Gå til innhold
Fiskersiden

Årskavalkade 2012 - Fisk og rask


Fisk og rask
 Share

Recommended Posts

Fiskeåret 2012 er nå et tilbakelagt stadium, og på samme måte som i fjor har jeg brukbar grunn til å være fornøyd. Før første fisketur tidlig i januar ble følgende tolv mål for året notert:

* Gråsteinbit fra land

* Rødspette over 2 kilo

* Havmus over 2 kilo

* Fisk over 10 kilo fra land

* Fisk over 14,22 kilo

* Pers på havål

* Pers på piggskate

* Blålange

* Abbor (any kind)

* Passere 60 arter

* Fiske hver måned

* Få fisk hver måned

Ikke lenge etter kastet jeg meg også på det som senere har blitt omtalt som «Norges sykeste konkurranse», Ølgylt sitt 0-1000-prosjekt. Dermed måtte mål nummer 13 også føres opp:

* Få 1000 fisk eller mer i løpet av 2012

Og så var altså sirkuset i gang. Noen av årets mål mente jeg burde være greie å få til. Andre igjen ble ført opp mest for å ha noe å strekke seg etter. Som ventet gikk ikke alle skuddene fra 35 meter rett i vinkelen, men et lite kippe sleivspark mellom beina på keeper ble det likevel. Så lyder oversikten:

Januar:

Årets første fisketur gikk av stabelen 8. januar. Vinterpiggskate var målet, selv om slikt trolig ikke finnes på skateplassene våre. Det gikk mest i krabbe og knurr, men helt på tampen kom en liten overraskelse, i form av en glassvar på 460 gram. Min første av arten tatt fra land.

Glassvar+460g.JPG

De neste ukene gikk med til små sandflyndrer og annet tull, og det var fint lite å skrive hjem om. Ikke før Lars-Ivar og jeg tok turen til Skogseid den siste onsdagen i måneden. Det var nemlig bra fart i storrøyene, og jeg noterte meg for en på 4100 og en på 4320 gram. Soleklar pers!

IMG_5513.JPG

IMG_5524.JPG

IMG_5535.JPG

Ny pers ble det også på lomre den påfølgende helgen, under målrettet fiske etter arten. Fisket var tregt, men to lomrer fikk jeg i alle fall lurt på land, sammen med diverse annet uinteressant. Persen lyder bare på beskjedne 860 gram, men pers er pers!

Lomre+860.JPG

Februar:

Den første fisketuren i årets korteste måned ble vellykket for både meg selv og broderen. Han noterte sin første – og hittil eneste – havmus, mens jeg plukket to av arten. Til sammen veide de mer enn en halv kilo mindre enn hver av de to jeg fikk i fjor. Men havmus er havmus, og havmus er stilig, selv om de bare veide 920 og 440 gram.

IMG_5817.JPG

IMG_5822.JPG

For å gjøre kvelden enda bedre ble det også ny pigghåpers på meg, en etter vår standard brukbar fisk på 5220 gram, som til tross for mye blod i trynet ikke var nevneverdig skadet, og uproblematisk svømte tilbake der den kom fra.

IMG_5869.JPG

Årets tredje havmus var litt større, og satt på dagen en uke senere enn de to foregående. Vekten stoppet på 1120 gram.

IMG_6003.JPG

Litt senere i måneden ble det en kveld gutset etter smørflyndre fra land. På syltynt grunnlag (smørflyndre i langemage) kjørte jeg tungt på med små kroker på dypet, men det ble ikke rare suksessen. Det mest spennende som skjedde denne kvelden var at en lyr spydde opp en lysprikkfisk, noe som fikk meg til å fortsette microfisket på dypet. Til ingen nytte, selvsagt.

IMG_6050.JPG

Vel, en bifangst ble det forresten, i form av ny hågjelpers på 1100 gram. Uten at jeg letter fullstendig av den grunn.

IMG_6055.JPG

Litt mer givende var det uken etter, da jeg fikk det for meg at jeg skulle fiske målrettet etter glassvar fra land. Fisket var tregt, men plutselig runnet det, og jammen var det ikke riktig art, også. Pers, til og med: 1225 gram. Moro når det klaffer.

