Frontmontert el-motor, hva er best?


Recommended Posts

Xi5 versus Xi3: Xi3 har litt mindre kraft (LBS) i forhold til volt, kommer uten fotpedal og har en litt enklere "fot" som mangler auto-avstengningen. Sistnevnte er nesten bare en fordel siden det gjør det enklere å spille inn ruter man senere skal drifte eller slowtrolle på. Som 12V ser jeg ingen grunn til å velge Xi5, som 24V er det ganske dødt løp, som 36V hadde jeg valgt Xi5 - basert nettopp på kraft og hvor solid foten er.

Batteri: Hvor stor bensintank trenger du? :) Generelt vil jeg påstå at 50Ah holder til variert ankring, drifting og slowtrolling, mens 100Ah er for heldags slowtrolling eller hvis man ankrer i sterk strøm (feks tidevannsstrømmer) eller ofte er på turer som varer i flere dager uten lading på natten. Litt enkelt sagt så dobler motorens forbruk seg for hver knop du øker farten. Nesten uansett elmotor ligger toppfarten rundt 2,2-2,5 knop, men da er også forbruket ekstremt og du tømmer et 100Ah på 3 timer. (Jeg generaliserer her, det er en haug med faktorer som påvirker nøyaktig hvor lenge man får kjørt.) Skal jeg trolle fortere enn 1,5 knop-ish så bruker jeg elmotoren kun for styring, mens bensinmotoren står for fremdriften. Ønsker man mer kapasitet ser jeg ellers at Alternativ Energi bygger om batteripakker fra Nissan Leaf for de som trenger VIRKELIG mye tilgjengelige ampere. :D

Bly versus LiFePo4: Personlig ville jeg ikke vurdert noe annet enn litium til en elmotor. Her ser du hvorfor: https://teamcolibri.blogspot.com/2020/08/fordeler-og-ulemper-med-lifepo4.html

Ett 36V versus tre 12V: Personlig velger jeg å ha tre 12V kontra ett 36V, fordi konsekvensen av en ødelagt celle i et 36V er stor økonomisk, men hvis du har tre 12V og en celle ryker så koster det deg omtrent 1/3-del å erstattet det ene batteriet kontra hele 36V-batteriet. Med så lang forventet levetid på litiumsbaserte batterier, mener jeg man skal planlegge for det også å tenke seg at dette skal holde i 30 år for batteribanken totalt sett. For 24V er jeg litt uenig med meg selv.... Prinsippet er det samme der, men jeg valgte ett 24V kontra to 12V for å forenkle eget oppsett, kan kanskje kalles en "kalkulert risiko".

Det ser forresten ut som jeg ender med en 24V Xi3 selv i løpet av vinteren. En teamkompis vurderer å oppgradere fra sin Xi3 til en Ghost og "made me an offer I can`t refuse", er tross alt småbarnsfar med regninger på andre ting også.....

Ja, både MG og MK har utfordringer. MK er dog fort 10.000 dyrere for ellers sammenlikningsbar motor hvis man skal ha noen til saltvann, så de bør jaggu være bedre enn MG også. Nå ser testingen av ny software til MG lovende ut så langt, så med litt flaks har MK snart en skikkelig konkurrent igjen. Prisene på MK tyder på at de trenger den konkurransen.....

Per nå har jeg tre batteribanker i båten. 50Ah 24V til hjulvispen foran, 50Ah 12V til diverse følsom elektronikk - begge disse er LiFePo4. Som startbatteri og til endel ufølsom elektronikk som lanterner og live-well bruker jeg Biltemas 95Ah AGM. Per i dag vil jeg sterkt fraråde batterier med BMS som startbatteri til en båtmotor, ikke på grunn av batteriet men på grunn av motorene våre som per i dag trenger et "uintelligent" batteri. Jeg har laderele mellom startbatteriet og 12V-forbruksbatteri, Victron har et rele designet nettopp for lading fra bly til litium. Jeg har aldri gått strømtom med dette oppsettet. Jeg gikk for rele og ikke DC-DC lader mellom de siden min påhenger ikke genererer elektronisk støy i ladestrømmen sin.

For de med ekstreme behov for strøm til elmotor kan ellers en DC-DC lader fra startbatteri til elmotorens batteribank være verdt en kikk.

Edited by erik
Link to post
Share on other sites

Takker for svar alle sammen! Litt klokere på forskjell mellom Xi3 og 5. Skal kun brukes til ankring, dorging har aldri fenget meg særlig. Fotpedal? hva brukes den til? Gitarspelling? Høres uansett ut som noe jeg ikke trenger.

Angående strømforhold er det worst case jeg har nevnt, typisk ligger strømmen på 1-1,5 knop, men opp mot 2 knop er veldig vanlig utenfor svenner når det renner vestover. I sommer ankret vi opp på ca 170m og klarte ikke nå bunn med 500g søkke. Ved 1,2 kilo bly kom vi til bunnen, men med 45gr vinkel på snøret og kun små bevegelser i stanga gjorde at man kjente blyet løftet seg opp fra bunnen og brukte lang tid for å lande igjen. Disse dagene hjelper ikke elmotor heller, men tror på 36v utgaven om noen bekrefter ila vinteren at nevnte trøbbel med MG er løst.

