Gå til innhold
Fiskersiden

Vil ta betaling for å fiske i sjøen


Labrax
 Share

Recommended Posts

http://www.nrk.no/ny...dland/1.7909990

Vil ta betaling for å fiske i sjøen

Havforskningsinstituttet vil innføre fiskekort for å kunne fiske i havet.

Dette er en overskrift som gir assosiasjoner til 1. april... Tror ikke fiskekort er veien å gå for å begrense og registrere uttaket av sjøfisk. Forby heller fritidsfiske med garn og sats på en frivillig innmelding av fangst via en enkel registrering på en internettside. Eventuellt kombinert med kvoter for fiskearter som er for hardt beskattet.

(«Vil ta betaling for å fiske i sjøen» var den opprinnelige overskriften, den har senere blitt endret til «Vil innføre fiskekort for havfiske».)

Endret av Labrax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dette høres helt latterlig ut spør du meg. For det første så kommer ikke jeg eller noen andre jeg kjenner til å kjøpe fiske kort. For det andre finnes det ikke resurser til å kontrollere alle som er ute å fisker på havet. Å i tillegg blir det utrolig vanskelig å få alle som fisker (med eller uten fiskekort)til å registrere fangsten på nettet da langt i fra alle som fisker har tilgang på nett.. syntes heller de burde bruke arbeidsdagene sine på å finne en bedre måte å bevare fiske bestanden ved kysten vår å la hobby fiskerne være i fred. Men når det er sagt ,lager de en nettside hvor en kan registrere dagens fangst er dette noe jeg kommer til å bruke en del..

Endret av Jon the newbie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil nok komme. En fellesressurs som fisk i sjøen er jo truet fra flere hold og vi kan heller ikke sitte i vår lille avkrok å tro at alt varer evig, at vi kan ture fram som før. Kombinasjoner av fiskekort, registreringer og forbud mot redskap er framtida vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil nok komme. En fellesressurs som fisk i sjøen er jo truet fra flere hold og vi kan heller ikke sitte i vår lille avkrok å tro at alt varer evig, at vi kan ture fram som før. Kombinasjoner av fiskekort, registreringer og forbud mot redskap er framtida vil jeg tro.

Det tror jeg du har helt rett i. Jeg er også litt overasket over den generelle instillingen til alt som lukter av restriksjoner på sportsfiske. Man er veldig raskt ute og roper på garnforbud, men når det blir foreslått "bag-limit" på stangfiske, er dette umulig å gjennomføre, og helt unødvendig o.s.v.

Det handler ikke om at det må stå en oppsynsmann og følge med på hvor mange fisk du tar med. Det handler om holdninger. Når noen sier at det er umulig å håndheve div. regler p.g.a. Manglende oppsyn, så burde jo det også gjelde minstemål.. Hører ingen protester i forhold til den regelen.

For en del år tilbake var jeg å fiska ørret i Montana. Fisket var regulert i forhold til størelse og uttak. Fisken var svær, så tiltakene virka tydelig vis, til tross for at vi ikke ble sjekka....

Vi som sportsfiskere må være mye åpnere for nye forvaltningstiltak. Det nytter ikke å kreve ditt og datt av yrkes- og fritids-fiskere, viss vi ikke selv er villige til å ofre en dritt...

Skjerpings folkens! Tiltak som blir gjort for å ta vare på artene vi ønsker å fiske på er noe vi må imøtese med en posetiv holdning. Vi trenger ikke å finne opp kruttet heller, tiltakene er som regel gjennomført andre steder i verden, og ofte med godt resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis pengerne går tilbake til relaterte ting og ikke blir som veiavgiften (melkeku) synes jag det er et flott tilltak..

Betaler ju alrede fisketrygdavgift for at kunne fiske andarom fisk i elver, ikke noe problem med det.

Det er desverre ikke slik det fungerer her i landet Dan,ingen av statens inntjente penger blir øremerket.Dette blir i realiteten ikke noe annet enn vanlig skatt.

Og hvem i all verden skal håndheve dette påbudet? Hvem blir det egentlig som skal springe langs svabergene å skape dårlig stemning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er desverre ikke slik det fungerer her i landet Dan,ingen av statens inntjente penger blir øremerket.Dette blir i realiteten ikke noe annet enn vanlig skatt.

