Gå til innhold
Fiskersiden

Drammenselva 2009


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Takk for tipset - skal prøve den.

Og ellers takk for gratulasjoner. Håper på en tur til til Hellefossen før det stenger :)

113 laks opp trappa i går forresten - og fiske oppe i Døvikfossen blir bedre og bedre.

Nesten så jeg heller legger neste tur dit?

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 126
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hvordan er det med kort nå?? har fått med meg at det er fritt salg så da får jeg i værtfall kort, men siden det er fritt salg, kan man da kjøpe kort kl 11 og starte å fiske med engang eller må man fremdeles vente til 21??

kl 21 nå er det jo så mørkt at det nesten ikke er fiskbart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vel troppe opp kl 11 om morran og kjøpe kort, men det vil slutte kl 21 da fiskedøgnet i drammenselva er 21-21. Men tør ikke si det helt sikkert.

Jeg tenkte jo siden det er fritt kortsalg bør man jo også få starte fiskedøgnet sitt når man vil og? for det er for mørkt kl 21 nå til at der vært å fiske noe serlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inspirert av sporadiske fangster av stor laks, med forrige (vellykkede) tur i minne + tro på at dagens væromslag skulle "vekke" laksen bestemte jeg meg for å ta en siste tur til Hellefossen i år. Jeg hadde jo ikke brutt 10-kilosgrensa i år og det hadde det jo vært moro å gjøre. Det var ikke bare bare å få det til, men naboene stilte opp som barnevakt så jeg i hvert fall kunne fiske til litt utpå ettermiddagen i dag.

Ble litt overrasket da det ikke var noen andre på trekningen i går, kun jeg som ville fiske på Rød i tillegg til de 5 som hadde forhåndskjøpt. Lar folk seg stoppe av været? For min del var det jo nettopp været som gjorde at jeg ville dit.

Vel, været ble jo litt ufyselig - men varme klær eliminerte det problemet. Det eneste skumle var jo at det ble veldig glatt utpå Midtskjæret så vi måtte passe oss så vi ikke glei uti vannet.

Etter en times fiske beit det på en laks på sluken min. Den fikk jeg ikke gleden av å kjøre på mange sekundene før den datt av, men jeg fikk sett den og anslo den til å være 7-8 kilo. Etter dette gikk jeg inn i en dyp depresjon som varte flere timer - utrolig surt å miste laks!

Men etterhvert gikk deppinga over og jeg kunne fiske videre ^_^

En av de andre hadde fått en blank (!) 3-kilos på reke, så det var fortsatt muligheter.

Og snart beit det på en ny laks på akkurat samme sted som den jeg hadde hatt på på morgenen. Og denne satt betydelig bedre! Etter en herlig fight kom det en stor hunnlaks på land. Selv om det ikke er noe påbud (og heller ikke oppfordring fra foreningen) om å slippe ut hunnlaks i Hellefossen (er påbudt oppe i Døvikfossen i okt) gjør de fleste det og jeg hadde også tenkt å gjøre det om jeg skulle få en. Så lenge man har fått veid den og tatt bilder så er det jo OK. Men jeg slapp å se om jeg ville holde denne planen - for denne laksen hadde ikke overlevd noen utsetting.

Slik så sluken ut etter at jeg hadde operert den ut:

031020090802f99c6b07e0d242d1a7.jpg?94

Og her er laksen:

0310200908283f5b301be52f439abd.jpg?22

Det var stort spenning i det jeg skulle veie den. Målet var jo riktignok hakalaks på over 10 kg, men hvis denne var over så ville jo det nesten være like bra. Men nei - 9.8 kilo.

Vel, 9.8 som årsbeste er jo til å leve med det tenkte jeg og fisket videre. Men like før jeg måtte gi meg smalt det på en laks på tubeflua mi. Og jeg merket jo raskt at den var stor! Det tok sin tid, men til slutt kom laksen opp i håven og jeg kunne konstatere at målet var nådd!

