Gå til innhold
Fiskersiden

Sener


Lar51986
 Share

Recommended Posts

Hei

Jeg har nettopp gått til innkjøp av haspelstangen SpeedMaster BX 270ML 9' 7-21g og snellen Shimano Aernos 2500FA og ønsker noen tips i form av valg av sener. Snellen leveres med 2 spoler så jeg tenker å ha monofilament på den ene og mulifilament på den andre.

Monofilamenten skal i hovedsak brukes til lettere fiske, men bør også ha mulighet til å ta fisk på noen kilo (3-4).

Multifiamenten skal brukes til tyngre fiske og bør tåle opp mot 10 kilo.

Hva anbefaler dere av sener til den angitte snellen og stang. Har sett litt på Sufix DuraFlex og Stroft GTM når det kommer til mono, men har ingen formening om multi. Hva er anbefalt tykkelse og hva er best av myke og stive sener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også være greit å tenke på at høy bruddstyrke ikke er lik stor fisk.

Asgeir Alvestad dro opp en hai på 1,1 tonn på 0.39 fireline tror jeg at det var....

Selv har jeg ingen problemer med å lande fisk på 6 kg på sene med bruddstyrke på 3-4 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Stroft ARB 0,18mm mono for finfiske etter ørret og røye i ferskvann.

Suffix 832 Gore 0,13mm braid skjøtet med noen meter Berkeley Trilene Fluorocarbon 0,27mm fortom på litt tyngre fiske og etter sjøørreten.

Samme stang, TwinPower CI4 2500 FA snelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også være greit å tenke på at høy bruddstyrke ikke er lik stor fisk.

Asgeir Alvestad dro opp en hai på 1,1 tonn på 0.39 fireline tror jeg at det var....

Selv har jeg ingen problemer med å lande fisk på 6 kg på sene med bruddstyrke på 3-4 kg.

Det forstår jeg at man kan hale i land større fisk enn oppgitt bruddstyrke, men det er synd om man skulle miste storfisken ved at snøre svikter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forstår jeg at man kan hale i land større fisk enn oppgitt bruddstyrke, men det er synd om man skulle miste storfisken ved at snøre svikter.

Stangen og snellen er ikke i stand til å slite snøret. Hvis du fester snøret i en vekt å drar til stangen ikke klarer mer vil du bli overrasket over hvor lite kraft du har.

Prøvde dette med en 1-12 grams stang, og kom litt over et kilo press....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aurejeger: Har du tips til en god sene, tynn, sterk, lite bråk i ringene?

Hva skal du bruke den til?

Jeg bruker en Sufix extra strong 0.16 mm til mitt ferskvannsfiske og en Sølvkroken 0.25 mm sene jeg bare er sånn passe fornøyd med til saltvannsfiske.

På havfiskestanga har jeg 0.30 eller 0.31 Spectra Dymeema Extreme Braid multiline.

Den er jeg dritfornøyd med.

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ikkje all verdens erfaring så du får ta det for det det er, men har fiska ein del i sjøen med 0,17 fireline. Synes den har fungert bra, alldri problem med floker eller lignene, hiv langt med ein langtkastande sildesluk. Ser at det er ein del har som andbefaler noke som heiter Power pro men det har eg ikkje prøvd og veit derfor ikkje om de er bedre eller verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Stroft ARB 0,18mm mono for finfiske etter ørret og røye i ferskvann.

Suffix 832 Gore 0,13mm braid skjøtet med noen meter Berkeley Trilene Fluorocarbon 0,27mm fortom på litt tyngre fiske og etter sjøørreten.

Samme stang, TwinPower CI4 2500 FA snelle.

Det er kanskje et dumt spørsmål, men på snellen er det oppgitt line kapasitet hvor den minste verdien for mono er 0,20, det har vel ikke noe å si om man bruker mindre en 0,20 på en slik snelle?

Er det noen som har tips til snelleetui til en haspelsnelle i størrelse 2500, eller er det slik at disse passer til de fleste sneller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør manbrule fortom på gore 832?

Jeg bruker fortom i troen om at sky fisk vil ha vanskeligere for å se transparent fluorocarbon/mono enn ett farget flettesnøre.

Det er kanskje et dumt spørsmål, men på snellen er det oppgitt line kapasitet hvor den minste verdien for mono er 0,20, det har vel ikke noe å si om man bruker mindre en 0,20 på en slik snelle?

Er det noen som har tips til snelleetui til en haspelsnelle i størrelse 2500, eller er det slik at disse passer til de fleste sneller?

På haspelsneller av rimelig god kvalitet som din Aernos er det ingen begrensing i hvor tynt snøre som kan brukes.

På snellene jeg har som ikke kommer med eget etui bruker jeg bare luer som etui under transport.

Lurt å rengjøre snellene etter bruk og la de få tørke godt. Spesielt etter bruk i sjøen vil jeg ikke anbefale å bare la snella ligge i ett tett neoprene-futteral...

