Gå til innhold
Fiskersiden

Hvordan finne ut hvilke dager det er bra fiske?


Athrox
 Share

Recommended Posts

Hva burde man sjekke? Vindforhold? Vannforhold? Og hvor sjekker dere dette, kan dere linke til sidene?

Det er ganske dritt å kjøre i en halvtime for å fiske, så når du kommer fram er det 3 meter lavere vann en standard, helt vindstille og ikke noe strøm i vannet, da er det umulig å få fisk. Hadde vært veldig deilig å få sjekka disse tingene på forhånd og planlegge turer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohoi :)

Jeg pleier å Google "Vannstand" eller "Flo/fjære" også stedsnavnet der jeg skal fiske og prøver å time turen så jeg treffer på oppadgående høyvann....altså når tidevannet snur fra lavvann og frem til det er maks høyvann....det funker for meg....bunnforhold sjekker jeg på gulesider sitt sjøkart, og fargeguiden til sjøørret finner du om du googler "fargeguide sjøørret asgeir Alvestad".

Sol opp og ned finner jeg på storm.no

Kunne lagt inn linker til deg, men pc'en min er desverre noe føkka så jeg får det ikke til....

Det finnes oversikt over bettider basert på månefaser, men den har jeg aldri brukt så jeg har dessverre ingen erfaringer å komme med der. Tror de er mest retta mot laks om jeg ikke tar helt feil....

Sånn pleier jeg å gjøre det.....håper det var til noe hjelp :)

Skitt fiske :)

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undres hvor Rage tok de 3 meterne ifra. Kan i alle fall ikke være fra Sehavnivå.no. Der fremkommer det omtrent 40-50cm differanse. 3 meter differanse skjer vel sjelden uansett om man er i Finnmark.

3 meter differanse skjer vel bare 365 dager i Tromsø...

Endret av BAN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo ganske stor forskjell på artene hvordan de påvirkes av flo, tidspunkt osv.

Det beste er å velge en kontrollart og et kontrollsted og så bygge opp empiri på de forskjellige forholdene. Først når du er sålangt har du egentlig noen nytte av å sjekke forholdene.

Tommelfingerregel er dog pluss/minus et time på flo, og skumring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ban. Langt ifra 3 meter differanse der nå for tiden i alle fall. Snarere 160-170cm.

300cm høyvann i forhold til 0 punkt skjer vel nå og da men.


Ølgylt. f.eks Torsk biter best (i alle fall her) 4-2 timer før flo. og samme etter. Da tidevanns strømmen er kraftigst. +/-1 time før flo er det for stille. Derimot synes jeg Sei biter godt i det tidsrommet. Og Lyr fra skumring til svarte natta.

Men det er kanskje litt steds bestemt.

Potemkin. Du tenker sikkert på huggtabellen nå. Den er fremdeles i napp og nytt, og tar utgangspunkt i månens posisjon.

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

image14.gif

Store deler av landet har et snitt på mer en 3 meter tidevannsforskjell. Narvik og Vadsø har 3,6 meter...

Kilde

Største forskjell jeg selv har observert er rundt 5,5 meter på en dag. Målt ved å stille meg i vannkanten og finne et punkt i øyehøyde. Gå opp til punktet å gjennta opperasjonen helt til jeg kom opp til der vannet hadde vært. Mer en 3 ganger min egen høyde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har tid/mulighet til å fiske er det er god dag til å fiske ;)

Enklere blir det ikke, hehe.


Det sikreste er å ta en kalender å krysse av hvilke dager du har mulighet til å fiske.

Alle dagene du ikke har krysset av er det garantert brukbart.





Slår aldri feil - bankersmetode

/sign

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.