Gå til innhold
Fiskersiden

På ørekytejakt!


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Veldig mange av mine fiskekamerater har brukt dagen i dag på jakt etter digre eksemplarer av Salmo salar - ja, om ikke digre så i hvert fall årets første. Det kunne jeg også ha gjort - men jeg tenkte at "Nei - nå gjør jeg det motsatte - bare på bøll" - så dermed tok jeg med meg samboren min og ungene langt pokker i vold inni marka for å fiske etter ørekyte.

Ørekyta er en sterkt undervurdert fisk. Det er liksom ingen ingen som liker den. Ikke blir den stor, ikke har den prikker og fettfinne, og selv om det er en karpefisk er den ingen i meitemiljøet som er noe særlig ivrige på å gutse på den. Jeg tror ikke jeg har hørt om en eneste meiteklubb eller annen klubb som heter Phoxinus phoxinus.

Jeg derimot liker ørekyta godt - og synes ørekyte-fiske er et godt alternativ til å fiske laks. Drømmen er selvsagt å få n-rek på arten en vakker dag. Og det er jo ikke umulig siden gjeldene rekord er fra et av "mine" vann - nemlig Lutvann.

Men det var ikke Lutvann vi dro til i dag. En gammel markatraver hadde nemlig tipset meg om et bra vann - langt inn i marka - og seriøst: det var ikke mobildekning der!!!! I hvert fall: I dette vannet var det feit og fin ørekyte. Og de var mulige å komme på talefot med om de var i rette humøret.

Vi måtte kjøre en halvtime og gå en time, men vi fikk lønn for strevet! Snart var vi ved Ørekyte-vannet! Jeg velger å holde vannet hemmelig og håper på forståelse for det. Er fort gjort å ødelegge en god ørekytebestand!

Vannet var i hvert fall utrolig vakkert. Helt klart potensiale for å komme på Verdensarvlisten (er ikke bare kultursteder som kommer der, men også naturområder)

a01ub.jpg
Etter å ha diskutert taktikk over en pose potetgull start vi intensivt fiske etter innsjøens edle fiskeslag. Noen ørreter (også kalt Prikkepettere) plasket og forstyrret oss og var faretruende nær agnene våre innimellom - men slike utfordringer må man bare kunne takle om man er seriøs ørekytefisker!
a02s.jpg
a03ps.jpg
Ørekyte-huggene lot vente på seg. Og det er typisk med ørekyte-fiske. Man blir liksom aldri klok på de fiskene der - og det er det som gjør det så fascinerende! Hadde det bare vært å øse opp hadde noe av sjarmen vært borte.
Men vi ville nå gjerne ha fisk da, når vi hadde gått så langt. Så vi fisket videre - det er jo som en gammel kompis av meg en gang sa: "Plutselig så sitter den!"
a04jm.jpg
a05h.jpg
Og plutselig - så satt den!!!
a08i.jpg
Fantastisk!!! Den gamle markatraveren hadde rett! Dette skulle altså bli lykkedagen vår! For et hugg!!!
Det ble en nervepirrende fight som garantert overgikk det som evt har skjedd i Gaula, Otra og sånt i dag:
a081b.jpg
Og til slutt kunne - ja, dere tror sikkert det var jeg som var så heldig å kunne åpne ørekyte-ballet denne vakre juni-dagen. Men nei - det var dattera mi Silje! Her kan hun stolt vise fram dages første fisk!
a07a.jpg
Silje kan mer enn å fiske gjedde!
Kristian og Lise hadde derimot for lengt gitt opp. Dette var alt for vanskelig mente de. "Ørekytefiske er for spesielt interesserte" sa de. Men jeg kunne jo ikke gi opp. Jeg måtte få en rugg av en ørekyte så jeg hadde noe å vise til jeg også når vennene mine forteller om dagens bragder i de forskjellige lakseelvene.
Og for å gjøre en lang historie kort: Jeg fikk det til!!!! :thumbsup:
Jeg måtte bruke alle triksene i boka, alle triumfkortene jeg hadde i ermet og all min list og erfaring + at jeg hadde en real dose flaks. Men til slutt kom denne kjempen opp:
a09wo.jpg
Her er et bilde hvor dere ser monsteret enda mer tydelig:
a10yz.jpg

Drømmen gikk i oppfyllelse. Ikke drømmen om n-rek - det får da være måte på - men drømmen om å få en kanonbra start på ørekyte-sesongen.

Og dermed topper jeg og SIlje ørekytebørsen!

I natt kommer jeg til å legge meg med et smil om munnen :thumbsu:

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat:

Jeg derimot liker ørekyta godt - og synes ørekyte-fiske er et godt alternativ til å fiske laks.

Ha ha ....... morsomt, den skal jeg huske på. Utrolig hva man finner på for å holde sannheten på avstand.

Ellers var det en utrolig flott rapport og veldig fint at du tok med familien på tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.