter flere ganger i året mot ting jeg vet eksakt hva veier. Men når vekta mi har en oppløsning på ti gram, så betyr også det at dette er den beste presisjonen jeg kan håpe på å oppå med denne vekta.

Og hvor nøyaktig det gir mening å veie en fisk avhenger av størrelsen. Mikrofisk bør kan skje veies med tidels grams nøyaktighet, mens ei stor kveite er det kanskje mer enn bra nok med en kilos nøyaktighet? Derfor gidder jeg heller ikke lenger å veie kveiter på 10+ kilo, tabellen er mer en god nok. Jeg sliter også med å MÅLE slik fisk helt eksakt, særlig når kveita er såpass stor at vi ikke skal kakke den, og ikke tar den ombord. Å måle en kveite helt presist mens den ligger i overflaten ved siden av båten er rett og slett vanskelig. Men så er det heller ikke SÅ nøye når det kommer til stykket. 

Og tilbake til abbor, så er vel ti grams nøyaktighet omtrent "lagom", selv om det naturligvis er himmelvid forskjell på en abbor på 1990 gram, og en som faktisk bryter den magiske tokilosgrensen! :);) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, piscator skrev:

Og tilbake til abbor, så er vel ti grams nøyaktighet omtrent "lagom", selv om det naturligvis er himmelvid forskjell på en abbor på 1990 gram, og en som faktisk bryter den magiske tokilosgrensen! :);) 

En kompis av meg har pers på abbor på 1995 gram eller der omkring. Men det er over 20 år siden, så den har for lengst blitt rundet av til 2 kg. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin borre.

Merker selv at på de fleste fiskeslag så bryr jeg meg ikke om vekta i det hele tatt, men noen vil jeg absolutt vite på grammet. Slik som gressgylt og brungylt. Mens på torsk er det ett fett om den er 5 eller 10kg.

Man er litt rar sånn.

Har fått noen rare blikk mens jeg står i butikken og kontrollveier blysøkker, og mange av kinavektene har vist seg å være overraskende presise.

Bare så synd at de har det med å havne i vannet, og så må jeg gjennom hele prosessen på nytt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette da jeg søkte

Den 7.9.2013 at 0.06, abbor skrev:

Jeg sjekket en gang 3 stk Electro Samson 15kg opp mot en offisiell kalibrert vekt. Denne utgaven har 20g oppløsning på displayet, de var alle så nøyaktige at når vekten skulle ha sluttet på 30g, så vekslet alle vektene på å vise 20 og 40g som 2 siste siffer. Husker ikke minste vekt jeg sjekket dem på, men antagelig startet jeg på ca 500g og testet deretter for hver kilo opp til 15kg.

Jeg har også en Bonso digitalvekt som jeg sannsynligvis kjøpte rundt årtusenskiftet. Denne vekta ble sjekket av en kamerat som jobbet på en akkreditert lab, altså sporbarhet til Justervesenet (og faktisk til kiloloddet i Paris). Bonso vekta hadde 10g oppløsning og viste riktig på alle vekter som ble testet sannsynligvis fra 0,1 til 15kg, med 0,1 steg opp til 1 kg og 0,5 steg opp til 15kg. Det var Bonso vekta som hadde maks målområde på 15kg, Electro Samson som jeg beskriver over har maks 20kg, ikke 15kg som jeg skrev. 

Digitale vekter av høy kvalitet har ekstremt bra nøyaktighet, det er måleoppløsningen som er begrensningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.