Gå til innhold
Fiskersiden

Abbordrømmen


Oz
 Share

Recommended Posts

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Denne uka er fruen på kurs i Oslo, og jeg er alene med ungene. Dette er sjelden noen oppskrift for mye fisketid, så denslags planer ble lagt godt opp på hylla. Planene kom ned fra hylla da min mor ringte og ville ha de små på besøk over natta. Utstyret lå i bilen, så da ungene var vel levert hos sine besteforeldre satt jeg nesen mot abboren. Kjetil har vært så teit at han har kjøpt seg et hus med behov for oppussing, så han kom litt senere, men jeg er jo ikke dårligere enn at jeg kan fiske alene. Fisket alene før jeg!

Fisket var til å begynne med småtregt... I alle fall var fisken uvanlig forsiktig, og jeg hadde flere hugg på jiggen som ikke satt, i tillegg til at jeg mistet et par fisker som kjentes bra. Etter omtrent ti hugg som ikke satt skikkelig, og etter to avbitte jigghaler, bestemte jeg meg for å ta drastiske grep. Jeg knøt opp en liten tafs med en treblekrok, og monterte dette på jiggen for å øke sjansene for at neste forsiktige stripetass som tygde på jigghalen skulle få smake stål. Det funka, for å si det enkelt. på andre kastet sitter en pen abbor på 810 gram, og resten av kvelden var det svært få hugg som ikke satt. Fisken på 810 blir etterhvert fulgt opp av et par små på rundt 500 gram, og til slutt en fin en på 875 gram som ga en flott fight inne blant liljebladene.

4972104882_911ea3b372_b.jpg

Jigghærverk!

4971490515_512060650f_b.jpg

Digg å få uttelling på små justeringer!

4972104724_c4d1160fbe_b.jpg

De fleste satt på ekstrakroken...

Etterhvert dukker Kjetil opp, og kjapt har jeg plukekt ham opp på brygga. Vi setter kursen mot godplassen som har for vane å levere nåde stor og mye fisk, og dregger opp litt utenfor sivkanten. Dreggen var nødvendig i dag, for vinden var i overkant sterk for å ligge og drive. Den ga oss også noen utfordringer kastemessig, men stort sett fungerte ting bra. Kjetil hadde med seg ei pakke kjeks, og vi bestemte oss for at den ikke kunne åpnes før vi hadde fått fisk. Vi hadde veldig lyst på kjeks, så hvert kast ble nå enda mer spennende. Jeg lobber jiggen inn mot sivet, og den lander omtrent to centimeter fra sivkanten. "Det er et kjeksekast! Sann mine ord!", rekker jeg såvidt å si før det rykker til i stangtuppen. En ilter abbor har sugd i seg jiggen, og det tar ikke lang tid før gleden over muligheten for kjeks blir byttet ut med vissheten om at dette er en ganske stor fisk. Etter en frisk fight kan vi håve årsbeste på abbor for min del. En nydelig sak på 1245 gram blir veid, fotografert og satt tilbake i vannet. Vi kan åpne kjekspakka, og jeg spanderer på meg en god kopp kaffe mens jeg lener meg tilbake og i fulle drag nyter den deilige septemberkvelden. Livet er slett ikke verst med kaffe og kjeks i en liten båt på et lite vann i skogen...

4972103398_6d498d3987_b.jpg

Lang...

4972103694_5620c11055_b.jpg

Godfisken det!

4971490203_db69e462b0_b.jpg

Gudd bai.

Det er så ufattelig spennende å fiske i dette vannet, for både abbor og ørret kan nå drømmevekter, og det er veldig ofte svært mye aktivitet. Det følsomme (og relativt lite utstyrskrevende) jiggfisket gir også en ekstra dimensjon, og bidrar til å øke trivselen i båten betraktelig. Dette fisket har virkelig blitt en stor favoritt i år, og turer som dette skal gjentas. Mange, mange ganger fremover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med den :mellow: Hvor lang var`n? ( Fisken altså )... :)

Akkurat det skulle jeg gjerne visst også... målebåndet lå hjemme :rolleyes:

Edit: Men, skal jeg gjøre noe så dumt som å anslå lengde på fisken utfra bildet, vil jeg tippe omtrent 45cm. neppe veldig mye kortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Denne tråden har jeg klart å unngå... Artig med fine abborer! :thumbsup:

Heldigvis noen som setter pris på denne fisken og. Opp gjennom årene har jeg fått inntrykk at i hvert fall mine sambygdinger setter ørret over alt annet (føltes slik før i hvert fall), så da er det moro at folk fisker målrettet etter abboren og.

En abbor er nettopp den første fisken jeg aldri kommer til å glemme! I 1985 fikk jeg en artig sak på 1 280 gram, og med det vant jeg daværende Ringsakermesterskapet det året (konkurranse organisert av Ringsaker Blad, G-sport og Sølvkroken). Størst abbor i kommunen for hele året. Fikk fint tinnkrus, diplom og fiskeutstyr fra Sølvkroken for 1 000,-. Artig for en 15-åring det! :D

Den ble for øvrig tatt på dorging med en liten, flytende, Rapala sølv/sort 9 cm. Lengden var hele 48,5 cm. sluken ble "pensjonert" og henger fremdeles på en korktavle som minne om fisken (dessuten var den helt ødelagt av gjeddetenner fra før, så pensjonen var velfortjent!). Men hvor er den korktavla tro...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det har blitt et par formiddagsturer i det siste, noe som har gitt brukbar uttelling. Ikke det helt store, for når man bare har to til tre timer effektiv fisketid til rådighet begrenser det seg gjerne en del, men likevel har jeg da fått noen ålreite fisk. Fordel at vannet ikke er veldig stort...

Som regel har det kommet opp ti til femten fisk hver økt, svært få under halvkiloen, noen over kiloen.

Desverre blir det dårlig med poseringsbilder når man er alene i en liten båt, så de få bildene av fisk jeg har fra disse formiddagsturene er kjedelige mattebilder...

5067694519_71a6734ba5_b.jpg

Ikke det verste utgangspunktet for noen timer i skogen...

5067694495_3f8bc5f620_b.jpg

1085 gram

5067694513_fafd835f7f_b.jpg

1105 gram

5067694501_88c188f179_b.jpg

I dag fikk jeg med meg svoger Christian på en formiddagstur. Jeg var veldig usikker på fisket i dag, siden det har regnet temmelig kraftig her i det siste. Det jeg var mer sikker på var at det måtte litt båtøsing til... Vannstanden var rimelig høy, og båten var full av vann (i tillegg til at treet den var fortøyd til nå lå to meter ut i vannet), men fisket var helt greit allikevel. Christian hadde aldri sett abbor over to hekto før, men det rettet vi på kjapt! Ganske snart har han perset med en ok fisk på 715 gram, etter det følger han opp med en litt bedre en på 930. Kilosfisken ville ikke opp i dag, den får vi ta neste gang :).

5067461627_92f747274a_b.jpg

715 gram

5067461635_da13e7b12f_b.jpg

930 gram

Selv fikk jeg ingen kubber, men et knippe ålreit fisk fra mellom halvkiloen og 700 gram. Her et bilde av den fineste, som også ville vise frem piggene. Tror ikke dette var den største jeg fikk...

5067461649_e66d169a22_b.jpg

Deilig småkaldt høstvær i dag! Høsten er i grunn en temmelig god tid å være på tur det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.