Gå til innhold
Fiskersiden

en ølgyltisk mal


Ølgylt
 Share

Recommended Posts

Som de fleste har fått med seg driver Hooked med Bernt Nor i spissen med å samle hele fiskernorge til et domene, og det hviskes i hjørnene om at de ønsker å kalle dette nye landet opp etter seg, men siden Hooked ikke klinger så bra som navn på et land er det Herr Nor de fleste alternativene kommer fra. Norpolen, Normarka og slikt, men det de fleste heller mot er nok Norge.

En av konsekvensene av denne samlingen er at de fleste gode rapportskrivere er hanket inn og skriver hooked-artikler i stedet for rapporter. Og mye bra kan sies om de, men en ulempe er det. De blir alle informative og bra, men særlig morsomt er det ikke. Og her skal jeg komme til poenget. Dette levner et gapende hull som nye talenter kan fylle.

For mange fremstår det å skrive en rapport som å fyllekjøre etter Northug (nyere versjon av å hoppe etter Wirkola), rett og slett litt skummelt og vanskelig. Men det er ikke vanskelig i det hele tatt å lage en passe god rapport som mange vil ha glede av å lese. Og for å gjøre det enda lettere presenterer jeg her en Ølgyltisk mal for rapportskriving.

Trinn en er å pelle seg ut på tur og ta noen bilder. Fotoentusiastene her inne har mange tips og mer men egentlig mindre berettiget kritikk å komme med, men bare drit i det. Knips i vei, så lenge du får med deg mesteparten av fisken og litt hav/vann i bakgrunnen er det bra nok. Det er også lurt å knipse et par bilder med litt horisont og natur, men pass på at du ikke avslører gromplassen din eller andres ved et uhell.

Vel hjemme plasserer du bildene i en filmappe, og så er du klar.

Bildene kan du f.eks laste opp på photobucket.com

photobucket_zpsc49e2e0b.jpg

Som er en enkel site å bruke. og det tar ikke lange tiden å registrere seg en bruker.

Når du har lagd deg kontoen trykker du på Upload og får dette bildet opp

dropandrag_zps538642ca.jpg

Så åpner du filmappa med bildene, og Crt A og drar alle bildene over. Hvis pcen din er like treig som min er dette et velegnet tidspunkt å ta seg en kaffe og en røyk, og når du har gjort det ligger bildene klare. Velg view uploads så ser du alle du har lastet opp.

Så går du inn på fiskersiden, velger passende forum (landsdelforum er oftest greiest) og trykker opprett emne.

Så tilbake til Photobucket,

kopi_zps0719525c.jpg

Hvor du trykker på linkvinduet under bildet og kopierer

så inn på fiskersiden

oglim_zpsfdd82b79.jpg

Hvor du trykker på lim inn bilde, og kopierer inn adressen i popupboksen og trykker enter.

Dette gjør du med hvert bilde du skal ha med , det er lurt å la det være noen åpne linjer mellom hvert bilde.

Når du da har alle bildene liggende etter hverandre, er det på tide å tenke bitte litt.

Som en hjelp til dette skal jeg bygge opp en liten rapport for å vise.

Her er en bildeserie fra en tur

kart_zpsaa36b896.jpg

P5200007_zpsb2cee1a4.jpg

P5200003_zps144737be.jpg

P5200012_zpsffbe5fb2.jpg

P5200015_zps71bdbd57.jpg

P5200017_zps35d7c572.jpg

Hvis man scroller gjennom bildeserien ser man at bare bildene faktisk forteller en liten historie i seg selv, og denne historien er selve rapporten, du trenger bare å putte inn litt detaljer.

Men for å løfte rapporten fra å bare være historien om en tur til å være en bra rapport trenger du en ting til. Et bærende tema. Dette temaet kan være absolutt hva som helst, men for å gjøre det enkelt for deg selv bør du velge noe du tilfeldigvis tenker på for tiden. En seriekamp, en situasjon på jobb, et værfenomen, et latinsk sitat eller gudene vet hva du egentlig tenker på. Det blir som regel morsomst hvis det er passe absurd, men samtidig på et eller annet vis har litt med fisking å gjøre. Til min rapport velger jeg da inkongruensen mellom fisk på facebook og fisk på fiskersiden. Og så er det bare å skrive en liten innledning.

F.eks slik.

Ølgylt er en pussig skrue, mens Helge Gabrielsen er en ganske vanlig mann. Og der Ølgylt helst skulle suttet i båten og suttet på en jervunge (billigere øl en bjørnunge) sitter Helge Gabrielsen hjemme foran pcen og er sliten etter jobb. Og siden sidene han har oppe som regel er fiskersiden og facebook (samt værsider (jeg er født i væren og er derfor værspammer)) så kan ikke han unngå å legge merke til at facebook florerer av nye rekorder og teknikker, mens fiskersiden ikke gjør det.

Siden verken ølgylt eller Helge gidder å spikre lungevindu, ettersom den vestlandske skjærgården gjør at du kanskje har 20 cm å vade på før det blir for dypt, og ikke gidder å fiske mikroarter uten at solen skinner og livet leker, og allerede har fått sine to nye arter i år, så er det eneste reelle alternativet for nytenkning å fiske litt grunnere enn vanlig.

Dermed har jeg lagd en enkel innledning, som ikke avslører alt for mye om hva rapporten kommer til å slutte med.

Og så er det bare å skrive en liten kommentar til hvert bilde, omtrent slik:

Og kartet viste meg en fin plass innenfor fin rekkevidde med 6knopsbåten min.

kart_zpsaa36b896.jpg

Og jeg putret meg dithen og ankret opp på rett plass og satt ganske snart og beskuet dette:

P5200007_zpsb2cee1a4.jpg

Det er ingen som trenger å nevne at den grunnen var kompakt stein, og at jeg trengte 5 forsøk før ankerkjettingen lå på riktig plass.

Siden det var såpass grunt, og relativt tidlig på kvelden startet jeg med å slippe ned et par 10er mosquitokroker med reke på. Sypikenappingen var der med en gang, men det var noe betraktelig større som fattet interesse for rekehalene. Dette måtte jeg jo finne ut hva var. Og agnet opp min sedvanlige 1/0 owner mutu light. Og skuffelsen var stor (mens fisken ikke var det) når jeg så hva det var som likte reke.

P5200003_zps144737be.jpg

Ikke like ille som brunsnegler, men en trekilos lange er omtrent som å få servert claustaler når man ber om å få en øl.

Da tenkte jeg at jeg like godt kunne fiske på sypikene. og de var med på leken

P5200012_zpsffbe5fb2.jpg

Dette var den største av dem på litt over 80 gram.

Men været viste hvorfor Bergen av og til er verdens beste by å bo i, og lyden av kokende vann på primusen er ufattelig trivelig, så det gjorde meg egentlig ingenting at fisket var av det meningsløse slaget.

Smålangene fortsatte å konkurrere med sypikene om rekehalene, så måkene koste seg med flytende buffet av de nevnte artene.

Det kan være verdt å bite seg merke i at en 10erkrok er nok til å kjøre inn en 2-kilos lange, men ikke sterk nok til å løfte den etter. (BIG surprise, ikke sant)

Plutselig fikk jeg besøk av en art jeg synes er mye morsommere.

P5200015_zps71bdbd57.jpg

Litt over to kilo, og en perfekt matfisk.

Mens jeg nå satt der så begynte jeg så smått og tenke på alle disse rekordene som florerer på facebook, og det slo meg at i fjor på samme tid hadde jeg satt flere nye langeperser, som ville passet fint innimellom. Så jubelen sto i taket, som riktignok er veldig lavt i (ka)hytta, når jeg faktisk landet en ny langepers, om enn ikke i den optimale enden.

P5200017_zps35d7c572.jpg

Ikke siden gjeddefiskedagene mine har jeg opplevd å få fisk som er mindre enn tackelet. (Vel det er ikke sant, men det hørtes riktig ut å si)

Og med denne knusende rekorden i boks kunne jeg lette anker og putre innover, akkurat idet det egentlig ble spennende å fiske.

Og så kunne jeg snu trenden med å putte en rekordfisk på fiskersiden og ikke på facebook.

Som dere ser: intro og avslutning er om det samme, og dermed bindes rapporten sammen, og det hele ser helt ok ut.

Så nå venter jeg at det dukker opp mange morsomme rapporter fra både vellykkede og mindre vellykkede turer til glede for oss alle.

Og hvis noen ønsker flere tips er det bare å spørre i vei. Jeg sitter altfor mye foran pcen uansett.


Og jeg glemte å si at navnet på rapporten er verdt en ekstra tanke. Får du til noe som klinger får du flere lesere.

Men kommer du ikke på noe så kall det noe som "en tur etter utur", "Fisken er så snill så, den biter ikke", "mandags kveld ved vestlandskysten" eller sånt. Så viktig er det ikke. De fleste klikker på nye poster uansett

Endret av Ølgylt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin guide til rapportskriving! Særlig er det "legge ut bilde delen" er nok nyttig for mange.

Håper det kan bli en oppsving i rapporter her på forumet igjen. Rapporter er alltid artig synes jeg og en viktig del av det som holder forumet levende.

Håper rapporter fortsatt har livets rett her på forumet og ikke bare på diverse blogger rundt omkring.

Kom igjen alle FSere, store og små, la rapportene strømme på:-)

Hilsen

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng Helge og Ølgylt. Fin guide til rapportskriving også.

Vinkler det hele fra mitt ståsted:

Merker nå selv at jeg bruker mer tid på FB-gruppen "Norske artsfiskere", enn jeg gjør på FS-forum.

