Gå til innhold
Fiskersiden

JA!Stians pigg- og slettvarjakt 2013/14. Op.dat.15.09.14


Stian N E
 Share

Recommended Posts

Kan ikke se at du gjør noe som helst galt, Stian. Keep up the good work, de er der. Om du har mulighet til det, ville jeg anbefale deg å være på plass så tidlig som overhodet mulig.

...eller fiske til det blir mørkt ;-)

Kanskje vanskelig på denne årstiden dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld for at jeg spør i denne tråden, men det virker som folk i denne tråden har kompetanse på målrettet stangfiske etter piggvar:

Har piggvaren preferenser når det gjelder attraktorer?

Visse sverger til rosabling til steinbit - hvordan er det med piggvaren, er det spesifikke farger som gjelder vedrørende perler, spinnerskjeer og gummislanger?

Tenkte jeg skulle ut til Sandön (Sandhamn) i Stockholms ytterskjærgård, hvor piggvaren finnes, for å forsøke å fiske målrettet for å få arten på artslisten. Visse fiskearter reagerer på lyd, gjelder dette også piggvar?

Er tobis det beste? Har forsøkt å spørre litt rundt i sportsfiskeforretninger i Stockholm, men det eneste jeg har fått nyss om er at det finnes frossen laue til salgs - og i matvarebutikken kan jeg jo kjøpe reker og filèter av sild og makrell, skjønt jeg er usikker på egnetheten av dette i såpass brakt vann som jeg skal fiske i? Har null peil på om Östersjö-piggvaren ser dette som en del av det naturlige matfatet (med tanke på saliniteten). Når det gjelder agnfiske med attraktorer så virker ikke det som at fiskeentusiastene på øskysten av Sverige har de helt store erfaringene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i grunn dumpa dimsfaktoren til bunn når jeg jakter slettvar og piggvar, mye fordi dims ofte gjør tackelet tyngre og ikke så svevende som jeg vil ha det. Tynne spinnerblader av plastikk har lite å si på oppdriften i et var-tackel, så min begrensning går der. Spin N' Glo, som Stian har brukt ved et par anledninger her, har en bling bling-faktor som overgår mye annet, og det er evnen til å gå bore seg oppover i vannet for så plutselig å grave seg nedover igjen. Dette, kombinert med et par flashy vinger, kan være tungen på vektskåla. Men 90% av var-fisket er fremdeles å få agnet til å jobbe i et område det faktisk ligger en piggvar eller slettvar. Da er mye gjort.

Agnmessig er brisling, strimler av makrell, horngjel eller sild, hele agnfisker som tobis og tilogmed svartkutling veien å gå til aktivt fiske. Tobis er porr, og min favoritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Ny tur søndag 14.09.14

imagejpg1_zpsd1639c28.jpg

Jaaaa!!, forløsende, tjo ho!!, endelig, den var seig...., det tok tid...,mestring!, fantastisk!! , litt tom...., nydelig, er det sant?,

omtrent sånn var hodet mitt søndag morgen da jeg endelig stod med en liten piggvar i hånden. For en nydelig følelse det var endlig å ha klart det!

....men vi får spole litt tilbake.

Søndag morgen kl 05.00 ringte vekkeklokken, 30 minutter senere satt jeg i bilen med dagens første kaffekopp, neste stopp, vestfolds vakre kystlinje.

Jeg hadde godtrua denne morgenen, endelig klaffet tidevann med når jeg hadde fisketid. I dag skulle det bli var på land!

Jeg fisket aktivt med en stang, makrellstrimmel og gummi ble det variert mellom, mens jeg hadde en semi-statisk med en saftig, stor makrellstrimmel, denne flyttet jeg noen meter på med jevne mellomrom. Det var sistenevnte som gav min første var.

imagejpg5_zpsce46e8d2.jpg

Endelig! Min aller første piggvar, liten, men det gjorde i n g e n t i n g akkurat da!

imagejpg2_zps9b57616a.jpg

Ahhhhhhh, salig...... for en følelse å lykkes etter lang tid og mange turer:-)

Kort tid etterpå landet jeg 2 små piggvar til mens jeg gikk rundt i en en slags flatfisk-rus, (den anbefales forresten på det sterkeste!)

imagejpg3_zpsbd4f4aa9.jpg

Dette var nr tre, nr to så nesten klin lik ut.

Nappingen dabbet så smått av og jeg gikk over til kun å fiske med en stang, den aktive. Jeg kastet og kastet og hadde fortsatt godfølelsen.

og litt ut på formiddagen forsvant makrellstrimlen fra synes mitt, den ble bare borte i sanda......

Det var denne som hadde sugd tak i agnet,

imagejpg6_zpsb10addb3.jpg

905 gr slettvar, lykken var komplett!

imagejpg4_zps03ff32ad.jpg

Slettvartryne!

Jeg er mer en fornøyd med å ha fått både slett- og piggvar på samme tur når det endelig løsnet. Piggvarene var bitte små, men det er helt greit, art er art:-)

Slettvaren er jeg skikkelig fornøyd med, den syntes jeg var fin.

Takker til de som har fulgt tråden og de som har kommet med tips og kommentarer, det er alltid hyggelig!

Hilsen

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.