dedekam Posted March 7, 2021 Report Share Posted March 7, 2021 Hei! første post her for meg - har kjøpt fiskestang for første gang i voksen alder, og er helt fersk:) Lurer på om noen her har tips om vann i Østmarka som er isfrie slik at jeg kan få prøvd meg litt? Mvh Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted March 7, 2021 Report Share Posted March 7, 2021 33 minutter siden, dedekam skrev: Hei! første post her for meg - har kjøpt fiskestang for første gang i voksen alder, og er helt fersk:) Lurer på om noen her har tips om vann i Østmarka som er isfrie slik at jeg kan få prøvd meg litt? Mvh Thomas fortsatt solid is på vannene i Østmarka, over 30cm de fleste steder. Det er noen åpne bekkeos. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dedekam Posted March 7, 2021 Author Report Share Posted March 7, 2021 Et øyeblikk siden, piscator skrev: fortsatt solid is på vannene i Østmarka, over 30cm de fleste steder. Det er noen åpne bekkeos. såpass ja - frem med dynamitten da gitt kanskje en kjøretur til Nordmarka kunne vært aktuelt, dog der har jeg null peiling på vannene Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted March 7, 2021 Report Share Posted March 7, 2021 Jeg sitter faktisk på Øyungen nå. Der er det godt over 50 cm med solid is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dedekam Posted March 7, 2021 Author Report Share Posted March 7, 2021 3 minutter siden, TT skrev: Jeg sitter faktisk på Øyungen nå. Der er det godt over 50 cm med solid is. ja det var kanskje litt ambisiøst å tro at jeg kunne tusle inn å fiske nå selvom det er fint vær Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted March 7, 2021 Report Share Posted March 7, 2021 19 minutter siden, dedekam skrev: ja det var kanskje litt ambisiøst å tro at jeg kunne tusle inn å fiske nå selvom det er fint vær Du kan fiske, da. Men må ha isbor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted March 7, 2021 Report Share Posted March 7, 2021 Men om du er skikkelig kaste-sugen, går det jo an å søke til kysten. Sjøørreten bør våkne til liv snart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jann00 Posted March 7, 2021 Report Share Posted March 7, 2021 6 timer siden, TT skrev: Jeg sitter faktisk på Øyungen nå. Der er det godt over 50 cm med solid is. Ble det noe fisk? :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted March 8, 2021 Report Share Posted March 8, 2021 12 timer siden, Jann00 skrev: Ble det noe fisk? Nope! Men når sant skal sies ble det mer pølsegrilling enn fisking ... Jeg hadde med tre barn, og vi fikk ikke akkurat med oss morrabittet, for å si det slik. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted March 8, 2021 Report Share Posted March 8, 2021 (edited) I helgen var jeg på Steinsfjorden, 40-50 cm med perfekt stålis. (Med bor for ismeite behøver man ikke å ta turen til SATS etterpå.) Nå er gjerne isgangen i de lavereliggende vannene i Østmarka litt tidligere enn Steinsfjorden, men du kan trygt basere deg på at det er flere uker til det er fiskbart uten isbor også i Østmarka. Derimot er det fult fiskbart mange steder i Oslofjorden, jeg har hatt et par turer ut etter dagens hjemmekontor den siste uken. Null napp, men deilig å høre bølgeskvulp igjen, og kjenne kveldssolen i trynet noen timer. Edited March 8, 2021 by erik 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Philip L Posted March 13, 2021 Report Share Posted March 13, 2021 (edited) feilpost Edited March 13, 2021 by Philip L feilpost Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted March 13, 2021 Report Share Posted March 13, 2021 til opplysning; har vært i Østmarka i dag; 40cm stålis med 20cm tørr snø og skare på. Lenge til det blir åpent vann å fiske i... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FiskeFranz Posted March 22, 2021 Report Share Posted March 22, 2021 Noen som vet når man kan vente seg at makrellen returnerer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted March 22, 2021 Report Share Posted March 22, 2021 39 minutter siden, FiskeFranz skrev: Noen som vet når man kan vente seg at makrellen returnerer? Det er makrell i Oslofjorden hele året. Men migrasjonen inn i fjorden begynner vanligvis rundt 1. mai og så øker det på utover. Hovedårsaken til at "folk flest" gjerne må vente til slutten av juni før de får makrell i mengder, er at makrellen har lett for å gå litt dypere før det. Men du finner bøttevis med makrell på 10-20 meters dybde i fjorden fra rundt 1. mai og utover. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FiskeFranz Posted March 23, 2021 Report Share Posted March 23, 2021 Har sett at folk står på Ulvøybrua og fisker allerede i år. Noen tanke om hva slags fisk disse gutta prøver seg på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dedekam Posted March 25, 2021 Author Report Share Posted March 25, 2021 Har vært godt og varmt noen dager nå ! noen som har prøvd seg i Østmarka, uten å måtte bruke borr? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted March 25, 2021 Report Share Posted March 25, 2021 det er fortsatt is de fleste steder, men er svært usikker på om den bærer lenger. Har ikke tenkt å prøve. Men det er nok fortsatt en stund til det blir åpent vann? Kanskje isen går i løpet av påsken hvis mildværet fortsette? Det er jo typisk når nattetemperaturen kryper over null at isen går raskt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HotShot Posted March 27, 2021 Report Share Posted March 27, 2021 Selv noen mil sørover, i Østfold, ligger isen godt enda. Er nok flere uker igjen. Påskefisket blir i sjøen og Glomma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jann00 Posted April 2, 2021 Report Share Posted April 2, 2021 Akkurat nå er det vel midt imellom, Nå kan isen smelte når som helst, og man kan ikke isfiske heller pga tynn is... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lars p Posted April 6, 2021 Report Share Posted April 6, 2021 Mange vann med masse is enda i Østmarka. MEN ! du må ha litt iskunnskap og ikke minst litt sikkerhetsutstyr. Jeg gikk på Skøyter på Nordbysjøen i går og der var isen knall frem til kl 11 . Mykner i sola etter det . Flere som gikk Børter til Losby også , da selvsagt med noen turer på land der isen er dårlig . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted April 7, 2021 Report Share Posted April 7, 2021 Det er jo ganske typisk og skjer hver vår, at så fort den første hestehoven dukker opp mellom hus og hjem, så er det noen som vil ut med kastestanga. Men vinteren er seig og snøen ligger dyp mange steder. Senest mandag var jeg på skitur i Nordmarka sør, og man skal ikke langt inn før det er ganske så vinterlig. Her fra Skjennungen: For øvrig et vann jeg har fått ørret i, men ikke et sted jeg ville lagt en «dedikert» fisketur til .... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dedekam Posted April 9, 2021 Author Report Share Posted April 9, 2021 krysser fingre for at det snart tiner litt i marka - gleder meg stort til å komme i gang med litt fiske etter 25 år uten.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted April 9, 2021 Report Share Posted April 9, 2021 1 time siden, dedekam skrev: krysser fingre for at det snart tiner litt i marka - gleder meg stort til å komme i gang med litt fiske etter 25 år uten.. Tja, gikk på ski senest i dag og det er lite som minner om stangfiske i Nordmarka ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dedekam Posted April 14, 2021 Author Report Share Posted April 14, 2021 Den 9.4.2021 at 15.20, TT skrev: Tja, gikk på ski senest i dag og det er lite som minner om stangfiske i Nordmarka ... ja det der ser ganske isete ut Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted April 14, 2021 Report Share Posted April 14, 2021 Hvitt i går også: Ny skitur ... ( må jo passe på helsa...). Møtte faktisk «snøstorm» på Ullevålseter, så tørrfluestanga får hvile litt til ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts