TT Posted February 24 Report Share Posted February 24 2 timer siden, PantherMartin skrev: Det er fassinerende å se at såkallte experter her inne vet så mye mer en forvaltere og fylkesmenner di imponerer med sin strå-mannskunnskap ta dere en bolle Jeg føler at denne tråden sklei litt ut, og det er kanskje greit å presisere følgende: - Det er ingen av de som har engasjert seg i denne tråden, som støtter spredning av gjedde til nye vann. Det er ulovlig og økologisk uønsket. - Det er ingen av de som har engasjert seg i denne tråden, som ikke synes at dugnad og felles innsats for å kultivere fiskevann er flott! Det eneste som er påpekt er at metodene som er valgt i dette tilfellet ikke nødvendigvis gir de ønskede resultatene på sikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knut Skråle Posted February 24 Author Report Share Posted February 24 5 timer siden, TT skrev: Jeg føler at denne tråden sklei litt ut, og det er kanskje greit å presisere følgende: - Det er ingen av de som har engasjert seg i denne tråden, som støtter spredning av gjedde til nye vann. Det er ulovlig og økologisk uønsket. - Det er ingen av de som har engasjert seg i denne tråden, som ikke synes at dugnad og felles innsats for å kultivere fiskevann er flott! Det eneste som er påpekt er at metodene som er valgt i dette tilfellet ikke nødvendigvis gir de ønskede resultatene på sikt. DERE FORSTÅR IKKE! VI DREPER DE SMÅ OGSÅ!!!1 VI HAR KNEKKT KODEN!!! DE HAR ELLEKTRISK FISKE PÅ DE SMÅ OG UNDER GYTTING I GYTTING OMRÅDET!1 SMÅ Å STORE!!!! DERE KANN LESE PÅ FACEBOOK PÅ GJEDDE PROSJEKTET TJØSVOLLS VATNET!! DER ER ALT OM GJEDDE OG DE ETER OPP FUGGLEN!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted February 25 Report Share Posted February 25 vi har forstått hva dere ønsker. Det tror jeg er vanskelig å unngå med de store bokstavene du bruker. Men det du og kanskje andre likesinnede med deg tydeligvis ikke evner å ta til deg, eller vil ta til deg, er at den tilnærmingen dere har valgt, ikke vil løse problemet deres. Dermed vil dere heller ikke oppnå det dere ønsker å få til... LYKKE TIL! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted February 25 Report Share Posted February 25 SIDEN MAN SKAL BRUKE STORE BOKSTAVER HER FØLGER JEG TRENDEN. HVIS DERE LYKKES MED Å FISKE UT EN GJEDDEBESTAND VIL DERE VÆRE DE FØRSTE I VERDEN SOM KLARER AKKURAT DET. LYKKE TIL! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted February 25 Report Share Posted February 25 Knut Skråle skrev: "VI HAR KNEKKT KODEN!!!" good one - dagens selvbedrag?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PantherMartin Posted February 25 Report Share Posted February 25 ja ja vi får se vem som ler sist og best her å vem som må spiste hatten sin til frokost det er flere steder der gjedden er borte og ikke brukt rotenon. så får vi se vem som som er de største dummingene till slutt takk for meg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted February 25 Report Share Posted February 25 9 minutter siden, PantherMartin skrev: ja ja vi får se vem som ler sist og best her å vem som må spiste hatten sin til frokost det er flere steder der gjedden er borte og ikke brukt rotenon. så får vi se vem som som er de største dummingene till slutt takk for meg det er jo klart at denne utfiskingen kan bidra til å holde gjeddebestanden nede, og sånn sett være nyttig. Men den vil ikke utrydde gjedda, i den grad dette er det uttrykte målet deres. Det er hva noen av oss har forsøkt å formidle. Det andre vi har forsøkt å si er at dette er en prosess som må gjentas, fortrinnsvis hvert år, og som derfor vil koste mye tid, krefter og kanskje penger. Det er jo prisverdig at noen orker å legge ned denne innsatsen, selv om det på sett og vis er Sisyfos-arbeid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Masterbaiter Posted February 26 Report Share Posted February 26 (edited) Den 22.2.2025 at 15.01, Gabriel skrev: Jeg har ingen forutsetninger for å vite hvor mye som skjer pga menneskelig påvirkning