Gå til innhold
Fiskersiden

Spørsmål fra politiker angående hva som kan gjøres for å forbedre forholdene for den norske sportsfisker.


Davidsen
 Share

Recommended Posts

Han kan åpne øynene og se litt utenfor landegrensene til dette landet og se hva slags potensiale og farer som preger denne formen for tidsfordriv. Veie det opp mot hva han trur han kan sanke stemmer for her i nisselandet Norge, og så love ting han neppe kan holde og så satse på det beste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukkede anlegg for oppdrett av laks/andre arter, ta vare på driten og spillfor

Sette opp kvoten på makrell for fiskefartøy, det er for mye makrell i havet, dette går utover sildebestanden

Totalforbud mot utslipp av miljøgifter som fks. Kvikksølv

Støtte til opprensking av gyteplasser for laks/ørret, lage nye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er naturligvis mange ting, og jeg har i mange år forsøkt å få dem til å tenke på et marint verneområde i oslo-og drammensfjorden. Der har etterhvert venstre vedtatt å gå inn for å forby bunntråling og bare beholde noen få yrkesfiskere. Det vil gi både bedre økonomi og økologi ut av fjorden som vi kaller Friluftsfjorden. Det er ikke tvil om at man mange steder langs kysten bør lytte til FN og innse at bunntråling er ødeleggende. Spurte på SV`s facebookside om hvorfor de gir blaffen i det FN sier ang bunntråling mens de mener at de som ikke fullt og helt, nesten religiøst, tror på FN`s klimaråd skal kalles miljøsvin. Innlegget ble sletta. En god bekreftelse..

Hvorfor ikke ta tak i miljøproblemene i oppdrettsindustrien og forlange at nye anlegg skal være lukket. Få vekk problemer med lus,rester fra foring,rømming pluss medisin og giftrester. Penger til restaurering av gyteelver/bekker og la for eks restaureringen av Enningsdalelva være et glimrende eksempel på hva man kan få til. Finnes vel også et svært vellykket prosjekt i Mandal. Bare det at en politiker spør slik, uansett parti, er gledelig. Det beviser at vi bare må stå på så lenge vi har gode argumenter.

Friluftsfjorden!

Endret av sarepta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tanke er at politikere sjeldent vedtar noe uten at det er økonomisk gevinst i den andre enden.

Hva med å bevilge penger til foreninger som kan bidra til å ta vare på fisken vår. Og jeg mener ikke nødvendigvis

kun laks og sjøørret. Alle er fokusert på laks og sjøørret, og det er vel og bra jeg er også det, men ikke det alene.

Vi har masse flott fisk av mange slag og med penger til kultivering i de riktige vannene kan det bli en stor kilde til turisme

og økt fokus på de bestandene vi har.

Penger til kursing av mange grunneiere, muligheter til å få kompensasjon for å fikse opp gytebekkene som er lagt i rør,

bevilgninger til fiskeforeninger slik at de har mulighet til å tynne bestander i vassdrag med tusenbrødre, og ikke minst lag tiltak for å heve fokuset på dette arbeidet og hvilke muligheter det vil bringe gjennom turisme, guiding, og alt som følger med.

Det vil på sikt bringe inn mer penger i kassen enn utgiftene ved å sette det i gang. I tillegg kan vi være ett eksempel for andre land å etterfølge..

Selvfølgelig vil jeg også stille meg bak de som mener overbeskatning av fjordene våre som følge av tråling og annet overfiske også er viktig og bør selvfølgelig også begrenses de fleste steder og stoppes helt der overbeskatning allerede har påført stor skade. Mulighetene ved turisme som følge av fiske på havet er minst like stort om ikke større enn i vassdragene våre.

Dette er selvfølgelig mine tanker om det, men det kan også medføre visse "ukomfortable" omstendigheter som fiskekort over det meste og restriksjoner på friheten vi sportsfiskere har i naturen vår. Dette må selvfølgelig ivaretas på best mulig måte. Og mulighetene for at dette er en ren utopi er overhengende store, men har man ikke store drømmer oppnår man heller ikke store ting har jeg hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Timingen med dette spørsmålet forkommer meg noe suspekt.Antar at det er for å fiske oppmerksomhet at han tar dette opp nå like før valget.