Har aggregat, så får ta med det om 50ah ikke holderB)

Link to post
Share on other sites

Siden jeg nevner dette med ladere og rele, bør jeg ta med at både MG og MK har i sine garantibetingelser at motoren skal kobles fra batteribanken når banken lades. Så lenge ladestrømmen er ren og kontrollert ser jeg ikke det helt store problemet rent praktisk, men da er det i det minste nevnt. Det er maaange der ut som lader med motoren tilkoblet og delvis med den i drift også uten problemer, så teksten i bruksanvisningen er nok der for å fraskrive seg ansvar for de som måtte finne på å koble feil eller bruke svært kraftige ladere. MK drar det hele enda et hakk lengre ved å frasi seg ansvar dersom man bruker litiumsbatterier, men det må bero mest på at de ikke skiller på batterier ala LiFePo4 som har tilnærmet samme spenning som blybatterier, og litiumsbatterier med mye høyere spenning, igjen en slags forutsetning om at brukeren er en kløne. Utifra hva jeg ser på sosiale medier er det knapt nok en eneste MK-ambassadør som ikke bruker litium selv.

Fotpedal er først og fremst et poeng ved spinnfiske nære land. Jeg skal innrømme at jeg ikke er veldig stor fan av MGs fotpedal, men har brukt pedalen på Ghost og kabelstyrte modeller fra MK, og det er en helt annen verden. Ikke minst klarer jeg da å kontrollere motoren via pedalen selv med skikkelige sko på tottelottene, det klarer jeg ikke med MGs variant til Xi-modellene. Da jeg testet Ghost manøvrerte jeg en bassboat rundt mellom diverse brygger og båter inne i en travel marine uten problemer, med hikingsko på føttene.

Edited by erik
  • Like 1
Link to post
Share on other sites

For min del blir ikke lading under drift noe problem, evt batteripakke til mg vil stå helt separat i baugen, så selv om jeg har kontroll på skillerele på øvrig forbruk og start vil ikke det være tema. Har strøm 3m fra baugen i havna, så kan lade når jeg er inne uten å ta med batterier hjem.

fotpedal er altså til finmanøvrering mens man har henda på stanga? Ser ikke for meg behovet for dette på sjøen ved mitt fiske, så om jeg kjøper xi5 36v håper jeg det er mulig å nappe ut pedalpluggen så denne kan ligge hjemme. 
 

kjøper jeg håper det er verdt det, for båt uten motor er verdt mindre før jeg har byttet dørk og fjernet vasstrukkent skum. Motorguide dukket opp som et billigere alternativ til å kjøpe en hobby 555 om jeg fikser båten. Har hele tiden tenkt at for de penga kan jeg dra mye ankertau med teinehaleren helt til jeg velta av stolen fordi skruefestene i dørken gikk pga råte...

Link to post
Share on other sites
21 timer siden, Leon skrev:

fotpedal er altså til finmanøvrering mens man har henda på stanga? Ser ikke for meg behovet for dette på sjøen ved mitt fiske, så om jeg kjøper xi5 36v håper jeg det er mulig å nappe ut pedalpluggen så denne kan ligge hjemme. 
 

 

Ja, fotpedalen er til finmanøvrering under aktivt fiske der man bruker hendene til noe annet enn å betjene en fjernkontroll (eller trykke på en kartplotter). Til akkurat det er pedal helt overlegent, tenk spinnfiske etter sjøørret og selvfølgelig abbor og gjedde.

Pedalen til Xi-modellene er trådløs, så det er ikke noe å nappe ut. Bare la den ligge pent i esken sin om den ikke skal brukes. :)

Link to post
Share on other sites

Kan legge til at jeg fraråder å prøve å komme unna med en svakere motor (i praksis mindre volt) enn anbefalt. Jeg ser at enkelte bastant hevder at deres 12V-motor fungerer helt fint på båter ala Buster Large og andre i samme størrelse, men det vil jeg påstå er fordi de ikke vet bedre. Litt på samme måte som da jeg prøvekjørte min første Porsche, en Boxter med minste motor. Lykken var total, helt til jeg prøvde en med "skikkelig" motor...

Problemer som vil dukke opp med underdimensjonert elmotor:

Hard belastning på batteriet. Siden motoren hele tiden bruker turtall for å kompensere for at den mangler kraften den egentlig trenger, så blir det jo-jo på batteriet. Dette er særlig et poeng med blybaserte batterier, de har rett og slett ikke godt av behandlingen og klarer ikke å levere nok ampere der og da som forsterker problemet med jo-jo kjøringen. Du sparte kanskje noen kroner på innkjøpet, men du vil måtte skifte batteribank oftere enn nødvendig. 

Ujevn ankring. Særlig i litt vind, eller når det kommer større bølger fra passerende båter. Motoren har ikke kraft nok til å holde igjen, så båten driver av. Motoren gir da full gass for å komme tilbake til ankringspunktet. Bortsett fra at det er ubehagelig (særlig hvis man står) så går gjerne båten da over ankringspunktet på vei tilbake, igjen må motoren kompensere og du får et nytt røsk i båten.

Ujevn retning. Igjen ved vind eller bølger, motoren har ikke kraft nok til å holde stabil kurs og man får et sikk-sakk mønster over det som burde vært en (tilnærmet) rett linje.

Hvor ille dette er, kommer an på hvor underdimensjonert motoren er. Men når man uansett legger såpass med penger på bordet, så spar heller en sesong til om nødvendig enn å kjøpe for svak hjulvisp. For sterk motor er derimot helt uproblematisk, bortsett fra rent økonomisk.

Link to post
Share on other sites

Viktig er å velge langt nok skaft! Jeg har den lengste (72") og av og til proppelen spinner i lufta når båten håper på bølger. Ved stille vann er den ca. 40cm under overflaten.
BTW - Xi5-105SW har ikke fotpedal som standard men fjernkontroll.

Edited by klimekkk
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...