Og hvem i all verden skal håndheve dette påbudet? Hvem blir det egentlig som skal springe langs svabergene å skape dårlig stemning?

De kan vel bruke han samme karen som flyr rundt i fjellheimen og lager dårlig stemning når han sjekket at jeg har betalt jegeravgifta på høsten.

Jeg har betalt jegeravgifta i 25 år, og aldri blitt sjekka. Jeg tror også at de fleste av mine med jegere betaler for seg, selv om sjansen for å bli tatt for sniking er forsvinnende liten......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

detter er et godt eksempel av journalistisk dramatikk! Vennligst hør også på debatten i Her og Nå. http://www.nrk.no/lyd/debatt_i_her_og_na_om_fiskekort_i_sjo/768A5451648DD109/

Meningen med dette forslaget er ikke å tjene penger. Det ble foreslått å innføre et register som i utgangspunktet kan være helt gratis. Poenget er at vi i dag ikke har oversikt over hvor mange fisker i sjøen i fritiden. Hvis en vil forsvare hele fiskeriforskning og -forvaltning i kystsonen så kan man ikke svare som forsker "Vi har ikke peiling" når en blir spurt om fritidsfiskeriet.

Hvis man hadde hatt en liste over ALLE fritidsfiskere i Norge (inkludert turister) så kunne man plukke ut et representativt utvalg som kunne føre fangsdagbok på en frivillig basis. Dette er den eneste effektive og ikke minst mest korrekte måten (ang fangstall) for å samle inn infos om fritids- og sportfiskere i Norge.

Jeg syns at vi som fisker en stor del av fritiden bør ta ansvar og ikke være generelt mot dette forslaget. Vi bør heller opprette en dialog mellom sportsfiskere, fritidsfiskere, fiskere, forskere og forvaltere siden alle har egentlig det samme målet....nok fisk i sjøen også om 20 år.

Keno

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri målt hvor mange meter kystlinje vi har i Norge,heller ikke hvor mange m2 hav vi har,men noe sier meg at han får det litt mer travelt her enn på Hardangervidda.

Bare så det er sagt,for min del kan det koste hva det vil å fiske i sjøen,da jeg bor langt inni granskogen :D ,men å komme å kreve penger av en gammal krok som alltid har rodd ut i fjorden for å dra seg en torsk,det er jaggu for drøyt.

Endret av don don
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri målt hvor mange meter kystlinje vi har i Norge,heller ikke hvor mange m2 hav vi har,men noe sier meg at han får det litt mer travelt her enn på Hardangervidda.

Jakta blir drevet fra skjærgården ved lindesnes til fjøra på nordkapp. I fra 0 til 2000 m.o.h over hele landet. Så dette er bare ikke noe argument. Og igjen, sjansen for å bli tatt uten jegeravgift er forsvinnende liten, like vel blir den betalt, og jeg tror ikke det er fordi jegere er så innmari moralske i forhold til fiskere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'DLD against sportfishermen' - så snart vi har registrert oss blir vi tracket på mobiltelefonen, slik at de kan kontrollere hvor og når vi fisker.

Blir vel tidsavgift også, for oss som fisker veldig mye.

Neste skritt er vel en GPS brikke montert opp i baken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortet skal være et verktøy for å kunne beregne hvor mye som fiskes. Jeg synes det er et godt initiativ. I jegeravgiftssamenheng funker det slik at man kan sende inn en fangstraport, eller registrere fangsten på nett. Viss man ikke gjør dette, koster avgifta et par hundrelapper ekstra neste gang man betaler. Man har vel sett at det virker, og ønsker derfor å overføre systemet til sportsfiske. Skjønner ikke at dette skal være så innmari skummelt. Et minimum av innsats må man vel kunne ofre for fiskestammenes ve og vel?

Jeg synes egentlig baglimit også er et glitrende forslag. Dette blir praktisert andre steder i verden, så hvorfor ikke hos oss?

