Jump to content
Fiskersiden

GJEDDENE ER NESTEN HELT BORTE PÅ VEST LANDET !!!!!!!!!!!!!!!

Knut Skråle
 Share

Recommended Posts

Til venstre på tastaturet ditt finner du en tast det står "Caps Lock" på, trykk en gang på den så slipper du å skrive med kontinuerlig store bokstaver. 

Hvis jeg forstår deg riktig handler dette om at noen har desimert en bestand gjedder slik at den nå består av kun smågjedder og derfor ikke lengre vil regulere seg selv men krever oppfølging fra mennesker i uendeligheten? Muligens for å skape maksimalt predasjonspress i et vann som ellers sliter med overbefolkning av annen småfisk?

Hvis det var målet er det bare å gratulere med oppnådd mål. Dette er en effektiv metode for å øke predasjonspresset på mindre fisk og har vært vellykket i flere vann der det er overbefolkning av karpefisk. Liknende prosjekter har vært gjennomført tidligere i Morsa-vassdraget og flere innsjøer i Sverige.

2 timer siden, PantherMartin skrev:

Utrolig bra og fint å tørke flirer av såkallte eksperter som elsker å sette ut fremmede fiskearter, nå kan kle på seg fugle draktene sine og heller sette ut norsk ørret hahaha

Det er vel ingen seriøse sportsfiskere som setter ut fremmede arter? Jeg har også stor forståelse for at at det kan oppleves fortvilende når det dukker opp gjedde i tidligere rene ørretvann. 

De innvendingene mot utfisking av gjedde, som fremgår over her, er først og fremst av metodisk karakter. 

Det foreligger en del uttesting og forskning som tilsier at det å fiske ut de største gjeddene ikke reduserer predatortrykket, men derimot øker det. Bakgrunnen er at de største gjeddene er utpregede kannibaler som holder totalbestanden av gjedde nede. 

I Årungen som er en svær næringsrik innsjø i landbruksområdet øst for Oslo, ble det gjennomført et prosjekt der de største gjeddene ble fisket ut. Man oppnådde da et totalt sett større antall gjedder i vannet. Formålet var å øke uttaket av mindre karpefisk (mort osv) slik at beitingen på dyreplankton gikk ned. Større biomasse med dyreplankton gir høyere beitetrykk på planteplankton og dermed mindre gjengroing i vannet. Jeg mener å huske at de fikk signifikante resultater av prosjektet. 

En hard utfisking av gjedde i alle størrelser, vil selvsagt gi et umiddelbart lavere predatortrykk. Men i og med at det er umulig å fiske ut all gjedda, vil det være forbigående. Man kan da etter noen år ende opp med et vann med en vesentlig større bestand gjedde, fordi det ikke er store gjedder igjen som holder bestanden nede. Slik utfisking må derfor gjentas år etter år etter år om det skal ha en varig effekt. 

Så om skaden først er skjedd og det har etablert seg gjedde i et ørretvann, er sannsynligvis det beste å la de største gjeddene være i fred slik at de kan regulere bestanden, med mindre man da tar på seg den Sisyfos-oppgaven å fiske ut gjedde konstant. 

1 time siden, TT skrev:

Det er vel ingen seriøse sportsfiskere som setter ut fremmede arter? Jeg har også stor forståelse for at at det kan oppleves fortvilende når det dukker opp gjedde i tidligere rene ørretvann. 

De innvendingene mot utfisking av gjedde, som fremgår over her, er først og fremst av metodisk karakter. 

Det foreligger en del uttesting og forskning som tilsier at det å fiske ut de største gjeddene ikke reduserer predatortrykket, men derimot øker det. Bakgrunnen er at de største gjeddene er utpregede kannibaler som holder totalbestanden av gjedde nede. 

I Årungen som er en svær næringsrik innsjø i landbruksområdet øst for Oslo, ble det gjennomført et prosjekt der de største gjeddene ble fisket ut. Man oppnådde da et totalt sett større antall gjedder i vannet. Formålet var å øke uttaket av mindre karpefisk (mort osv) slik at beitingen på dyreplankton gikk ned. Større biomasse med dyreplankton gir høyere beitetrykk på planteplankton og dermed mindre gjengroing i vannet. Jeg mener å huske at de fikk signifikante resultater av prosjektet. 

