Gå til innhold
Fiskersiden

Slik så det ut etter tyvfiskerne


Recommended Posts

fikk et sånt umerka garn på kroken i Hillesadvannet for noen år siden. det hadde tydeligvis ikke ligget så lenge for jeg kunne redde noen av brasmene som satt i vannet. andre var døde og råtne. heldigvis var det ikke noen store fisker igarnet. et forfedelig idiotisk opplegg å gjøre seg til miljøkriminell for å fiske opp fisk som er passelig forurensa og sikkert vil smake mudder. smarte folk!

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute og fisket suter på lørdag. Sent på kvelden, rundt 00.30, kommer det en kar og setter ut en kano rett bortenfor oss. Han sier hei, og padler utover, med kanoen full av noen kasser. Vanskelig å si hva det var i første omgang, men når han begynner å sette ut ståsnørene forstår vi. ca 60-70 meter fra der vi satt. Han hadde kanoen full, og da han kom til den femte klarte jeg ikke sitte stille lenger. Reiser meg opp og ropte til ham "hva er det du setter ut der?" "Jeg fisker", var svaret jeg fikk. På relativt godt, men temmelig gebrokkent norsk. Fordomsfull mistanke bekreftet, han var østeuropeer. Jeg forklarte ham med min strengeste stemme at det han gjorde der ikke var lov, og at han måtte se å ta dem opp igjen med en eneste gang. Han ble temmelig overrasket over at det ikke var lov, og gjorde umiddelbart som jeg sa. Kom etterpå bort til oss, og jeg fikk forklart at for det første trengte man fiskekort, for det andre var det kun fiske med stang som er tillat der. Han forsto det, var veldig hyggelig, beklaget seg og padlet tilbake.

Litt fornøyd med meg selv, for jeg pleier å være en tanke konfliktsky i slike situasjoner, men når den ene isoporplata etter den andre gikk i vannet kokte det litt over. Her prøver man å lære folk til å sette ut igjen storgjeddene, også er det så lite vits i så lenge folk holder på slik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute og fisket suter på lørdag. Sent på kvelden, rundt 00.30, kommer det en kar og setter ut en kano rett bortenfor oss. Han sier hei, og padler utover, med kanoen full av noen kasser. Vanskelig å si hva det var i første omgang, men når han begynner å sette ut ståsnørene forstår vi. ca 60-70 meter fra der vi satt. Han hadde kanoen full, og da han kom til den femte klarte jeg ikke sitte stille lenger. Reiser meg opp og ropte til ham "hva er det du setter ut der?" "Jeg fisker", var svaret jeg fikk. På relativt godt, men temmelig gebrokkent norsk. Fordomsfull mistanke bekreftet, han var østeuropeer. Jeg forklarte ham med min strengeste stemme at det han gjorde der ikke var lov, og at han måtte se å ta dem opp igjen med en eneste gang. Han ble temmelig overrasket over at det ikke var lov, og gjorde umiddelbart som jeg sa. Kom etterpå bort til oss, og jeg fikk forklart at for det første trengte man fiskekort, for det andre var det kun fiske med stang som er tillat der. Han forsto det, var veldig hyggelig, beklaget seg og padlet tilbake.

Litt fornøyd med meg selv, for jeg pleier å være en tanke konfliktsky i slike situasjoner, men når den ene isoporplata etter den andre gikk i vannet kokte det litt over. Her prøver man å lære folk til å sette ut igjen storgjeddene, også er det så lite vits i så lenge folk holder på slik...

Kudos!!

Og samtidig peker du på noe som kanskje er mer vesentlig enn vi som kan reglene tror: Manglende informasjon til nye fiskere (såfremt kameraten var ærlig da og ikke bare prata tull...).

Jeg sier ikke at saken fra Akersvannet eller alle andre iddddiothandlinger skyldes oppriktig uvitenhet hos den skyldige, for at det er mange svarte får der ute er sikkert og visst, men det kan jo tenkes at man fra tid til annen kommer lengre med informasjon i forkant framfor drittslenging i etterkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette foregår jo overalt hele tiden dessverre..

Jeg har prøvd å ha litt dialog med naturoppsynet i området her jeg bor, og han er en opptatt mann.. kjører rundt i halve Oslofjorden, Øyeren og flere av sjøene hvor det blir garnet og satt liner og ruser i naturreservat, garnfiske etter ørret og laks er jo en gjenganger også.. har fått inntrykk av at det nesten bare er han som kjører rundt og undersøker, men er usikker der.

Trakk noen garn som stod i ei båthavn i høstes, og slapp ut en stor hummer. Typisk plass hvor ørreten farter mye. Garnet ble hentet og destruert av oppsynet.

Når vi kjørte forbi 3 dager senere var det et nytt garn på plass på samme sted.. hjelper likosm så lite når man kan kjøpe garn som funker til mye forskjellig for 69kr på Biltema.

Burde nesten vært påbudt med lisens for å få kjøpt garn i Norge..

Så en oppfordring til alle - er garnene eller hva det måtte være umerka så trekk dem. Trakk senest noen teiner som stod bundet fast i et bryggeanlegg forrige helg og slapp ut begggylte, ålekvabber og noen ulker. Ikke at det er noen krise, men rett skal være rett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte greier Oz!

Det viktigste vi kan bidra med er å informere "uvitende" skulle vi komme over dem i ugjerningen, men ikke minst å rapportere hendelsene til fiskeoppsynet.

Det er store mørketall rundt dette og vår beste hjelp er å kunne samle informasjon til myndighetene slik at de kan kartlegge hvor det vil være fornuftig å sette inn tiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.