Jeg vet at det blir lett å jukse både med det ene og det andre, men slik er det jo med drøssevis av regler, og like vel holder vi oss stort sett på den "smale sti".

Det er på tide å ta en kikk i speilet, vi er mange sportsfiskere som fisker i norske farvann, så det er ikke en ubetydelig mengde fisk vi drar opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fangstene som fritidsfiskere/hobbyfiskere står for er bare en liten brøkdel av det som er i havet, før i tiden var det fiskere langs hele kysten som fisket flere tonn fisk, nå er det nesten ingen igjen! Så dette er helt utenkelig og unødvendig, eneste som jeg kan se for meg er en økning i minstemålet på flere arter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje ***** om eg ska kjøpa fiskakort for å fiska i sjøen :) hobbyen er dyr nok så an e!! idiotar så komme med sånne forslag altså

Ikkje ***** om eg ska kjøpa fiskakort for å fiska i sjøen :) hobbyen er dyr nok så an e!! idiotar så komme med sånne forslag altså

Ps : melder gjerne inn fangsten og antall , men vill ikke betale for å fiske i sjøen , men deltar mer en gjerne for å finne ut hvor mye fisk vi drar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fangstene som fritidsfiskere/hobbyfiskere står for er bare en liten brøkdel av det som er i havet, før i tiden var det fiskere langs hele kysten som fisket flere tonn fisk, nå er det nesten ingen igjen! Så dette er helt utenkelig og unødvendig, eneste som jeg kan se for meg er en økning i minstemålet på flere arter!

Nå utaler du deg uten å ha noe som helst talmatriale å bygge påstandene dine på. For desse talla finnes ikke, og det er poenget med hele kortet.

Og de idiotene som foreslår dette Magne, er de som har ansvaret for å passe på at du kan fiske deg inn i pensjonisttilværelsen, og at barna dine kan ta opp den samme hobbyen som du er så glødende intresert i.

Tipper forøvrig at selv du, kommer til å innordne deg pent og pyntelig vis/når ordninga er på plass. Det gjør nemmelig de aller fleste.

Skjønner ikke logikken i det hele tatt, her er et tiltak som er til for å bedre forholdene for alle. Og så leter man med lykt og lys for å finne et argument i mot, uten serlig hell foresten. Nekter å tru at det står så dårlig til i haugesund at ei avgift på et par hundrelapper velter lasset....

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje ***** om eg ska kjøpa fiskakort for å fiska i sjøen :) hobbyen er dyr nok så an e!! idiotar så komme med sånne forslag altså

Ps : melder gjerne inn fangsten og antall , men vill ikke betale for å fiske i sjøen , men deltar mer en gjerne for å finne ut hvor mye fisk vi drar :)

Som sagt allerede er det ikke meningen å ta penger for fiskekortet. Sitat fra IMR.no: "Registeret er til informasjon, og instituttet tek ikkje til orde for avgifter som kan koma i konflikt med allemannsretten til å fiska i sjø."

Endret av Keno
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt allerede er det ikke meningen å ta penger for fiskekortet. Sitat fra IMR.no: "Registeret er til informasjon, og instituttet tek ikkje til orde for avgifter som kan koma i konflikt med allemannsretten til å fiska i sjø."

Nei, det kommer heelt sikkert ikke noen avgifter når dette registeret er på plass.Men da slår de jo to fluer i et smekk,ikke bare klarer de å gjøre det vanskeligere for norges fattige å fiske,nei de skrur jo igjen krana for de som sliter med ordblinhet og dårlige norskkunnskaper også.Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsatt ikke imponert over argumentene, og fatter ikke motivet for å være så motvillige. Man kan vel ikke mene at vi skal droppe alle aktiviteter som krever et minimum av leseferdigheter fordi noen er ordblinde!?

Hadde ikke blitt rare utviklinga her til lands viss man skulle følge den logikken. Og viss man er bekymret for at dette vil bli en utgift for de fiskere i norge som lever under fattigdomsgrensen, så har det jo allerede blitt poengtert at det er umulig å kontrolere. Så har man virkelig ikke råd, og er superfiskesugen, risikerer man nok svært lite om man tar seg en tur.... Og dette er VISS det mot formodning skulle komme en avgift..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.