Gå til innhold
Fiskersiden

Rikinger i Bærum nekter folk å fiske


faust
 Share

Recommended Posts

Har kikkfisket skrubbe der et par ganger, og møtt oppsynet for Lysakerelva et par ganger. Han vi snakket med mente bestemt av skiltene var ulovlig satt opp og de var bare å ignorere.

Burde nesten ha møtt opp 100 fiskere og kystmeita med nappvarslere og tre stenger hver, på en lørdag i ren protest..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo til dels frem at det er det som var problemet da.

Men poenget med saken er jo at en eller anna evneveik rikmannslamp, kom for å hevde sin rett, som ikke finnes... overfor en far og guttungen. Ikke tøff nok i trynet til å gå ned å kjefte på "våre nye landsmenn", men tøff nok til å jage en småbarnsfar og ungen.

De kunne jo godt ringt politiet ved problemer rundt folk som bor der og svir hull i treverket i brygga, for det er jeg helt enig i at blir laaangt over hva man skal tåle, uansett hvem som gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overskriften levner liten tvil om vinklingen. "Skadeverk tvinger frem forbud" er en annen.

Jeg er selvfølgelig helt enig i at det er synd at far og sønn må finne seg en annen plass å lufte slukboksen, men det er enda mer synd at folk ikke er i stand til å oppføre seg. Respekten for andres eiendeler og eiendom er dessverre ikke like godt fundamentert hos alle, akkurat som noen ikke helt forstår at velferdssamfunnet i bunn og grunn handler om å dele på goder, inkludert fiskeplasser.

Hvor kommer forresten ideen om at det ikke er lov å bortvise folk fra privat eiendom, eller sette opp de skiltene man måtte ønske? Dette kan ikke akkurat kalles utmark, så å skulle påberope seg allemannsretten blir litt søkt. Problemet her er egentlig at våre kjære politikere og byråkrater har godtatt at store deler av strandsonen i Indre Oslofjord bebygges, hadde man fulgt opp ideen om at man ikke kan bygge nærmere strandsonen enn 100 meter hadde problemene blitt langt mindre. Man skal virkelig ha tro på det gode i mennesker, når man først lar de bruke millioner av kroner på en eiendom, og så forventer at de skal la halvparten av Oslos minoritetsinnbyggere tråkke på petuniaene deres etterpå. Der høres jeg sikkert ganske så brun ut rent politisk, det er jeg ikke. Men det var noe med hva man skal kalle en spade...

Det er ikke såååå lenge siden hele dette området ble rehabilitert, eksisterende bygg (blandt annet Vinmonopolets lager) ble revet og dagens bygg oppført. Hvorfor ikke kreve avstand fra petuniaene og ned til vannet så man slipper konflikter og sikrer reell tilgang for allmuen når hele området uansett ble lagt i grus? Man kan ikke klage på en utbygger som gjør det han får lov til for å tjene mest mulig penger, men man kan absolutt stille spørsmålstegn ved hva de får lov til og hvorfor.

Forsåvidt litt OT, men en blir litt matt av karen som står å fisker ved et elveutløp og stolt viser frem bilder av ørretene han har fått. De kan selvfølgelig ha blitt sluppet pent ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kikkfisket skrubbe der et par ganger, og møtt oppsynet for Lysakerelva et par ganger. Han vi snakket med mente bestemt av skiltene var ulovlig satt opp og de var bare å ignorere.

Burde nesten ha møtt opp 100 fiskere og kystmeita med nappvarslere og tre stenger hver, på en lørdag i ren protest..

Just say when

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overskriften levner liten tvil om vinklingen. "Skadeverk tvinger frem forbud" er en annen.

Jeg er selvfølgelig helt enig i at det er synd at far og sønn må finne seg en annen plass å lufte slukboksen, men det er enda mer synd at folk ikke er i stand til å oppføre seg. Respekten for andres eiendeler og eiendom er dessverre ikke like godt fundamentert hos alle, akkurat som noen ikke helt forstår at velferdssamfunnet i bunn og grunn handler om å dele på goder, inkludert fiskeplasser.

Hvor kommer forresten ideen om at det ikke er lov å bortvise folk fra privat eiendom, eller sette opp de skiltene man måtte ønske? Dette kan ikke akkurat kalles utmark, så å skulle påberope seg allemannsretten blir litt søkt. Problemet her er egentlig at våre kjære politikere og byråkrater har godtatt at store deler av strandsonen i Indre Oslofjord bebygges, hadde man fulgt opp ideen om at man ikke kan bygge nærmere strandsonen enn 100 meter hadde problemene blitt langt mindre. Man skal virkelig ha tro på det gode i mennesker, når man først lar de bruke millioner av kroner på en eiendom, og så forventer at de skal la halvparten av Oslos minoritetsinnbyggere tråkke på petuniaene deres etterpå. Der høres jeg sikkert ganske så brun ut rent politisk, det er jeg ikke. Men det var noe med hva man skal kalle en spade...

Det er ikke såååå lenge siden hele dette området ble rehabilitert, eksisterende bygg (blandt annet Vinmonopolets lager) ble revet og dagens bygg oppført. Hvorfor ikke kreve avstand fra petuniaene og ned til vannet så man slipper konflikter og sikrer reell tilgang for allmuen når hele området uansett ble lagt i grus? Man kan ikke klage på en utbygger som gjør det han får lov til for å tjene mest mulig penger, men man kan absolutt stille spørsmålstegn ved hva de får lov til og hvorfor.

Forsåvidt litt OT, men en blir litt matt av karen som står å fisker ved et elveutløp og stolt viser frem bilder av ørretene han har fått. De kan selvfølgelig ha blitt sluppet pent ut igjen.