og hvor mye som skjer pga vadefugl. Men det skjer stadig vekk at store gjedder dukker opp i vann hvor det ikke finnes gjedde fra før av og jeg tviler på at vadefugler pleier å bære med seg kilosfisk++ fra et vann til et annet. Og det har vert mange eksempler på at nettopp det skjer. Eller feks artikkelen under hvor man konkluderer med at det trolig er mennesker som har satt ut på nytt. Det er desverre mange av dem som er totalt idioter. https://www.nrk.no/sorlandet/ny-rapport-konkluderer-med-at-gjedde-trolig-ble-re-introdusert-i-gillsvann-av-mennesker-1.17252063 Ja, artikkelen til NRK påstår at det er mest trolig at mennesker har satt gjedde ut igjen, en av rapportene artikkelen bygger på er derimot ikke så bastant: "Resultatene våre viser at det er forskjeller i grunnstoffkonsentrasjon og/eller nivå mellom gjedden fra 2021 og den fra 2023, men årsaken til disse forskjellene er usikker. En mulighet er at gjedden kan ha blitt overført til Gillsvannet etter rotenonaksjonen i 2021. En annen mulighet er at gjedda fra 2023 kan ha oppholdt seg i periferien i vassdraget og slik overlevd rotenonaksjonen. I så tilfelle har den måttet oppholdt seg i periferien over tid og frem til at rotenonkonsentrasjonen var betydelig redusert. Hvorvidt et slikt scenario vurderes som mulig er noe andre må svare på. Vi kan derfor ikke si noe sikkert om hvordan gjedden har kommet tilbake til Gillsvannet." Kilde: https://www.vetinst.no/rapporter-og-publikasjoner/rapporter/2024/geoelementanalyse-av-skjell-fra-gjedde-fanget-i-gillsvannet-2023 Edited February 26 by Masterbaiter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Masterbaiter Posted February 26 Report Share Posted February 26 Den 25.2.2025 at 9.05, erik skrev: SIDEN MAN SKAL BRUKE STORE BOKSTAVER HER FØLGER JEG TRENDEN. HVIS DERE LYKKES MED Å FISKE UT EN GJEDDEBESTAND VIL DERE VÆRE DE FØRSTE I VERDEN SOM KLARER AKKURAT DET. LYKKE TIL! Ikke at jeg mener muligheten for å lykkes er veldig store, men det har så vidt jeg vet blitt gjort vellykka en (1) gang, Stølsvannet i Vennesla. Det må sies at det så vidt jeg har forstått var spesielle forhold som gjorde dette mulig, blant annet at det ikke var gyting av ørret der, og at de fisket ut all fisk med unntak av ål for å fjerne maten til gjedda i samme slengen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted February 27 Report Share Posted February 27 jeg skal ikke påstå at det er helt umulig å fiske ut en fiskebestand, men all erfaring viser at dette er veldig vanskelig. Og jeg vet ikke om de egentlig har klart å ta alt i det nevnte vannet ved Vennesla. Det kan jo ha lurt seg unna noen individer, som kan dukke opp senere? Og selv med rotenon har det vist seg vanskelig å utrydde bestander av "robuste" arter som gjedde, abbor, mort, osv. Men med gjedde vil det ikke være særlig til hjelp å fjerne byttefiskarter. For gjedde kan utmerket godt være den eneste fiskearten i et vann, og bestanden være basert på kannibalisme. Dette er jo en av grunnene til at gjedde er så problematisk i små vann med ørret. Gjedda er en veldig effektiv predator på ørret i slike vann, men gjeddebestanden blir ikke særlig negativt påvirket selv om den beiter ned praktisk talt all ørreten, fordi den går over til rendyrket kannibalisme. Selv om ørreten forsvinner er det i praksis ingen negativ feedback på gjeddebestanden; den synes heller å gå inn i en relativt stabil dynamikk. Men slike gjeddevann er sjelden særlig attraktive for sportsfiske etter gjedde, det er gjerne langt mellom de store. Det VET alle seriøse gjeddefiskere. Og nettopp derfor forstår de også at det er idioti å sette ut gjedde i ørretvann. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knut Skråle Posted March 4 Author Report Share Posted March 4 MYE POSETIVT!! EKSPERT GUNN-LEIV TAR DET PÅ KORNENE HER!!!111 GJEDDE SPISER 12345678 ØRRET!! DE SOM IKKE TROR PÅ DET KAN LESE PÅ FACEBOOK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard Kolbeinsen Posted March 20 Report Share Posted March 20 Den 24.2.2025 at 20.34, Knut Skråle skrev: DERE FORSTÅR IKKE! VI DREPER DE SMÅ OGSÅ!!!1 VI HAR KNEKKT KODEN!!! DE HAR ELLEKTRISK FISKE PÅ DE SMÅ OG UNDER GYTTING I GYTTING OMRÅDET!1 SMÅ Å STORE!!!! DERE KANN LESE PÅ FACEBOOK PÅ GJEDDE PROSJEKTET TJØSVOLLS VATNET!! DER ER ALT OM GJEDDE OG DE ETER OPP FUGGLEN!!! En vil aldri klare å få bukt, med gjedda i Tjøsvoldsvannet. Utelukende pga bekken som går fra Heiavannet og ned. Så lenge det ikke fiskes gjedde i Heiavannet vil det til evig tid komme ned gjedde derfra. Selv med stor skala utfisking i Heiavannet har du fremdeles gjedde i alle bekkene som er tilknyttet. Men håper dere lykkes. For det trenger Sjøørreten her på Karmøy. Den sliter nok med all lus og tyvfiske. Blir jo ikke mange 2 sjøørreter som overlever en tur gjennom vannet og bekken. ei heller i Stols åna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ølgylt Posted March 21 Report Share Posted March 21 Jeg må innrømme, jeg grubler fremdeles på dette prosjektet- For meg så ser det ut som en smarting som har funnet ut at han kan bruke kommunale peng på å få bedre fiskeforhold på hytta. Og da er det et snev av schadenfreude å se at femgangsmåten som er valgt vil medføre mer smågjedde. At personene som utfører prosjektet ikke akkurat fremstår som skarpeste kroken i slukeska, passer jo sånn sett inn, men det er jo en liten genistrek å gi dem målbart resultat. Det jeg virkelig er nysgjerrig på er argumentene som ble brukt for å fremstille dette som en vinn-vinn situasjon (og personlig bryr jeg meg midt i brunøyet om det er gjedde eller ørret i det vannet) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted March 21 Report Share Posted March 21 det er mange ting å stusse over ved dette prosjektet, og gjedda blir de aldri kvitt, særlig når det er en jevn forsyning fra et nabovann. Men det er jo klart at gjennom iherdig garning og rusefiske kan de klare å holde gjeddebestanden noe nede, selv om det fortsatt vil være masse smågjedde der til enhver tid. Disse vil naturligvis ikke være en trussel for voksen, fiskbar ørret, men de vil likefullt gumle i seg ørretyngel. Og slutter de å garne vil en betydelig andel av smågjeddene vokse opp å bli store nok til å spise større ørret også. Så dette prosjektet må de i prinsippet fortsette til evig tid... det mest underlige er at de har fått offentlig støtte til dette. Hvor har biologene vært? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard Kolbeinsen Posted March 21 Report Share Posted March 21 58 minutter siden, piscator skrev: det er mange ting å stusse over ved dette prosjektet, og gjedda blir de aldri kvitt, særlig når det er en jevn forsyning fra et nabovann. Men det er jo klart at gjennom iherdig garning og rusefiske kan de klare å holde gjeddebestanden noe nede, selv om det fortsatt vil være masse smågjedde der til enhver tid. Disse vil naturligvis ikke være en trussel for voksen, fiskbar ørret, men de vil likefullt gumle i seg ørretyngel. Og slutter de å garne vil en betydelig andel av smågjeddene vokse opp å bli store nok til å spise større ørret også. Så dette prosjektet må de i prinsippet fortsette til evig tid... det mest underlige er at de har fått offentlig støtte til dette. Hvor har biologene vært? Det finnes knapt en eneste ørret pinne igjen i Tjøsvoldsvannet, i Heiavannet har det vært tomt for ørret minst i 25 år... til info er et dypt vann her på Karmøy 6-7m..... så her har ørreten 0 sjanse å overleve viss gjedde kommer i vannet. Har desverre mistet gode ørretvann til gjedda. Viktig å se her at et middels stort vann her på Karmøy er en liten søledam i forhold til de vannene som det er mulighet til å inneholde både ørret og gjedde på naturlig vis... det er en viss teoretisk mulighet til å fiske ut gjedda pga den størrelsen vannene har. Men gjedde gjemmer seg lett i tilstøtende små bekker... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted March 21 Report Share Posted March 21 53 minutter siden, Richard Kolbeinsen skrev: Det finnes knapt en eneste ørret pinne igjen i Tjøsvoldsvannet, i Heiavannet har det vært tomt for ørret minst i 25 år... til info er et dypt vann her på Karmøy 6-7m..... så her har ørreten 0 sjanse å overleve viss gjedde kommer i vannet. Har desverre mistet gode ørretvann til gjedda. Viktig å se her at et middels stort vann her på Karmøy er en liten søledam i forhold til de vannene som det er mulighet til å inneholde både ørret og gjedde på naturlig vis... det er en viss teoretisk mulighet til å fiske ut gjedda pga den størrelsen vannene har. Men gjedde gjemmer seg lett i tilstøtende små bekker... det er ikke noe nytt at gjedde kan ødelegge små og mellomstore ørretvann. Problemet er ikke at vi ikke har sympati med dem som blir rammet av slikt, og vi er enige i at gjedda ikke har noe i disse vannene å gjøre. Men metodene som blir forsøkt for å løse problemene har ikke særlig gode sjanser til å lykkes. Nei, det er ingen teoretisk sjanse til å utrydde gjedda med de metodene som her forsøkes, særlig fordi det er en bekk som stadig kan forsyne vannet med ny gjedde. Og man kan gjerne fiske ut mesteparten av gjeddene over den størrelsen garnmaskene klarer å fange opp. Men man klarer aldri å ta ALLE. Og så fremt disse klarer å gyte vil det være masse små gjedder som vil gå under radaren. Og selv om denne utfiskingen PÅ KORT SIKT som sagt vil sørge for at ørret over en viss størrelse har bedre sjanse på å ikke bli spist, vil en god del av smågjeddene som overlever før eller senere vokse opp, og på lengre sikt på nytt utgjøre en trussel. Og i mellomtiden vil de overlevende smågjeddene utgjøre en trussel for ørretyngel, og dermed kraftig redusere rekrutteringen av ørret. Dette prosjektet er og blir et Sisyfos-arbeid, og disse utfiskingene har trolig bidratt til å ødelegge restene av det som måtte ha vært igjen av den opprinnelige ørretbestanden. Hvis man skal løse dette, har man slik jeg ser det kun to farbare veier; enten må man rotenonbehandle dette vannet, og ALLE nærliggende vann med gjedde, for å hindre ny introduksjon via bekker eller føtter til ender. Deretter kan man reintrodusere ørret. Det andre alternativet er å akseptere at gjedda har kommet for å bli, men da heller forsøke å etablere en "sunnere" gjeddebestand, som ikke er så problematisk for ørreten. Og da er det som vi har sagt før bedre med en tynn bestand av store gjedder, fordi disse vil kannibalisere på små og mellomstore gjedder, som er "verstingene" overfor ørreten. Så får man heller leve med at de store gjeddene tar en og annen ørret. Men "trøsten" er jo at disse gjeddene i tillegg representerer et nytt sportsfisketilbud i tillegg til ørreten; ei tikilosgjedde vil være en super bonusfisk sju dager i uka, særlig på lettspinn beregnet på ørret! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knut Skråle Posted March 24 Author Report Share Posted March 24 Den 21.3.2025 at 7.24, piscator skrev: det er mange ting å stusse over ved dette prosjektet, og gjedda blir de aldri kvitt, særlig når det er en jevn forsyning fra et nabovann. Men det er jo klart at gjennom iherdig garning og rusefiske kan de klare å holde gjeddebestanden noe nede, selv om det fortsatt vil være masse smågjedde der til enhver tid. Disse vil naturligvis ikke være en trussel for voksen, fiskbar ørret, men de vil likefullt gumle i seg ørretyngel. Og slutter de å garne vil en betydelig andel av smågjeddene vokse opp å bli store nok til å spise større ørret også. Så dette prosjektet må de i prinsippet fortsette til evig tid... det mest underlige er at de har fått offentlig støtte til dette. Hvor har biologene vært? DET HAR VÆRET RÅD GIVENDE BOLIOGER PÅ BEVARING! DE ER LEDENDE I NORGE!!! DET ER STATSFORVALTER OG KOMMUNE MED I BILDE!!! DET ER SVART OG HVITT PÅ HER!111111 DETTE ER EKSPERTER I NJFF SOM HAR FISKET TUSEN VIS GJEDDER I SANDNES!! SANDNES KOMUNE ER MED PÅ LAGET!! SÅ VÆR SÅ GOD!!!!1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted March 25 Report Share Posted March 25 Utrolig at Rådgivende biologer kan ha foreslått noe sånt. Tror jeg kanskje må sende en henvendelse dit... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knut Skråle Posted March 25 Author Report Share Posted March 25 2 timer siden, piscator skrev: Utrolig at Rådgivende biologer kan ha foreslått noe sånt. Tror jeg kanskje må sende en henvendelse dit... DET TROR JEG DERE SKAL!1 DET HJELPER KANSJE Å FÅ LITT OPPLÆRING I BOLIOGI FRA DE LEDENDE I NORGE!!!1111 SÅ SJØNNER DERE AT VI HAR KNEKKT KODEN!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PantherMartin Posted March 25 Report Share Posted March 25 Her må jeg trø støtende til og si meg enig hahahahaha råd givende biolger vill nok nok sette både stråmenn og liksom eksperter på plass game over 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted March 25 Report Share Posted March 25 Jeg gikk inn på arkivet til Rådgivende Biologer å søkte etter informasjon om gjedde. Jeg fant bare en publisert rapport, og det var noen år gammel (1998). I den rapporten oppsummeres tynningsfiske slik: Vi kjenner ikkje til realistiske metodar for å fjerne gjedda frå Osvassdraget. Om det er råd å kontrollere bestanden er også usikkert. Gjeddebestandar er sjølvkontrollerande på den måten at større gjedder dominerer og beiter på mindre gjedder. Eit intensivt utfiske vil redusere dei større gjeddene og dette vil føre til ei oppblomstring av mindre gjedder. For en fagperson vil det nok likevel kunne være interessant å følge med på et slikt utfiskingsprosjekt selv om hypotesen er ganske klar. Alle "sannheter" har godt av å bli testa ut i ny og ne, særlig når noen gidder å ta jobben ... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knut Skråle Posted March 25 Author Report Share Posted March 25 5 timer siden, TT skrev: Jeg gikk inn på arkivet til Rådgivende Biologer å søkte etter informasjon om gjedde. Jeg fant bare en publisert rapport, og det var noen år gammel (1998). I den rapporten oppsummeres tynningsfiske slik: Vi kjenner ikkje til realistiske metodar for å fjerne gjedda frå Osvassdraget. Om det er råd å kontrollere bestanden er også usikkert. Gjeddebestandar er sjølvkontrollerande på den måten at større gjedder dominerer og beiter på mindre gjedder. Eit intensivt utfiske vil redusere dei større gjeddene og dette vil føre til ei oppblomstring av mindre gjedder. For en fagperson vil det nok likevel kunne være interessant å følge med på et slikt utfiskingsprosjekt selv om hypotesen er ganske klar. Alle "sannheter" har godt av å bli testa ut i ny og ne, særlig når noen gidder å ta jobben ... SANNHETEN BLIR TESTET OG KODER BLIR KNEKKT! STORE GJEDDER LEGGER MILLAIRDER MED ROGN!! STÅR HER, PÅ SVART OG HVITT!!!!11 GUTTA STÅR PÅ!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted March 26 Report Share Posted March 26 15 timer siden, TT skrev: Jeg gikk inn på arkivet til Rådgivende Biologer å søkte etter informasjon om gjedde. Jeg fant bare en publisert rapport, og det var noen år gammel (1998). I den rapporten oppsummeres tynningsfiske slik: Vi kjenner ikkje til realistiske metodar for å fjerne gjedda frå Osvassdraget. Om det er råd å kontrollere bestanden er også usikkert. Gjeddebestandar er sjølvkontrollerande på den måten at større gjedder dominerer og beiter på mindre gjedder. Eit intensivt utfiske vil redusere dei større gjeddene og dette vil føre til ei oppblomstring av mindre gjedder. For en fagperson vil det nok likevel kunne være interessant å følge med på et slikt utfiskingsprosjekt selv om hypotesen er ganske klar. Alle "sannheter" har godt av å bli testa ut i ny og ne, særlig når noen gidder å ta jobben ... strålende innlegg. Med forbehold om hva Rådgivende biologer faktisk mener synes det ved første øyekast ut til å være en uoverensstemmelse mellom det de har skrevet på hjemmesidene, og rådene de har gitt folket på Karmøy. Ut over det er det jo klart at prosjektet på Karmøy også må anses som et slags vitenskapelig eksperiment, der man får testet ut kunnskapen om dynamikken mellom gjedde og ørret. Alle "sannheter" har godt av å bli