Gå til innhold
Fiskersiden

Havål på dagtid


Snekkerespen
 Share

Recommended Posts

Etter sigende er havål nattaktiv, men etter 8 resultatløse netter i jakten på den, bestemte vi oss for å prøve noe nytt.

Kristian (på campellen) fikk en havål på 14 kg på dagtid ved en tilfeldighet for noen uker siden, og nå skulle vi prøve igjen på samme plass.

Kl 9 presis ble Kristian hentet og en gode time senere var vi på plass der vi skulle parkere bilen.

Etter å ha pakket ut fiskeutstyret fra bilen var vi klar for en halvtimes tråkking i ulendt terreng. Turen gikk for så vidt upåklagelig uten verken fall eller plumping i myrer.

Vel fremme ble stengene agnet med store makrellbiter på 10.0 kroker som i sin tid ble lempet ut 10meter fra land. Stedet vi fisket er bratt og du kan pilke på 40 m med en surfstang. Nedenfor skrenten er det sandbunn og kraftig strøm og alle forsøk på å spenne opp lenger fra land er håpløse. Strømmen tar lodd og agn rett inn i fjellsiden igjen. Dette sammen med en god del sprekker i fjellet er trolig grunnen til at denne kom opp etter knappe 15 minutter.

post-26423-0-63048300-1381170848_thumb.j

Etter å ha sett T-BEAR sin flytedress etter posering med havål ble det heller dårlig med bilder men et lite bevis må en jo ha.

Fighten var for øvrig heller heftig og alle historiene om hvor sterk den er ble personlig bekreftet. Dette var gøy :showoff:

Ikke lenge etter var Kristian sin stang på vei ut i sjøen, og etter et tilslag som han skal prise seg lykkelig over at satt som det skulle, var nok en havål på vei opp fra dypet. Heller ikke denne var særlig villig til å komme opp. Tilslutt måtte den likevel gi opp og se havet fra oven i stedet. På en liten halvtime hadde vi fått opp 2 havål, og det midt på dagen. Her skulle en ha vært på natten når den blir aktiv.

Etter dett var det stille bortsett fra de evindelige krabbene. Ca 4 timer etter den første ålen snudde strømmen igjen og nok en gang peip det i nappvarsleren til Kristian. Han fulgte same prosedyre som sist og denne gangen var det også fast fisk. Han mente det var matfisk, for denne oppførte seg mer som en torsk med tunge napp i snøret. Overraskelsen var derfor stor når det viste seg å være enda en havål.

Alle 3 Havålene var støpt i samme form og var 6-8 kg (estimert, j........møkkavekt).

Noen smånapp senere dukket denne karen opp:

post-26423-0-69385600-1381170868_thumb.j

Etter Kristian sine estimater ca 5 kg og et velkomment tilskudd på matfatet.

Vi fisket noen timer til uten alt for mye aktivitet og da klokken ble halv-seks var vi begge klar for å reise hjem.

Alt i alt en meget vellykket tur for min del, ny art, og ny pers på Brosme. (Uten vekt).

Vi klart forresten tilbaketuren til bilen uten uhell også.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NICE! :D Virkelig bra!

Hvis ting klaffer skal jeg selv få testet denne plassen på lørdag... Ser virkelig frem til det.

Havål er aktiv også på dagtid. I den engelske kanal fisker de havål fra båt om dagen også.

Nå har jeg sett "Tube-You"-videoer fra dykking på noen plaser i Øygarden, der havålen svømmer fritt i vannet på 10 meter midt på dagen (så videoen først for 1 år siden), men det var her jeg fikk min første havål, men det var på natt og før jeg så videoen på "U-Tube". Har også tidligere sett havål tatt fra land i Irland midt på dagen. Tok selv en havål i juni i år, en tidlig morgen, like etter at det var blitt lyst.

Egentlig er det "bare å" satse målrettet på de rette plassene med rett agn, så kommer det nok flere rapporter om havål både på dagtid og fangster året rundt.

En annen ting, nå er det jo rapportert om fangster mer eller mindre hele året. Vi har hatt havål på land i Bergen ihvertfall, alle 4 årstidene.

Høsten er nok fremdeles høydepunktet (inntil noen knekker koden, noe som kanskje er i ferd med å skje).

Endret av Kim Rasmussen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok på meg våtdrakta ( temperaturen tillater det fortsatt) ALDRI sett så mange havål samlet på samme sted !! Da snakker jeg om 30 kg + og på bare 20 meter her ved Arendal !!

Edit: Aktive i lyse dagen. Herlige vesener å bli kjent med under vannet

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra! Men jeg må spørre... Du sier det er 40m dypt, fikk du brosme på 40 meters dybde? Har jeg misforstått noe? Jeg trodde brosme var kun dypt, 200meter og der om kring.

De bor omtrent fra fjæra og ned til 1000 meter. Har fått brosme på jigg på 15m tidligere, for å illustrere hva drittfisken kan finne på å gjøre.

Ellers: grattis med fine havåler! Kult at de lar seg fange på dagtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra!!

Og bra å lese en rapport fra den kanten.

Schiso, brosmene finnes på alle dyp, fra en halv meter til 8000, det eneste man trenger for å få dem er å ikke fiske etter dem.

De bor omtrent fra fjæra og ned til 1000 meter. Har fått brosme på jigg på 15m tidligere, for å illustrere hva drittfisken kan finne på å gjøre.

Ellers: grattis med fine havåler! Kult at de lar seg fange på dagtid.

Da vet jeg det!

Endret av PeterSL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt rått. Grattis so mye.

Har fisket bunnmeite en god stund og tror har fanget en del brukbar fisk men har aldri fanget havål, som egentlig står veldig høyt på ønskeliste. Fisker stort sett i Øygarden på Sotra. Jeg tror at jeg fisker på riktig måte, og bruker makrell som agn. Da må d være feil sted, siden jeg har aldri truffet noen som drev med seriøst surffiske. Enda verre, har aldri sett noen som fisker meitefiske. Fant ikke noe stedenavn derfor antar jeg at d e et hemmelig fiskested.

Siden jeg fisker alene d tar veldig lang tid å oppdage nye fiskeplasser derfor spørsmålet eller be om litt hjelp er: kunne dere påpeke meg litte grann hvilken retning må jeg lete etter? Eller enda bedre-om kunne jeg være med på en fisketur? D skulle være kanon kjekt å fiske i selskapet. P.s. om dere vil ikke skrive noe her i forumet, kan skrive privat.

Tusen takk i forhond. Mvh Artur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.