En hard utfisking av gjedde i alle størrelser, vil selvsagt gi et umiddelbart lavere predatortrykk. Men i og med at det er umulig å fiske ut all gjedda, vil det være forbigående. Man kan da etter noen år ende opp med et vann med en vesentlig større bestand gjedde, fordi det ikke er store gjedder igjen som holder bestanden nede. Slik utfisking må derfor gjentas år etter år etter år om det skal ha en varig effekt. 

Så om skaden først er skjedd og det har etablert seg gjedde i et ørretvann, er sannsynligvis det beste å la de største gjeddene være i fred slik at de kan regulere bestanden, med mindre man da tar på seg den Sisyfos-oppgaven å fiske ut gjedde konstant. 

Du skriver at det var karpe i vannet det også ja da er det ikke rart det går til helvete med alt og det gror igjenn 

Semb i Grenland NFf har hatt masse problem med karpe som utrydder all fisk og salamannder i vannene der det finnes masse avisartikler bare å google

gjedde og karpe er fremmede og skal bort og dø!!!!

Jeg måtte nesten registrere meg for å kommentere her.
Som bosatt på Karmøy har jeg fulgt dette prosjektet i media, både det de gjør på Karmøy og i Sandnes.
Det er selvfølgelig en umulig oppgave å utrydde gjedda på denne måten, det skjønner alle som ikke sov i biologitimen. 
Men det er viktig å tenke på de som engasjerer seg i dette. De involverte er nok stort sett personer som har problemer med å delta i arbeidslivet på en vanlig måte,  er uføretrygdede eller har vanskelig for å bidra i samfunnet på andre vis.
At de får noe å gjøre som føles meningsfylt tror jeg er viktig, selv om det er en Sisyfos-oppgave. De får være ute i frisk luft, omgåes andre mennesker og føle seg nyttige. Og det har de nok veldig godt av. 

Edited by Zavubari
  • Like 1

Velkommen til forumet Zavubari.

Lediggang er visstnok roten til alt ondt, og det er godt å komme seg ut. Noe annet som kan være lurt er å lese litt av den neste uendelige dokumentasjonen som finnes av kultivering av fiskevann, helst før man setter i gang tiltak. Feks kan rapportene fra utfiskingen i Morsa-vassdraget bestilles fra prosjektets nettsider og Moss kommune.

Karmøy og Sandnes høres dog ikke helt ut som typisk overgjødslede vann på Østlandet med overbefolkning av små karpefisk, men der kan jeg ta feil. Utfisking av stor gjedde medfører som TT og jeg nevnte at predasjonspresset øker. Det er en effektiv metode for å sikre at bestanden av små gjedder eksploderer, og dermed beiter ned stort sett alt annet av fisk i et vann.

Det kan også være verdt å nevne at de minste gjeddene ofte gyter først (sannsynligvis av frykt for å bli mat for sine større artsfrender). Hvis man har et mål om å unngå spredning av arten til andre vann i området bør man ha det litt i bakhodet siden spredningen fra naturens side skjer med vadefugl da gjeddas rogn er klebrig og legges i vegetasjonsrester på grunt vann. 

Edited by erik

7 minutter siden, erik skrev:

Velkommen til forumet Zavubari.

Lediggang er visstnok roten til alt ondt, og det er godt å komme seg ut. Noe annet som kan være lurt er å lese litt av den neste uendelige dokumentasjonen som finnes av kultivering av fiskevann, helst før man setter i gang tiltak. Feks kan rapportene fra utfiskingen i Morsa-vassdraget bestilles fra prosjektets nettsider og Moss kommune.

Karmøy og Sandnes høres dog ikke helt ut som typisk overgjødslede vann på Østlandet med overbefolkning av små karpefisk, men der kan jeg ta feil. Utfisking av stor gjedde medfører som TT og jeg nevnte at predasjonspresset øker. Det er en effektiv metode for å sikre at bestanden av små gjedder eksploderer, og dermed beiter ned stort sett alt annet av fisk i et vann.

