Gå til innhold
Fiskersiden

The story of my life i 2012


Triturus
 Share

Recommended Posts

Året 2012. Tja, hva har skjedd i 2012? Ganske mye egentlig! Et år tidligere forsøkte jeg å oppsummere året i stikkordsform, jeg gjør en superkort versjon av det nå med en gang:

- Jeg har fått 70 arter totalt i år.

- Jeg har skaffa meg fire nye arter og er nå oppe i 104.

- Nye perser, har ikke tall på det men det er en del.

- Etter å ha ligget 8 kg bak i fire år har jeg endelig brutt 100-kilosgrensa på stang, og i tillegg overgått den med 392 kg.

- Men viktigst av alt, jeg har fiska med- og møtt utrolig mange flotte folk i året som har gått.

De med tid til surfe-spree kan lese årsrapportene fra
,
,
,
og
.(advarsel, det er mye rart innpå der).

Under følger de viktigste øyeblikkene i 2012, i form av utvalgte sitater og bilder.

Vinter og fiskemessig dødtid

Som vanlig starter året treigt med lite fisking. Eller, som vanlig blir abstinensene botet med noen halvkilos hyser og baby hvittinger på ymse beinkalde og heltamme kystmeiteturer. Sier det samme hvert år, men klarer altså ikke sitte inne å se på langrenn hver helg, så jeg må ut å kaste agn i svart hav. Da passer det perfekt at rikskringkastinga byr på litt showfiske i Trondheimsfjorden.

Fra bloggposten
, 9. februar 2012:

Bilde+120.JPG

Irvin, Selda og Morten. Bjørn sitter i baugen og jobber. Foto: Ketil Flatøy.

, og

Sjøis på seinvinteren

"Man får inte fisk från såffan" sier en kjent Frøysvenske, og dersom det er is på Løgnin kan det faktisk lønne seg å reise seg fra soffan. Tre turer fikk jeg til i 2012, blant annet med ny pers på piggskate. Det nye gopro-kameraet fikk også kjørt seg i starten, og det var ikke få arbeidsdager som i sin helhet gikk med til videoredigering.

Fra bloggposten
, 10. mars 2012:

541084_10151494074245570_809314227_n.jpg

Piggskate på 7 kg blank. Foto: Adrian Kilde.

Video fra Løgnin.

Video nr 2
. fra Løg
n
in.

Påske og Hardanger

Hardanger har blitt en tradisjon, og de dype fjordene byr på spennende artsmangfold og en fin avveksling fra Trondheimsfjorden. I takt med økende døgnlengde og fuglekvitter er også fiskesuget størst på denne tiden. Derfor blir Hardanger alltid en suksess.

Fra bloggposten
, 8. april 2012:

"
Som fjorårets Hardangertur får også årets et halvkleint ordspill som tittel, men området og fjorden er virkelig herlig. Tross alt får man nesten si. For, april er en lumsk måned værmessig, og alle fem (!) årstidene var representert hver av de fire dagene vi hadde til rådighet. Når likevel natur og artsmangfold er såpass innbydende som det er, glemmer man fort snøbygene og tenker heller tilbake på blank fjord og varmende sol."

Bilde+012,+ny.jpg

En helt ok dag på sjøen. Foto: Adrian Kilde.

"Kom vi for nære kanten var brosmene i støtet, men heldigvis lå vi slik til at det skjedde bare to ganger på turen. Ellers kom blålangene i tur og orden, det vil si, ca 1 i timen i gjennomsnitt, noe som tilsier en høy tetthet. Brosme og hågjel pleier å være en pest og en plage under blålangefiske, og på Hardangerturen ifjor gikk det vel 15 brosmer på hver blålange. I år var det helt omvendt, totalt 12 blålanger med to brosmer, og to hågjel som eneste bifangst."

Bilde+054,+ny.jpg

Standard size blålange. Foto: Adrian Kilde.

"Blålanga har øya nesten på toppen av hodet, og det er tydelig at den jakter på ting som er over seg, derfor har vi takler med opphengere ganske høyt over bunn (2-4 meter) og skateslepet som ligger på bunn bryr ikke blålanga seg om. Vi agna mest med makrell, men fikk også blålange på hel sypike, reke, akkar og kombinasjoner."

Video fra Hardangerturen.

Grasholmen i vårsol

Sitatet under er selvforklarende egentlig, en hver sjanse til å besøke legendariske Grasholmen blir selvsagt benyttet.

Fra bloggposten
, 12. april 2012:

"Etter Hardangerturen bar det til Geilo og to døgn på høyfjellshotell med svigers. Den siste helga av påsken hadde vi likevel ingen planer for, så vi snudde likegodt 180 grader og kjørte tilbake til vestlandet igjen. Etter et kort stopp hos Arve i Røldal (med fullpensjon), kjørte vi Ryfylkeveiene ned til Stavanger. Den nært foresteående lomregytinga var jeg gira på å komme i forkjøpet, og mange vil kanskje hevde at det i seg selv ikke er verdt en 120-mils omvei på vei tilbake til Trondheim. Men Mari har lært seg å leve med sykdommen min, og road-trip er jo gøøy uansett daaa! Også har vi jo så ny og fin bil som må kjøres inn, jepp."

"Flytta meg etterhvert over til en annen brygge der vi hadde bra lomrefiske ifjor, og på veien dit spotta jeg en fotballfisk (les: rognkjeks) som vimsa rundt mellom uteliggerne (det er sånn som båter ligger imellom). Stanga var allerede rigga med en reke, og etter noen minutters finmanøvrering av agnet, fant rognkjeksen det for godt å suge det til seg. Vips, art nr. 101."

