Gå til innhold
Fiskersiden

Spesiell ørret på Hardangervidda


Turnatur
 Share

Recommended Posts

I juni var vi på Hardangervidda under vår årlige gutte-tur. En av gutta fikk to ørret på drøye 800 gram på bunnmeite med noen farger jeg ikke har sett før... nesten så det ser ut som om det er litt røye i den... Andre som har sett lignende?

post-24723-0-37509200-1408543213_thumb.j

Den andre:

post-24723-0-09725200-1408543347_thumb.j

Endret av Turnatur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

får disse i Tinnelva, men spesielt fra august å utover. jeg trodde det var "gytedrakta", at fisken drar ut de røde pigmentene i kjøttet ut i skinnet..

men kan jo å være hva de spiser på...

heller ikke helt umulig den kan ha blitt kryssa med røye, dersom det er røye der å.

maassee røye i tinnsjø i hvertfall- hvor tinnelva går fra.

ikke vet jeg, men har ikke flere alternativer på tanken :blink:

pen blir fisken ihvertfall synes nå jeg :jump:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelige fisker, men teorien om at det er røyeblod i dem kan legges død. Dette er helt vanlig ørret med en vakker, men faktisk ikke helt uvanlig farge- og mønstervariant på Hardangervidda. Har fått flere av dem sjøl på sentral- og østsida. Har sett liknende fisk fra lenger sør også, bl.a Setesdalsheiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Gratulerer med nydelig ørret :)

Vil du ha flere slike er det fullt av de i vassdraget der jeg fisker i Lillesand.

Der varierer de fra slik som du har avbildet og til helt gull i fargene avhengig av hvor jeg tar den.

Dog bare rundt om 4-500 gr, men nydelig fisk :)

Gøy å kjøre og nam-nam i steikepanna :)

Flott drakt i flotte farger og nydelig rødt kjøtt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

På Hardangervidda finns det faktisk en veldigt unikk ørretstamme. Nå er jeg usikker på om noen av disse ørretene er fra den stammen. Det unikke med denne stammen er at dei også har "prikker" i augene slik at det ser ut som dei har er kryss/kors i augene. Meget merkelig ørret. Fiskeforsker Øystein Skåla hos Havfirskningen i Bergen har m.a. flyttet noen yngel till Kvinnherad. Jeg selv har fisket opp noen av disse fiskene som er en meget hurtigvoksende ørrettype. Augene var helt merkelige på disse men, jeg visste dog vad det var for en stamme.

Sjekk dette neste gang dere fisker på hardangervidda og rapporter gjerne hvor dere finner denne stammen som kalles for "Prikkaure".

http://www.museumstavanger.no/Portals/48/Biblioteket/Aarbokartikler%202000-2010/2000%20Finprikkaure%20-%20en%20sjelden%20og%20truet%20variant%20av%20aure.pdf

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du mener er vel den finprikkede varianten som finnes i Svartavatnet og litt nedenfor. Står grundig beskrevet i boka til Tore Qvenild. De det er bilde av i denne tråden er ikke finprikkaure.

Merkelig at en fiskeforsker har satt ut disse et sted de ikke finnes naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Hardangervidda finns det faktisk en veldigt unikk ørretstamme. Nå er jeg usikker på om noen av disse ørretene er fra den stammen. Det unikke med denne stammen er at dei også har "prikker" i augene slik at det ser ut som dei har er kryss/kors i augene. Meget merkelig ørret. Fiskeforsker Øystein Skåla hos Havfirskningen i Bergen har m.a. flyttet noen yngel till Kvinnherad. Jeg selv har fisket opp noen av disse fiskene som er en meget hurtigvoksende ørrettype. Augene var helt merkelige på disse men, jeg visste dog vad det var for en stamme.

Sjekk dette neste gang dere fisker på hardangervidda og rapporter gjerne hvor dere finner denne stammen som kalles for "Prikkaure".

http://www.museumstavanger.no/Portals/48/Biblioteket/Aarbokartikler%202000-2010/2000%20Finprikkaure%20-%20en%20sjelden%20og%20truet%20variant%20av%20aure.pdf

Stemmer det. Har faktisk fått en slik på Osterøy. Ca 10 år siden. Viste da om at det var observert slik fisk på Osterøy men om disse finnes der ute i dag tviler jeg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.