Hvis du får byggetilatelse med den begrunnelse at allemansretten skal gjelde så gjelder den selv om du ikke liker at bermen går på eiendommen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får byggetilatelse med den begrunnelse at allemansretten skal gjelde så gjelder den selv om du ikke liker at bermen går på eiendommen din.

I dette tilfellet er altså allemannsretten uaktell. Både fordi området definitivt ikke er utmark, og fordi utbygger sikret seg rett til å fastslå egne regler for området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hele blir jo dratt rimelig ut av proporsjoner. Selvsagt har alle borettslag en Rolf fra Radio Gaga. Og her har han fått litt vann på mølla og kjefta på en familiefar- ukult. Men Rolf er nok ikke alene der om å ha et norsk trykkokerhumør der man later som ingenting inntil man en dag plutselig har fått nok og utbasunerer sin misnøye...

Her er det da, såvidt jeg kan skjønne, ikke selve fiskingen som har vært et problem - men alt den har ført med seg: Grilling på treverk, fiskeslo/blod "overalt" sammen med annen forsøpling, fyll og bråk med mer. Såvidt jeg også har fått med meg har det vært en forutsetning at denne brygga skulle være åpen for allmenn ferdsel, men der sameiet også har tilgang til visse reguleringer. Det hjelper dessverre lite å¨påpeke at folk ikke skal forsøple, så man må ta det litt mer ved rota og si at fiskingen er forbudt. I tillegg kan man ha i bakhodet at en 3 meter stang som veives rundt med en treblekrok i enden fort kan gi uønsket napp. Skulle det stå 100 fiskere på rad og rekke der så ødelegger man tross alt for alle andre som også ønsker å bevege seg i området. Samtidig som vi er flinke til å hevde vår rett til å fiske, kanskje man også skal hevde sin rett til å gå i fred med ungene og bikkja uten å måte ha en 4meter-hold-deg-unna-radius rundt hver en fisker? Det er plass til oss alle her i landet, så det å henge seg opp i slike smålige konflikter er ganske.. smålig.

Lite sidesprang; jeg er enig i at det er skummelt/kjipt hvis hele strandsona rundt fjorden skulle bli så utbygd at det ikke er plass til oss fiskere lenger. Men bortsett fra et par plasser på Fornebu og Bygdøy har jeg sjeldent opplevd dette som et reelt problem


For en liten sammenligning siden jeg kom på det nå:
Vi hadde leirskole/-tur på ungdomsskolen. Jeg dro frem fluestanga på ettermiddagen og kastet i vei. Den plassen som ga mest plass til bakslengen var rett ved bålplassen. Jeg var der først, men man kan tro folk ble grinete da bål skulle fyres opp og fluelina suste over hodene rundt dem som satt rundt bålet. To ting jeg lærte:
1. Rett gir ikke alltid rett

2: Demokrati suger når det ikke går den veien du vil
(og 3. Jentene liker ikke kverrulanter med fluestang- jeg måtte spise mark istedet for å kysse en jente under "sannhet eller konka"...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en anarkistisk venn sa det: Norge har ikke demokrati de har flertallsdiktatur...

He- he :) med 2. ord at det eneste vi som demokrati har vs diktatur , er at vi fortsatt kan velge våre diktatører...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett til ferdsel er ikke det samme som rett til å fiske. I dette tilfellet fikk utbygger bygge med krav om ferdsel, men mulighet til å begrense aktiviteter utover ferdsel. Ergo er skiltene helt lovlige slik jeg ser det.

Strandsonen i dette tilfellet befinner seg under kaia. Der kan du ferdes så mye du vil. Ferdsel på et kaianlegg er ikke dekket av regler om ferdsel i strandsonen.

På privat eiendom kan du skilte en vei akkurat slik du vil, forutsetningen er at veien ikke er åpen for alminnelig biltrafikk. Glattkjøringsbaner, racerbaner og liknende er eksempler på dette.

Ellers enig med deg i at jeg ikke ser vitsen med å fiske akkurat der, moloen tvers ovenfor er en mye bedre fiskeplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett til ferdsel er ikke det samme som rett til å fiske.

Det stemmer ,Erik, og derfor blander jeg meg inni temaet. Forsøpling begrunnet fiske og i takt med at nye kulturer og folkeslag ( som ikke har med seg med melka det å rydde opp etter seg , samt respektere 2.s eiendommer) er blitt en del av oss, er også blitt 1 del av hverdagen mange steder. Man bør kunne kalle 1 spade for 1 spade.

Det er der problemet ligger og derfor bør alltid ugresset fjernes ved rota...

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en oppdatering i saken.

http://www.nettavisen.no/na24/rikinger-nekter-folk-a-fiske---na-vil-kommunen-koble-inn-politiet/3422778577.html

Forstår dem helt når de sikter til fiskeslo overalt. Dette er argumenter fra flytebrygger og kaier også. Man skulle anta at normal folkeskikk var tilstede. Har selv kommet på steder om kvelden hvor det har lagt slo overalt, engangsgriller og annet søppel. Og det gir et ekstra irritasjonsmoment når dette brukes mot oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem pokker er det som poster med mitt nick her nå? En av moderatorene som synes det er fryktelig morsomt å diskutere på vegne av meg?

Ikke for å skape paranoia hos deg , men jeg tror at det har med Kim il Jung å gjøre...1. mann i verden som greier 60 arter på 60 forsøk... ( derfor blir du spionert )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: Nå skal det også nevnes at Kim Jong oppfant hamburgeren i 2009, er første mann som har gått på månen og faren tok 11 holes in one uten å ha spilt golf. Står respekt av slikt. Dette er offisielt i Nord Korea.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.