Bilde+011,+ny.jpg

Rognkjeks! Ny art!

"På den andre brygga var det konstant liv hele dagen, men mellom klokka 12 og 13 slutta all annen fisk å bite, og istede kom det opp tre lomrer. De to første var rognsprengte halvkiloser, men den siste var en utgytt plate på 1300 gram. Ny pers! Etter dette kom de sedvanlige gyltene tilbake, samt tre steinbit og en rødspette."

Bilde+018,+ny.jpg

Lomre, spekimen og ny pers.

Lur en lyr!

April er lyrtid i Trondheim. Vi venter fremdeles på at en lyr i 10-kilosformat skal åpenbare seg, for vi vet at de finnes!

Fra bloggposten
, 15. april 2012:

"Mot slutten av kvelden får Sverre kontakt med noe tungt. Han var nok ikke klar over hvor stort dyret i andre enden var før han måtte legge tyngden sin bakover i en klassisk dritestilling. Etter noen heftige utras nærmer fisken seg land, hvor en hylende Irvin /m håv utbryter; "Ååå fy *****!! Den er svær! Spekimen, spekimen!!" Vekta var også enig i at dette var specimen, med sine 8350gr! Gratulerer Sverre, velfortjent etter veldig mange nesten fisk ifjor. Ny klubbrekord i NKML!"

Bilde+013,+ny.jpg

Sverre har fanget drømmelyren. Over 8 kg!

"Nok en satsning og store forhåpninger om at det skulle bli mer fart i fiske enn det hadde vært de siste kveldene. Turen startet heilt forjævlig dårlig og slik fortsatte det utover kvelden. Eneste som kom på land var en god gammal "havål"(
red. torsk
), så vi bestemte oss for å tenke på å bevege oss hjem. Samtidig så vi at strømmen i sjøen hadde tatt seg litt opp så vi ble enige om å gi det et kvarter til. Da smeller det endelig til på en grønn sandeel....Tunge slag blir fulgt opp med flere solide utras og tanken om at dette må være ny pers ble fort omsatt til en sikker konstatering. Fisken nærmer seg land og håven er som vanlig ikke med på tur. Rygger bakover og Irvin går ned i vannkanten for å ta i mot lyren. Lyren sklir oppå blæretangen, jiggen sitter løst, og i det øyeblikket Irvin skal ta tak i fisken vrir den seg av...Jeg observerer det hele stiv som en stokk og øyner en stor fiasko...MEN Irvin hopper uti med joggesko, brask og brem, og gjennomfører en keeperredning landslaget verdig, lyren var berga! Kasta meg inn i en kjærlig omfavnelse av både lyr og Irvino på svaberget, før vi videre kunne vi se at vekta viste klar forbedring fra gamlepersen på 5500gr. Ingen specimen, men det nærmer seg med stormskritt, og om ikke annet var det ihvertfall en soleklar specimen-opplevelse! (12 velfortjente halvlitrÆr til Ørvings fiskemottak er levert som takk. Drikk deg full Irvo, du e ein knupp!)"

7600+%282%29.jpg

Bjørn med lyr på 7,6 kg.

Spontantur til Frøya

Det skulle være sjans på blålange på 10 pluss i dette området utenfor Frøya. Vel, vi så ikke stort til de, men noe spennende kom da opp på dekk.

383461_10151511467875570_1023150641_n.jpg

Brosmer kan også være kule.

Fra bloggposten
, 26. april 2012:

Video fra vårens Frøya-tur.

Blåkjeft

Rett utenfor Trondheim bor det en koloni med blåkjeft. Men, vi må treffe de i huet, og de må være gira på å leke med oss.

Fra bloggposten
, 28. april 2012:

"Etter en laber blåkjeftfangst på NKML i 2011 (ref. NULL!), var det dags for en ny satsning idag. 67% av flåten vår, samt 75% av NKML`s medlemmer skulle ut på tur! Irvin og Calle i "M/S Tvåan mini" og Bjørn i "Lynet". Alt var duket for kjempeopplegg"

"Alt var mye bedre før, bestanden e føkked, 1ms er for lite vind, spelt-mel på fiskekniven, feil type snus, kor e nisene...." unnskyldningene kom på løpende bånd i takt med hågjel på hågjel. Vi bestemte oss for å splitte opp båtene litt, og prøvde på hver vår kant. Da ble det endelig litt action! I løpet av kort tid hadde alle 3 dratt opp en blåkjeft hver!"

Bilde+058,+ny3.jpg

Blåkjeft. Foto: Carl Oscar Raphaug.

"Status ble 7 blåkjeft på henholdsvis 490, 620, 770, 920, 970, 1020 og 1170 gram! 2 stk med ny pers og dermed har hele NKML blåkjeft over kiloen. Nydelig suksess-dag for gummibåtbanden NKPL!"

Video fra
våre
ns blåkjeftsats
ing.

Hardanger revisited

I månedskifte april-mai ble det brått duket for en ny tur til Hardanger, denne gangen i Åkrafjorden.

Fra bloggposten
, 2. juni 2012:

"Første-mai-helga ble benytta i Åkrafjorden, en sidearm av Hardangerfjorden i Etne og Kvinnherad kommuner. Som resten av Hardangerfjorden er Åkrafjorden dyp, med steile fjellsider som går rett ned til 5-600 meter videre ned i sjøen. Jeg var bedt med av SFK (salt)Laken som grunnet mannefall hadde ledig plass, så turfølge besto Ole-Håkon, Leif, Andreas, Marius og megselv. Som vanlig før en slik tur gikk det mye tid på forberedelser, leite på sjøkart, lese gamle fiskerapporter og forhøre lokalbefolkning. Og mens noen hadde forhåndsplotta punkter på gps-en, hadde andre laminerte papirkart. Ingenting ble overlatt til tilfeldigheter!"