03102009085196f84990c5f64bc1b1.jpg?95

031020090841c247f2f334004a1a91.jpg?6

12,3 kilo! Hannlaks! Yess :D

Etter det var det bare å ringe barnevakten og si at jeg desverre ble litt forsinket men kommer nå - også fikk jeg kommet meg i land og inn til Oslo igjen.

Godt fornøyd!

03102009080230a1c10694d74dbc85.jpg?68

Takk for i år, Hellefossen.

(Men Døvikfossen fortsetter ut måneden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte fisker - gratulerer!

12,3 kg kroklaks står det respekt av.

Du har vel fått fisker i alle elvene du har fisket i dette året? Du fikk jo til og med på treffet i Gaula, selv om ikke jeg hjalp deg noe særlig?

Takk for gratulasjon - fra deg og de andre ^_^

Ja, i år har jeg utrolig nok fått laks i "alle" de lakseførende elvene jeg har fisket i - 16 laks (etter i dag) fordelt på 5 elver. 3 av elvene var nye for meg i år. :D

Er godt fornøyd med lakse-sesongen :lol: Håper fiskelykken (eller "flytet") fortsetter

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste dagene i åros var det ganske døtt så bestemte meg for å reise til døvikfossen i stedet så der hadde jeg med meg teltet mitt og en del mat + masse mark og fiskeutstyr!!

Fisket var ganske trekt, man hadde hatt 3 kontakter med fisk før Iver kom en tur og da begynner ting å skje!! mens han er på vei til plassen jeg er på får jeg på den sprekeste 3 kilos laksen jeg noen gang har vært borti!! finner ut at jeg brukte litt over 20 min på å lande den!

Jeg får den på land akkuratt når Iver kommer fram til meg.

Ca 20 min senere går det på enda en fisk for meg og denne trur jeg er over 10 kilo omtrent gjennom hele kampen!!

Siden Iver ikke er noe god med kleppen vinker vi inn en med båt som vi så hadde en hov og han får hovet den, den drar vekta til 6,4 kg!! og den laksen veier 3,2 kg:D lille

Slutten på laksefisket for i år kunne ikke vært bedre!!!!

image-upload-100-781670.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drammenselva:

Jeg har fisket en rekke år i Drammenselva, nedstrøms Hellefoss og i de siste årene har "dregging", som de lokale kaller det, på Gul sone vært mitt domene.

Etter en årrekkes laksefiske har jeg gått endel lei - laksefisket i yngre dager ble nok litt vel intenst. Og etter 2 års uteblivelse ble jeg "påtvunget" en sesong ifjor fordi en ond kompis, hans kone og svigerinne fant på å gi meg et sesongkort som gave på min 50-årsdag.

2009-sesongen:

Etter fjorårets comeback var jeg atter litt igang igjen, men noe full tenning hadde jeg ikke. Der andre hadde 2 og 3 turer på elva på ca. 3-timersøkter hver dag var jeg heldig hvis jeg var utpå ca. 2-3 timer ila hele helgen. -Men dette året startet jeg i hvert fall tidlig i håp om å kunne dra en riktig sværing. Noe jeg ikke lyktes med.

Tiden gikk og jeg gikk med... (Fritt etter Kim Larsen) og det skulle vise seg at sesongen ble enda fattigere mht egen innsats - da jeg ble ganske så syk, havnet på sykehuset og gikk på den ene sykdommen etter den andre. Men etter 6 ukers hard medisinering og en tids rekonvalesens begynte kreftene langsomt å vende litt tilbake - so far so good.

Jeg hadde hatt noen turer på elva i denne perioden også, man blir liksom ikke dårligere av å fiske litt - men det var ikke like lett å overbevise madammen at dette er sannhetsord! Litt ovenfor "Røret" så jeg på enkelte turer en rygg som brøt overfflaten, langsomt for å sige ned i dypet igjen... litt sånn: "se, her er jeg..." og dette holdt motet litt oppe tross en personlig mager sesong.

Jeg fikk først en laks på 7,5 kilo, sølvblank hannfisk, så en laks på 4,8 kilo - den også blank og fin. Men stadig var den etterhvert mer og mer brune ryggen oppe og hilste meg en "god dag..."

