Gå til innhold
Fiskersiden

JA!Stians pigg- og slettvarjakt 2013/14. Op.dat.15.09.14


Stian N E
 Share

Recommended Posts

Jeg liker flatfisk. Skrubbe, rødspette, sandflyndre, gapeflynde og lomre for å nevne noen, jeg liker de alle, godt.

Aller best liker jeg piggvar og slettvar, dette er sikkert fordi jeg ikke har fått noen av de. Jeg synes rett og slett de er litt kule, tøffeste fisken i sanda, kødder ikke med en piggvar lissom.

Jeg har lest mye om varene, sett på mange bilder. Lett på egen hånd og spurt meg fram til flere plasser i nærområdet (Buskerud og Vestfold) hvor jeg kan forvente å kanskje kunne komme i kontakt med de. Fått tips om teknikk og agn.

Føler igrunn jeg har gjort hjemmeleksa ganske så grundig. Jeg (tror) jeg vet hvordan jeg skal fiske etter de, når jeg skal fiske etter de og omtrent hvor.

Her er noen av våpnene mine tenkt brukt i jakten :)

shimmereels_zps84d3bc9d.jpg

Disse er kjøpt fra England og ser lokkende ut fisket inn på fluorcabonfortom.

Sandeels_zps89b6f088.jpg

Disse kjenner vel de fleste, lekker gange !

sild_zps6f700625.jpg

Sildefilet-bit på fluorcarbonfortom, aberdeen krok og noen perler. Må jo være snadder !

hairrig_zpsa5c9916c.jpg

Har saltet noen brisling så de holder litt bedre, her montert på hair-rig for frekk gange !

(Inspirert av LasseB sitt flotte blogginnlegg om Det lette kystmeite)

spinner_zps641485d2.jpg

Nok en sildefilet-rig, her med en rosa spinnende dings foran :)

Nå var det bare å sette teori ut i praksis.

Lørdag 18.mai var den endelig ledig tid for fiske igjen og turen gikk ned til Vestfoldkysten.

Bilen var lastet opp med stenger, tackler og diverse agn. Sola skinte og en snikende bekymring om solslikkende og badende familier

på mine strender og svaberg vokste seg større i bilen nedover Uansett, det var nå jeg hadde mulighet for fiske, så fiske skulle jeg !

Sologsommer_zps04d7780a.jpg

Dette var synes som møtte meg ved kysten, rimelig lekkert. Sommerfølelse !

stranda_zps257da087.jpg

Stranda er tom for folk :) varte dessverre ikke lenge, ble etter hvert ganske så mange der inne, og verst av alt de skulle teste badevannet

Jeg fikk, til tross for dette, fisket effektivt i en 3 timers tid, det nappet ganske jevnt, men dessverre bare skubber og en enslig

liten rødspette. Det aktive fisket funket i alle fall selv om det var feil arter som beit, og sildefilet med perler foran var dagens store slager.

skrubbeogtackle_zps7417bc2d.jpg

Slike ble det mange av etterhvert, men ingen store.

roslashdspette_zpsae011351.jpg

Spettete og fin, men bitte liten....

Det var virkelig liv i de flate denne dagen, jeg hadde både to og tre små skrubber dansende etter agnet ved flere anledninger.

.men varene så jeg ingenting til.

Bestemte meg etter hvert å flytte meg til en annen vik litt lenger nord grunnet stort antall badende barn på plassen. Dessverre viste det

seg å være enda flere badende barn i den tiltenkte bukta, så det gikk i dass !

Resten av ettermiddagen brukte jeg på å kjøre innom og kikke på tre, fire plasser jeg tidligere har sett meg ut på kart og fått tips om. To av de så lovende ut og skal besøkes igjen !

Første del av Stians varjakt 2013 avsluttes uten var i hoven.

To be continued..

Endret av Stian N E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du lykkes, skitt fiske. Du må love å komme med hyppige oppdateringer.

Det virker som stedene du beskriver og bildene du legger ut er "badeplasser" alt i hop. Kan jeg trekke den raske sluttningen at "sjøørret-bunn" også er pigg- og slettvar bunn?

Takker :)

Ja, sjøørret er en ganske så vanlig "bifangst" under var-fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine greier. Ja morsomt med var. Du er hvertfall på rett vei, og de kommer helt sikkert snart. Plassen du prøvet ga meg hvertfall 5piggvar + slettvar i fjor. Riktignok små, men de er der. Har ganske markerte bitetider, så plutselig kan du få flere på en gang. Gleder meg til å høre fortsettelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult, fortsett å rapportere, prosjekter er alltid spennende :)

Mangler nærkontakt med varene jeg også, men har spotta (små) piggvar på ei strand i nærheten, så dersom sjansen byr seg skal jeg også prøve. Kjekt å se litt hvordan andre gjør det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, digger tråder som dette! Fylt med all mulig slags flatfiskteori og tanker - herlig!. Og selvfølgelig gir det en god følelse av å se at jeg kan være til inspirasjon også. Spin N' Glo (den rosa propellen) er forøvrig et velkjent piggvartips fra Sverige, som garantert funker. Har forsøkt litt med disse fisket på lange slep fra båt, og ved å trimme riggen litt ekstra med et splitthaggel eller to foran, vil den få agnet til å stige i vannlaget, for så plutselig dykke igjen. Spennende sak!

Bildene viser en plass som har levert både piggvar og slettvar for min del i fjor, så de er der. Foretrekker litt pålandsvind og bølger som slår mot stranda akkurat på den plassen der. Er bare å vente på rette vanntemperaturen, rette vannfargen og rette vinden, så sitter den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult at du satser. Har selv hatt en del turer lengre inn i oslfjorden på jakt etter samme arter, hittil uten hell. Begynner forsåvidt å tro at de er vanligere her øst enn jeg trodde tidligere. Gjelder nok bare å finne godspotten.

