Gå til innhold
Fiskersiden

Er Biltema havfiskestengene og multiplikatorane gode ?


Callen
 Share

Recommended Posts

Hello, er havfiskestanga og den svarte/gull multiplikatoren som dei har på Biltema, er de brukandes ?? Noken som har de samme, ka syns dåke om det eventuellt ?

Gyllen regel ved feks biltema, det meste er dritt eller middels, eneste som virkelig er bra på biltema er proffverktøyet med 10års garanti. Foruten det, nja...

Du tenker da på disse?

26-439_l.jpg

26-769_l.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hello, er havfiskestanga og den svarte/gull multiplikatoren som dei har på Biltema, er de brukandes ?? Noken som har de samme, ka syns dåke om det eventuellt ?

Brukandes? Kanskje.

Gode? Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takker for svar :) Har ett sånt sett som eg kjøpte for lenge sia, men om den ikkje er so god so får eg vel bruke den helt til den blir dårlig og satse på noke godt neste gang ;)

Eller satse på noe "godt" med en gang! Kjedelig å miste drømmefisken fordi snella kapitulerer midt i kampens hete ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gyllen regel ved feks biltema, det meste er dritt eller middels, eneste som virkelig er bra på biltema er proffverktøyet med 10års garanti. Foruten det, nja...

Du tenker da på disse?

26-439_l.jpg

26-769_l.jpg

Sluker, woblere, pilker samt mye annet bruksting til fiske er faktisk av noenlunde samme kvalitet som det som selges i vannlig butikker. Blir også laget i så å si samme fabrikker som kjente merkevarer.

At det er billigere betyr ikke at det er dritt alt som selges der- De handler direkte fra produsentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp for 1 dag sia vert på havfiske og brukt settet en del, snella begynte å lage noken skrangle lyda etter ei stund på havet. Men stanga og snella dugde til å dra opp en sei på 5,5 kg og ei lange på 3,6 :) Fekk meir fangst altså, so de gjekk no bra til den turen ;) Blei litt usikker på stanga då eg fekk storseien på kroken, var redd for at den skulle knekke, men den tåler vel litt..Ny snelle og stang etc. for vere til seinare, ikkje akkurat det eg vil bruke mest pengar på no ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg frarådet STERKT en kompis å kjøpe stang på biltema, han var påstålig å mente de tålte mye, vi dro ned å han skulle vise meg hvor sterk den var.

Det endte med at stanga knakk................. i butikken.

De i butikken mentde de må ha vært en produksjonsfeil, jeg kaller det spagetti.

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den ene snelle (den blanke) den fungerte godt de få gangene jeg prøvde den. Den er nesten lik denne! Eneste foskjellen er at det står biltema i stedenfor ABU, ellers så er den lik. Når det kommer til stykke så er vel biltema snella (BT100) egentlig en ABU snelle.

Endret av MacGyver
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den ene snelle (den blanke) den fungerte godt de få gangene jeg prøvde den. Den er nesten lik denne!My Webpage Eneste foskjellen er at det står biltema i stedenfor ABU, ellers så er den lik. Når det kommer til stykke så er vel biltema snella (BT100) egentlig en ABU snelle.

....eller så er det rett og slett bare en billig, dårligere kopi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri i verden om ABU har lisensiert snellene sine til Biltema - men om en eller annen kinesisk produsent har skrudd opp en Ambassadeur fra ABU og kopiert dem er en annen ting - bare at de har putta masse lavkvalitetsdeler inni..

EDIT :

Kalreif vant :)

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har nettopp for 1 dag sia vert på havfiske og brukt settet en del, snella begynte å lage noken skrangle lyda etter ei stund på havet. Men stanga og snella dugde til å dra opp en sei på 5,5 kg og ei lange på 3,6 :) Fekk meir fangst altså, so de gjekk no bra til den turen :) Blei litt usikker på stanga då eg fekk storseien på kroken, var redd for at den skulle knekke, men den tåler vel litt..Ny snelle og stang etc. for vere til seinare, ikkje akkurat det eg vil bruke mest pengar på no ;)

Er du nøye med å skylle snella etter bruk, kan den vel kanskje holde ei stund. Erfarer ofte at legeringene er mye dårligere - eller mangler - på det billigere utstyret (uansett hviket utstyr det er snakk om), og at det dermed ruster MYE lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 15 years later...

