Gå til innhold
Fiskersiden

Karuss 2012


nanablag
 Share

Recommended Posts

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

virker som karuss er den vanskeligste ferskvannsfisken til å ta ved siden av karpe....... i sognsvann her i oslo er det visst en del karuss opp til 1.4 kilo- men jeg har aldri sett noe til de en eneste gang selv om jeg har fisket i det vannet i over 20 år...... hvis man svømmer med svømmemaske inni sivet der - ser man dem visst. ser blåaktig ut i vannet sier en som har prøvd dette.

ferskvannets multe......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16.7:

På en dag da forholdene var meldt dårligere enn hva man egentlig bør reise på, viste det seg å være bedre enn hva værmeldingen tilsa da jeg ankom. Jeg fisket som jeg pleier og samtidig som det begynner å blåse, begynner duppen min å bevege seg samme retning som vinden. Jeg bruker 1,5 sekunder på å skjønne at det ikke er vinden som flytter duppen.

Etter noen litt vel spennende strabaser kan jeg håve denne:

205309_10150891374952134_379623703_n.jpg

1855 gram og ny pers.

:)

Dette er nok samme fisken som forrige pers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med pene karuss. Som piscator sier er det ikke ofte vi ser dem i den sizen. Klarte forøvrig å perse selv i hjemmevannet for et par uker siden, 1220gr. Synes den var fortjent etter 3 år med blanking i det vannet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med pene karuss. Som piscator sier er det ikke ofte vi ser dem i den sizen. Klarte forøvrig å perse selv i hjemmevannet for et par uker siden, 1220gr. Synes den var fortjent etter 3 år med blanking i det vannet...

Takk og gratulerer :)

Det var virkelig fortjent!

Jeg føler jeg har noe uoppgjort med karussen i hjemvannet ditt, hvis det er det vannet jeg tror..... Mislyktes der noen ganger i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke blitt noen flere forsøk etter karussen siden sist.

Målsetningen for neste tur er å teste ut litt andre metoder.

Duppfiske er fint, mais er greit å fiske med, men det kan jo ofte lønne seg å variere litt.

En real blankerapport med bolt rig kommer til uka! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke kjøre boltrig med 30g søkker? Jeg kommer til å gjøre det hvis jeg skal satse noen kvelder på karuss, sliter med tilslag under duppfiske

Jeg kan ikke boltrig, må lære :) (Dvs har såvidt brukt det til karpe og suter, men da med kyndig læremeste tilstede)

Har fått litt input nå, kan hende jeg får til å knyte noe jeg kan late som at jeg tror at fisker.....

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel vel....

Da har man gjort et slagfs forsøk på knoting...

Første knyteforsøk ble slik:

578898_10150901562127134_1934271414_n.jpg

At lengden ble den samme på begge var virkelig ikke meningen.

Kan noen av proffene kommentere dette??

Det tok tross alt bare en og en halv time å knyte, så jeg er klar for 10-12 forsøk til.

SMS' patenterte super-boltrig skal også prøves, men av opphavsrettslige hensyn postes ikke bilde av den her :)

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å kalle meg proff synes jeg dette ser riktig så fint ut Håvard.

Men trenger man 10cm fortom? Jeg mener, de kan jo være relativt sære og småspiste disse fiskene, og da øker jo grunnlaget for å holde tomen helt stram sånn at fisken bolter før den lukter lunta. I mitt hode er det lettere å holde stramt jo kortere den er, og da vil kanskje 5-6cm holde? HVis da ikke bunnforholdene tilsier lengre fortom da....

Og hvis du skal fiske pop-up kan du jo vurdere å vinkle kroken litt med krympetube.

Endret av havtryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å kalle meg proff synes jeg dette ser riktig så fint ut Håvard.

Men trenger man 10cm fortom? Jeg mener, de kan jo være relativt sære og småspiste disse fiskene, og da øker jo grunnlaget for å holde tomen helt stram sånn at fisken bolter før den lukter lunta. I mitt hode er det lettere å holde stramt jo kortere den er, og da vil kanskje 5-6cm holde? HVis da ikke bunnforholdene tilsier lengre fortom da....

Og hvis du skal fiske pop-up kan du jo vurdere å vinkle kroken litt med krympetube.

Hei.

Det var i grunnen meningen at nr 2 skulle bli ca 6 cm, det med lengden skar seg veldig under stramming av knuta.

Så den tuba jeg har satt på har ikke samme effekt som krympetuba hva vinkling av krok ift agn angår?