testet ut, som du skriver TT. Og selv om det er generell enighet om at det ikke nødvendigvis er så lurt å fiske ut de store gjeddene, så sier generell kunnskap om kannibalisme at dette er en hårfin balanse. Det har man sett i for eksempel røyevann, som kan veksle mellom et kannibalismeregime, med noen få store røyer som regulerer bestanden av smårøye, og et tusenbrødreregime. Og dynamisk sett er tusenbrødrebestander mer stabile. Men dette kan OGSÅ ses som et argument mot utfisking av store gjedder, fordi man da faktisk skaper en slags tusenbrødrebestand av bitte små gjedder, som åpenbart vil spise opp alt som fins av næringsdyr , inkludert ørretyngel. Gjedda er ikke bare en predator på ørret, små gjedder er en vel så hard konkurrent. Jeg ser at noen bruker antall rogn som et argument for at det er viktig å fjerne de store gjeddene. Ja, ei stor gjedde kan produsere tusenvis av egg, men en tett bestand med små og mellomstore gjedder vil i sum produsere enda flere egg. Og denne utfiskingen vil i tillegg føre til en evolusjonær effekt, der alder ved kjønnsmodning synker (og maksimal størrelse på gjeddene avtar, fordi mer energi brukes på produksjon av rogn). De små gjeddene vil også reprodusere. Og dette er et viktig argument for hvorfor slik utfisking i lengden trolig er lite nyttig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TorHaakon-Lucius Posted March 26 Report Share Posted March 26 Å, du store… Litt av en tråd dette her etterhvert. Skal unngå å gå veldig mye innpå de biologiske kunnskapene til dugnadsgjengene her, det er jo bra de er engasjerte og velmenende! Synes dog det er pussig at statsforvalteren i Rogaland finansierer dette, basert på ren lekmannsbiologi. Snublet over en artikkel i Sandnesposten, fra i går, der jeg synes bl.a disse sitatene fremstod som litt underlige: «– Dette er et prosjekt hvor vi sammen med Statsforvalteren, som finansierer det, miljødirektoratet, Sandnes kommune og oss i Jeger- og fiskerlaget Rogaland, forsøker å tynne ut og redusere mengden med gjedder som er i Storånå, Høylandsånå, Bråstensvatnet, Stokkelandsvatnet og i Arboret» «Han forteller at de store kjønnsmodne hunngjeddene er spesielt viktige å få tatt ut. – En slik hunn kan ha opp imot en halv million rogn. Så når vi tar ut disse så tar vi bort en stor del av avkommet i vannet» Jeg er på ingen måte noen biolog, men som Piscator var inne på nylig, så er det noe som skurrer her. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted March 26 Report Share Posted March 26 9 minutter siden, TorHaakon-Lucius skrev: Synes dog det er pussig at statsforvalteren i Rogaland finansierer dette, basert på ren lekmannsbiologi. «Han forteller at de store kjønnsmodne hunngjeddene er spesielt viktige å få tatt ut. – En slik hunn kan ha opp imot en halv million rogn. Så når vi tar ut disse så tar vi bort en stor del av avkommet i vannet» at politiske myndigheter og forvaltningen IKKE følger anerkjent kunnskap, er ikke noe nytt. Dette er heller regelen heller enn unntaket, og det er som kjent ikke noe 1-1 forhold mellom fagkunnskap og politikk. Uten sammenlikning for øvrig. Norske myndigheter valgte å stenge skolene under covid-pandemien, selv om det far FULL KONSENSUS i fagmiljøene om at dette ikke hadde noe for seg rent faglig. Moralen er; selv om myndighetene går inn for et forvaltningstiltak må man ikke stole blindt på at dette er basert på solid vitenskapelig evidens. Og påstanden om at det er spesielt viktig å ta ut de store kjønnsmodne gjeddene, fordi det reduserer rekrutteringen, er, som mange av oss har forsøkt å argumentere for, svært tvilsom rent faglig. Dette blir rett og slett for enkelt. Det man må se på er hva som totalt sett reduserer rekrutteringen mest, og i tillegg kommer den rollen den store gjedda har med tanke på kannibalisme. Det er kanskje for mye forlangt at forvaltere og politikere sitter med detaljkunnskap om ulike saker, men derfor bør de i større grad stole på fagfolk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts