Gå til innhold
Fiskersiden

Høstfiske etter stam med ny pers.


Stian N E
 Share

Recommended Posts

skjell_zpsc9be20bb.jpg

Stam er en stilig fisk. Den fighter bra, er pen og se på og enkel i matveien. I Norge har den kanskje ikke den høyeste statusen blant elvefiskene (utenfor meitekretser), men i for eksempel England er det en meget populær sportsfisk som fiskes hele året og nyter en velfortjent respekt blant fiskere.

I oktober de siste par-tre årene har jeg tatt men en tur eller to med feederstanga og kokt reke etter nettopp stammen. Det er et enkelt og trivelig fiske som jeg er så heldig å ha få minutter hjemmefra. Lørdag formiddag var det tid for høstens første tur.

finplass_zps36a9d8f3.jpg

Feederen er fylt opp med rekehoder og skall, på kroken sitter en saftig reke, alt lempes passe langt ut i elva. Bare å sette seg godt til rette og vente på at det skal "dunke" litt i stangtuppen (fisk som roter rundt på feederen) for så å sette tilslaget når det napper tydeligere, slik er det nå i alle fall i teorien.

Jeg slet felt i med å kroke fisken i praksis i helga, jeg hadde 10 tydelige napp/fisk, men landet kun 2. Uansett, det er moro med litt action !

tackle_zps04e26c21.jpg

Bilde av tacklet :lol: Det er mye vannvekster i Drammenselva. Slik så tacklet ut etter hvert kast, måtte sveive det inn gjennom et "belte" av gress.

Som nevnt nappet det jevnt, tok ikke mange minuttene fra agnet landet til det nappet, så godt som på hvert kast. Etter flere bom-tilslag droppet jeg å fylle feederen og fisket kun med krokagnet, men hjalp ikke på krokingsprosenten, jeg kløna bort flere fisk likevel !

....men et par fisk landet jeg....

145_zps83cf74f9.jpg

Dette var første, 1,45 kg "Elvesølv" :)

Litt senere (og et par missa tilslag) var det fast fisk igjen, god tyngde og fighta bra inne på det grunne vannet.

221_zps8ef98607.jpg

2,21 kg og ny pers, tjo ho !

bredrygg_zps5c4b6bad.jpg

Bred og fin rygg.

farvel_zpse45ebd20.jpg

På gjensyn ! Vakkert, snufs... :)

Det var en knall tur, koste meg i meitestolen, mens bilene jaget forbi på den andre siden av elva, sikkert til et overfylt kjøpesenter...

is_zpsaed4c694.jpg

"....Her kommer vintern...." for å sitere Jokke. ....men satser på en tur eller to til før isen legger seg på elva.

God høst !

Hilsen

Stian

Endret av Stian N E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.