Pussig hvor mange utspill og spørsmål som kommer fra poltikerne nå FØR valget.

ETTER valget er det som regel stille fra alle poltikerne, da er de ikke lenger interissert i hva vi måtte mene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh...., det er mye.

Her er noen, hastig gjennomtenkt og litt på sparket.

- De som kontrollerer/selger eksklusive retter(laks) skulle vært pålagt "fritt" kortsalg en uke eller to i løpet av sesongen

- Dersom grunneier(utmark o.l.) ikke på fornuftig måte bekjentgjør hvordan/hvor fiskekort kan kjøpes, er det fritt fiske.

- Arbeide hardere for at stengsler o.l. som vanskeliggjør ferdsel langs elv/vann/sjø fjernes

- Flere muligheter for å sette ut båt

- Gjennomtenkt forvaltning, alle steder

- Bedre oppfølging mot forsøpling

- Flere/bedre rekrutteringsfremmende tiltak

- Bedre verdsettelse av sportsfiske som et "helsetiltak"

- Flere handicapplasser

- Fisketrygavgift for alle eller ingen av de(voksne) som fisker

- Bedre oppsyn

- Bli kvitt særregler (kun innenbygds f.eks)

- Mer penger til forskning

- Se på om det forgår prissamarbeid, mange sluker f.eks. koster jo det samme uansett hvor du kjøper det.

Forøvrig er jeg enig med det som andre har skrevet i foregående poster.

Endret av KjellArne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være ærlig : Det er få plasser i verden som kan tilby bedre forhold en det vi norske sportsfiskere har per dagsdato.Om spørmålet formuleres litt bedre og spørsmål blir : Hvordan kan 1 samlet stortinget bidra til at våre etterkommere får det ennå bedre , samt at naturressurser ivaretas ??

Vel, i tillegg til Bsaltes post 11 :

- Fiskelappen for alle som fisker i Norge ,bosatt i Norge og uansett nasjonalitet !! Slik bidrar til at gjeldende regler blir kjent og følges av alle som fisker. Hvorfor er det greit å akseptere "jegerprøven" og ikke så greit å innføre "fiskerprøven" ?

- Fiske og fangstetikk innen naturfag på skolen

- Fast fiskeredskap, bortsett fra teiner, kun til yrkesfiskere og i utsatte områder

- Nei til garn under og 1 tid etter sjøfugl klekketid nærmere en 1 nm fra kysten, også for yrkesfiskere.

- La Marinen ( Kystvakt) få den jobben med å følge at reglene følges av alle- også yrkesfiskere. USAs kystvakt kontroll er 1 godt eksempel

- Øk fiskekvota som turistene kan ta ut av landet til 30-50 kg. Slik bidrar til mindre smugling. Lisens for å fiske i Norge når man ikke har fast bopel i Norge kan handles på vei inn i Norge , og leveres utfylt med fangstmengde på vei ut av Norge. Leveres ikke lisensen ut av Norge, får man ikke lisens på vei inn til Norge neste gang. Indra alt fra bil til fiskeutstyr til fiskesmuglere som ikke respektere kvoten !!

- Plikt til fangst registrering hos verten som tar inn utenlandske fiske turister

- Og til slutt kaster jeg 1 liten stein : Forby all type direkte eller spesifikk etter haifiske eller etter fisk som er i faresonen.

Men, men, som vi alle vet : Alle politikkeres løfter før 1 valg er like ekte som 1 par silikon pupper...

- Se på om det forgår prissamarbeid, mange sluker f.eks. koster jo det samme uansett hvor du kjøper det.

Forøvrig er jeg enig med det som andre har skrevet i foregående poster.

_ Har det falt deg in at råvare prisene er globale og at det meste lages i Kina ? ;)Det er som å handle bensin og diesel, prisene er så å si det samme uansett hvilke stasjon du bruker.

Men for å trøste deg Kjell , kan du handle hos meg. Jeg velger å produsere i Norge og da er det ikke samme pris som hos resten ;)

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropo det, kanskje ta opp gammalt bruk hadde vært fint.

