Gå til innhold
Fiskersiden

Makrellstørje i Norge 2014


fiskeri
 Share

Recommended Posts

Angående sportsfiske etter størje, så hadde jo det vært en spennende næring som også kunne gitt arbeidsplasser og flotte opplevelser. Ja, de gjør de i andre land, men dersom man følger årets jakt etter makrellstørja (og ser avstandene som er tilbakelagt), så ser man kanskje at dette fisket ikke er så lett å organisere eller forutsi.

Det kan være en spendende diskusjon. Med tanke på de investeringene og driftsutgiftene som ville være nødvendig for å drive en båt for charter tunfiske i norge. Ville det være mulig å drive dette på en forretningsmessig måte her til lands?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel sånn med all annen jakt og eksklusivt fiske at dette blir en hobby for de vel ettablerte og som er villig til å betale prisen! Selv har jeg en nabo som er fra Østerike, han bygde seg hus ved meg fordi han er her i laksesessongen, Orkla og Gaula! det er et stort bolighus. Han fartter rundt i Argentina og Skottland å fisker laks og ørret! Han har råd til å ta lange ferier og bruker dem på å fiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mildt sakt useriøst innlegg! Er vel folk her inne som kan fortelle om hvordan fiskeflåten jobber, jeg tror Ban`s intrykk er ganske feil! Norsk fiskeri har nok forandret seg enormt de siste 40-50 årene

Har jobbet innen Norsk fiskerinæring i snart 30 år, så jeg vet hva som har skjedd.

Vi har fortsatt å være en råstoffleverandør til videreforedling i utlandet. Videreforedling i Norge er stort sett salting, som er en b-vare på markedet. Det lages jukseklippfisk av saltfisken i Norge, men den blir ikke godt mottatt på et internasjonalt marked.

Tørrfisk er fortsatt en prima vare, men ikke like etterspurt som før.

Filet som er i butikken kan like gjerne være skåret av frossenfisk i Kina og ikke i Norge.

Den største endringen er at fabrikktrålere har overtatt mye av videreforedlingen, og leverer rett i større kunder. Dette er selvsagt bra for kvaliteten, men ikke ønskelig siden arbeidsplassene på land forsvinner. Kystflåten med juksa og snurrevad får derved vanskeligere for å levere fisken mens den er fersk. Den beste råvaren må da bli gammel før den når frem til kunden.

Sild og makrell som er etterspurt i østen går ofte til konsum siden fiskerne ikke har tid til å vente men heller taper noen kroner på rask levering.

+ en masse ting til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"

– Fotografen kunne fått 100.000 kroner hvis han hadde klart å fange den

For første gang på mange tiår er verdens mest verdifulle tunfiskart observert så langt nord som Hamarøy i Nordland. Lite ante fotografen at han lot 100.000 kroner svømme forbi."

"...den hailignende fisken plutselig dukket opp i vannflaten."

100000kr? Hadde vel fått fengselstraff tenker jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BAN har rett her, bare sjå på oppdrettsnæringa, der eksporteres 20.000 arbeidsplasser bare till Danmark!!??

Dette gjør at allt av foredlingsindustri og kunskap rundt foredling troligtvis vill går i graven.


Det kan være en spendende diskusjon. Med tanke på de investeringene og driftsutgiftene som ville være nødvendig for å drive en båt for charter tunfiske i norge. Ville det være mulig å drive dette på en forretningsmessig måte her til lands?

Bare ta et snakk med dei svenske charterforetaken (eks.v. Wildwater eller Abelsfishing) så får du garantert svar på at det går. Disse har alle reden store båter (i 8-10 tonns-klassen for slikt fiske), med allt av spesialutstyr ombord i tillegg till do, kjøkken og kvilemuligheter :thumbsup:

For det andre så veit jeg at det er mange som har reist till de mer berømte fiskeplassane runt om i verden, typ Cap Verde, Mexico Grand Canaria, you name it.... och ikke fått et skit. men vetskapen om verdens største blånenet er garantert lokkende for dei fleste Big Gam-fiskerene............ :wave:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

If in a couple of years we start seeing a sizeable quota, I deem it more than likely that whatever lacking infrastructure there may be will be upgraded in order to maximize the gains from the fishing.

Well they filled the net in one shot with skolest and there is s market for that fish...

After going to the trouble of finding out their descaling machinery was under gunned and that the best descaling method is an enzyme bath.... no suggestion of investment. Would it even cost so much to have a couple of processing facilities in mid norway? How much quotas had to say i can't recall but can't see a blue fin fishery being any bigger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være en spendende diskusjon. Med tanke på de investeringene og driftsutgiftene som ville være nødvendig for å drive en båt for charter tunfiske i norge. Ville det være mulig å drive dette på en forretningsmessig måte her til lands?

Med inntektsmuligheter på 50.000,- til 100.000,- per båt for å jage tuna en uke, så bør det være rom for investeringer på vann og land samt drift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...se f. eks. på Nova Scotia - dem får betalt hver charter med ca. 10.000,- NOK ... sportfiskerer er jo galen nok å betale bare for å får fisken på krok :-) ... i tillegg beholde båten fangsten og selges .. tror faktisk, at det er helt klart bedre versjonen ... 100.000,- er jo da "bare" 10 turer ;-) ...

.. hvis kvoten hadde blitt fordelt på f. eks. 15 registrerte fiskebåter (som ha også kvote på noen anner) over hele sør- og vestkysten, er sjansen heller ikke så verst å finne fisken .. og mye bedre for bestanden, fordi kvoten bli sikkert ikke helt opfyllt ;-) ... og fiskeren kan sikkert leve av charterinntekter i august og september ...

Endret av Enni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite poeng å synse om det blir sportsfiskecamper etter BFT i Norge allerede. Det her kan være fisk som forsvinner igjen for å ikke dukke opp igjen på lang tid i verste fall.

Uansett så må loven endres for at vi får lov som sportsfiskere å være innafor med fiske etter dem (ikke benytte oss av "bifangstregla") og lenge før den tid kan det være hardt press fra yrkesflåten i Norge, igjen. Hvem vet? Og hva er sannsynligheten for at Norge _ikke_ kommer til å bruke kvota + søke om mer om de klarer å håndtere BFT frem til fiskemarkedet, i salgbar kvalitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... ikke lønnsomt med fiskecamp bare for bft-jakt, nei .. da må brukes eksisterende hytter, turistanlegg osv .. og en båt trenger jo ingen hele camp :-D .. det bli mere aktuelt, når det fiskes flere båter i samme område .. men da er vi langt borte fra (syns jeg) ... tror likevel at det er bedre å fordele kvote på flere båter .... leteområde er dermed større og kvaliteten av stengefanget fisk er sikkert også mye bedre (forutsatt rette behandling etter fangst) ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fangst av størje fra sportsfiskere må jo også innom samme mottaksapparat og logistikk for å få godt betalt for fisken. Når dette er prøvd ut og på plass, så er det jo ikke noe i veien for at det i fremtiden settes av noen tonn til sportsfiske (hvis noen da ønsker å satse på noe slikt). Dette blir jo i så fall etter en politisk prosess. Kan nevne at størja ikke alltid er så villig til å bite på krok når den går i stim i overflaten, og det er grunnen til at man tidligere i Norge hadde best resultat med harpungevær/håndharpun fra mindre fartøy.

..og nå har "Hillersøy" kommet seg på sjøen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang sportsfiske/charter tror jeg dette er ganske usansynlig! da må nok bestanden opp igjen slik den var. Det er nok heller tvilsomt. For å drifte en moderne båt som kan håndtere Makrellstørje på en skånsom måte slik at kjøttet kan selges med bra pris, så kreves det nok en god del penger! samt en god del penger til diesel. Man må speide mye, og det er liksom ikke bare å kaste ut snøret! Det kreves god lokalkunskap samt kunnskap om arten og foredling! Dette er absoludt ikke noe man bare kan kaste seg ut i for å øyne rask proffit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang sportsfiske/charter tror jeg dette er ganske usansynlig! da må nok bestanden opp igjen slik den var. Det er nok heller tvilsomt. For å drifte en moderne båt som kan håndtere Makrellstørje på en skånsom måte slik at kjøttet kan selges med bra pris, så kreves det nok en god del penger! samt en god del penger til diesel. Man må speide mye, og det er liksom ikke bare å kaste ut snøret! Det kreves god lokalkunskap samt kunnskap om arten og foredling! Dette er absoludt ikke noe man bare kan kaste seg ut i for å øyne rask proffit!

Nei det er ikke snakk om å slakte størja, vi snakker om C&R som på alle andre steder her i verden der man har bygget opp et bærekraftig sportsfiske. Det er på den måten som man også får bestandene til å auke (ikke gjennom slakt) og på sikt vill dette bidra til ett meget attraktivt og bærekraftigt sportsfiske.

Vedr intekter for båtfiskecharter, som et eks. båten Abelsfishing, den drar in min. 6000 kr på en dags charterfiske og dette på laksefiske. Hvis det hadde vert BFT så hadde den summen kunnet 3-4 dobbles for en dags fiske. Det betyr at totalt skulle en slik båt kunne dra inn ca 126-168.000 kr per veke og da snakker jeg om C&R-fiske, ikke slaktefiske. Og hva dette skulle bety for likalsamfunnene, det kan vart og en tenke selv............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke snakk om å slakte størja, vi snakker om C&R som på alle andre steder her i verden der man har bygget opp et bærekraftig sportsfiske. Det er på den måten som man også får bestandene til å auke (ikke gjennom slakt) og på sikt vill dette bidra til ett meget attraktivt og bærekraftigt sportsfiske.

Vedr intekter for båtfiskecharter, som et eks. båten Abelsfishing, den drar in min. 6000 kr på en dags charterfiske og dette på laksefiske. Hvis det hadde vert BFT så hadde den summen kunnet 3-4 dobbles for en dags fiske. Det betyr at totalt skulle en slik båt kunne dra inn ca 126-168.000 kr per veke og da snakker jeg om C&R-fiske, ikke slaktefiske. Og hva dette skulle bety for likalsamfunnene, det kan vart og en tenke selv............

Det er ikke snakk om C&R overalt der det drives med charterturer etter størje, i hvert fall ikke over dammen ved kysten av Massachusetts, fisken beholdes av charterselskapet, og selges videre til videreforedlere, det er faktisk også sånn at størja må være over et visst minstemål for at den lovlig skal kunne omsettes på det offentlige markedet.

Fisk som er under minstemålet kan imidlertid beholdes og tas med hjem av sportsfiskerne som leier charterbåt.

Dette er bare et eksempel, det er helt sikkert andre lover og regler andre steder, det er forresten også individuelle løyver/regler for hvert eneste fartøy/charterselskap, det er med andre ord ulike sertifikater og tillatelser som man også må ta høyde for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang sportsfiske/charter tror jeg dette er ganske usansynlig! da må nok bestanden opp igjen slik den var. Det er nok heller tvilsomt. For å drifte en moderne båt som kan håndtere Makrellstørje på en skånsom måte slik at kjøttet kan selges med bra pris, så kreves det nok en god del penger! samt en god del penger til diesel. Man må speide mye, og det er liksom ikke bare å kaste ut snøret! Det kreves god lokalkunskap samt kunnskap om arten og foredling! Dette er absoludt ikke noe man bare kan kaste seg ut i for å øyne rask proffit!

Det jeg drømte om i min første post i hele tråden var å gjøre som sportsfiskere har gjort igjennom alle tider. Prøve og feile helt til man sitter der og har landet en makrellstørje på sportsfiskeredskap her i norge. Dette er drømmen. Men for å komme dit, må man finne litt ut om arten, man må prøve forskjellige agn, forskjellige tider og rett og slett ikke få makrellstørje en god stund før man skjønner greia. Lære litt av andre folk som har lykkes(noe som ofte faller meget tungt for hjertet til både sportsfiskere og yrkesfiskere) Gjærne gjøre en serie med megatabber for å så etter hvert bli god på å fiske etter størje. Og hvis størja fortsatt finnes i havet og man ER god på å fiske størje, først da kan man begynne å guide andre og ta betalt for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke forbudt å fiske hvis man slipper den ut igjen C&R. Hadde vært morro å om noen klarte å lure en på kroken. Men det er vel ikke så mange som prøver og har utstyr til det. Er jo bare dumt om man prøver med utstyr som ikke er beregnet for dette for da blir det vel bare en fisk som svømmer i rundt med krok i kjeften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snakk om C&R overalt der det drives med charterturer etter størje,

Jeg er fullt klar over dette. Jeg meinte generellt er det C&R på disse artene type black/blue Marlin, Tuna, Sailfish, etc men det er også et visst kommersiellt fiske vilket da ikke er sportsfiske. Så f.eks har man i Cabo San Lucas (Mexico) bygget opp bestandene til å bli et av verdens beste sportsfiskeområder akkurat v.h.a. C&R-fiske til trass for at ca 20% av fanget fisk landes (mest grunnet større skader på fisken). Men hovedvekten er dog C&R vilket sikkrer et for fremtia bærekraftigt og intektsgivende fiske.................