"Lørdag putra vi utover i 16-foterne med mål om brungylt, lysing, lusuer, lyr og alt som ellers måtte befinne seg på ganske grunt vann. To-tre nautiske vestover var det flere grunnpartier og topper som virket lovende. Det var likevel lite action før vi kom nedpå 150 meter, der vi tydeligvis traff midt oppi en gigantisk orgie. På et par timer plukka vi et par dusin, de fleste over 300 gram, og som regel en hann og en hue sammen på hvert slipp."

Bilde+003,+ny.jpg

Lusuer på 550 gram. Spekimen og ny pers.

"Vi dro ut på dypet igjen, og la oss til på rundt en 393-meters topp i håp om blålange, og kanskje stor brosme. Strømmen var sterk utover, og jeg lå på bakk med min wannabe iPilot (les: manuelt styrt baugmontert elektrisk påhengsmotor) og fiska ganske presist oppå toppen. Andreas og Marius starta 300 meter overfor toppen og med mål og å drifte over. De føyk riktignok forbi meg før de i det hele tatt nådde bånn, men det hjelper ikke å fiske presist når fisken ikke står der man tror. Uten napp gav jeg meg etter en halvtime og satt kursen for gutta som hadde drevet stygglangt utover. Andreas sto og pumpa på noe stort, som virka enda tyngre med 1,5 knops drift. Kvarteret seinere popper fiskene opp en etter en bak båten. Intet mindre enn tre blålange har bitt på samtidig, og Andreas drar frem kniselatteren (se film i bunn av rapporten)."

Bilde+022,+ny.jpg

Andreas med 3 stk blålanger på en gang.

"Ved lunsjtider var det klart for avreise for de andre gutta, og etter en kjapp levering av andreskipper bar det ut igjen. Til tross for fattig utbytte de foregående dagene var likevel lysta og trua der. Dessuten hadde jeg et anker som var trygt plassert på bånn 2 nautiske nord, som jeg helst skulle ha hatt med hjem. Ved ankomst blåsa lå den ikke der jeg hadde markert da jeg slapp den. Strømmen hadde snudd og jeg lå plutselig flatt på 250 meter istede for i 350-meters renna der trua på blålange var større. Pytt, jeg lot det skure og slapp ned."

Bilde+041,+ny.jpg

Spisskate på 12,8 kg. Ny pers og spekimen!

"Etter utsetting ble det mms, pils og pottis og bare velstand før jeg slapp ned på nytt. Ett siste slipp før ankeret skulle til pers. Nå tok det bare fem minutter før det runnet tydelig. Og ved oppstramming var tyngden enda drøyere enn ista. Den tok tilogmed 10 meter ved etpar anledninger. Natta før drømte jeg at jeg endelig fikk bruk for lavgiret på LX-snella mi, og nå var jeg faktisk i en slik situasjon. Deilig! Jeg så i det den brøyt overflata at den var over 10 kg, og fikk det bekrefta da vekta viste 12,8 kg. Ny pers og specimen. Og ikke minst, min sjuende spisskate totalt."

Video fra Åkrafjorden.

Gjørs igjen

Med den økte aktiviteten på Akersvannet var jeg klar over at gjørsrekorden min fra 2011 kom til å ryke, derfor klarte jeg ikke å la være å prøve i år igjen. Satt av en uke og hadde med meg forskjellige folk nesten hver kveld. Og for et fiske det var.

8900_7.JPG

Gjørs på 7,9 kg. Foto: Håvard Broberg.

Fra bloggposten
, 14. juni 2012:

V
ideo nr 1 fra A
kersvannet.

Fra bloggposten
, 23. juni 2012:

V
ideo nr 2 fra A
kersvannet.

Bønna henter arter

Etter tre dager og noen liter neseblod hadde Bjørn sikra seg nordlig knurrulke, vel fortjent! Da var det tid for årets NKPL-tur til Stavanger, med påfølgende østlandsturne. Følgende sitat beskriver vestlandsdelen ganske bra, så vi hopper derfra rett over til noe av det som skjedde på østlandet.

Fra bloggposten
, 25. juni 2012:

"Neste dag sto for tur og idag var planen og fiske piggvar, i håp om å møte både fjesing og muuligens en tynn rødknurr eller to. Flyten vår hadde vært sånn passe piss elendig til nå (det aller meste gikk i dass fra fiske til å rekke åpningstider i butikk). Dette skulle vise seg å fortsette. Vinden var kraftig og regnet sto inn horisontalt. Var ingen sjanse å komme seg ut på spotten vår, med extra høyt vann og bølger på linje med "The Perfect Storm". Bitra oss til en ny plass lengre sør, men plassen så alt annet enn kjempeoppkegg ut. Ingen kjempeopplegg ble var det, men vi greide tilslutt å true opp 3 piggvar. Fjesingen så vi ingenting til og rødknurr forble en fjern drøm. Irvin dro også til med en horngjel på makrellagnet og like etter så han det han var skråsikker på var en makrellgjedde. Jeg holder en knapp på at dårlig fiske, lite søvn, tynt med mat og regntunge briller spilte vår kjære Kilde et putz"

IMG_0536.JPG

Middels stort tefat - piggvar. Foto: Bjørn Florø-Larsen,

"Med dette pakket vi snippeskene og gjorde oss klar til artsjakt på Østlandet (også kalt Bestlandet fra nå av). Irvino satt og diskuterte med seg selv om hva, hvor og hvorfor. Andreas (Rage) blandet seg også inn via telefon og det endte opp med at art nr. 70 muuligens skulle bli karpe på sørøstlandet. Vi satt igang og dro opp sørv for sørv. Plutselig drar Irvin til med target species og sin andre karpe i sitt liv, gnisten min føyk i været!"

