Gå til innhold
Fiskersiden

FS Julekalender 2011, 9.Desember.


Sigve A
 Share

Recommended Posts

Ja, da var det plutselig min tur å lage kalenderluke på FS da.

Jeg tenkte å lage en årsrapport om mitt fiske i 2011. Alt i alt synes jeg det ble et greit år, selv om det ikke ble noen kanonfisker eller laks.. Tar de neste år.

Året startet med noen turer på isen etter den fine røyen. Det ble en del av disse skapningene, men dessverre ingen større enn 300g, men jeg likte kikkfiske veldig godt. Da fikk du også så hvordan fisket oppførte seg på rolig dragning, rykking og hard rykking. Tenker å prøve å få til en skikkelig isfiskehelg i fjellet i vinter :D

6473308001_7fe2630f1b.jpg

Røye by Sigv3, on Flickr

Ut i Mars-April ble det noen turer med Veg til Øysand på jakt etter Specimenskrubbe.. Det ble det ikke, men jeg er fornøyd med pers på 740. Der fikk vi også noen vintertorsk som ble god vårmat.

Fikk også SØ som bifangst. Gikk selfølgelig fint ut igjen.

6473311097_5ca0cd6b8a.jpg

Skrubbe by Sigv3, on Flickr

6473309537_b5a8fdfbea.jpg

by Sigv3, on Flickr

Videre ble det litt SØ fiske med Sølvreven, Raga og Veg. Første plassen vi prøvde var i rettning Orkanger og der var det heller dårlig bett. Men jeg fikk en liten SØ på tampen som reddet turen ;) Det var uansett herlig og komme ut i sol og snøsmelting. Vi gutta var også ved Malvik og prøvde lykken etter SØen. Der startet det frisk med seibonanza, og øvelse til laksesesongen.

6437721533_96088996d5.jpg

sei by Sigv3, on Flickr

Husker godt når Veg sto og kjørte 2kg sei på stanga si og Sølvreven sa: ”Korr e stanga mi hen?” Men der sto jeg også å kjørte sei på den. Og innemellom bonanzaen nappet det også på den stanga jeg duppmeitet på. Da viste det seg at en fin 1kg sø hadde tatt agnet. Da var gleden stor! På disse turene fikk jeg lært veldig mye om laksefiske av Veg og Sølvreven. Er takknemlig for det :)

Deretter ble det bare litt fiske hær og litt der. Bla Storsand.. som noen ganger er topp og noen ganger helt dødt.. Jeg og Veg dro også en kveld til Munkauntjønna og skulle prøve karussen.. Denne satt nesten litt for lett og jeg og Veg tenkte å dra videre til et ørretvann. Vi gikk og gikk, men fant ikke fram og når det begynte å mørkne tenkte vi hjemturen..

6437726367_b3f078520e.jpg

karuss by Sigv3, on Flickr

Dro også opp til Lianvannet og tok morten. Ikke store greiene, men hvertfall arten.Men jeg tenkte mest på laksesesongen som kom med stormskritt. Fikk kjøpt inn sluker, søkker, kroker, slukboks, ny stang og calcutta. Da var jeg mer enn klar for 3 måneder med laksefiske. 1 Juni klokken 17 var jeg og Veg på vei oppover til Silver og Revehiet i Gaula. Forventningene var høye, hvertfall fra min side. Og jeg ble ikke skuffet, selv om det ikke ble laks på meg. Klokken 19 sto Veg og kjørte laks, bare en halv time etter vi hadde ankommet. En fin 5kg var på land. Vi møtte også Remy, Laffen65, ett par andre og ikke minst Mao som var veldig hjelpsom og positiv. Når jeg leser tilbake på mine poster og statuser her på forumet ser jeg ofte Mao har kommentert: Laksen sitter neste gang den, Sigve! J Der tok han grundig feil, men det hjalp på motivasjonen :) hehe