Det er vel ikke forbudt å fiske hvis man slipper den ut igjen C&R. Hadde vært morro å om noen klarte å lure en på kroken. Men det er vel ikke så mange som prøver og har utstyr til det. Er jo bare dumt om man prøver med utstyr som ikke er beregnet for dette for da blir det vel bare en fisk som svømmer i rundt med krok i kjeften.

Nei, det er riktig. For lovbrudd må du avlive fisken og ha den opp i båten.

Det er litt som med trolling etter laks og sjøørret, det er kunn lov med 2 (to) stenger per båt!!?? Men vem troller/dorger med kunn to stenger? Her er loven heilt på tryne. Jeg har diskutert dette med oppsynet (Statens Naturoppsyn) og dei er enige i mine synspunkter.Det burde vert fangstavgrensinger i steden.

Det betyr att drive fiske på størje, der intensjonen er å ikke å avlive fisken må være lovleg B)

Det jeg drømte om i min første post i hele tråden var å gjøre som sportsfiskere har gjort igjennom alle tider. Prøve og feile helt til man sitter der og har landet en makrellstørje på sportsfiskeredskap her i norge. Dette er drømmen. Men for å komme dit, må man finne litt ut om arten, man må prøve forskjellige agn, forskjellige tider og rett og slett ikke få makrellstørje en god stund før man skjønner greia. Lære litt av andre folk som har lykkes(noe som ofte faller meget tungt for hjertet til både sportsfiskere og yrkesfiskere) Gjærne gjøre en serie med megatabber for å så etter hvert bli god på å fiske etter størje. Og hvis størja fortsatt finnes i havet og man ER god på å fiske størje, først da kan man begynne å guide andre og ta betalt for det.

Det er der jeg er nå, alltså i starten av din tekst: "Prøve og feile helt til man sitter der og har landet en makrellstørje på sportsfiskeredskap her i norge" Blir "oppmyking" v.h.a. Bonito (stripped pelamide) Blir spennende å sjå hvor langt en kan komme, hehe :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

§ 2 Generelt forbud

Det er forbudt å fiske og lande makrellstørje (Thunnus thynnus) i 2014.


C&R-fiske med makrellstørje som mål er dermed ikke lovlig slik forskriften er i dag. Dersom det er marked for det - og folk som er villig til å ta de økonomiske risikoene ved å drifte et slikt fiske - så kan jo sportsfiske og C&R-fiske bli en realitet i fremtiden. Da må det tenkes litt nytt, jobbes med det i rette organ og sette av et par tonn av kvoten til sportsfiske og/eller C&R-fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

§ 2 Generelt forbud
Det er forbudt å fiske og lande makrellstørje (Thunnus thynnus) i 2014.
C&R-fiske med makrellstørje som mål er dermed ikke lovlig slik forskriften er i dag. Dersom det er marked for det - og folk som er villig til å ta de økonomiske risikoene ved å drifte et slikt fiske - så kan jo sportsfiske og C&R-fiske bli en realitet i fremtiden. Da må det tenkes litt nytt, jobbes med det i rette organ og sette av et par tonn av kvoten til sportsfiske og/eller C&R-fiske.

Fiske og landa sier du. Da kan det ikke være ulovlig å sette en størje tilbake som "av misstag" ikke viste at jeg fisket etter andre arter, t.d. kveite, håkærring etc etc...

Det samme gjelder for laks og sjøørret, hvis jeg fisker med ti (10) stenger etter sei, lyr, kveite etc og får en laks på kroken så har jeg gjordt noe uloveleg hvis jeg bonker den laksen men ikke noe uloveleg hvis jeg setter den ut igjen (enl hva Naturoppsynet har forklart). Samme lovregulering gjeld slik jeg har forstått det for alle arter som ikke er lovlege og drepe. Men jeg kan ha feil her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Norge er med på dette "forsknings-fisket" er nok mest politisk motivert.

Om bestanden blir såpass stor at det kan startes kommersielt, da vil Norge kunne kreve kvote på hevd og sedvanerett fremfor andre land som ikke har drevet fiske. Sånn er verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.