Mi erfaring er at det meste som kan ruste,  ruster. Så når stanga for sjøfiske er ny, så får alle stangringer en runde med liten pensel og Owatrol olje. Og alt det over, gjelder nummerterte stenger fra Edge. Men også Prey, Shimano, Ron Thompson etc etc. Og er ikkje stanga ny, så er det skjelden for seint. Owatrol stopper rusten og hindrer videre utvikling. Gjerne svart blank Bengalakk over etter noen dager.

Etter det så ruster ikkje ei Biltemastang meir enn stenger som kosta 10x prisen.

Og glassfiberstenger generelt er vanskelig å ta livet av.

Kjøpte engang ei Penn karbon (det sto på merkelappen) havfiskestang. Etter at den knakk i bildøra så åpenbarte sannheten seg. Kvit glassfiber..lenge sia så navnet er glemt.

Så sjøl Penn tillater seg lavnivå. Jo stanga var svart, men kun lakken. Er blitt spesielt gla i mine 7 Prey-stenger. Rimelige og laga av erfaring.

 

Endret av Gummijigg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

nå var jo denne tråden opprinnelig fra 2008, og generelt sett har det jo skjedd mye i løpet av de 15 årene... det er mulig å få tak i brukbart utstyr for en overkommelig pris, selv om det er en sammenheng mellom pris og kvalitet. Dette gjelder sikkert også det fiskeutstyret Biltema selger. Jeg kjenner lite til kvaliteten på deres utstyr, men selv om kvaliteten sikkert ikke er like god som utstyr som koster mye mer, er det ikke sikkert at sammenhengen mellom pris og kvalitet er noe annerledes enn hos andre leverandører. Jeg tenker at det viktigste er først å bestemme seg for hvilke krav man har til kvalitet, og deretter forsøke å finne det billigste utstyret som innfrir disse kravene. Forhåpentligvis er dette innenfor budsjett. Generelt sett er det dumt å måtte renonsere på krav til kvalitet. Dette er en sikker oppskrift på å bli skuffet. Samtidig har jeg stor forståelse for de som i større grad må snu på kronene enn det jeg må. 

Og en ting til; hvor strenge krav man bør stille til utstyret er veldig avhengig av situasjon, og hvilken art man fisker etter. Når jeg fisker kveite for eksempel stiller jeg veldig høye krav til soliditet og funksjonalitet på alt utstyret; stang, snelle, braid, virvler, splittringer, fortom, kroker, knuter... Da blir jo også prisen deretter. Til mer generelt fiske derimot kan jeg senke skuldrene noe, fordi ting ikke er så kritisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt og brukt en hel del av utstyret Biltema selger (og skrevet litt om det underveis også). Gjennomgående så er kvaliteten slik jeg forventer versus prislappen. Jeg oppfatter med andre ord IKKE Biltemas utstyr som dårligere enn annet rimelig utstyr, i mange tilfeller er det bedre enn "billigmodellene" fra faghandel. 

Alt som brukes i saltvann må skylles med ferskvann etter bruk, hvis ikke vil det korrodere/ ruste før eller siden. Om en snelle koster 300 og har BT-logo eller 10.000 med Daiwa eller Shimano på spiller ingen rolle, det må skylles etter bruk om du vil at det skal vare. 

Som med alt utstyr så vil jeg anbefale å legge noen kroner i en god snelle, og så heller spare inn ved å handle stang på BT, og gjerne multifilamenten og resten av utstyret også. Men siden denne tråden ligger under Havfiske, vil jeg sette alt det med fet skrift og utropstegn. Ingen av snellene jeg har prøvd som koster under 600-ish er egnet for havfiske på sikt, de tåler en tur eller fem, men så vil ting begynne å ramle fra hverandre. Klarer man å strekke snelle-budsjettet forbi tusenlappen skjer det drastiske ting med kvaliteten, og levetiden.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.