Disse neoprene-etuiene er greie da de kan brukes både på og av stanga. Small passer sneller opp til 1500 størrelse. Medium fra 2500 til ca 5000 og large for de aller største.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med sener er smak og behag. Min smak er slik: Jeg vil IKKE ha støy. Jeg vil ikke ha trøbbel med sene vas. Ikke minne på sena og ikke vansker med "vinn knuter". Etter å ha prøvd mye på mine haspelsneller så har jeg kommet frem til dette: Nanofil (helst i gulfarge) med FC fortom ca en halv stanglengde (viktig at knuten ikke kommer inn på spolen. Bruker for det meste 0,13 i nanofil med 0,17 FC. Er det mye siv og fare for bunn-napp bruker jeg 0,16 mm i nanofil og 0,21 FC. 0,13 nanofil har brudd styrke på ca 3 kg, men har tatt opp stor fisk 5-6 kg på den, og 0,16 mm nano retter jeg ut kroken ved bunn-napp. MEN det er viktig at skjøte- knuten er gjort skikkelig. Jeg har kommet frem til Albright hvor jeg med ENKEL nanofil, surrer ÅTTE ganger ned og FIRE ganger tilbake. Fører senen ut i motsattretning av inn. Fukt senene veldig godt og stram gjevt til og litt under en cm tamper. Da har du en nett liten knute som du ikke merker i stang ringene. Både FC og nanofil er fra merket Berkley.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mono mono mono http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sene/Monofilament/Duraflex/Sufix-DuraFlex-300m-Ekstrem-f%C3%B8lsomhet-og-usl%C3%A5elig-styrke-126323-p0000057682

Har prøvd fireline,gore 823 med fc fortom å det suger balle..dei har høg bruddstyrke men visner fortere en svint..fortom knute i stangringene suger..mono og mono only ftw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mono mono mono http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sene/Monofilament/Duraflex/Sufix-DuraFlex-300m-Ekstrem-f%C3%B8lsomhet-og-usl%C3%A5elig-styrke-126323-p0000057682

Har prøvd fireline,gore 823 med fc fortom å det suger balle..dei har høg bruddstyrke men visner fortere en svint..fortom knute i stangringene suger..mono og mono only ftw

Brukerfeil?

Jeg fisker MYE med 832 + fortom og det er helt strøkent i bruk. Skjøter som oftest med uni-uni med 10 surringer på braid og 5 på mono, alternativt FG knuten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Albright eller fireline skjøte knute og til dags dato aldri merket eller hørt skjøteknuten igjennom stangringene.

Har også berget MYE fisk som har bitt på mens sluken synker etter kast med å bruke multi snøre. Man har ikke sjans i havet til å merke disse nappene før fisken har spyttet sluken ut igjen med mono.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er smak og behag med hva folk velger å bruke av snører,men jeg kan i det minste komme med noen praktiske opplysninger om vanlig monofilament kontra multiline ( refererer til Fireline her siden det er det jeg har brukt de siste 15 årene).

Fordeler ved sene kan i noen tilfeller være at den er mere usynlig enn multiline,at den har strekk,dvs at den demper harde utras fra fisken bedre enn multi særlig om man bruker en litt stiv stang typisk toppaksjonsstang med stiv bunndel. Minus er jo lavere bruddstyrke enn multi samt det aller verste: nemlig senas "spenn" slik at det blir lett krøller på sena ved f.eks spinnerfiske selv med kulelagersvivel.I tillegg er levetiden mye kortere enn f.eks fireline så over tid så blir det faktisk billigere å betale for multiline. I tillegg så trekker sena vann (råtner på snella) og påvirkes mye mere av sollys enn det fireline gjør. Har ikke prøvd nanofil enda,men det er mange som skryter av den så den skal testes neste gang jeg må bytte snøre.Fordeler med fireline kontra sene er at man lettere kroker fisk,ingen minne i snøre,høy bruddstyrke i forhold til dimensjon og man kan bruke mindre og lettere sneller siden den opptar lite plass på spolen.

Det er mange som tror at fireline er mindre slitesterk enn sene,men da sammenligner man ikke tykkelsen,bare bruddstyrken.Fireline i f.eks 0,15 mm er like slitesterk som sene i 0,15mm ! Power Pro har jeg testet,men den synes jeg var dårlig.Flettingen gikk fort opp og det ble masse snørevaser hele tida. Skal sies at det er noen år siden så egenskapene kan ha blitt forbedret. Mange er fornøyde med den tross alt.

Når det gjelder knuter så krever jo fireline "spesielle" knuter siden den ikke har noen strekk. Opphengerknuter,løkker og slikt er vanskelig.Da bør man knytte på en fortom ytterst med vanlig sene. Da går det helt fint. Alt i alt så er det gøyere å fiske med fireline :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det meste her:) Men når det kommer til levetid, så kommer dette litt ann på hvor mye man fisker. Senens levetid bestemmes vel mest av tidens tann og ikke så mye på bruken. Med multisnøre er det mer motsatt (med tanke på voks slitasje). Jeg bytter multi snøre hver 3. mnd på utstyret jeg bruker mest. Men fisker da også 3-7 ganger i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei. gå for denna du finner ikke bedre.

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sene/Monofilament/Duraflex/Sufix-DuraFlex-300m-0-20mm--121081-p0000052427

0.20 eller 0.23

fireline er en SYND å SKAM

Endret av Christoffer Hagen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei. gå for denna du finner ikke bedre.

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sene/Monofilament/Duraflex/Sufix-DuraFlex-300m-0-20mm--121081-p0000052427

0.20 eller 0.23

fireline er en SYND å SKAM

duste komentar? fordi jeg mener det er en skam å bruke fireline.

ja kjempe flott å fiske med sikkert, men med en gang du ryker en del av firelinen i ei elv f.eks bare 20-30cm. så henger dritten der i sikkert 10 år ++ å er bare i veien å så fort en med NORMAL sene fisker der å setter seg i fireline tugga de, så er det over å knut!

dessuten lite miljøvennlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.