Gå til innhold
Fiskersiden

En liten stor kantnålrapport


Aspen
 Share

Recommended Posts

Det har vært lite å melde for min del i år. Microsatsingen (les galskapen fra fjoråret) har roet seg betraktelig. Jeg har rett og slett ikke prøvet. Noen sier sikkert det er sunn avvenning.

Det meste av annet fiske har dessuten blåst bort, eller regnet bort, og når finværet kom var det andre planer.

Det ble likevel en rask tur ned på brygga før (eller egentlig etter) leggetid forrige natt.

Det gjelder å slå til når det er mulig, tenkte jeg. Ned å "hente" noen ålekvabber, så er søvnen sikret.

En rekebit ned for bryggekanten sikret raskt et par kvabber, dog ikke store.

8764486831_f2145c7e65.jpg

Dårlig ålekvabbebilde i natten. Denne har et sykt øye.

Da ser jeg en kantnål som siger opp mot flytebøya. Etter fjoråret fikk jeg nesten mareritt av å prøve å få de til å bite, så jeg stresset ikke. Beskrev det i julekalenderen. https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=64167 Jeg regnet det som håpløst, men fant frem tullestanga med 26'er krok på, noe jeg bestemt mente ville være for stort.

Setter meg forsiktig ned på huk, slipper rekefragment med krok uti.

Kantnålen, som jeg synes ser stor ut, siger rolig opp, og suger i seg kroken med en gang. Erre muli?? Jeg blir så overrasket at jeg glemmer tilslag, og alt annet man pleier å gjøre når en fisk biter på kroken. Denne kroker seg sjøl i det den siger ned i vannet, og jeg kjenner stramminga i sena. Får til slutt samlet meg og løftet opp.

Denne fikk jeg billig, og godt over middels flaks ja.

Der ligger den, og formelig ser på meg og sier: Hvor stor hjerne tror du jeg har lissom ? Akkurat som det skulle være noe problem å få en som meg til på bite. Sånn bare for å understreke at det jeg drev med i fjor bare var tull.

8767199818_d3632642ec.jpg

Stor kantnål (46 cm, 52,6 g), fin ny pers.

Denne ble med inn i en bøtte med vann for veiing, så fikk den svømme tilbake etterpå.

8764487327_28f407ea44.jpg

Kvabbe og kantnål i skjønn forening før tilbakeføring til rett element

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knalltøft! Så noen digre noen i tangen utenfor strendene på Jomfruland, men det går jo ikke an å fiske på de med snorkel og dykkermaske! Frustrasjon.

Takker. Disse er så trege at du sikkert kan fange dem med henda, men det gjelds jo ikke helt da. Arten hadde jeg forsåvidt etter alle timene i fjor, men denne var større.

Gralla me rå art! Noen ganger sitter de bare, gleder meg til det er min tur!!

Den kommer, men ja jeg har merket de er utrolig sære vanligvis

Rått! Den arten har eg sett (og harpunert) i barndomsår, men ikkje på ein plass som er spesielt fiskbar.

Gratulerer med tøff art! :)

Takk.

Godt gjort å få tredd en harpun gjennom de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft - og denne er jo schwæær(!). Fikk en for et par dager siden jeg også - men den var betydelig mindre. Den virkelige utfordringen blir vel å finne den lille kantnålen..

.

Ja, finne den, tror jeg har sett den, men tenker med gru på å få den til å ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.