Etablert prosedyre allerede Rage. Om noen vet om slike tapte bruk, er det bare å melde i fra til Fiskeridirektoratet.

Edit : Link til formålet : http://www.fiskeridir.no/fiske-og-fangst/aktuelt/2012/0812/meld-fra-om-tapte-fiskeredskaper Yrkesfiskere selv er de største syndere... Om vi sportsfiskere kommer bort i noen , er direktoratet takknemlig for opplysninger. Jeg har selv meldt om slik flere ganger, og yrkesfiskere selv fra området har rensket posisjonene jeg har gitt...Flott jobbet :)

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg ikke er den aktuelle politikeren som trådstarter omtaler, vil jeg likevel gjerne takke for tilbakemeldingene som er kommet her.
Her var det mange gode innspill, som favner et vidt spekter av politiske felt!

Timingen med dette spørsmålet forkommer meg noe suspekt.Antar at det er for å fiske oppmerksomhet at han tar dette opp nå like før valget.
Pussig hvor mange utspill og spørsmål som kommer fra poltikerne nå FØR valget.
ETTER valget er det som regel stille fra alle poltikerne, da er de ikke lenger interissert i hva vi måtte mene.

Det stemmer at det er mange politikere som er rundt omkring i sine respektive fylker nå, og jeg skjønner skepsisen, men jeg vil påpeke at Venstre har snakket om dette temaet også utenfor valgkampen, og da spesielt i forbindelse med Oslofjorden, samt villaksens vilkår. Det er fem år siden Venstre foreslo en helhetlig verneplan for villaksbestanden, tre år siden Venstre la fram forslag om en helhetlig verneplan for Oslofjorden, i 2011 (etter valgkampen ...) foreslo Venstre å gjøre Oslofjorden til Friluftsfjorden, og i fjor sa vi nei til å gjøre norske fjorder til avfallsplasser for gruveindustrien.

Venstre har kommet med utspill og stilt spørsmål både nasjonalt og lokalt. Vi kan helt sikkert bli enda bedre på en rekke punkter, og det er derfor vi stiller spørsmål, fordi vi vet at vi alene ikke sitter på alle svarene. I tillegg har Sarepta vært flink å drive lobbyvirksomhet for saken, både gjennom direkte kontakt med oss politikere og gjennom Venstres diskusjonsfora: Liberal.no . Det står fritt fram for alle å gjøre det samme.

Mvh

Sesselja Bigseth

Listekandidat for Venstre i Akershus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et godt svar til det:

Slutte med artsrasisme.

Støttes.

Og et par ting til:

- Heving av tollgrensa fra 200 kroner til, tja... 10000?

- Staten spanderer frakt på alle forsendelser av sportsfiskeutstyr fra Japan.

:beer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støttes.

Og et par ting til:

- Heving av tollgrensa fra 200 kroner til, tja... 10000?

- Staten spanderer frakt på alle forsendelser av sportsfiskeutstyr fra Japan.

:beer:

Det hadde jo vært noe;) Men det hadde vært enormt om de kunne hevet grensa til 1000 om ikke annet... eller hva med å få skrive av fiskeutstyr på skatten :)

Endret av halvorhg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jo vært noe;) Men det hadde vært enormt om de kunne hevet grensa til 1000 om ikke annet... eller hva med å få skrive av fiskeutstyr på skatten :)

Tja, det er jo lov å drømme... Får ikke Megabass stenger under tusenlappen. :notfair:

Men ja, tollgrensa burde heves uansett og 1000 hadde gjort mye.

Endret av CrazyForEsox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og allerede her ser vi problemene, ikke engang en så ensartet gruppe som sportsfiskere ;-) er enige om grunnleggende ting..

Jeg mener f.eks oppdrett på land er skadelig for sportsfiske i dette landet(ikke de som fisker laks/sø kanskje men alle andre)-lukkete anlegg i sjø er løsningen

jeg mener også at å heve tollgrensen til 1000kr omtrent ville tatt knekken på det som var av lokale sportsfiskebutikker-og kanskje også endel av de norske nettbutikkene for sportsfiskere, med de følgene det ville hatt

-

Endret av Karl Inge S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og allerede her ser vi problemene, ikke engang en så ensartet gruppe som sportsfiskere ;-) er enige om grunnleggende ting..

