Gå til innhold
Fiskersiden

Oppstart av Put & take i Norge


Gondul
 Share

Recommended Posts

Hei.

Jeg har fisket mye i Danmark i put & take sjøer og må innrømme å si at jeg trives med dette fiske. Alltid morro å lande noen store rugger med flue.

Har også funnet at det er en del spennende steder i Svergie, men desverre litt langt å reise.

Well, down to buisness. Meg bekjent så eksiterer det vel et par stykker i Norge hvor dette er lov, men det er ymse med info rundt dette på nett.

Jeg går med seriøse tanker om å prøve å starte opp med dette her til lands og derfor henvender jeg meg på dette forum.

Er det noen som har litt info rundt dette temaet, er det lov, må man søke fiskeridirektoratet, noen som vet om man kan få noe støtte til et slikt prosjekt, tillgang på settefisk osv...

Er dette noe dere har troen på eller blir det i overkant med tanke på at man fakstisk bor i Norge hvor vi har alle muligheter til å få fin fisk.

Baktanken er jo at dette skal være et sted hvor man lett kan komme til for alle, og faktisk oppleve et bra fiske og ikke minst sette en rekord eller to :-)

Området dette er tenkt blir innenfor Vestfold et sted ( i første omgang), jeg har begynt å sondere terrenget litt etter brukbare steder og har også snakket med et par grunneiere som absolutt er positive til et slikt forslag. Videre skal nok dette profileres bredt og håpet er å få med en del tunge aktører på prosjektet.

Jeg vet det eksisterer en del fordommer mot slikt fiske, men dette emnet omhandler ikke en diskusjon rundt det temaet, men heller om tips til å evt få dette i gang.

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en ser hvor populære bynære vann hvor lokale jeger og fiskerforeninger setter ut settefisk er, så vil jeg tro at tilbudet blir godt mottatt. Hvor enkelt det er å få til og hva som kreves vet jeg ingen ting om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det har også vært min tanke at dette må bare bli en suksess, men som du sier, krever nok litt innsats for å få det opp å gå. Skal ihvertfall hive meg på tlf med fiskeridirektoratet imorgen for å undersøke om det er visse krav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vet Fredrikstad Jeger og Fiskerforening drifter 3 dammer i Fredrikstadmarka der de setter ut ørret årlig og det ikke finnes muligheter for reproduksjon. Dammene er gamle dammer som jeg tror ble brukt til isproduksjon i gamle dager.

Jeg tror vi kan klasifisere disse dammene som put & take da etter det jeg vet er baglimit og man trenger fiskekoprt selv om man er udner 16 år. I nærheten av de fleste byer her i landet er det jo kunstige dammer enten fra møllebruk, isproduksjon eller leireutak. Tror flere av disse kunne bidratt med bra sentrumsnært sportsfiske etter forskjellige arter hvis de ble kultivert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder eventuell utsetting av fisk i fisketomme vann eller dammer, tror jeg noen med kompetanse på trituruser, som f.eks Triturus sikkert kan si noe lurt....

Endel/mange/noen/whatever fiskeløse dammer er fine habitater for salamandre. De skal etter sigende ikke klare seg særlig bra ved innføringen av fisk.

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder eventuell utsetting av fisk i fosketomme vann eller dammer, tror jeg noen med kompetanse på trituruser, som f.eks Triturus sikkert kan si noe lurt....

Endel/mange/noen/whatever fiskeløse dammer er fine habitater for salamandre. De skal etter sigende ikke klare seg særlig bra ved innføringen av fisk.

Joda,de klarer seg fint, de må bare lære seg å svømme litt fortere. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Hei.

Jeg har fisket mye i Danmark i put & take sjøer og må innrømme å si at jeg trives med dette fiske. Alltid morro å lande noen store rugger med flue.

Har også funnet at det er en del spennende steder i Svergie, men desverre litt langt å reise.

Well, down to buisness. Meg bekjent så eksiterer det vel et par stykker i Norge hvor dette er lov, men det er ymse med info rundt dette på nett.

Jeg går med seriøse tanker om å prøve å starte opp med dette her til lands og derfor henvender jeg meg på dette forum.