IMG_0553.JPG

Karpe på høyde med O.P. sine fangster! Foto: Bjørn Florø-Larsen.

"En time senere ser jeg at det er noe av kraftigere kaliber som drar avgårde med agnet mitt. Nervøsiteten og pulsen stiger heftig før jeg smekker til med tilslaget... Fast fisk! Jeg er i 150 og Irving hyler og maser og brems, haill og rock&rilf. Etter litt basking håver Irvin fint inn fisken, og der ligger den... Den arten jeg var mest ivrig på å endelig få møte. GJØRS! For meg var den enorm, gleden var hysterisk digg og Irvo måtte akseptere nok en klem og mye tynne Stavanger-gloser. Vekta viste ikke mer enn 4840 gr, men det var en super debut på arten. Art 75 kunne krysses av og nå var alt i vater!"

IMG_0575.JPG

Bjørn med gjørs på 4,84 kg.

"Vi tok oss friheten med hele 2 timer søvn, før vi måtte igang igjen. Et par halvlitre Red Bull og noen daimkjeks seere var i på plass til aspfiske. Dette var myyyye kulere enn jeg hadde sett for meg og jeg hadde høye forventinger til denne arten. ADHD-innsveiving, luftige og kontante tilslag og frisk fight før du tilslutt sitter igjen med en nydelig tarponwannabe. Irvin slo til med fisk på første kast og vekta viste 1330 gram."

IMG_0638.JPG

Asp fra staselige Dynovika i Nitelva. Foto: Bjørn Florø-Larsen.

"Edit: Fant arket fra turen over alle 46 artene Irvo og meg tok fra han kom på fredag til siste lokalitet ved Mjøsa tors formiddag: Blålange, berggylte, blåstål, fløyfisk, dvergulke, gapeflyndre, grønngylt, tangsprell, ålekvabbe, hornkvabbe, svartkutling, vanlig ulke, steinbit, sei, sjøørret, lyr, svarthå brosme, torsk, lomre, sandflyndre, sypike, bergnebb, piggvar, horngjel, makrell, karpe, sørv, suter, laue, gjørs, gjedde, fjesing, ørekyte, gullfisk, solabbor trepigget stingsild, stam, hork, mort, vederbuk, brasme, abbor, flire, asp og nipigget stigsild.

Halten fyr

7 mann, 7 dager, 30 nautiske fra fastland. Jøje meg. Det ble først og fremst en uforglemmelig naturopplevelse, men på siste dagen ble det godfisk på meg også.

Fra bloggpost
, 4. juli 2012:

"Gruntområdene rundt Halten har ikke levert på meitefronten, annet enn en håndfull piggskater og en småkveite. Lyr er det riktignok enorme mengder av, de fleste er mellom 4 og 6 med slengere rett over 7. Seiskallene har bare levert småsei, men mye uer og noen vassild. Fikk besøk av en flokk grindhval under uerfisket idag, sammen med et par kvitnos/kvitskjevinger (delfiner). Turens opplevelse. Imorgen går ferden til dyprenna og gutta diskuterer allerede heftig om krokstørrelser og metode for å maksimere sjansen på moratorsk. Ellers er turfølget ved godt mot enn så lenge, selv med mye snorking, takkeltrassel, solkrem i øya, slitsomme dønninger og innbitt artskonkurranse. Bergnebbstanga blir brukt flittig når vi kommer til kai om kveldene, til stor fornøyelse for de lokale"

blogger-image-204453218.jpg

Hvalsafari mellom slaga.

Fra bloggpost
, 7. juli 2012:

"Planen for dagen var nord i 500-metersrenna på jakt etter blålange og annen dypvannsfisk, og siden det var i samme system at det legendariske morafisket foregikk for nøyaktig ett år siden, passa jeg på å hause opp stemninga for nettopp den arten. Det medførte at hele besetningen på seks mann rigga opp med Høier-takler med stasj og bling og kroker i alle størrelsesordener. Sånne takler som bare er vås ellers fungerer tydeligvis utmerket utpå her, for på dagens første nedslipp fikk jeg æren av å produsere dagens (og turens, for min del) godfisk, nemlig en skjellbrosme. Min måte å feire ny art på innebærer som regel bading, og slik ble det."

blogger-image-1349892669.jpg

Skjellbrosme og Lanson uekstra av-brutt. Foto: Sverre Magnus Selbach.

"Jim Frode ser fryktelig skummel ut med skjegg og tatoveringer, men når han fisker etter "tångrunkare" og andre fantasifisk blir han minst like oppslukt som resten av oss. Vi fikk riktignok se villdyret i han da han på overtid kl 2.30 igår natt, som eneste med snøret uti, flekka opp en mora. Dagens tredje på båten. Glad mann! Dagens andre sto Andreas for, noen timer tidligere, og vi fikk igjen bevitne noen triller med den etterhvert så berykta fniselatteren. Dagens mann var likevel Sverre, som flekka opp dagens første mora, ganske tidlig på dagens tredje ankring. "Er det? Er det?" lød det nervøst fra en gapende Sverre da fisken viste seg. Ja det var det og doktorn utspilte sin versjon av ny-art-feiring, som kan karakteriseres som avmålt eufori pluss. Ikke bare var det art nr 102, men også ny norgesrekord med grei margin. Som en beskrivelse på avmålt eufori pluss, kan jeg nevne at da Sverre mista moraen i dørken under veiing (den var allerede sprengt og stein dau), utbrøt han et ømt "unnskyld" før han fortsatte å kose med den."

blogger-image-944762313.jpg

Sverre koser med en mora.

Feriefiskere

Mens feriefiskerne tar igjen for resten av årets manglende aktivitet, var planen å hengi min juli til familien. Delvis så ble det ikke slik.

Fra bloggposten
, 16. juli 2012:

"I det jeg kaster ut spør jeg Andreas om han visste om det var tatt rødknurr på plassen, nei sier han, men er ganske sikker på at de finnes her. Sånn ca 10 sekunder senere napper det og jeg flekker opp nettopp en rødknurr. Ganske tøft, art nr 103. Mens vi fotograferer kommer en hytte-dude bort til oss og lurte på hva all hylinga var om. Vi fant ut i ettertid at nærmeste hytte var 150 meter unna bak masse svaberg. Sinnsyk i gjerningsøyeblikket."

IMG_3605.JPG

Rødknurr på 160 gram. Ny art. Foto: Andreas Næristorp.

Fra bloggposten
, 19. juli 2012:

"Har vært sugen på en slik
siden jegt starta å kystmeite for over 5 år siden, og har jaggu prøvd også. Så renner det inn to stk på rappen. Håper det samme skjer med slettvar en vakker dag. Et par timer tidligere i bilen fant Mari frem blokk og penn og noterte ned artslista si. Det var mye å hente, så etter å ha sett på at jeg dro fire arter hun ikke hadde ble hun litt gira hun og (stolt make)."

IMG_0743%252C+ny.jpg

Rødknurr nr 2! 200 gram. Foto: Mari K. Næss.

Fra bloggpost
, 30. juli 2012:

"Slettvar. Bare ordet får meg til å begynne å skjelve på hånda og få banking i halspulsåra. Det er og blir en fantasifisk, en man bare har hørt om og aldri får oppleve. Litt sånn som breiflabb, og havabbor. Siste ferieuka hadde vi planlagt å bruke med båt og telt i skjærgården, og som turoperatør valgte jeg Tvedestrand som utgangspunkt. De som kjenner meg og tidligere tråder på fiskersiden forstår hvorfor akkurat Tvedestrand ble valgt. Mari forsto også det etterhvert, da jeg foretok stadige utflukter fra campen og kom hjem og lukta soltørka reker."

IMG_0766.JPG

Sypike på 200 gram.

"Dette var faktisk turens fisk. Jadda. Lenge leve galskapen. Slettvaren så jeg lite til, men jeg hadde i det minste fått masse frisk luft, sjøørret og solbrun rygg (ikke ironisk, eller er det?). Jeg innså mens vi tøffa innover, at slettvar er en art jeg aldri kommer til å få. Med mindre vi legger neste år skjærgårdstur til samme område i mai, ettersom mai skal være mye bedre til slettvar. Hadde jeg nevnt dette med tidspunktet til Mari hadde jeg nok måtte reise aleine, så jeg gjorde ikke det."

"
Vel hjemme i Casa del mamma sto det på internettet, som jeg forøvrig ikke hadde vært innom på en god uke, at kollega Sverre hadde vært og "henta seg" en slettvar etter å ha vært med Andreas til en plass dagen før og "mista en på jigg". Som om det var snakk om torsk liksom. Jeg merka at det begynte å koke litt inni meg, noe Andreas fikk merke på sms. "Ta meg med til den plassen NÅ, ellers dreper jeg deg" eller noe sånt. Han tok sjansen så jeg rigga meg opp på gulesider-kart på treigt nett og satt til kl 03 før jeg hadde nok mistanke til at det var verdt en tur. Fikk selvfølgelig ikke sove resten av natta, og kl 09 forlot jeg Mari på vår siste feriedag og satte kursen sørover i høljregnet. Planen var å reise til Trondheim neste dag så dette var siste sjansen i 2012. Selv om jeg visste godt at dersom jeg blanka idag kom jeg til å stå på samme plass i morra også. Screw Trondheim, finnes ikke slettvar der. Jeg merka mens jeg vannplana nedover E18 at dette er bare feil. Er jeg i ferd med å miste fatningen totalt?"

IMG_0780,+ny.jpg

Slettvar på 160 gram. Den samme som Sverre tok noen dager før.

"Slettvar. Lufta går ut av meg igjen og jeg skjønner ikke helt hvor jeg er, eller, det kommer et jubelrop men ikke helt fra magen. For at jubelrop skal komme fra magen må man ha innsett fakta først. Dette har sålangt ikke skjedd. Så lett kan det gjøres. Under en times fiske og vips flekker opp flat og slett umulig fantasifisk ny art #104 IKKE til å tro. Soundtracket til disse minuttene må være et crescendo av noe dramatisk wall-of-sound intrumental noe a la 08:58 -> på
, samtidig som regnet slutter og sola sprekker opp og engler daler ned i skjul og jeg står der som en sau som nettopp fant ut at gresset faktisk VAR grønnere på den andre sia."

NMKL som formidlere

De siste årene har vi vært så heldige å bli spurt om å delta på Trøndersk matfestivals fiskestand, i regi av Fiskeridirektoratet. Ikke bare er det en gyllen mulighet til å lære 8-åringer forskjell på skrubbe og sandflyndre, men man må jo også faktisk ut å hente alle artene til utstillinga.

Fra bloggposten
, 5. august 2012:

IMG_0396%252C+ny.jpg

1170 grams blåkjeft under "sankefisket".

1344183307427.jpg

Sjøstjernene vant dessverre. Foto: Bjørn Florø-Larsen.