Forøvrig var det en veldig bra artikkel i nyeste Fiskefeber om piggvarfiske. Svenskene satser med jig/dropshot, kikkfiske med vannkikkert til hjelp. Trolig upløyd mark her på berget. Hadde jeg bare hatt en båt (sikle sikle) hadde jeg nok hengt over ripa og kikket selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal bli moro å følge med her. har tenkt mye på å fiske etter varer sjøl i området, men har blitt med tankene for det meste. så en trolig piggvar i havnebassenget i Holmestrand for to-tre år sida. den var minst to klio. blei en smule ivrig der jeg sto da gitt. men å fiske etter den rakk jeg ikke siden jeg hadde en hamburger i hånda og fiskestenger var et annet sted :(

leste den artikkelen om kikkefiske etter piggvar sjøl. absolutt spennende. men den var på trykk i fiskejournalen, ikke fiskefeber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verserer jo en kul piggvar-video på Facebook nå; den hvor det filmes overfra når jiggen danser bortover bunnen og så JAFS så blir den borte. Kuuuuule fisk! :D

Endret av BanJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult at du satser. Har selv hatt en del turer lengre inn i oslfjorden på jakt etter samme arter, hittil uten hell. Begynner forsåvidt å tro at de er vanligere her øst enn jeg trodde tidligere. Gjelder nok bare å finne godspotten.

Ja, sitter i grunn med samme inntrykk, at de er mye vanligere her østpå enn jeg trodde. Særlig slettvaren faktisk har jeg funnet en del fangster av i ytre Oslofjord, og en yrkesfisker jeg har pratet med sier han får mye mer slettvar enn piggvar i garna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

leste den artikkelen om kikkefiske etter piggvar sjøl. absolutt spennende. men den var på trykk i fiskejournalen, ikke fiskefeber.

Den artikkelen jeg leste stod i Fiskefeber, mulig fiskejournalen også har hatt en tilsvarende artikkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har peiling, Lasse og Espen ++ har dere peiling på om det skal en viss temperatur til for at slett/piggvar går helt innpå "land"?

Vel, våren i år har vært endel senere i fjor, som igjen sammenhenger med at vannet i år ikke nødvendigvis har samme trivselstemperaturen for pigg- og slettvar som året før. Jeg har sett en sammenheng med andre fisker også, og begynner å se et slags mønster. De første til å begynne å komme på grunna er rødspetta og skrubba. Disse hadde jeg et kjempefiske på i siste uka av april i fjor, med snaue tjue av hver på første "klafftur". Ukene i forveien hadde som regel endt med blanking eller en til to fisk på land. I år hadde jeg første suksessturen etter spette/skrubbe for vel to uker sida.

Når fløyfisken og knurren dukker opp, begynner det å nærme seg. Men det er først når den første fjesingen er på land at jeg tar frem pigg- og slettvarriggene. Hvis man i tillegg snubler borti horngjelen, begynner ting å bli litt mer riktig. Og de fire første fjesingene kom på land i går kveld. Brukte hele kveldinga i båten med godt selskap fra Espen på jakt etter varene, men det ble med torsk og sandflyndre.

Er om mulig litt søkt å dra konklusjoner ut fra dette, men den innebygde klokka mi sier at det er på tide å gjøre noen forsøk. Flekka riktignok opp en tohektos slettvar i midten av april under feederfiske etter skrubbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Lasse sier her så tror jeg temperaturen er viktig ja, når feks fjesingen begynner å gå inn på grunna er det jo et godt tegn, og denne er ,som varene ganske varmekjær. I tillegg antar jeg næringstilgangen er viktig, og når jeg har sett småsil og storsil på grunt vann så bør det være gode muligheter. Ble jo tatt piggvar i et av områdene Lasse og jeg prøvet i kveld så det begynner å hjelpe nå. Skal jeg tippe så får vi en pen stigning de neste ukene i takt med enda litt varmere vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ny tur torsdag 11.07.13 - testing av to uprøvde plasser.

Har ikke vært all verden av tid til å følge opp var-satsningen dessverre, men i går dro jeg tidlig fra jobb og satte kursen mot Vestfold.

Planen var å teste to uprøvde plasser som ligger i nærheten av hverandre som jeg har fått anbefalt av en yrkesfisker i fjorden.

Den ene plassen er grei å komme til, den andre er det litt gåing for å komme til.

Kort fortalt, første plassen var ufiskbar pga. voldsomt med undervannsvekster inne på sandgrunna. Juli er nok ikke tiden der, kan nok kanskje funke tidligere på året, når sanda er mer åpen og ikke så gjengrodd....

Andre plassen stusset jeg litt over da jeg kom fram, "ropte" ikke akkurat slettvar der syntes jeg, litt varierende og ugrei bunn der og som gjorde aktivt fiske til en utfordring, men var et nydelig sted å tilbringe noen kveldstimer i sola uansett :)

DSC_1870_zps97b793e9.jpg

På vei bort tilden ene plassen tok jeg dette bildet, ikke akkurat ren sandbunn i området, men er sandflekker innimellom.

DSC_1874_zpsb789ffab.jpg

Fisket med Sand eel og akkarstrimmel i dag.

Eneste fisken som viste interesse var horngjel som svinsa etter inn til land. Var en glad sjøørret som drev og hoppet like foran meg ved flere anledninger også, men var ikke interessert i noe av det jeg serverte.

Håper på tid til en tur til søndag også, da til mer "kjente" plasser lenger sør i fylket... Krysser stenger og agn :D

Hilsen

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.