Er det noen som har litt info rundt dette temaet, er det lov, må man søke fiskeridirektoratet, noen som vet om man kan få noe støtte til et slikt prosjekt, tillgang på settefisk osv...

Er dette noe dere har troen på eller blir det i overkant med tanke på at man fakstisk bor i Norge hvor vi har alle muligheter til å få fin fisk.

Baktanken er jo at dette skal være et sted hvor man lett kan komme til for alle, og faktisk oppleve et bra fiske og ikke minst sette en rekord eller to :-)

Området dette er tenkt blir innenfor Vestfold et sted ( i første omgang), jeg har begynt å sondere terrenget litt etter brukbare steder og har også snakket med et par grunneiere som absolutt er positive til et slikt forslag. Videre skal nok dette profileres bredt og håpet er å få med en del tunge aktører på prosjektet.

Jeg vet det eksisterer en del fordommer mot slikt fiske, men dette emnet omhandler ikke en diskusjon rundt det temaet, men heller om tips til å evt få dette i gang.

Takker for alle svar.

Hvordan går det med prosjektet?

Jeg har vært nylig i Skottland å prøvd denne type fiske/sport, og ble veldig lysten på å starte noe tilsvarende i norge jeg også, så ble litt nyskjerrig på hva du kom frem til og om det ble noe av dette... Håper du tar deg tida til å svare meg og eventuelt sende meg en privat mail på srisvik@me.com

på forhånd takk

mvh

Ståle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er det vel ikke fordommene mot sportsfiske basert på P&T som er den største utfordringen, men det å sette ut fisk i det hele tatt. Og P&T på vanlig ørret ser vel ut til å være det eneste som er stuerent her hjemme. REBU, karpe og andre arter er fy, fy som kjent. Og det mest problematiske i Norge har egentlig ikke vært at man er skeptisk til disse andre artene, men at man har vært så lite skeptisk til vanlig ørret, også på steder der den ikke har noe å gjøre. En slik inkonsekventhet som savner biologisk forankring er bare ikke akseptabel i en tid hvor man maser så mye om hvor farlig det er å spre fisk. Nå er vel dette kanskje å sparke inn åpne dører i dag, for man ser vel gradvis en endring her? Men det betyr vel også at det i fremtiden blir enda vanskeligere å etablere for eksempel P&T vann. Rent personlig ville jeg ikke hatt noe i mot dette forutsatt at man gjorde det på en forsvarlig måte, i samarbeid med myndighetene. Men jeg er vel litt pessimistisk i forhold til hvorvidt dette lar seg realisere i dag... stemningen peker ikke i en slik retning for å si det slik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er det vel ikke fordommene mot sportsfiske basert på P&T som er den største utfordringen, men det å sette ut fisk i det hele tatt. Og P&T på vanlig ørret ser vel ut til å være det eneste som er stuerent her hjemme. REBU, karpe og andre arter er fy, fy som kjent. Og det mest problematiske i Norge har egentlig ikke vært at man er skeptisk til disse andre artene, men at man har vært så lite skeptisk til vanlig ørret, også på steder der den ikke har noe å gjøre. En slik inkonsekventhet som savner biologisk forankring er bare ikke akseptabel i en tid hvor man maser så mye om hvor farlig det er å spre fisk. Nå er vel dette kanskje å sparke inn åpne dører i dag, for man ser vel gradvis en endring her? Men det betyr vel også at det i fremtiden blir enda vanskeligere å etablere for eksempel P&T vann. Rent personlig ville jeg ikke hatt noe i mot dette forutsatt at man gjorde det på en forsvarlig måte, i samarbeid med myndighetene. Men jeg er vel litt pessimistisk i forhold til hvorvidt dette lar seg realisere i dag... stemningen peker ikke i en slik retning for å si det slik...

Det er litt artig at myndighetene ønsker å tilrettelegge for enda mer "P&T" i merder i saltvann, mens dette er fy-fy i en privat dam. Kanskje løsningen er å søke om å ha et landbasert o-anlegg og så tilfeldigvis fiske litt der.... Jeg må innrømme at jeg sliter mer enn litt med å se forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette virker som et gufs fra fortidens forvaltning. Som man nå sakte men sikkert har beveget seg bort fra(heldigvis). Her Norge har vi da nok fiskevann. Midlende burde vært brukt til å reparere og sette i stand. Der vi mennesker har ødelagt forholdene. Og hvorfor bare ørret. Er ikke fisker som abbor og gjedde noble nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette virker som et gufs fra fortidens forvaltning. Som man nå sakte men sikkert har beveget seg bort fra(heldigvis). Her Norge har vi da nok fiskevann. Midlende burde vært brukt til å reparere og sette i stand. Der vi mennesker har ødelagt forholdene. Og hvorfor bare ørret. Er ikke fisker som abbor og gjedde noble nok?

------------------

helt enig! Vi har nok av fiskevann i Norge. Det burde være nok for enhver smak. Og målet bør ikke å være å spre fisk til nye vann, men det burde være mye mer tilrettelagt for å kultivere og forbedre sportsfisket i ALLE vann, på ALLE arter som er der allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det gjort noen forandringer i loverket som sier noe om dette.

Fisket på høstbare arter av innlandsfisk reguleres av LOV 1992-05-15 nr 47: Lov om laksefisk og

innlandsfisk.

Har vært i dialog med Fylkeskommunen angående karpeutsetting.

Her er svaret:

Forvaltning av karpe

I deres henvendelse, beskrives en situasjon hvor karpe er truet. Dette er noe vi ser på som alvorlig

og hvis det er tilfelle, vil vi igangsette tiltak for å forhindre en videre nedgang i bestanden.

Forvaltning av naturressursene skal være kunnskaps og forskningsbasert. Lokal kunnskap er svært

viktig for å få til en vellykket forvaltning, men fylkeskommunen er allikevel avhengig av

dokumentasjon for å igangsette tiltak.

Hva kan gjøres lokalt:

Om det finnes dokumentasjon på nedgang i karpebestandene bør dette oversendes.

Omfanget bør også komme frem, altså hvilke områder eller lokaliteter er du bekymret for.

Det er mulig å ta kontakt med lokale fiskeforeninger for å høre om disse har noen dokumentasjon

på en eventuell nedgang i karpebestanden.

Hva kan gjøre regionalt:

Fylkeskommunen kan om bekymringsmeldingen og eventuell dokumentasjon er overbevisende

igangsette overvåkning av beskrevne bestander i vår region. Vi kan også, om vi ser at bestanden

faktisk er lokalt truet, i henhold til §§2 og 4 i forskrift om fiske etter innlandsfisk mv. fangst av

kreps, forby fiske av arter det er tillat å fiske etter dersom arten er lokalt eller regionalt truet og

fastsette regler om regulering i fisket, herunder, fisketid, redskaper, fangstmetoder og bifangst.

2

Kultivering av karpe

Fylkeskommunen skal, såfremt det ikke bryter med bevaringshensynet, legges til rette for utvikling

av bestander med sikte på økt avkastning til beste for rettighetshavere og fritidsfiskere. Det er

grunneiere, eventuelt lokallag el andre med fiskerett, som kan søke om utsetting av fisk i de

lokaliteter de har fiskerett i. Se forskrift om utsetting av fisk og andre organismer og

fylkeskommunens hjemmeside for mer informasjon om utsetting av fisk:

http://www.akershus.no/ansvarsomrader/miljo-og-natur/fisk-ogviltforvaltning/

fisk/kultiveringstiltak%20i%20vassdrag/

:turned:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er hva svartelisten 2012 sier om karpe

"Karpe (Cyprinus carpio) ble trolig innfort allerede pa 1600 tallet (Kleiven 2007) men er

ikke inkludert i risikovurderingene og blir plassert i gruppen av arter som faller utenfor prosjektet. I lopet av de siste 250 årene er det gjort forsok på å overfore karpe til minst 35 lokaliteter, men artens overlevelse er i stor grad begrenset av klima og arten har neppe noe stort spredningspotensial i Norge"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.