Troms 2012

Kveitetur til Troms har også blitt en tradisjon, og på samme måte som i fjor kommer en _svært_ utfyllende rapport om hva som foregikk seg her. Og mens Team O.C. pumpa kveiter som om det var torsk de tre første dagene, hadde Team Irvo fremdeles ikke fått en eneste kveite.

Fra bloggpost
, 28. august 2012:

"Ett år har gått og et fulltallig NKML vendte nok ein gang nesen mot Troms for kveitefiske. I år hadde vi i tillegg tatt med oss 4 karer til, som var innavla nok til å sitte 1 uke å drikke champagne og prate piss. Vårt faste innslag på NKML-partys og ustødige mann fra Trondheim; Thomas Tofte, mannen med mange kroppslyder; Andreas Næristorp, innvandrer og partysvenske; Adam Andren og tilslutt mannen som droppa sitt eget bryllup(!) for å bli med på tur; Kenneth Pedersen! Alt lå til rette for en tur med skvulpende reserve-Brutt, Blanc de Blancs, haill og muuuligens en tur på fjorden etter havets ruteress; Drømmen om Dronninga på fanget!"

IMG_0893.JPG

OC med en av mange kveiter i Troms 2012.

"Minutter etter på samme plass utenfor hytta dro SMS også inn et tynt flak på Kjempeopplegg
[TM]
. I bakgrunnen sitter Team Kveiteløs, aka båt 1, inni hytta og sylter klegg."

IMG_2819.JPG

Sverre med en liten kveite utenfor hyttene. Foto: Thomas Tofte.

"Vår kaptein unge Kilde begynte å tvile på seg selv som kaptein og det udugelige mannskapet han hadde dratt med seg på skuta."

IMG_3768.JPG

Usikkerheten begynner å spre seg på båt 1. Foto: Bjørn Florø-Larsen.

"BAM! Så skjedde det endelig. Jeg meldte om kveite i andre enden og gutta kvikna til for alvor. Knærna skalv, for etter fjorårets dårlige opplevelser med kveit i andre enden, var jeg ganske sikker på hvor dette ville bære denne gangen også. Opp kommer dyret og kapt. Ørvin gir beskjed om at det er en 10+ fisk som stiger opp fra mørket. Jeg rygger tilbake holder stanga høyt og hører plasking bak en Irvoz bøyd langt over ripa. Irvo snur seg i sakte film mot meg og sier: "Du tok ann!" Hylet, et oppgulp av en annen verden runger opp til Nordkapp. Fisken er ikke ikke stor, men den symboliserte en grense på en epoke med fiasko og kveitepers mindre enn alle mine andre flyndre arter (bittelite hår foran hårvaren). Båt 2 hører hylet klokkeklart og aner da relativt store hubro i mosen. De freser bort langs båtsia vår og spør i kor: "Var det Bjøøørn?" JAAAA! Gleden av å endlig lykkes med min nemisis var enorm, men å se den oppriktige gleden i øynene på 7 kompiser rundt meg toppa heile driden! Klemmene sto i kø, mens SMS spratt rundt som et lite ADHD-ekorn mellom båtene. En fisk jeg kommer til å huske resten av mitt liv, ikke pga av størrelsen, men følelsen var av Olympisk karakter!"

13,1+-+Kopi.jpg

Bjørn med kveite på 13 kg. Foto: Sverre Magnus Selbach.

"Opp siger noe stooort, laaangt over den magiske kilos grensa..Irvo som hadde gått fra ZerO til HerO som kaptein begynte å pumpe ned på favorittbrusen sin Imsdal, mens han utbrøyt "åååå fyyy *****" mellom de relativt store slurkene. Det var bare en mann jeg kunne tenke meg til å sette kroken på fisken i det øyeblikket, og det va Irvino. Den satt klokkereint!! Jeg falt sammen som en utgytt sakkosekk..."

Glad+gutt.jpg

Bjørn med turens fisk. Kveite på 43 kg estimert.

"Så var det Irvin sin tur igjen med litt action. Første utras resulterte i 1-0 til Team-Kveit, hvor dronning kom seg løs..men ikke lenge etterpå satt den igjen hos Irvoz."

IMG_0943.JPG

13,5 kgs avslutning på eventyret! Foto Bjørn Florø-Larsen.

Håkjerring

Trondheimsfjorden = håkjerring. Det er her det er fanget flest, og inntil nylig også størst. Vi har hatt flere satsinger tidligere år, men få av så seriøs karakter som denne.

Fra bloggposten
, 24. september 2012:

"Det er mye prat og vås med Calle, Bjørn, Sverre og meg. Gode gamle NKML har i større grad gått over i NKPL (P for pilke), og klovnestreker og "liga kler" har blitt malen i alt vi foretar oss. Tidligere tiders seriøsitet er forlengst svunnen, og integriteten er formelt død og begravet. Derfor er det med glede jeg kan melde at NKML er tilbake! Ut av demringen titter vi over kanten og hilser almuen i et spedt forsøk på å fremstå som seriøse sportsfiskere. Om enn for en stakket stund."

"Klokka var passert midnatt og det rolige været gjorde at vi kunne trekke ned i puben (les: kahytten) og fremdeles høre knarren gjennom takluka. Midt i en vrien kommune-nøtt høres en rask tikking fra fremre dekk, og Bjørn fikk pilsen ut av nesa da jeg konstaterte at det var hans snelle som gikk varm. Et halvt minutt seinere var alle fire på dekk og Bjørn gjorde seg klar. På sin nyinnkjøpte eikekjepp av en stang var det vanskelig å si noe om hva som satt på kroken, annet enn at vi var rimelig sikker på at det var fisk."

IMG_0549,+ny.jpg

Bjørn med spisskate, ny art og spekimen! Foto: Sverre Magnus Selbach.