Det kan også være verdt å nevne at de minste gjeddene ofte gyter først (sannsynligvis av frykt for å bli mat for sine større artsfrender). Hvis man har et mål om å unngå spredning av arten til andre vann i området bør man ha det litt i bakhodet siden spredningen fra naturens side skjer med vadefugl da gjeddas rogn er klebrig og legges i vegetasjonsrester på grunt vann. 

Takk for det, Erik!
Såvidt jeg har lest er hensikten med disse tiltakene å hjelpe bestanden av ørret og gytende sjøørret i disse vannene på vestlandet. På meg virker det som om tiltakene har store muligheter for å virke mot sin hensikt. 
Beklageligvis virker det som om lesing (eller det å tilegne seg kunnskap generelt) ikke er deltakernes sterkeste sider. De er helt sikkert flinke til mye annet. 
At de likevel får støttemidler til å holde på virker underlig. Man skulle tro de som fordeler disse pengene hadde en form for kvalitetskontroll utført av fagpersoner? 

Gratulerer med fangst.

Enig i at sysselsetting er en bra ting, så kan man heller ta diskusjonen om manglende kunnskap et annet sted.

Og jeg personlig synes jo at alle tiltak som holder slike folk unna der sportsfiskere ferdes er et gode.

7 hours ago, TT said:

Det dukker stadig vekk opp gjedde i nye vann.

https://www.nrk.no/trondelag/_-gjeddemafiaen-slar-til-over-hele-landet-1.13609722

Men det finnes også mange nyere eksempler. Det finnes nok et miljø som setter ut gjedde i stor skala.

2 hours ago, erik said:

Nei, det finnes ikke noe miljø som setter ut gjedde i stor skala. Som nevnt er dette en art som spres med vadefugl hvis den først er etablert i et område.

Jeg har ingen forutsetninger for å vite hvor mye som skjer pga menneskelig påvirkning og hvor mye som skjer pga vadefugl. Men det skjer stadig vekk at store gjedder dukker opp i vann hvor det ikke finnes gjedde fra før av og jeg tviler på at vadefugler pleier å bære med seg kilosfisk++ fra et vann til et annet. Og det har vert mange eksempler på at nettopp det skjer.

Eller feks artikkelen under hvor man konkluderer med at det trolig er mennesker som har satt ut på nytt. Det er desverre mange av dem som er totalt idioter.

https://www.nrk.no/sorlandet/ny-rapport-konkluderer-med-at-gjedde-trolig-ble-re-introdusert-i-gillsvann-av-mennesker-1.17252063

Edited by Gabriel

Det finnes unektelig en del idioter der ute, og den ene gjedda er sannsynligvis flyttet av en slik idiot. Men det er et stoooooort gap mellom en idiot som flytter en gjedde, og påstanden «et miljø som setter ut gjedde i stor skala». 

3 hours ago, erik said:

Det finnes unektelig en del idioter der ute, og den ene gjedda er sannsynligvis flyttet av en slik idiot. Men det er et stoooooort gap mellom en idiot som flytter en gjedde, og påstanden «et miljø som setter ut gjedde i stor skala». 

Nå linket jeg bare en sak men jeg har sett andre der det plutselig fanges 10 store gjedder i et vann hvor de ikke hører hjemme.

https://www.aftenposten.no/norge/i/xqpmn/politiet-skal-etterforske-norsk-gjeddemafia

Og påstanden kommer ikke fra meg, men fra en rekke norske fiskeforvaltere og lokallag. 

Om dette faktisk er et miljø eller bare mange individuelle idioter som setter ut kan diskuteres, men jeg har så absolutt vert borti dedikerte gjeddefiskere som er svært positive til at det settes ut gjedde i alle vann. 

15 timer siden, Gabriel skrev:

Nå linket jeg bare en sak men jeg har sett andre der det plutselig fanges 10 store gjedder i et vann hvor de ikke hører hjemme.

https://www.aftenposten.no/norge/i/xqpmn/politiet-skal-etterforske-norsk-gjeddemafia

Og påstanden kommer ikke fra meg, men fra en rekke norske fiskeforvaltere og lokallag. 

Om dette faktisk er et miljø eller bare mange individuelle idioter som setter ut kan diskuteres, men jeg har så absolutt vert borti dedikerte gjeddefiskere som er svært positive til at det settes ut gjedde i alle vann. 

Hadde det ikke vært trist at en idiot eller tre sprer arter, så hadde det der vært morsomt. Kunnskapsnivået på endel fiskeforvaltere er dessverre helt på trynet, selv om det er et generasjonsskifte på gang som gir håp for fremtiden. 

I den grad det er en «dedikert Gjeddefisker som vil ha stor gjedde» som flytter fisk, så er det direkte selvmotsigende å flytte gjedde til et vassdrag der det er null, niks, zip, nada sjangse for at den kan bli stor. For at en gjedde skal kunne bli skikkelig stor (10+ kg) så må den ha rikelig tilgang på stor fisk som er lite energikrevende å jakte på. I Norge betyr det i praksis brasme og vederbuk, selv om sørv, mort, karpe og suter kan gjøre nytten rent teoretisk. (Teoretisk da bestander av de artene sjelden blir både storvokst på individbasis og som bestand.) Å sette ut gjedde i et typisk ørretvann blir aldri produsere noen stor gjedde, det er rett og slett ikke mulig.

Derimot finnes det en drøss med idioter der ute, og å sette ut gjedde i naboens ørretvann er nesten som en folkesport å regne «på bygda». Endel mennesker har dessverre en viss trang til å ødelegge for andre.

Edited by erik

For å ta det siste først, ja det er dessverre nok av idioter der ute. Og det er neppe noen tvil om at EN av (mange) grunner til at gjedde har spredt seg har vært sabotasje, for eksempel fra folk som har blitt tatt i tyvfiske ("fem fisker tok jeg, fem fisker satte jeg ut" - men de som ble satt ut var gjedde). Hvorvidt dette er en årsak til at gjedde har havnet på Vestlandet vet jeg ikke, men det kan jo ikke utelates. Det kan også tenkes at noen har vært dumme nok til å tro at de skal skape et nytt "sportsfisketilbud" ved å sette ut gjedde, men disse kan umulig være SERIØSE gjeddefiskere. Det burde ikke minst forvaltere innse. 

Nå er nok ikke sannheten så kategorisk som du gir inntrykk av Erik. Hvis du setter ut gjedde i et ørretvann, kan nok fiskene fra originalutsettingen med tiden vokse seg store selv i næringsfattige vann. Og forvaltere burde også forstå at selv om det "plutselig" dukker opp "store" gjedder, så er IKKE det et "bevis" på at de har blitt satt ut (nylig). Setter du ut noen få individer kan jo de gå lenge under "radaren". Det kan ta år får man oppdager dem. Og gjedder på 2-5  kilo er ikke "store". Ei gjedde med god tilgang på næringsrik føde kan vokse seg stor (og da snakker vi 10kg+/-) i løpet av få år. 

Men du har rett i at over tid vil ikke småørret være nok mat for en tikilosgjedde. Når gjeddene etter hvert begynner å reprodusere vil de derfor kannibalisere på egne avkom, og dermed bidra til en viss "terrorbalanse". Derfor vil det kunne gjøre vondt verre å ta ut de store gjeddene i slike vann; de er primært en trussel mot egen art. Men for all del, ta gjerne ut smågjedder. Men som det skrives vil dette være et prosjekt som hele tiden må gjentas, særlig hvis man også tar ut de store gjeddene. Men å tro at man skal utrydde gjedda, og reetablere en ørretbestand på denne måten er helt naivt, inkludert tittelen på denne tråden...

Det har blitt forsøkt med rotenon noen steder, og dette KAN virke. Men trolig er gjedde vanskeligere å utrydde (enn ørret). Og man må i så fall også behandle nærliggende vann på grunn av faren for at befruktet gjedderogn kan spres med fugl. Det er med andre ord stor risiko for at slike prosjekter mislykkes, og det har man sett mange steder. Det betyr også ut utsiktene til å utrydde gjedde på Vestlandet er heller små. Da synes det bedre å lære seg å leve med problemet, og bruk mer kunnskapsbaserte tilnærminger. 

• Like 2

1 time siden, PantherMartin skrev:

Den siste artikkelen er bak betalingsmur så den kan jeg ikke uttale meg om.