Litt senere var jeg heldig og fikk en sjøørret på 5,4 kilo, en stygg rogne - gammel, skrukkete og sikkert enke! Stygg eller ikke: ny pers ble det!

-Og så gikk no dagan... og sesongen var i ferd med å ebbe ut.

"Hadde jeg liksom fått én litt stor laks til... en jeg kunne røke sammen med den andre store..." tenkte jeg de siste turene av sesongen, og "kompisen" min på oversiden av Røret var stadig i tankene - men jeg hadde ikke sett den på noen dager nå. Kanskje var den vandret videre oppover i sin gyteferd, eller var det noen som hadde tatt den?

Siste dag:

Etter å ha pakket ned "campingsesongen", og beregnet en siste totimersøkt på elva - liksom litt for å oppsummere sesongen og si "farvel" og ønske lykke til for de elskovhungrige laksene, som hadde vært lure nok til ikke å la seg trigge til hogg, dro jeg utpå i et upåklagelig høstvær. To siste timer - vemodig, alltid vemodig!

Først prøvde jeg med en spinner, en spinner som har gitt med endel laks, når andre har slitt med å få noe. Den første timen, av to, gikk uten noe fast fisk - ikke noe å se heller.

Nå gjaldt det - kun en time igjen.. siste mulighet, valget av wobbler ble ekstra viktig! Plastikk eller tre?

På med en vel tiltrodd wobbler - Turdus, som gav meg en laks på ca. 10 kilo ifjor. vakker gange, fine farger!

Jeg dorget meg nedover og passerte plassen til "kompisen" min, litt ovenfor Røret - han hilste ikke på meg denne gangen heller!

Jeg begynte langsomt å dorge oppover fra nedkanten av "Røret" - langsomt; "laksen er tregere så sent på høsten, hevder noen..

Ingenting skjedde, i hvert fall ikke nede på Røret. Langsomt nærmet jeg meg årets definitive avslutning og tankene mine roterte rundt opptak av båten..

"der. der knarret det i snella - og fiskestanga stod i en umiskjennelig bue - laksen hadde strammet opp!

Pulsen steg ett par hakk og kampen var igang. "Også her da - her da..!"

Langsomt drev vi nedover - båten og jeg og laksen som tauet oss - forbi Røret.

Etter en tids kamp - hvor jeg nøt hvert sekund av kampen fordi jeg visste den ville bli den siste i år, heller enn å presse på for mye og gjøre kampen så kort som mulig, kunne jeg triumferende kleppe årets siste, og heve den over båtripen; " AT LAST - I GOT YOU!": :)

04102009110917b60124cf6544b7b1.jpg?60

Takk for at du holdt motet mitt oppe!

Endret av Laksefiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser opp fisken etterhvert som jeg får den... :lol:

(Har lagt på meg 20 kilo siste døgnet, he he)

; " AT LAST - I GOT YOU!": :D

Grattis Henning. Flott laks!

Slutten på laksefisket for i år kunne ikke vært bedre!!!!

Grattis med 2 bra Åmotlaks!

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Sesongen i Drammenselva er ikke over enda - det er som nevnt fiske i Døvikfossen oppe i Åmot ut oktober.

Dessverre blir nok ikke dette noe bra sesong der oppe da det har gått opp lite laks (og lenge siden - sist så lenge siden som 2.okt) men så lenge det er laks på elva er det muligheter :D

Var der oppe en tur i dag - første turen min dit i år - og målet mitt var så enkelt som å få en Åmotlaks, uansett størrelse - og det skulle vise seg at skjebnen tok meg på ordet :lol:

Mista først en - og så fikk jeg denne: ( :D )

171020091050a8c48b03bc7e44e18d.jpg?57

Liten, men jeg klager ikke :)

Ble kjørt av en pen laks på fluesonen og visstnok tatt 3 på morgenen mens jeg fremdeles lå hjemme i Oslo og sov ( ;) igjen) - fredagens harvetur ble mange timer lengre enn planlagt så noe mårrabitt var uaktuelt for meg

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.