Jump to content
Fiskersiden

Sommer i januar, en litt forsinket rapport.Swingtip og cyprinider.

St. Nikolai
 Share

Recommended Posts

Man kikker jo av og til på Fiskersiden, og tenker at det kanskje hadde vært fint med noen rapporter, som det ble kalt for snart 20 år siden. Det enkleste er vel å ta saken i egne hender og bidra selv...Her er noen ord og bilder fra en fin tur i sommer. 

"Tok en tur til min gamle venn for en ukes tid siden. Et lite tjern med blekker langs alle bredder. Brun og olivengrønn suter som plasker rundt oppunder myrbredden. Mosegrodd karuss som driver deg til vanvidd med forsiktige napp. 564999993 mygg som fra tid til annen avløses av 7-8 kg med knott. Det føltes godt å være tilbake. Jeg hadde foret opp swimmen ca. fire dager i forveien. Slang ut en boks med mais ca 10 timer før jeg satte meg ned på myra. Skulle gjerne justert foringsintervallene, men akk, trivialitetene la ned veto. Det var endel liv på swimmen når jeg kom, et par timer før midnatt. Liljer som ble skøvet tilside. Litt bobling. Mistet en fisk som hadde nok tyngde til at det kunne vært suter eller karuss. Fisket med 0,4 grams dupp. 4-5 cm fortom og søkket justert i slik at det hvilte på bunnen. Etter det gikk ikke fisket spesielt bra. Det var anstendig fisk inne på swimmen med jevne mellomrom. Bobling og rulling tilogmed, ved et par anledninger. Pussige bevegelser i vannet. Fikk noen små sørv og mort. Etterhvert begynte et mønster å tegne seg; Noe tok agnet. Duppen beveget seg s a a akte 30-40 cm. Duppen ble så dratt rett under overflaten, nesten. Deretter ble den stående helt stille før den fløt rolig opp igjen. Nada. Jeg har ikke meitet på endel år. Ute av form. Tok en lur. Hendelsesforløpet gjentok seg. Skiftet til swingtip og et takkel jeg dro mye fisk på for en ti års tid siden. Glidetakkel med ca 8 cm krokfortom. ca 4-5cm ned til 2 SSG. Det tok under ti minutter før jeg fikk et rolig og fint napp. Tilslag! En liten okse på kroken. Heftige utras til høyre, venstre, rett fram og gud vet hvor! De første sekundene trodde jeg det var en grei suter. Så trodde jeg det var en stor suter, og så skjønte jeg hva det var. Bartesam! Utrolig kult(-: Solkskinn og gode tider. Gleder meg til neste gang!"

image.thumb.jpeg.9210ebb35728ba11bb93a7d6fed5de38.jpeg

659687544_0(6).thumb.jpg.b40ba53f42e5a5171da74fa9c1563f9e.jpg

6.thumb.jpg.1ab659399614e20c0bd0c7db9afcd786.jpg

7.thumb.jpg.663a50e62db6ced90a1f10ba854f3a89.jpg

8.thumb.jpg.599827d2ec98112e8ca877a5e12333d2.jpg

4.thumb.jpg.a56f84c500c77a72b56d88fdd46a9270.jpg

3.thumb.jpg.c6e1f381440454e7f57f2bb2ad4ec0a8.jpg

9.thumb.jpg.75eab698aaeed76fd2d77f79e43505a0.jpg

10.thumb.jpg.b24f73574c650fe90b6c779baea2ee40.jpg

Edited by St. Nikolai
  • Like 5

3 timer siden, Ølgylt skrev:

Jøss, en rapport. Kult

Bartesam ser ut som et riktig så trivelig besøk 

En rapport, ja(-: Fiskersiden er nesten stum av sjokk, kan det virke som(-; Husker hvordan fiskersiden var for 20-15 år siden. De forskjellige fiskemiljøene var aktive her inne, alle sammen, inkludert meitefiskerne. nå skjer det meste på Facebook. Det gjør at det kan bli vanskelig å introdusere nye fiskere for meitefiske etter suter, stam og andre spennende fiskeslag.

flott rapport! :) karpe på duppmeite, noe av det kuleste fisket man kan bedrive. De er vanskelige å lure, og det blir som regel en "eksplosjon" når man gjør tilslag, med lange heftige utras. Og med relativt spinkelt utstyr, og mye vegetasjon er det en stor utfordring å unngå at de kjører seg fast i "grønska". Selv en 3-4-5 kilos fisk byr på høy puls og høy adrenalin-faktor! Og alt skjer på korte avstander. Egentlig artigere enn boltrig-fiske på lang avstand, selv om fiskene da pleier å være tildels betydelig større...

lenge siden jeg har fisket med swingtip. Som jeg antydet fisker jeg helst med dupp på så korte avstander. Og hvis jeg bunnmeiter foretrekker jeg heller en lett "bobbin", kanskje bare i form av en liten kløftet kvist. Det viktige er uansett at her bruker man helt motsatt tilnærming av boltrig. Det handler om å gjøre ting så følsomt som mulig, med minst mulig motstand. Skal ikke rare greiene til før sky suter eller karper spytter ut agnet. Jeg la merke til at du brukte en klassisk Terry Eustace stang! Kult! :)  Jeg har også suter og karpestenger som er nesten 40 år gamle. Ingen av dem er kastemaskiner; de er bygget for relativt korte avstander, der det å kjøre fisk er viktigere enn kastelengde. 

