Gå til innhold
Fiskersiden

Utsetting av ulovlige arter..


Recommended Posts

Med tanke på at denne tråden primært har handlet om den offentlige holdning mot spesielt karpe og mange feiloppfattinger og faktafeil kom jeg over et plakat hos den lokale dyrehandel idag. Var desverre ikke lur nok til å ta bilde av den, men dere kan sikkert finde en som er lik i andre butikker.

Denne poster var klistret på Koi akvarie og der stod det at det var strengt ulovligt at slippe karper og damfisk ut i naturen eller ha de i damme der det er risiko for at de slipper ut.

Dernest stod det at det var STRENGT forbudt at innføre/importere karper og damfisk på egen hånd til Norge og og brud på dette vil medføre strenge straffe.

På denne var det klippe klistret inn et fint lille logo fra DIrNat, men den var laget av butikken selv.

Jeg har ikke noe å utsette på denne poster, for det er jo sant og bare fin praktisk opplysning til hagedams eiere, utover at de kanskje kunne innkludere visse chicklide arter ;)

Men det jeg reagerte på var det med "import forbudet" Jeg veit at det er mange som handler akvariefisk i Sverige osv, men stemmer det at det er direkte forbudt f.eks. at købe koikarper til sin have dam eller for den saks skyld rene karper til ens dam i Sverige og ta dem med over grænsen?? Bare lurer:)

Trur nok det stemmer at det er ulovelig så lenge intensjonen er å sette de ut i friluft. Selv om det er en hagedam vil eventuelle parasitter kunne smitte i utløpsvann.

Storm og uvær vil også kunne føre til flom som igjen ødlegger dammer o.s.v.

Lukkede akvarium innendørs er jo en annen historie, der er nok reglene langt mer avslappet naturlig nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 112
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Muligens litt off Topic. Men.... Er det bare jeg som synes det er litt rart at et av bildene på hovedsiden til Fiskersiden.no er av en solabbor?

Sant det !! Takk for ørneblikket :) Forkastelig mener jeg , selv om jeg reagerte mest på teksten : "Mange mener at fluefiske er det eneneste riktige" Jeg spyr !!

@ Hooked : Skjerp dere !! Ikke gjør om fiskersiden til fluefiskesossesiden...

Fiskersiden er for sportsfiskere flest , for alle sportsfiske gren og bygget av sportsfiskere flest ( allroundere) , punktum. ( selv om fluefiske også er moro ;) )

Off topic så det holder fra min side ,ja. Dere får bare unnskylde 1 spontan reaksjon ( eller eksplosjon)

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg synes virkelig det så ut som en karuss.. Ligner hvertfall veldig på de jeg har fått her, men selvfølgelig kan jeg ha tatt feil. Det var jo ikke det beste bildet..

Uansett så klarte jeg rett og slett ikke mer av den lynsjestemningen som den mannen hauser opp til. Dette blir jo helt vilt. Jeg er for en diskusjon men den må jo foregå på ett sannferdig grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes virkelig det så ut som en karuss.. Ligner hvertfall veldig på de jeg har fått her, men selvfølgelig kan jeg ha tatt feil. Det var jo ikke det beste bildet..

Uansett så klarte jeg rett og slett ikke mer av den lynsjestemningen som den mannen hauser opp til. Dette blir jo helt vilt. Jeg er for en diskusjon men den må jo foregå på ett sannferdig grunnlag.

Veldig bra skrevet uansett om det er karuss eller ikke. Men ja, det er vanskelig å se på bildet... Syns den så litt for lang ut til å være karuss, men ikke vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt glad om man sluttet å omtale karpefisk som en homogen gruppe. Til sammenlikning ville det være absurd å omtale laksefiskene som en homogen gruppe arter. Det virker som det er mye overlagt uvitenhet om karpefisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt glad om man sluttet å omtale karpefisk som en homogen gruppe. Til sammenlikning ville det være absurd å omtale laksefiskene som en homogen gruppe arter. Det virker som det er mye overlagt uvitenhet om karpefisk.

Amen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.