"Nrk liker tydeligvis folk som bader med håkjerring - og skryter av det etterpå, derfor ble jeg tidligere i høst kontakta av et team som ville filme håkjerring. De hadde booka MS Ørnfløy og skulle møte oss på lørdags morgen klokka 09.

Klokka 08.50 ringer de og forteller at de er på vei og vil være fremme om en halvtime.

Klokka 9.00 ringer Bjørn de tilbake fra min telefon og sier at de må gi bånn gass for her er det fisk på gang!

Klokka 9.20 ankommer Ørnfløy og kameraer rigges.

Klokka 9.50 er fisken ved ripa.

Klokka 10.00 er jeg i vannet.

Klokka 10.05 slippes fisken igjen."

IMG_1003,+ny.jpg

Velkjent bajs-positur. Foto: Bjørn Florø-Larsen.

IMG_1017.JPG

Fire år siden sist, vannet var like kaldt. Foto: Bjørn Florø-Larsen.

"Min kvote var brukt opp følte jeg, og istede for å slippe ut på nytt spretta jeg en rødvin og nøyt livet og fem håkjerringer på statsa. Jeg har aldri vært game når folk tilegner meg gullhår, men idag lot jeg det stå til uten kontring. All drittslenging i verden fortjente jeg nå, for jeg følte meg oppriktig brydd over situasjonen. Men som så mange ganger før (??) kom Bjørn til unsetning da han i kveldinga dro seg på noe tungt fra nede på 560 meter. Calle og jeg klådde på han seletøyet slik at armene til pinnedyret fra Stavanger fikk litt avlastning, likefullt skalv og svetta han som bare en fittenforen Bjørn kan, når han vet han er innen rekkevidde for noe frekt (høhø). Kjerringa estimeres til 168 kg! Ikke nok med det, men den var også merket! En tlf til Arve seinere avsløres det at fisken ble fanga første gang i 2008. C&R rulez!"

168kg+H%C3%A5kjerring.jpg

Medienes agurk anno september 2012.

"I 21-tida fant jeg ut at det er jo for ille å la stanga stå brakk i holdern sin, så hvorfor ikke slippe ned. BIG mistake, igjen. Oi, 10 minutter etterpå napper det - på stanga mi selvsagt."

"Fighten fortonet seg Pål <3 Jørgensen-style, jeg ble mata med snus, rødvin og ingefærøl, satt snella i første gir og dro noen same-vitser. Etter noe som må ha vært over en time seinere tar Sverre tak i takkelet og løften den opp gjennom overflatestrømmen. Med målene 345 og 203 estimeres den til 492 kg. Tre slipp, tre håkjerringer. Himmel og hav halleluja jesus gj christ holy mary and joseph okthxbye, over og slutt og tull Kim"

IMG_1098,+ny.jpg

Håkjerring på 492 kg estimert. Ny pers og spekimenfisk!

"Ok, fire håkjerringer på en dag, eller vent. Fem ble det, da Calle en time seinere endelig fikk smake på adrenalin og melkesyre. For femte gang på turen må Sverre sveive opp takkelet sitt for en annens fisk, og han sleit med å skjule oppgittheten denne gang. Et utall grynt og tung flexing seinere kommer dagens femte kjerring opp, og 3/4 av forsamlingen kan, i løpet av noen få hektiske timer, alle notere seg allround-pers på over 100 kg. NKPL er i ferd med finne tilbake til NKML!"

IMG_0613,+ny.jpg

Calle med sin godfisk. Håkjerring på 340 kg.

Sjekk forøvrig
av NRK-programmet Skaperverket. Ganske tøft.

NKML på rød løper

Eller, ikke akkurat rød. Og ikke akkurat noe løper. Faktisk ikke noe teppe en gang. Men det var kjendiser, alkohol og show til langt på natt!

Fra bloggposten
, 5. november 2012

"Tufte-Johansen showa stort som toastmaster, og bortsett fra noe meitefiendtlighet gjorde han en knalljobb. Husbandet med Lenth og Stubø i spissen varta opp med hard Neil Young, og de rap-gutta med kreative artistnavn rappa noe kreativt. Bernt Nor var tidlig i slaget og utpå efterfesten fikk jeg faktisk en klem av sjefen sjøl etter at han tidligere på kvelden lanserte ny spontantkategori med meg som "årets surpomp". God stemning!"

92_20121122_163424.jpg

NKML poserer til alt som ligner på kameraer. Foto: ukjent.

Høst i Namsos

Fra bloggposten
, 27. november 2012:

"I 2007 var vi fiska vi hver helg. Varmt, kaldt, sol, regn, snø. Uansett. Fra fredag til søndag året igjennom. Sov på rett på bakken eller isen, eller sov ikke i det hele tatt. Etterhvert som årene gikk ble kummerlighet i større grad bytta ut med komfort, vi er blitt feriefiskere rett og slett. Unntaket var helga som var, som i 2007-stil ble tilbragt i Namsos. Med fullessa bil, makrellfingre og sovepose. Med dry-tech, kartongvin og DDE på radioen. Med rånere som brekk-sladder på kanten av kaia. Med mosegrodd lokalbefolkning som gir oss tips til makrellplasser. Akkurat som i gamle dager."

IMG_1153.JPG

6,4 kgs piggskate tatt midt i Namsos sentrum. Foto: Bjørn Florø-Larsen.

