Gå til innhold
Fiskersiden

Årets åttende mål er nådd


Fisk og rask
 Share

Recommended Posts

Etter et heidundrande sjøslag av et julebord i Haugsdalen lørdag kveld, var det godt å komme seg på sjøen søndag morgen. En halv plussgrad, litt regn i luften og tre-fire sekundmeter fra sør var værstatusen da jeg lesset utstyret i bilen i Knarvik klokken 08.45. Etter å ha handlet inn litt rosinboller og julebrus på Shell, gikk turen nordover til casa del Rønsingen, der Jan var i ferd med å hilse en ny dag velkommen.

Fiskeutstyr er som kjent en vitenskap, og det blir gjerne slik at kvalitet og kvantitet går hånd i hånd. Jan sitt utvalg tar ting til nye høyder. Det gikk derfor en halvtimes tid før dagens beholdning av stenger, sneller og kunstagn var stablet inn i bilen. For ordens skyld er det vel ikke mer enn rundt 200 meter fra huset til Jan og ned til båten, men siden vi ikke leker fisking, er det helt nødvendig med motorkraft for å få med seg alt som trengs av utstyr, selv for en liten torskeøkt innaskjærs.

I det klokken passerte 10.00 tøffet vi utover mot ventende jaktmarker. Planen var i utgangspunktet å sjekke om gytetorsken hadde begynt innsiget tidligere enn vanlig, og da er første bud å finne silden torsken beiter på.

Vel fremme på dagens første destinasjon brukte Jan ekkoloddet flittig, og snart viste en liten sky seg midt i sjøen. Hekler med små fluer gikk i sjøen, og 25 meter nede stoppet det opp. Her var det fisk, og de viste seg å være i perfekt agnstørrelse. Sild på rundt 150 gram ble sveivet opp, og snart hadde vi vel 20 agnfisker i stampen. Midt i stimen hugg det også litt tyngre hos meg, og som forventet var det en torsk som hadde tatt pilken, som egentlig bare fungerte som søkke. Fisken var på rundt to kilo, og ut av min godhet fikk den friheten tilbake.

Nå var det bevist at det var torsk her, så da var det bare å finne frem Sand Eel-hoder og rigge disse med hel sild, normalt en killer for de skjeggete fiskene på våre kanter. Det tok da heller ikke lang tid før jeg hadde fast fisk igjen. Men ikke torsk. En lyr kom snart sigende, med både sild og svømmeblære i kjeften. Den endte sitt liv i stampen, omgitt av småsild.

IMG_4849.JPG

En killer for torsken: Jighode med hel sild.

Jan hadde kontakt med et par fisker den neste halvtimen, men ingen ville sitte skikkelig. Så veldig effektivt fiske ble det da heller ikke, da mye av tiden gikk med til å lokalisere en sildestim som stadig var på farten. Jeg dro ytterligere to fisker til overflaten, en torsk og en hvitting, men størrelsen var nokså beskjeden, og krokfestet skånsomt. Derfor svømmer de begge fremdels rundt i havet.

IMG_4847.JPG

Fint å kunne fylle agnfrysen.

Etter to timer med sildefokus, bestemte vi oss for å skifte taktikk. Vi tøffet ut i røffere sjø, og testet pilker og shader på ned mot 100 meters dyp. Dette var fullstendig resultatløst. Vi så heller ikke rare greiene på loddet, så etter to drift med litt for stor fart, kjørte vi inn igjen i mer medgjørelige farvann.

IMG_4848.JPG

Ekkolodd er knall når en leter etter sild, og Jan har god kontroll på avlesningene.

Jan gjorde et nytt forsøk etter torsken med hel sild som agn, men denne gangen la vi oss tettere i land. Her er det sandbunn, og rundt 20 meters dyp. Mens Jan fisket med sild, rigget jeg opp et flyndretakkel med 1/0-krok, og egnet med reke. En resultatløs halvtime senere var det på ny dags for å skifte taktikk. Eller i alle fall fiskeplass.

Vel fremme på en spot der Jan har dradd opp mye rart opp fra havet, blant annet noen små gapeflyndrer, gikk rekeagnet mitt til bunns igjen, mens Jan gikk over til Sand Eel. Driften var egentlig perfekt, og snart hadde jeg fast fisk. Den kjentes dessverre ikke flat ut, og det var da også en liten torsk som kom til overflaten. Catch and release.

Flere fisk ble det ikke her, og vi flyttet oss to minutter lenger sørover. Og heldigvis for det. Ved foten av en bratt vegg slapp jeg min halve reke til bunns på rundt 40 meters dyp, mens Jan vinklet et kast med Sand Eelen langs land. Det som skjedde videre er unektelig en storfiskklisjé, men det var nå engang slik ting skjedde. Jeg satte meg fast i bunn, men så begynte bunnen å bevege seg. Ja, det var faktisk slik det føltes. Her var det tydeligvis noe bra som hadde funnet rekebiten min, og siden den hadde lagt klistret til bunnen kunne det egentlig være hva som helst. Tungt var det i alle fall.