Skal vel i utgangspunktet ikke fiske pop up... hvordan så du at plastmaisen jadde satt på var av type pop up?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke noe poeng med den krympetuben du har satt på krokskaftet. På så små kroker kan du like gjerne surre fortomsmaterialet like langt bak og få samme utgangspunkt på håret. Hvis du vil prøve med krympetube for å muligens bedre krokingen, lar du litt av krympetuben gå utenfor krokøyet og gi den en liten vinkling nedover. Tror personlig det ikke gir store forskjellen til karussfiske, men verdt et forsøk hvis man vil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke noe poeng med den krympetuben du har satt på krokskaftet. På så små kroker kan du like gjerne surre fortomsmaterialet like langt bak og få samme utgangspunkt på håret. Hvis du vil prøve med krympetube for å muligens bedre krokingen, lar du litt av krympetuben gå utenfor krokøyet og gi den en liten vinkling nedover. Tror personlig det ikke gir store forskjellen til karussfiske, men verdt et forsøk hvis man vil!

Ahh.. ok..

Slangen var for å holde håret inntil krokskaftet litt lenger nedover, klart jeg kunne surret tilsvarende istedet, men tenkte at slangen var flyttbar så jeg kunne justere lengden på håret littegrann med å flytte på den.

Nå ringer det en bjelle her med den tuben ja! Husker du viste meg det :)

Jeg glemmer litt ille mye....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke helt på jordet nana hehe. Jeg bruker det samme til karpefiske, men har en liten bit på kanskje 2 mm som gjør at jeg kan flytte litt på utganspunktet på håret. Over krokøyet har jeg en mye større bit som jeg vinkler nedover. Nå er jo krokene til karpefiske litt større enn til karuss, så ser for meg at det kanskje blir litt klumpete og omstendelig å gjøre det samme på en rigg til karuss.

Btw, hør med Rage, han har vel fått endel karuss på boltrig! Selv er jeg ganske grønn på dette feltet så det blir bare synsing fra min side!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vel i utgangspunktet ikke fiske pop up... hvordan så du at plastmaisen jadde satt på var av type pop up?

Hehe, det så jeg ikke, det var mer et generelt råd hvis du skulle fiske pop-up.

Og siden Iversen var for beskjeden å linke sjøl, får jeg ta jobben med å tipse om hans fine eksempelbilde av vinkling av krok med krympetube: https://www.fiskersiden.no/artikler-mainmenu-114/meite/943-kom-i-gang-med-karpefiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Boltrig er nå testet 3 turer.

Ikke et napp.

Det skal nevnes at jeg bare har hatt et napp på dupp også.

I dag var det spesielt frustrerende da karussene spiste ALT på swimmen, untatt den dumme plastmaisen.

Den er poppet opp ca 1,5 cm. Kan det være problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boltrig er nå testet 3 turer.

Ikke et napp.

Det skal nevnes at jeg bare har hatt et napp på dupp også.

I dag var det spesielt frustrerende da karussene spiste ALT på swimmen, untatt den dumme plastmaisen.

Den er poppet opp ca 1,5 cm. Kan det være problemet?

du kan ha hatt napp, men hvis ikke fisken prikkes får du ingen bolt-effekt, og dermed vil du heller ikke registrere nappet, særlig når du fisker etter så forsiktig fisk som karuss. At fisken ikke prikkes KAN skyldes detaljer i takkelt, men kan også skyldes tilfeldigheter. det spørs jo hvor mange napp du har hatt. At plastmaisen er poppet up KAN ha vært avgjørende. Noen ganger kan karuss være svært sære, så det kan jo hende du har råket ut for en slik situasjon (just one of these days...). Men generelt er det ofte en fordel at agnet løftes LITT opp fra bunnen, og at det er "nøytralt" ("svevende"), da dette gjør det lettere for fisken å suge det inn. For øvrig et godt poeng at fortommen skal være så kort som mulig når man bruker metoden etter karuss. Jo kortere fortom, desto mindre risiko for at fisken risikerer å spytte ut agnet før den prikkes. Ellers er jo søkkets vekt viktig. For at kroken skal sette seg når fisken prikkes bør det nok veie minst 40 gram, litt avhengig av hvor kraftig krok man bruker. EN mindre og tynnere krok trenger mindre motstand enn en større og tykkere krok. Det er jo derfor man trenger å bruke vesentlig tyngre søkker til boltrigger under karpefiske (60-80 gram). Poenget er at søkket skal være tungt nok til at det kroker fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkket jeg bruker er 28 gram.

Kroken er kamasan B983 #10.

Kan det være feil krokvalg?

Om noen mener at det er kroken sin skyld, må de gjerne komme med bedre forslag :)

At karussen er vanvittig sær er en kjent sak.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.