Årsaken for min del er at jeg ser ansiktet til fiskeren med navn og det hele. Jeg kan til og med driste meg til å legge dem til som venn...!

På forumet har de fleste brukerne et nick. Et nick er vel og bra, men det er "nesten" umulig å få oversikt over hvem som er hvem "in real life"...

* Kanskje alle burde bruke sitt fulle og hele navn på forumet også?

Det er litt kjipt at det er lite rapporter å lese på nå om dagen på FS. La meg se, jeg har vel laget kun en rapport i år... på årets første dag.

Jeg kommer stort sett til kort når det gjelder tid. Det er så mye lettere å bare legge ut noen bilder på FB og skrive inn art, vekt og mål - ferdig!

10+ til Ølgylt som kanskje er den som krydret FS med flest (morsomme) rapporter! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir nok malen og linke til når folk har problem med bilete og den slags, bra initiativ! :)

Ang. rapporttørke:
Eg likar særs godt ein god rapport sjølv, og er òg glad i å skrive (til dels laaaaange) rapportar. Eit mobilbilete på FB med ei vekt og ein fisk blir ikkje det same. Eg for min del sparar alltid med å poste bileta på FB til etter rapporten, sidan rapporten då får meir merksemd, og faktisk blir lest. Ein god rapport med mykje informasjon kan i tillegg til å være underhaldande, òg være mykje meir lærerik enn eit bilete på FB, om den er skrive med nettopp spredning av kunnskap i bakhovudet. (Der har eg ein del å lære)

Etter at eg vart NKML-medlem, har mesteparten rapportane havna der, men eg har (nesten) alltid lagt rapportane i FS etterpå. Unntaka er når eg rett og slett har gløymt det, eller når dei også har blitt posta på Hooked, og dermed blir lagt i forumet automatisk.

Det er trist om forumet "visnar", for det ligg tonnevis med god ekspertise blant brukarane her, og det er ein super ressurs for kven som helst som lurer på ting. Når det blir lenger og lenger mellom besøka, blir jo òg responstida og aktiviteten lågare, og det blir ei sjølvforsterkande effekt.

No veit eg ikkje kor mange registrerte brukarar det er på forumet totalt, men trur det er femsifra, og eg trur ikkje FS-gruppa "Norske Artsfiskere" har all skyld i rapporttørken, sidan dette er ei relativt lita gruppe for oss ekstra rare. Men når det er sagt, kan det jo hende at det finnast tilsvarande FB-grupper som "Norske SØ-fiskere", "Norske Laksefiskere", "Norske Torskerykkere", "Norske Gjeddejegere", "Norske Kveitefiskere", "Norsk Horkforbund", "Norske Trollere" osv., og at desse tilsammen "sug FS tomt" for aktivitet.

Eg er fortsatt daglig innom FS-forumet, og gjerne meir enn det som sunt er, i tillegg til Facebook. Spesielt eksamenstida verkar stimulerande for min bruk av begge deler.

Men er einig med Kim; Det er faktisk greit å feste eit navn til fjesa. Terskelen for kontakt, bekjentskap og kameratskap er mykje lågare på Facebook, og det blir mykje lettare å spør etter tips/triks/guiding/plassar. Skjølv om kanskje FS som forum har tapt litt, har i alle fall artsfiske i Noreg BLOMSTRA på FB, med stadig nye medlemmar, som får nye artar i fleng, og der artar blir identifisert på minuttet mens ein fortsatt har fisken i handa.

Endret av Dr. Hook
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du røsker tak i oss trege grå massen Ølgylt, vi må bli flinkere alle som en.

For min egen del stryker jeg vel på pkt. 1: pelle seg ut på tur og ta noen bilder, men når den tid kommer skal jeg tute meg poste rapport.

Rapport er gøy, rapport er lærerikt, rapport er underholdende.

Bilde på fb er bilde på fb. Hverken mer eller mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt insj av Ølgylt

og vil bumpe denne litt
https://www.fiskersiden.no/forum/index.php/topic/64961-rapportkonkurranse-2013-vinn-en-fiskeopplevelse-for-4-til-en-verdi-av-12000/?p=753894

Da denne konkuransen så ut til å bidra til både liv og røre, slik at det endte opp med både liv og røre på rapportfronten og kanskje til og med bidro litt til all denne artsatsinga som blomstrer så mye om dagen.

Men jeg forstår at noen kan kvie seg litt for å i det heletatt sette seg ned ved tastaturet og skulle dikte opp en kreativ og nytenkende måte å formidle at man har fått en litt stor brunørret på sluk på fjellet.... da dette har blitt godt dekt opp fra før av i tidligere litteratur.

I tillegg til dette med prestasjonsangst så skyr nok mange å skryte av fiskene de har fått pga risikoen for at deres superhemmelige fiskeplass full av 8+gjedder skal bli røpet og at plassen skal flomme over av alle menneskene som har vært inne på denne tross alt populære sia, og lest om det ville fisket du har hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.