"Rett før vi sovna kom en ravende Vilhelm innom på vei til efterfest, og var fremdeles gira på båttur dagen etter. Overraskelsen var stor da han relativt morgenfrisk tok telefonen i 10-tida dagen etter. Etter rask ompakking av bilen tok vi turen over til Jøa, hvor Vilhelms 12-foter lå parat. Vi hadde tre timer med dagslys, men fangsten ble ikke all verden. Det ble noen hyser, en hågjel, et par brosmer og en pigghå. Ut av det blå kom til min store lettelse en brukbar glassvar opp. Ny pers med 1250 gram"

702545_10152295005105434_1382948256_n_ny.jpg

Glassvar på 1250 gram. Pers! Foto: Vilhelm Skilhagen.

Tidlig sjøis

Fra bloggpost
, 10. desember 2012:

"Den siste tiden har gradene beveget seg stadig nedover på den blå siden av gradestokken. I utgangspunktet noe dritt, da kystmeiteturer etter sypike og hågjel ikke er den samme behagelige kosen. Telys slukker i den kalde vinden, Imsdalen fryser, makrellen tiner aldri, våren virker uendelig langt borte, Bjørn får istapper i sine fagre hårlokker og Irvin synes det er mindre behagelig å feire fine fangster med poseringer i bar overkropp."

"Gradestokken viste ca -20 grader, men med sol tilstede og snus med mint-smak (den var fiiiin Kim), så det ut til å bli en fin dag. Håpet for min del var å ikke bare komme hjem med "fin tur og mye frisk luft", men med noe å skryte av på blogg og facebook.

I mens jeg binder opp tackle, får endelig Næris noe som ikke er hvitting. Strømsild. En art jeg faktisk mangler på lista mi. Med art nr. 91 i blikket går rigging enda raskere og et av Rage sine ferdigborra hull blir umiddelbart konfiskert. Etter få minutter kjenner jeg noe lite "fighter bra" i andre enden på sabiki-hekle. Opp av hullet kommer en "liten vassild". Wooo nr 91 er i boks! Etter en liten dans og 4 armhevinger, kunne jeg posere fint med den lille strømsilda."

IMG_1182,+ny.jpg

Endelig satt strømsilda for Bjørn.

"Fisket fortsatte og flere strømsild ble slengt opp av alle mann (minus Vilma som dro ca74 knurr, senere brukt til den nye upcoming idretten "Knurrling"). Irvin dro også opp en rekke strømsild i løpet av dagen og fikk tatt en fint bilde av den største stivfrosne strømsilda i vasken på kjøkkenet <3. Irvoz får også kjenning høyere i vannet. Elegant vipper han opp fangsten på isen. Taggmakrell! Kjempeopplegg av en overraskelse."

IMG_1184,+ny.jpg

Overraskelse i form av en grei size taggmakrell. Foto: Bjørn Florø-Larsen.

Noen avsluttende refleksjoner

Med norgesmester i saltvann-tittelen i lomma prøvde jeg på slutten av året desperat å karre til meg totalseieren. Til ingen nytte. Resultatet av fem lange romjulsdager på isen ble nok en sykedelisk reflektiv bloggpost datert 29. desember 2012 om sportsfisket som lidelse:
..

Det var noen av mine beste øyeblikk i 2012. Det er mange fler, men posten blir så lang og uleselig og folk sovner før de kommer til februar så i barmhjertighetens navn låter jag bli. Vi har noen titalls timer med videomateriale som ennå ikke har nådd redigeringsbenken, og planen er å bruke kommende mørke vinterkvelder på videoredigering snarere enn småhysefiske. Jeg tror det ligger noen godbiter blant alle gigabytes'a.

2012 var et stort år for NKML. På julebordet lørdag 15. desember 2012 ble det fastsatt at
medlemsmassen. Velkommen igjen til Gatt-Thomas, Party-Adam, Salmo-Sigve, Veslevoksen-Vegar og Ferskvass-Sindre!

Fiskersidens julekalender har blitt en tradisjon de siste åra, og det har blitt tradisjon av NKML har julaftenluka. I år som i fjor var Sverre ansvarlig for galskapen og tok på seg å samle alle bilder og sitater i løpet av året.
svarte til all forventning.

I 2013 skal NKML fortsette å formidle sportsfiske fra en skråvinkel. Det er hundrevis av folk som er gode på laks og ørret, vi tar oss av resten av artene. Fra hornkvabbe til håkjerring. Fra 0,5 gram til 500 kg pluss.

Det er mye som skjer på samarbeids- og mediefronten om dagen. Kan foreløpig ikke røpe mer enn å si at 2013 blir spennende!

For min egen del er jeg klar over at det ikke kommer til å bli like mye fiske som i 2012, og det er egentlig helt greit. Jeg har sjelden noen klare mål ved hvert årsskifte, men skal jeg nevne noe i år må det bli å kose seg mer og tenke mindre på poengfiske. Likevel satser jeg på å delta på Langesundfestivalen i år, en utrolig morsom event som det er alt for lenge siden jeg var med på. Dessuten er planen at NKML skal stille lag på Mausundfestivalen! Det hardbarka havfiskemiljøet har fo
Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man behøver rapporter og oppsummeringer av dette slaget når man henger litt med huet og lurer på hvorfor man i det hele tatt gidder å ha fiskeutstyr til hundre anledninger; når man aldri får fisket/får fisk. En veldig flott rapport Irvin; jeg håper det lar seg gjøre å møtes til noen felles fisketreff dette året. Man må bare unngå "Nei me he aldri hadt meir einn en båt hééér!"-situasjoner. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker snille menneskene!

Knall;) skulle se videoen av dyphavsturen med MS Gotland på tab`en og hadde litt vanskligheter med å finne denne videoen så til slutt prøvde jeg å søke på Irvin Kilde på youtube. Fikk da opp en del NKML videoer i tillegg til:

:wtf:

Oh lord, wtf...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.