Men hva er det i de to andre linkene du mener motsier hva "såkallte experter" har skrevet?

Så vidt jeg kan se er det ingen som bestrider at det har vært satt ut gjedde (av mennesker) i enkelte tilfeller i Norge. Det er heller ingen som bestrider at utsetting av gjedde (i likhet med de fleste andre arter, inkludert ørret) er idiotisk. Tvert i mot virker det som artiklene du har funnet underbygger det som er nevnt, det er idiotisk å flytte fisk.

Derimot kan det se ut som opprinnelige initiativtagere går glipp av viktig kunnskap i den ene artikkelen når de fisker ut de største gjeddene:

"Rotenonbehandling er i praksis den eneste fungerende metoden for å fjerne etablerte bestander av uønskede fiskearter i ferskvann." 

Derav kommentarene om at det som nevnes i post 1 her i praksis er ren sysselsetting, det løser ingen ting.

Edited by erik

45 minutter siden, erik skrev:

Den siste artikkelen er bak betalingsmur så den kan jeg ikke uttale meg om.

Men hva er det i de to andre linkene du mener motsier hva "såkallte experter" har skrevet?

Så vidt jeg kan se er det ingen som bestrider at det har vært satt ut gjedde (av mennesker) i enkelte tilfeller i Norge. Det er heller ingen som bestrider at utsetting av gjedde (i likhet med de fleste andre arter, inkludert ørret) er idiotisk. Tvert i mot virker det som artiklene du har funnet underbygger det som er nevnt, det er idiotisk å flytte fisk.

Derimot kan det se ut som opprinnelige initiativtagere går glipp av viktig kunnskap i den ene artikkelen når de fisker ut de største gjeddene:

"Rotenonbehandling er i praksis den eneste fungerende metoden for å fjerne etablerte bestander av uønskede fiskearter i ferskvann." 

Derav kommentarene om at det som nevnes i post 1 her i praksis er ren sysselsetting, det løser ingen ting.

Ja, man kan lure på hvem som egentlig driver stråmannsargumentasjon her... ;) 

For å presisere: Jeg har ingen grunn til å hevde at forvaltningen ikke har kompetanse om gjeldende, eller liknende saker. Men det er grunn til å presisere at forvaltningen sin oppgave ikke nødvendigvis er å fremme objektiv vitenskap, men å implementere og forvalte en gitt politikk, derav tittelen. Det betyr at mange forvaltere kanskje må forsvare tiltak som strider mot den kunnskapen de egentlig besitter. Og i Norge har forvaltningen av ferskvannsfiske alltid vært svart-hvit, der det kun er laks og ørret som har betydd noe. Så og si alle andre arter har blitt betraktet som "ugrasfisk", og noe man helst skal bekjempe. At et slikt syn strider mot alle forestillinger om biologisk mangfold har blitt glatt sopt under teppet. Og det er en sørgelig gammeldags politikk med tanke på optimal bruk av naturen; at vi satser på de artene som naturlig fins ulike steder, og innser at ørret ikke er løsningen overalt. Og det er ikke bare ørret som er verdt å fiske etter. Men selv om man innser dette, betyr ikke det at vi er for spredning av gjedde til steder den ikke fins, eller hører hjemme biologisk sett. Å hevde at noen av oss mener det, er ihvertfall stråmannsargumentasjon. Men det betyr heller ikke automatisk at vi ukritisk trykker til vårt bryst alle idiotiske forslag om hvordan man skal takle problemet når ulykken først er ute, og gjedde en gang har havnet på Vestlandet. istedenfor mer eller mindre paniske tulletiltak går det an å puste med magen, og prøve seg på en mer kunnskapsbasert tilnærming. Og gjedda har kommet til Vestlandet for å bli, enten vi vil eller ikke.

• Like 2

Den første artikkelen fra Forskning.no var den mest interessante her. Den bekrefter funnene fra forsøket i Årungen, om at en stor bestand av gjedde kan ha betydning for vannkvalitet og gjengroing i næringsrike områder. 

Men det å "kryssklippe" dette mot uttalelser fra Statsforvalteren i Trøndelag, er rimelig meningsløst, da det er helt forskjellige mål som ønskes oppnådd.