Ut i juli ble det litt laksefiske, før turen bare til Island. Der skulle jeg og en kompis fiske med flue i elv og vann etter den vakre røyen. Vi fikk den ene dagen en guide som tok oss med til ett par nydelige elver som jeg aldri vil glemme. Det var bare den herlige stemningen, med vakende fisk, og fisk som vi kunne se. turen startet med ettpar 400-600grammers røyer før vi dro videre til neste elv. Der var det mindre men større fisk. Når vi var framme på parkeringsplassen, gikk vi opp på en bru som krysset elven og så to 1,5kiloser som sto på en halvmeters dybe. Noe av det tøffeste jeg har sett! Største fisken min på denne turen ble 1,3kg og kompisen min fikk en på 1,5kg. Begge spottet vi får vi fikk de. Vi kunne ha vært litt heldigere med fisket, med tanke på vinden, men det gjorde ingenting..

6473359669_58e548ec26.jpg

Røye by Sigv3, on Flickr

I slutten av juli var det tilbake til Revehiet og laksefiske. Lørdags morgen var vi i kontakt med flere fisker, men de var vrange.. Eller kanskje laksefiske er slik? Det var likevell en mytisk stemning! Hele opplegget. Tåket som la seg over elva. Veg, Sølvreven og jeg som sto uti elven med fuglene kvitrende i bakgrunnen. Med mye fisk som viste seg. Dette sammen med Island var årets beste fiskeopplevelse.

I slutten av August ble jeg og veg litt hektet på microfiske på Storsand og det ble sandkutling og Dvergulke på meg.

6437706687_13628d2fc7.jpg

sandkutling by Sigv3, on Flickr

6437699061_bed669dfbf.jpg

dvergulke by Sigv3, on Flickr

Så gikk turen til Aursunden, hvor det skulle fiskes litt ørret og sik. Vi startet med oter fra båt og fikk endel ok ørret opp til kiloen. Satte også garn etter siken og der ble det full klaff. Mye fin matfisk som ble filitert og ble med hjem. Fant også ut at en liten abbor klarte seg 2timer på land, før den kunne gå uti igjen.. Søndags formiddag, like før vi skulle dra, stakk jeg bort til en utos og tenkte ettpar kast. På den tredje kastet satt en sprek, men kanskje litt tynn ørret. Var hvertfall en herlig kamp!

6473305819_6febac53ac.jpg

Ørret by Sigv3, on Flickr

Deretter har jeg og Veg prøvd ut noen nye plasser i nærheten her. Disse har levert greit også med en del fisk. Torsk, sei, spette og denne ulken6437748153_44005cda44.jpg

ulke by Sigv3, on Flickr

Det ble totalt 11 nye arter i 2011, og har nå tretti.

Nå blir det mest isfiske etter røye, men også litt torskefiske mm. Neste tur blir til helgen med han godeste Vegar!

Det var egentlig grovt mitt fiskeår..

Takk for turen alle jeg har fisket med :)

Skitt fiske alle sammen og God Jul og Godt nytt år!

Endret av sigve arntzen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjempefin rapport. blir rørt av å lese sånt. laksen kommer nok en dag den og.bare husk jo lengre du prøver før den sitter jo større blir gleden når den først sitter.

må bare gjenta, knallbra rapport, med denne så har du forpliktet deg til å skrive mange flere:) morro å følge med på fisket til deg å veg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine tilbakemeldinger :) Får lyst til å skrive flere rapporter nå!

Flott fiskeår Sigve! :) Men jeg savna en fin gjedde blant alle fiskene? ;) Får håpe du tar en skikkelig laks til neste år :)

Skittfiske videre, du skriver bra rapporter, fortsett med det!

Fisker'n

Joda, skulle hatt noen store gjedder, men det ble faktisk en liten gjeddetur.

Ble en liten ting

6482344627_0bd3518be8.jpg

Gjedde by Sigv3, on Flickr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.