Bobbin er også fine greier. Swingtip kan bli litt masete hvis det er mye småfisk på swimmen, men jeg synes den fungerer suverent bra på nærdistansefiske. Det eneste man gjør er å svinge ut takkelet og stramme opp sena. Greit å unngå for mye bevegelse når man fisker på nært hold. Har forøvrig 5 stenger fra godeste T. Eustace i tillegg til glassfiberstenger fra Bruce & Walker og Hardy mfl. Flotte stenger med mye sjarm. Gode å kjøre fisk på, definitivt.

Edited by St. Nikolai
  • Like 1

gode argumenter for swingtip dette. Min preferanse for duppfiske henger litt sammen med erfaringer. For drøye 25 år siden var jeg med og utforsket et nyoppdaget sutervann. Vi startet med bunnmeite, og testet ut ulike nappindikasjoner. Men det ble mye sløsing. Knakk først kodene da jeg gikk over til duppmeite. I et annet vann jeg var med og utforske startet jeg derfor med duppmeite. Men der var det mort, og da fungerte ikke vanlige nærfisketeknikker. Det ble for mange plagsomme agntyver. Da måtte vi krype til korset og bruke boilies og boltrig for å få fremgang. Dette viser om ikke annet at man må vurdere hvert vann for seg, og være villig til å tilpasse seg situasjonen. Men uansett er det liten tvil om at nærfisketeknikker egentlig er morsommere å bruke, der det er mulig.

Jeg fisket mye i vannet i rapporten inntil en ti års tid siden. Jeg husker at problemet ved bruk av løftedupp tiltok etterhvert: mange fisk slapp agnet, selv om det ikke var snakk om noe tyngre enn 0,2-0,4 grams takkel. Swing tip, derimot, fungerte veldig bra. Når jeg kom tilbake til vannet i fjor etter en mangeårig pause tok jeg de fleste fiskene på swing tip. Problemer med små og plukkete napp kan jo også bli verre hvis det er for kort avstand mellom partiklene, men i dette tilfellet lurer jeg rett og slett på om fisken har blitt litt sky etterhvert..

1 time siden, piscator skrev:

gode argumenter for swingtip dette. Min preferanse for duppfiske henger litt sammen med erfaringer. For drøye 25 år siden var jeg med og utforsket et nyoppdaget sutervann. Vi startet med bunnmeite, og testet ut ulike nappindikasjoner. Men det ble mye sløsing. Knakk først kodene da jeg gikk over til duppmeite. I et annet vann jeg var med og utforske startet jeg derfor med duppmeite. Men der var det mort, og da fungerte ikke vanlige nærfisketeknikker. Det ble for mange plagsomme agntyver. Da måtte vi krype til korset og bruke boilies og boltrig for å få fremgang. Dette viser om ikke annet at man må vurdere hvert vann for seg, og være villig til å tilpasse seg situasjonen. Men uansett er det liten tvil om at nærfisketeknikker egentlig er morsommere å bruke, der det er mulig.

Edited by St. Nikolai

7 minutter siden, St. Nikolai skrev:

Jeg fisket mye i dette vannet inntil for en ti års tid siden. Jeg husker at problemet ved bruk av løftedupp tiltok etterhvert: mange fisk slapp agnet, selv om det ikke var snakk om noe tyngre enn 0,2-0,4 grams takkel. Swing tip, derimot, fungerte veldig bra. Når jeg kom tilbake til vannet i fjor etter en mangeårig pause tok jeg de fleste fiskene på swing tip. Problemer med små og plukkete napp kan jo også bli verre hvis det er for kort avstand mellom partiklene, men i dette tilfellet lurer jeg rett og slett på om fisken har blitt litt sky etterhvert..

her belyser du noe viktig, at hva som fungerer kan endre seg over tid. Å fiske med dupp og splitthagl forankret på bunnen, med påfølgende tydelig løftenapp, kan slutte å fungere dersom fisken blir så sky at tyngden på haggelet er nok til at den spytter. Man kan fiske lettere, med litt underdyp, og agnet svevende litt over bunnen. Mer følsomt, ja, men samtidig er det ikke alltid at fisken er villig til å ta et agn over bunnen. Og når man fisker med underdyp driver jo takkelet lett avgårde, og det blir mer kasting, med de ulemper det medfører. Det er jo noe av fascinasjonen, det er ingen absolutt fasit. Swingtip er utvilsomt veldig følsomt. Samtidig er det en teknikk som krever veldig konsentrasjon, fordi tilslaget må komme umiddelbart. Med dupp og underdyp har man som regel litt mer tid på seg, skjønt tilslaget må uansett settes raskt. Og som sagt, hvilken metode som er mest effektiv kan variere over tid, og fra vann til vann.