Jeg mener f.eks oppdrett på land er skadelig for sportsfiske i dette landet(ikke de som fisker laks/sø kanskje men alle andre)-lukkete anlegg i sjø er løsningen

jeg mener også at å heve tollgrensen til 1000kr omtrent ville tatt knekken på det som var av lokale sportsfiskebutikker-og kanskje også endel av de norske nettbutikkene for sportsfiskere, med de følgene det ville hatt

-

Joa, selvfølgelig ville det gått ut over norske butikker, ingen tvil om det. Men greia er at i et lite land med få innbyggere så blir utvalget av utstyr alt for smalt for de av oss med spesielle interesser (fetisjer? :D ). Det finnes mye fint der ute i den store verden som aldri kommer til å dukke opp i norske butikker.

Det jeg trenger som finnes i Norge kjøper jeg uansett i Norge, selv om jeg kan spare på å bestille det fra utlandet.

Endret av CrazyForEsox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytte forvaltninga av lakse-elver tilbake på Fylkesnivå. Eks: Miljødirektoratet har nettopp innført ytterligere begrensinger i sportsfiske etter laks i samtlige elver i Nord-Troms og vest-Finnmark på grunn av liten oppgang i Reisaelva. Når vedtakene gjøres så langt unna distriktene det gjelder av folk uten tilknytning eller kjennskap til de lokale forholdene - og gjerne av folk som skal markere seg for å berettige sin eksistens - så får man sånn forkastelige vedtak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt utopisk kanskje, men se på tiltak som kan tilbakeføre nordatlantisk blåfinnet tunfisk eller makrellstørje som den heter :dribble:

Når jeg tenker meg om vil vel det faktum at den skulle kommet tilbake tyde på at havet er såpass rikt på næring og såpass godt balansert at vi ikke har noen særlige problemer å snakke om lenger i havet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten endring innen det strafferettslige hadde også vært på sin plass: hvis man putter en 50-lapp i en kopimaskin åker man i fengsel og hvis man snyter på skatten så... vel, man snyter ganske enkelt ikke på skatten. Men derimot hvis man gjør uopprettelig skade på villmark eller vassdrag så får man kanskje en bot som svir littegrann.. men ikke noe man mister nattesøvnen av. Dette er ganske lite igjennomtenkt med tanke på de som skal arve både villmark og vassdrag etter oss. De kan fort være mer avhengi av disse enn det vi er idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder sjøørreten så burde det fokuseres mere på gyte og oppvekstforholdene i elvene, og videre få skikkelig oversikt over hva som virkelig vandrer ut av elvene, så lenge gyteforholdene forringes og i veldig, veldig mange tilfeller er blitt rasert til det ugjenkjennelige og rett og slett fjernet fra jordens overflate, så er det en selvfølge at bestandene etter hvert blir mindre og mindre, dette er jo ingen rakettforsking..

Når en ser på hva som har skjedd i trondheimsområdet, der rundt 20 av 30 viktige gytebekker/elver er rasert så til de grader at noen av de i dag faktisk har opphørt å eksistere, så kan man jo spørre seg selv om hvilke tiltak som bør gjøres..

Hvis man da ikke umiddelbart kommer på svaret, så har man i hvert fall ingen verdens ting å gjøre i hverken miljødepartement, storting eller i lokalpolitikk!

I mitt hode er det i hvert fall ikke kilenotfisket eller annet havfiske som er skyld i at ørreten ikke har noen steder å gyte, hvordan i all verden skal bestanden kunne styrkes eller opprettholdes når det ikke finnes tilstrekkelige gyteområder eller smolt som vandrer ut i havet..?

All regulering og rasering av elver og bekker må opphøre ASAP!

I tillegg må det innføres strakstiltak til for å forbedre gyte og oppvekstvilkårene, det finnes ikke noen som helst grunn til videre debatt eller tidkrevende utredninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.