IMG_6191.JPG

Resten av måneden gikk med til små sandflyndrer og annet uinteressant. På tampen ble det også en tur på sjøen, med ny pers på sild som det eneste verd å nevne. 362 gram, tatt klokkereint på en 100-grams Lucas (!).

IMG_6502.JPG

Mars:

De fleste fisketurene i mars gikk til Sogn, der målet var steinbit og stor rødspette. Det gikk like elendig hver eneste gang. Jeg kunne fylt Sahara med sandflyndrer, men de med røde flekker eller stygg tanngard var som sunket i havet. Bare ikke det havet jeg fisket i. Jeg fikk stort sett sandflyndrer alle andre steder også, og de var små, alle som en. Den største ble veid til 667 gram, noe som kanskje kan omtales som greit med litt godvilje. En måned med mye prøving og lite suksess.

IMG_6952.JPG

April:

Steinbitjakten holdt frem i april, men den eneste forandringen fra måneden før var at lomrene meldte seg på i tillegg. Det ble en del av begge arter, men sandflyndrene dominerte utvilsomt. Sandflyndrene forfulgte meg også gjennom påsken, og på de øvrige to steinbit/rødspette-satsingene midt i april. Det var dags for å la målene om rødspette over to kilo og gråsteinbit fra land ligge inntil videre, og prøve noe annet.

En langhelg i Sogn i godt selskap skulle gi meg en break, selv om den satt jævlig langt inne. Enkelte halvsvensker hevder det var dårlig vær denne helgen. Det er ikke slik jeg husker det. Men dårlig fiske, det var det. Årets første, nye art ble det likevel, i form av vassild på 340 og 660 gram.

IMG_7616.JPG

Resten av gjengen dro lyr, pale, lubb og småhai. Litt lubb og hai ble det på meg også i løpet av mange timer med intens blålangejakt. Helt på tampen siste dagen gav broderen og jeg ***** i alt, og peiste midtfjords i Sognefjorden. På 650 meters dyp fikk jeg fisk på med det samme, med vassild som agn, og omsider var det en blålange som ville være med på leken. 2200 gram er ikke noe å stoppe pressen for, men jeg var strålende fornøyd bare med å få arten. Årets andre nye art, og årets første mål i boks.

IMG_7680.JPG

Mens broderen og jeg utnyttet siste Sognedag til det fulle, stod for øvrig resten av reisefølget og kikket på kutlinger. Været var tross alt jævlig…

Micromeite.jpg

Mai:

Tidlig i mai skulle storspetten til pers enten den ville eller ikke. For å si det veldig enkelt så ville den ikke. Etter mye om og men fikk jeg omsider lurt et medlem av arten til å ta blåskjellopphenget mitt, men med sine 760 gram var den et stykke unna tokilosgrensen. Fin å se på var den uansett:

IMG_8420.JPG

Utover i mai kom også våren sigende, og med den skrubbene. Det ble en del av arten, men ingen veldig store. En 920-gramsfisk ble toppnoteringen.

940.JPG

De neste ukene gikk med til sandflyndrer, smålomrer og annet tull. Så kom nyebåten på sjøen, og ting så plutselig litt lysere ut.

IMG_3309.jpg

Jomfruturen bød på noen fine lyrer, en del torsk og brukbar lange.

IMG_9016.JPG

Mest spennende var likevel lunsjen den ene torsken nettopp hadde satt til livs. Det er ikke hver dag en ser småvar.

IMG_8998.JPG

Mot slutten av måneden skulle ting gå seg ytterligere til. Langtur til Rogaland med broderen var planlagt, men før avreise ble det noen timer med solskinnsfiske på hjemlige trakter. Dette førte blant annet med seg en finfin overraskelse i form av en gapeflyndre, en art det ikke går 13 av på dusinet her hos oss. 270 gram er også ny pers med soleklar margin.

IMG_9115.JPG

Dagen etter gikk turen sørover. Jærstrendene bød på fantastisk vær, men fisket var veldig tregt, selv med super-Karleif som guide. Første dagen kom det to fisker på land. Jeg fikk en fjesing på 280 gram, og årets tredje, nye art. Torbjørn slo til med sin første piggvar, kanskje også den første piggvaren som ble tatt på disse strendene i år. Størrelse: Lunsjasjett.

IMG_9185.JPG

I Lysefjorden skulle først og fremst den helvetes steinbiten fra land til pers, men håpet var likevel nordlig knurrulke. Etter 20 sekunder satt en babysteinbit, men denne slapp i vannflaten. Jeg antok at det ikke skulle bli noe problem å få en ny, men der tok jeg feil. Torbjørn fikk vel fem eller seks stykker, uten at noe skjedde hos meg. De nordlige knurrulkene så jeg heller ikke noe til. Det vil si, jeg fikk både knurr og ulke under nordlig fiske, men det teller liksom ikke. En beskjeden ulkepers på 114 gram ble likevel et slags plaster på knurrulkesåret. Etter mange timer satt til slutt også en hissig liten steinbitjævel, som til alt overmål tok på knurrulketakkelet. Årets andre mål kunne noteres, og godt var det.

IMG_9242.JPG

Vi som bor i Nordhordland har ikke akkurat noen stor artrikdom i våre innlandsvann, og det er ikke mye stor fisk å jakte på heller. Derfor ble årets første kast i ferskvann i en elv på Bryne. Karleif sa hvor jeg skulle kaste. Jeg kastet. Og nappet opp en sørv på svimlende 134 gram. Ny art nummer fire for året.

IMG_9285.JPG

Samme kveld fulgte vi etter Karleif og Jon-Eirik til microhimmelen. Her hadde vi noen morsomme nattetimer med ulker, svartkutlinger, tangsprell og ålekvabber. Jeg dro tre eksemplarer av årets femte nye art, tangsprell. Alle tre var for øvrig av specimen-størrelse, med en fisk på 44 gram på topp. Med disse var også årets tredje mål nådd, passere 60 arter.

IMG_9307.JPG

Men det stoppet altså ikke der. Jeg noterte også syv ålekvabber, ny art nummer seks for året, den største av disse på respektable 238 gram.

IMG_9334.JPG

Også på hjemveien fra Rogaland ble det tid til litt fisking, og da vi nærmet oss Knarvik svingte vi innom et lite vann for å se om det var liv i gullvederbukene. Det var det, og jeg perset med denne fisken på ubegripelige 324 gram.

IMG_9364.JPG

Juni:

Juni bød ikke på veldig mange turer, men årets tredje tur i ferskvann ble det i alle fall, på jakt etter ny art nummer syv for året. Den satt nokså kjapt også. 337 gram med karuss er ikke all verden, men ny art er som kjent ny art. Og det er ekstra gøy når den er tatt på hjemlige trakter.

IMG_9618.JPG

Midt i juni var Torbjørn og jeg på sjøen igjen, og som ventet ble det mye brosme på dypet, selv på de små artskrokene. Noe litt mer moro skulle det likevel bli, i form av ny vassildpers (980 gram) og ny lusuerpers (522 gram). Sistnevnte er også specimen.

IMG_9880.JPG

IMG_9885.JPG

Noen dager senere skulle årets åttende nye art tas, også denne på hjemlige trakter. Karpen satt etter en liten times fiske, og ble veid inn til 1120 gram.

IMG_9945.JPG

Hybriden som gikk på en times tid senere veide 200 gram mer. På samme tur perset jeg også på karuss, 403 sinnssyke gram.

IMG_9957.JPG

Juli:

I begynnelsen av juli gikk det stort sett i drittfisk, før årets tredje glassvar så daglys. Fisken veide 620 gram, og tok en 8/0 Mad Cat egnet med halv makrell.

IMG_0266.JPG

Midt i juli gikk årets fjerde mål i boks. Noen dager etter at vi hadde fått nøklene til det nye huset, fikk jeg fruen med meg på havålfiske etter en lang dag med maling. Været var smashing, og den nye havålpersen satt etter bare et par timers fiske. 5520 gram, nytt kryss i boken.

IMG_0422.JPG

IMG_0425.JPG

IMG_0433.JPG

IMG_0442.JPG

IMG_0453.JPG

Fredag 13. juli var ikke mye å snakke om, men det var på denne dagen Torbjørn, Stian og jeg la i vei på vårt første forsøk på skatefiske fra oppankret båt. Combi-reimen røk på bilen på vei ut til båthavnen, og både vannpumpe, dynamo og servostyring gikk dermed til helvete. Likevel kom vi oss frem, og fikk parkert. Agn hadde vi ikke med oss, men til alt hell fikk Stian en makrellstøing på vei innover fjorden. Denne skulle bli veldig nødvendig. Fisket var skamtregt frem til kokken bikket midnatt, og det hjalp ikke på humøret mitt at jeg hadde en visdomstann som plutselig hadde våknet til live. Stemningen steg noen hakk når Torbjørn nappet opp sine tre første piggskater i løpet av et kvarter. Jeg kvitterte med en babypigg. Som bildet tilsier var stemningen super.