I slike situasjoner drømmer en jo om et flak av en piggvar eller noe i den duren, men det tok ikke lang tid før fisken sin oppførsel sa torsk. Tung og seig torsk. På 1/0-krok og halv reke (!). Når fisken etter et minutt eller to dro snøre av Ambassadeuren, med bremsen på maks, begynte jeg å ane at dette kunne bli virkelig bra. Men med utstyr beregnet på flyndre måtte jeg ta det rolig. Til slutt kom likevel en stor skygge til syne under båten.

I det fisken brøt overflaten skjønte jeg at torskepersen min på skarve syv kilo var knust. Jan var kjapt på pletten og fikk en hånd under gjellelokket på fisken, og i det torsken ble heist om bord, skjønte både Jan og jeg at dette fort kunne være snakk om ny allroundpers på undertegnede.

Den vesle Owner-kroken satt perfekt i overkjeven på det massive torskehodet, og den hadde tålt påkjenningen uten problemer. Krokvinkelen hadde faktisk ikke beveget seg en millimeter, så all ære til Owner for et godt stykke håndverk.

Vi fikk fisken på vekten, og Lawsonen fant hvile på 14 220 gram. Ny allroundpers med vel to og en halv kilos margin. Tatt på flyndretakkel. Med en halv reke som agn. Stort agn til stor fisk? Ikke nødvendigvis, tydeligvis...

IMG_4851.JPG

Ny allroundpers, torsk på 14 220 gram. (Foto: Jan Hinriksson)

IMG_4855.JPG

Bra gap på nyepersen. (Foto: Jan Hinriksson)

Etter noen bilder fikk mitt livs fisk så langt friheten tilbake. En torsk på 14 pluss har neppe særlig godt kjøtt, selv om fisken hadde bra kondisjon. Om et par måneder har den kanskje tre kilo med rogn i skrotten også, og da er det i mine øyne bedre at den får føre slekten videre enn å ende opp på et middagsbord. Det er heller ikke hverdagskost med så stor torsk på våre kanter av landet, og jeg har tenkt å fiske i området også i de kommende månedene. Kanskje møtes vi igjen i februar, med noen kilo ekstra bukinnhold.

IMG_4863.JPG

Takk for kampen, kamerat! (Foto: Jan Hinriksson)

IMG_4869.JPG

Liten krok, lite agn. Det gjorde tydeligvis ingenting. (Foto: Jan Hinriksson)

Klokken hadde nå passert 15.30, og mørket var i anmarsj. Vi fisket likevel videre en liten stund til, jeg med reke og Jan med Sand Eel. Jeg dro opp ytterligere to torsker, en baby og en fin middagsfisk, som da også ble med hjem til middag. Til slutt forbarmet også en torsk seg over Sand Eelen til Jan, og nok en middagsfisk fikk hvile i stampen. Dette ble også dagens siste.

De to torskene vi tok med oss hadde begynnende rogn og melke, men det er nok fremdeles litt tidlig for det store gytefiskinnsiget. I dag spiller det uansett liten rolle. Gytefisk eller ikke, jeg er fornøyd med Nordhordlandstorsk på 14,22. Årets åttende mål er nådd med ny allroundpers...

Endret av Fisk og rask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbakemeldinger, folks. Dette var nokså moro!

Drøy torsk! Skulle vert artig å visst om det er en lokal helt, eller en vandrer. Diger er den uansett...

Heller mot at dette var en lokal fisk, men det er ikke greit å si sikkert så tidlig i gytingen. Fin i fargene var den i alle fall. Har ikke gått mye på evjebunn, denne. De mindre torskene vi tok hadde som nevnt bare så smått begynnende rogn- og melkeproduksjon. Den store hadde god kondisjon, men var et stykke unna fisken fra Malangsgrunnen. Hadde vært spennende å se den sprekkeferdig av rogn...

Flott fisk, og fint at en forsiktig fight gjorde at du kunne sette den tilbake. Grattis med ny pers.

Jeg hadde strengt tatt ikke noe annet valg enn å ta det rolig, men enig i det du skriver. God følelse å se den slippe luftboblene og svømme ned igjen.

Hvor mange mål dreier det seg om totalt egentlig? Sånn røffly...

Sånn røffly dreier det seg om 11 mål, der to av de er å fiske hver måned og å få fisk hver måned. Disse er for så vidt i boks de også. Klarer jeg fisk over 10 kilo fra land før rakettene går til værs om i underkant av tre uker, er året komplett. Har dessverre ikke helt troen på dette... :(

Endret av Fisk og rask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.