Piggskate.JPG

For virkelig å gjøre natten komplett fikk jeg en halv stamp med hågjel de neste timene. Døgnet kunne blitt komplett om NAF hadde fulgt sitt stivbeinte direktiv om å kjøre havaristen til nærmeste verksted, men den trivelige cowboyen som hentet meg og bilen klokken 07.00 morgenen etter hadde heldigvis forståelse for at jeg ikke hadde noen business på et stengt verksted på Manger en lørdagsmorgen. Derfor kjørte han meg og bilen hjem vederlagsfritt. Dagen etter kjøpte jeg ny combi-reim til 239 kroner. Med god hjelp fra Kenneth var denne på plass i løpet av 20 minutter, og bilen gikk som en klokke igjen. Om ikke annet sparte jeg i alle fall 5000 i verkstedsregning dette døgnet…

En skikkelig piggskate skulle det heldigvis bli før måneden var omme. Under havålfiske fra land kom denne flotte skapningen på 5140 gram på land som bifangst. Ny pers med god margin, og årets femte mål var i boks.

IMG_9061.JPG

August:

Årets på papiret varmeste måned hadde ikke veldig mye bra fisk å by på for min del. Midt i måneden fikk jeg meg likevel en overraskelse under kystmeite etter havål. Et kveitebarn på 4860 gram fant makrellagnet mitt. Min første kystmeite-kveite, og art nummer 50 for året.

IMG_9374.JPG

Den eneste andre fisken som er verd å nevne fra august for mitt vedkommende, er uerpersen på meget beskjedne 820 gram, tatt nord for Fedje. På samme oppheng hang også tre paler og en lubb.

621996_10151839404636677_480386441_o.jpg

Turen denne ble tatt på var ellers av den fine sorten, og alle som kom østfra denne helgen fikk både nye arter og perser de hadde lyst på.

September:

Det var ikke satt av mye tid til fiske i september, men noen småturer etter skrubbe og et par netter etter havål ble det nå. Jeg giftet meg lørdag 15. september, og reiste til Seychellene dagen etter. Dagen før var derimot forloveren og jeg på havålfiske, og jammen ble det ikke fangst, også. Jeg begynte ballet med å kroke gamle Mad Eye, en enøyd havål som har vært på land to ganger tidligere i år. Denne gangen veide han 3540 gram.

IMG_9771.JPG

Torbjørn fulgte opp med å gruse persen min, med en havål på 8580 gram, like etter. Heldigvis hanket jeg inn the catch of my life gode 15 timer senere. Særlig mer fiske å skryte av i september ble det egentlig ikke, da vinden på Seychellene var frisk.

Oktober:

Oktober begynte med en optimistisk, men skammelig feilslått økt etter håkjerring på 600 meters dyp sammen med Jan. Det eneste som var verd å nevne fra den turen var bifangsten, en specimen-kolmule på 820 gram, og soleklar ny pers!

IMG_0372.JPG

Resten av måneden gikk det i makrell, småhai og annet mindre moro. En dypøkt etter spisskate ble det tid til, men det var først litt høyere i vannet det ble aktivitet.

IMG_0441.JPG

Oktobers absolutte høydepunkt tok under et seint forsøk etter tokilosspetten fra land. Det var ingen rødspette som fant agnet der ute, men en spescimen-hyse på 5140 gram sier en aldri nei takk til.

IMG_0461.JPG

November:

Det ble ikke veldig mange turer i løpet av november, men jeg hadde til gjengjeld meget bra uttelling. På tur nummer en ble det en fin havmus på 1560 gram.

IMG_0493.JPG

Tur nummer to førte med seg ny uerpers, 1500 gram:

IMG_0498.JPG

På tur nummer tre gikk årets sjette mål i boks, da en hvitting/sandflyndre-doublet bikket fisketellingen over 1000-tallet.

IMG_0508.JPG

Litt senere samme dag fant kystmeite-kveite nummer to for året agnet mitt.

IMG_0529.JPG

Tur nummer fire er likevel den jeg setter høyest. Etter kavalkaden i 2011 skrev Bjørn (Mr. Volcom) følgende kommentar på bloggen min: «Flott år me mye nye arter og variert fiske! Får håpe spådommen din om 10+ conger slår til :D». Til dette svarte jeg: «Takk, takk. Og det er ikke en spådom. Dette er facts :)». Å være stor i kjeften i fiskesammenheng fører sjelden noe bra med seg, men av og til smiler lykken også til de som ikke er så kjekke. 12. november, klokken ikke så lenge etter Barne-TV, smalt den største fisken jeg noen gang har fått fra land på, der jeg satt ensom ute i havgapet. 23 måneder etter at jeg satte meg som mål å få fisk over ti kilo fra land, kunne min nye havålpers veies inn til 10 480 gram. Årets sjette mål var i boks, og jeg var egentlig bare happy!

IMG_0565.JPG

IMG_0589.JPG

Måneden ble avsluttet med tre kystmeiteøkter i løpet av en langhelg. Første turen bød på brosme, mens den andre hadde på knurr og sandflyndre på menyen. Den tredje ble ganske mye bedre, da først en finfin havmus på 1720 gram hadde seg en tur på land.

IMG_0641.JPG

Siden ble det virkelig tungt, og etter mye om og men kunne min nye brosmepers kastes opp på kaien. 9320 gram, tatt på 30 meters dyp.

IMG_0660.JPG

Desember:

November var grei med denne slostrilen, men desember var desto mindre kompis. Det ble noen turer, men det er ikke mye å skrive hjem om. Noe matfisk og en del agntyver er egentlig fasiten. Men jeg både fisket og fikk fisk i desember også, og dermed var mål nummer åtte og ni i boks.

Den eneste brukbare fisken jeg fikk i desember var denne røyekoteletten på 2880 gram.

IMG_0807.JPG

Men sånn er nå engang fisket. Hadde det bare vært å hente alle de svære en har lyst på, hadde det egentlig ikke vært like moro. Når 2012 nå er over kan jeg konstatere at fire av 13 mål ikke er innfridd. I fjor manglet jeg bare fisk over ti kilo fra land. Når det er sagt har årets mål vært en del tøffere enn fjorårets, og alt i alt har fiskeåret 2012 vært mye bedre enn fiskeåret 2011. Abbor hadde jeg nok klart om jeg hadde villet, men når en ikke fisker i vann der det finnes abbor, blir det liksom litt vanskelig. De andre tre får overføres til 2013.

Noen tall fra året som nå ligger bak oss:

* Totalt antall fisk i 2012: 1084

* Totalt antall arter i 2012: 52

* Nye arter i 2012: 8

* Nye perser i 2012: 18 (inkludert vassild og karuss, som var nye arter i år, men ble forbedret ila året)

* Specimen i 2012: 7 (fordelt på fire arter)

* Antall turer: Pluss/minus 100

* Årsmål oppnådd: 9

* Arter totalt: 63

Arter i år/antall fisk:

1. Knurr: 53

2. Hyse: 6

3. Sei: 255

4. Lange: 25

5. Sandflyndre: 61

6. Glassvar: 3

7. Sypike: 42

8. Sild: 8

9. Torsk: 33

10. Lyr: 36

11. Hvitting: 24

12. Skrubbe: 9

13. Røye: 39

14. Svartkutling: 19

15. Tangkutling: 12

16. Lomre: 9

17. Havmus: 5

18. Pigghå: 8

19. Hågjel: 22

20. Brosme: 42

21. Rødnebb/blåstål: 22

22. Berggylte: 23

23. Sjøørret: 5

24: Svarthå: 6

25: Vassild: 3 (Ny i 2012)

26: Blålange: 1 (Ny i 2012)

27. Bergnebb: 14

28. Bergkutling: 8

29. Lusuer: 14

30. Rødspette: 1

31. Dvergulke: 1

32. Sandkutling: 7

33. Leirkutling: 8

34. Gapeflyndre: 1

35. Grønngylt: 6

36. Fjesing: 1 (Ny i 2012)

37. Vanlig ulke: 3

38. Steinbit: 1

39. Sørv: 1 (Ny i 2012)

40. Ålekvabbe: 7 (Ny i 2012)

41. Tangsprell: 3 (Ny i 2012)

42. Gressgylt: 1

43. Vederbuk: 5

44. Karuss: 19 (Ny i 2012)

45. Karpe/hybrid: 2 (Ny i 2012)

46. Makrell: 207

47. Taggmakrell: 6

48. Havål: 4

49. Piggskate: 2

50. Kveite: 2

51. Uer: 2

52. Kolmule: 2

I løpet av 2012 har jeg også deltatt i NM i sportsfiske. Målet før året startet var topp-6 i saltvannsklassen, da jeg antok at Irvin (Triturus), Andreas (Rage) og Team Sluk kom til å knipe de fem første plassene. Med mindre Espen (Aspen) har noen sinnssyke microfisker som også teller i saltvannsklassen oppi et erme, ser det ut til at dette målet skal gå nokså bra. NM i Sportsfiske er for øvrig en morsom konkurranse med lav deltakelsesterskel, og denne anbefales alle sportsfiskeinteresserte å ta del i.

Fiskeplanene for 2013 er ennå litt diffuse. Det jeg har bestemt meg for er å bruke mindre tid på tullefiske, og mer tid på det fisket jeg synes er mest moro. Det kommer også til å bli flere langturer i året som kommer. Jeg satser på at stikkord for 2013 er stor piggskate, spisskate, hvitskate, håkjerring, stor lange, stor brosme, stor uer, blålange, blåkjeft og lysing. Det er i alle fall lov å håpe. Stedene der disse skapningene lever skal om ikke annet besøkes, så gjenstår det å se hvor innidethelvete jeg har jinxet det hele nå.

Avslutningsvis vil jeg gjerne takke alle de kjekke klovnene jeg har vært på fisking med i løpet av året for turen/turene: Torbjørn, Jan, Lars-Ivar, Mikke, Kenneth, Eirik, Ojan, Roger, Martin, Martin, Martin, Dan, Jon, Christian, Åsmund, Svein, Elin, Erling, Jan-Erik, Jak, Ronny, Andreas, Helge, Øyvind, Jon Olav, Stig, Thomas, Jonny, Torry, Karleif, Jon-Eirik, Per, Lasse, Linn, Ståle, Cathrine, Eivind, Dag-Atle, Eldfrid, Frida, Trond, Solveig, Patrick, Stian, Eirik, Stian og Anette. Det er gjerne ytterligere et par som skulle fått navnet sitt på denne listen, men om så er får de ha takk for turen, de også.

Detaljer fra alle årets turer kan ellers leses på bloggen, http://fiskogrask.blogspot.com

Godt nyttår, folkens!

Endret av Fisk og rask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine tilbakemeldinger, folks :D

Til ære for deg, Åsmund:

http://www.youtube.com/watch?v=-DQ6EY0V9Gk

Intet mindre enn imponerende, gratulerer med et flott år.

Må også takke deg et imponerende antall fabelaktige rapporter gjennom året, høydepunkter alle som en! Du har min stemme som årets forumist.

Jøss, takk for det, du :) Endret av Fisk og rask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende oppsummering!

Takk for turer sammen i 2012, og takk for turene du har delt med oss i 2012, alltid hyggelig lesning! :)

Selv takk :)

Bergensmafian 2.0!

Har kost meg stort med rapportene dine i 2012, ser frem til et nytt år med nye vinkler og sprø satsinger :)

Nuvel, den gjengen sine sko er store å fylle. Men noen sinnssyke påfunn skal vi vel alltids få til i løpet av 2013, også :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja årets forumbruker e du uten tvil. Takk for alt du ha skibla ner i to-tåll :D

Tøffe mål for 2013, og du e så seige at eg tippe du komme til å nå en del av de der.

Årets fisk for min del blant dine fisk var ålen på tipluss!

Noen halvharde mål ja, vi får håpe 2013 blir like innbringende som 2012. Satser på første kryss i morgen, bare for å jinxe skikkelig. Havålen ja, min soleklare favoritt også :)

Veldig imponert - over fiskeåret som sådan og alle de fine rapportene

Keep it coming! :)

Takk for det. Satse på at en får noe verd å skrive om, da :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.